Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
wtr500

|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2011, 1:08 Onderwerp: Edit: Mijn ktm-verhaal ;-) |
|
|
En ik dacht er vanaf te zijn. De problemen zijn terug bij mijn 950 adventure (2004), km-stand 24.000km. Hopelijk kan der nog een brainstormsessie vanaf. Heb de feiten even op een rij gezet:
Na aankoop in augustus 2010 hoorde ik een licht tikkend metaalachtig geluid, wat qua frequentie gelijk opging met het toerental. Dit was voornamelijk aan de rechterzijde van het blok hoorbaar. Tevens was er sprake van licht koelvloeistof verbruik. Derhalve is eerst de waterpompas onder garantie vernieuwd bij Motorcenter Venlo. Hierdoor stopte het koelvloeistofverbruik echter niet het tikken.
- Vervolgens (eind 2010) een nieuwe afspraak gemaakt bij Motorcenter Venlo voor de nokkenasketting-spanners te vervangen. Dit is gebeurd bij ongeveer 23000km (meen ik) onder garantie. Nadat deze vervangen waren was het tikkend geluid weg.
- Vanaf begin 2011 tot een maandje geleden heeft de motor binnen gestaan ivm de voorbereidingen op de Afrika-reis. Wat gebeurd: Aftermarket koppelingspomp gemonteerd, SAS/EPC verwijderd, WINGS uitlaten gemonteerd, pre-luchtfilter, extra ventilator, EXCEL velgen gemonteerd. Kortom, geen echte handelingen verricht aan het binnenwerk van de motor, en de motor heeft dus ook geen kilometers meer gemaakt.
-Vandaag, 5 juli, heb ik een motortoertocht van het werk gehad. Na ongeveer 100 km stond ik even stil bij het drie-landenpunt, en hoorde ik het tikkende geluid weer. Dit was echter weg na een paar minuten. Motorisch reed ie prima, zoals altijd. Weer 20 km later viel mijn oog op het olielampje (dat lampje met die schenktuit erop). Het lampje lichtte heeeeeel erg minimaal rood op. Na een paar minuten werd het lampje steeds feller, dus motor maar aan de kant gezet. Even overlegd wat we gingen doen, besloten om rustig naar huis te rijden. Vervolgens ging het lampje uit en heb ik geen oplichtend lampje meer gezien. (Bijna) thuis aangekomen hoorde ik direct hetzelfde tikkende metaalachtige geluid weer, alleen nu harder als de vorige keer. Voor de duidelijkheid, eerst was dit er dus niet. Ook nu ging het qua frequentie gelijk op met het toerental. Motor dus maar uitgezet en laatste stukje gelopen. Koelvloeistofniveau blijft gelijkt, dus de waterpomp is het volgens mij niet.
Tips are welcome! _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012
Laatst aangepast door wtr500 op Di, 2 Aug. 2011, 23:31, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2011, 8:24 Onderwerp: |
|
|
het metallisch tikkend geluid is dus hoogstwaarschijnlijk idd je nokkenasketting.
De spanner werkt op de oliedruk... dus als je (te) weinig oliedruk hebt hoor je de ketting klapperen. das normaal. Je hoort dit bij vaar vlak na het starten heel even, omdat er dan nog lucht in het oliesysteem zit en de druk nog niet goed opgebouwd is.
Dat je weinig oliedruk hebt wordt ook aangegeven doordat je olielampje flakkert (bij stationair en goed warme motor). (PS.: dat komt vaker voor)
maar: Er moet dus een rede zijn dat je weinig oliedruk hebt.
mogelijkheden:
- het overdruk klepje in de pomp werkt niet goed, omdat het veertje te slap is geworden: (goeie kans dat dit je probleem is)
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3853
- je oliefilter slaat dicht: Fijn slijpsel of koelvloeistof in de olie. Als je het filter er uit haalt zie je dat het niet meer mooi recht is, maar een beeetje naar binnen gezogen.
- Olie te dun: heb je er misschien 10W40 in gegooid? minimaal xW50 of zelfs xW60.
- oliepomp slecht (heb ik nog niet gezien, onwaarschijnlijk als er niet een specifieke rede voor is)
...
ps.: het is misschien niet goed er voor, maar het gaat er ook niet meteen echt stuk aan.
succes. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2011, 8:55 Onderwerp: |
|
|
Thanks. Aangezien ik de motor pas relatief kort heb is het onderhoud tot nu toe nog door Motorcenter Venlo gedaan. Dus echt uit eigen waarneming praten kan ik nog niet. Wat me wel opviel is dat ze er 15w40 in hadden gedaan...terwijl er bij een dikke twin volgens mij altijd wat dikkere olie erin ingaat. Maargoed, vond het toen niet iets om over te zeuren. Heb ze in ieder geval een mail gestuurd met de problemen en ik hoop dat ze dit nog coulant gaan oplossen. Zou mooi zijn.
Rene kwam er verder nog mee dat er een of ander ventiel het probleem kon zijn bij de oliepomp. Zou een update geweest zijn? Dat ga ik nog eens even uitzoeken.
