lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

te lang rijden voor je onderhoud
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rob Motard

BerichtGeplaatst: Do, 14 Jul. 2011, 22:01    Onderwerp: te lang rijden voor je onderhoud Reageer met quote

Ik ben redelijk stipt met mijn onderhoud zo als voorgeschreven.
Beul de moto redelijk af denk ik. nu plan ik een paar dagjes vakantie en was mijn vraag kan het kwaad om 1500 of iets meer over je onderhoud km heen te gaan? of beter aflaten voor vertrek?
ik rij met castrol olie

Daan

BerichtGeplaatst: Do, 14 Jul. 2011, 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

kan mi geen kwaad,
sterker nog, ik heb slechte ervaring met "nog even een beurt net voor de vakantie"
omdat de monteur vergeten was om de olie aflaatplug goed vast te draaien, gevolg...plug er uit gevallen op de snelweg thumbsdown

die 1500 er overheen zou ik me niet druk over maken,
wel even met de dealer kortsluiten wink3

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 14 Jul. 2011, 23:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe zowieso altijd maar onderhoud om de 10k...de enige keer dat ik vroeger dan dat olie gewisseld heb was na de gymkana van MR, toen de koppeling erdoor gegaan is op circuit. Bij vervangen van de koppeling bleek die pekkezwart, terwijl die anders nog bijna goudkleurig is (zelfs na 10k). Kwam vermoedelijk door vervuiling met deeltjes van de koppelingsplaten.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
wtr500

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jul. 2011, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Rijden!!
Rob Motard

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jul. 2011, 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Ik doe zowieso altijd maar onderhoud om de 10k...de enige keer dat ik vroeger dan dat olie gewisseld heb was na de gymkana van MR, toen de koppeling erdoor gegaan is op circuit. Bij vervangen van de koppeling bleek die pekkezwart, terwijl die anders nog bijna goudkleurig is (zelfs na 10k). Kwam vermoedelijk door vervuiling met deeltjes van de koppelingsplaten.

Mijn is na 7500 ook altijd al goed zwart? van waar komt da zwart eigenlijk?

prvds

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jul. 2011, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Maakt niet zoveel uit: ik zit nu ook ongeveer 1700 km over m'n eerste kleine beurt heen. Alleen olie goed in de gaten houden rolleyes
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Za, 16 Jul. 2011, 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

toen ik mijn ktm pas had, had hij 12.000km op de teller. Op 15.000km heb ik hem dan een schoon onderhoud laten krijgen. De volgende maanden vlogen de kms er door en de tijd ging enorm snel. Met als resultaat dat ik zo rond de 32.000km tot de conclusie kwam dat ik blijkbaar een onderhoud of twee was vergeten. Kortom, ik zou er niet echt van wakker liggen. Als er maar genoeg olie in zit.
snicker

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wordt niet gehinderd door al te veel technische kennis maar moeten we in deze nog onderscheid maken tussen klein en groot onderhoud?

Een kleine beurt overslaan lijkt me geen groot probleem, als je de olie, remblokken etc maar een beetje in de gaten houdt.

Groot onderhoud overslaan lijkt me minder handig....stel je voor dat je met verbrande kleppen oid komt te zitten.

Schat ik dit juist in?

Graag de mening van de techneuten onder ons.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 12:39    Onderwerp: Reageer met quote

olie wordt natuurlijk gewoon oud en slijt: Maar dat hangt af van je rijgebruik. de 7500 km interval is gebaseerd op een gemiddeld gebruik: Als je er wedstrijd mee gaat rijden is dat te weinig, als je heel veel kleine stukjes rijdt is dat ook (te) weinig (de olie wordt daar snel vies van), maar als je rustige reiskilometers rijdt dan is het misschien wat korter dan nodig is. Een oliewissel overslaan zou ik zeker NIET doen.

Dan is het natuurlijk een percentueeel verhaal: 2000 km erbij op een oliewissel termijn van 7500 is al behoorlijk wat.

Bij de grote beurt stel je veel dingen af die langzaam verlopen (ook hier afhankelijk van de belastig): dan is 2000 km op de 15000 km natuurlijk verhoudingsgewijze gewoon minder.

Dus als je je onderhoud even wil uitstellen... (omdat het niet anders kan), doe dan bijv wel even een snelle oliewissel, en check de basis dingen even (vloeistoffen, remblokken (vooral achter) etcetc.)
Oliewissel kost je weinig tijd en weinig geld immers.
Stel daarna je groot onderhoud niet extra lang uit, en pleur er gewoon opnieuw nieuwe olie in! (en dan met filter wisseling)

disco stu

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Het hangt er vanaf wat je bedoelt met "kwaad kunnen".