Gr. Wouter _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2011, 9:00 Onderwerp: |
|
|
'ventiel' oliepomp = overdrukklepje wat ik zei.. zie link hierboven voo r
plaatjes
en ja.. 15w40 is dus deel van het probleem waarscjijnlijk. Liever 10w50 of 5w50 _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 1:15 Onderwerp: |
|
|
Ok. Ga morgen eerst eens bellen met mcv, en als we daar niet uitkomen dan ga ik het zelf doen. Handleiding is vrij duidelijk en het moet snel gemaakt zijn. Daarnaast heb ik er toch wat meer vertrouwen in als ik het zelf doe merk ik. Niet dat ik lijd aan een vorm van zelfoverschatting, maar dan weet ik tenminste wat er is gebeurd. Overigene Dr. Bean, wat ik zei klopte niet helemaal..rene had het over e.o.a. update bij het oliereservoir, dus niet over dat drukklepje. Ik kan er in mijn ouderhoudshistorie niets over vinden iig.
Als ik dan toch bezig ben, is er een manier waarop ik kan zien of het blok schade heeft opgelopen, metaalvijlsel in de olie ofzo?
Muchos gracias!! _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 6:44 Onderwerp: |
|
|
@WTR500
Tip als je het zelf gaat maken,
een tandartsspiegeltje komt enorm van pas om te zien hoe het borgringetje van de dumpvalve vastzit. Ik had er destijds geen, maar het zou me erg hebben geholpen. _________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 9:50 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
- Olie te dun: heb je er misschien 10W40 in gegooid? minimaal xW50 of zelfs xW60. |
Meen je dat? Ik doe er al 50.000km 10w40 in (de mijne heeft altijd al op half syntheet gedraaid trouwens). Is dat dan heel slecht? Moet ik er beter 20w50 in doen? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 11:09 Onderwerp: |
|
|
niet heel slecht ofzo.. 't zal er niet stuk aan gaan, maar KTM adviseert zelf xW50 en zelfs een tijd xW60.
volgens mij werkt volsynthetische 5W50 het best. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 11:56 Onderwerp: |
|
|
Opzich klinkt het wel logisch van die olie. Toen ik die trammelant kreeg was het redelijk warm en was het blok goed op temperatuur. Bij mijn vorige motor (rsv1000) knikkerde ik er ook altijd 20w60 in van Motorex. Al moet ik wel zeggen dat de standaard temp bij mijn blok nuv wat lager ligt aangezien ik een andere temp.sensor heb gemonteerd in de radiator.
Anyways. Als die toch open moet ik toch alles doen: veertje, olie, oliefilter dus ik laat jullie wel weten wat het resultaat is! _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 11:59 Onderwerp: |
|
|
@michel: goeie tip. Laat ik nu toevallig morgen naar de tandarts moeten. Charter ik me der meteen eentje mee;-) _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 13:31 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | niet heel slecht ofzo.. 't zal er niet stuk aan gaan, maar KTM adviseert zelf xW50 en zelfs een tijd xW60.
volgens mij werkt volsynthetische 5W50 het best. |
het verklaart natuurlijk wel mooi waarom het oliedruklampje bij een heet blok (ultradunne olie dan) en een oliepeil tegen het minimum aan, én na een 7000km (kapot gedraaide olie dan), lichtjes begint te flikkeren op stationair toerental.
wel, volgende keer laat ik er halfsyntheet 15w50 in gieten. Ben heel benieuwd. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 14:58 Onderwerp: |
|
|
@ WTR500,
Het is misschien een overweging om, als je daar toch gaat zitten grutten gelijk de impeller en keerringen van je waterpomp mee te vervangen. Is niet moeilijk om te doen en staat uitgebreid beschreven in het WPHB.
Scheelt je een keer de boel openhalen als je impeller het wel begeeft want die gaat waarschijnlijk ook wel een keer naar de knoppen.
Grtzz
Michel _________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 15:17 Onderwerp: |
|
|
Net gebeld met MVC: Zij: "Tjah, luister...je garantie is al ruim voorbij. Dan zouden we moeten gaan onderzoeken waardoor het komt, en afhankelijk daarvan moeten gaan kijken hoe we het afhandelen...en we kunnen pas een afspraak maken over drie weken want we zitten volgeboekt". Ik: "Ja, hallo...sinds ik dat ding bij jullie heb gekocht heb ik der pas 2000km mee kunnen rijden vanwege al die reparaties" Zij: "Ja, maar drie maanden is drie maanden". Ik: "naja ook lekker dan...ik weet waarschijnlijk toch al waar het probleem zit namelijk dat en dat veertje, ringetje, circlip enz enz". Zij: "Mja..moet ik even gaan kijken naar de typenummers" Ik: "die heb ik al voor jullie...en ik heb een voorstel...als jullie nu de onderdelen betalen dan zet ik het er zelf wel in, want die drie weken duren me sowieso te lang". Zij: "ja, uhm..ok...geef de typenummers maar".
Op de vraag welke olie ze erin hadden gedaan....dat was 10w50. Dus daar zal het wel niet door komen.... _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 17:00 Onderwerp: |
|
|
Hey Michel,
De waterpomp is 2000km geleden onder handen genomen, dus toen is de as al vernieuwd aangezien deze versleten was. Hij lekt nu ook niet, dus het gaat me een beetje ver om dat nu weer opnieuw te doen. In Afrika nemen we een compleet setje mee, voor eventueel onderweg die reparatie te kunnen uitvoeren. Komt goed! Gr. Wouter _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 17:58 Onderwerp: |
|
|
@ Wouter,
Dan zou ik het ook niet doen en, zoals je zegt, een extra setje meenemen.
Succes met de "operatie"!! _________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
|