Olie: hou je toch regelmatig in het oog tussen onderhoudsbeurten in. Zolang het er niet te vies uit gaat zien en het niveau ok is, zal het overslaan van een olieverversing niet direct kwaad kunnen. Ik vind echter de oliefilter op tijd vervangen (wwarbij je dus ook olie doet) minstens even belanrijk. Dat is ineens ook een goede indicatie voor je waterpomp.

Luchtfilter: raakt verstopt waaardoor minder lucht aangezogen wordt en je dit merkt aan hoe de motor draait. Maar zal ook niet direct "kwaad kunnen". Ik heb wel de indruk dat een luchtfilter wel eens heel snel vuil kan worden en je dit dus best op tijd nakijkt zonder een beurt over te slaan.

Remblokken: regelmatig in het oog houden, ook tussen onderhoudsbeurten in, is je veiligheid. Zelfde geldt voor remvloeistof.

Carburators synchroniseren: indien je dit niet doet zal je dit gaan merken aan hoe de motor draait, maar ook iets dat niet direct "kwaad kan". Zelfde geldt voor bougies.

Klepspeling controleren: dit kan inderdaad schade veroorzaken als je het te ver laat komen. Ik betwijfel wel of het met 1 maal overslaan al direct "te ver" komt.

Koelvloeistof vervangen: kan niet direct kwaad als je dat niet doet, maar zorgt weer voor de algehele goede conditie van de motor.

Kortom de meeste dingen kunnen niet direct kwaad. Anderszijds heb ik toch graag een motor dit top-top in de beste conditie is dus zou ik bij twijfel het zekere voor het onzekere nemen. Ook bij elke kuisbeurt (wat ik regelmatig doe) doe ik een volledige visuele controle van de motor.
Naar boven
PHS

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

En als je een 950 hebt wordt de olie nooit echt oud.... Smile
Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

snicker schreef:

Groot onderhoud overslaan lijkt me minder handig....stel je voor dat je met verbrande kleppen oid komt te zitten.

Is technisch gezien wel mogelijk, maar ik heb de indruk dat het verlopen van de klepspeling bij een LC8 heel erg meevalt. Heb ik eens opgezocht in m'n historiek : op 15k had ik 6 kleppen met te weinig speling (2 inlaat, alle uitlaat). Op 31k nog 2 met iets te weinig speling (2 uitlaat achteraan). De volgende 77k hebben die zich niet verzet (er zat zelfs een stint tussen van bijna 30k waar ik ze niet eens bekeken heb bucktooth ) om vervolgens op 108k terug 2 uitlaatkleppen te hebben met iets teveel speling.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Rob Motard

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Jul. 2011, 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
olie wordt natuurlijk gewoon oud en slijt: Maar dat hangt af van je rijgebruik. de 7500 km interval is gebaseerd op een gemiddeld gebruik.

Ik heb besloten om het klein onderhoud toch maar voor vertrek uit te voeren.
Rij niet graag meer km dan voorgeschreven. Maar nu een andere vraa
Dr Bean, je kent mijn rij gedrag wel nog van op het laatst lc8 weekend denk ik he. En ik rij toch zeker 75 % off road plus af en toe een circuit dagje.
Is het dan voor mij mss aan te raden de olie zelfs eerder af te laten?

En vraag 2; slijt olie veel sneller als de motor is wat warmer staat. off road gebeurd da zeker wel is door gebrek aan veel windkoeling.

Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jul. 2011, 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

wel,
ik geef natuurlijk wel toe dat ik in de fout geweest ben met het vergeten van dat onderhoud. Dat was de eerste keer in 15 jaar dat ik een onderhoud was vergeten doen. Was echt wel stom van me, maar geloof me, de tijd en de kilometers in de gezegende jaren 2008-9 vlogen zo snel voorbij als Dr_Bean op ne rallymoto. Plots was ik twee jaar ouder en massa's kilometers verder. Er bleek toen ook vrij weinig olie op te zitten, de garagist kon er niet mee lachen. Maar het was nog steeds een pak meer dan Bean als minimum opgeeft.

Hydrazine

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jul. 2011, 17:20    Onderwerp: Alleen kopeling olie vervangen en spuitbus kettingspray mee. Reageer met quote

Gebruik je de voorgeschreven motorolie (CASTROL POWER RS RACING 4T, Shell Advance Ultra 4T) dan kan deze olie wel 3 onderhoudsbeurten mee.

Ik zou alleen de koppeling olie vervangen in jou geval.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: