Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dick

Geregistreerd op: 7-2-2007 Berichten: 25 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Vr, 1 Jul. 2011, 21:30 Onderwerp: Een 1e x voor alles, bougie afgebroken tijdens het rijden |
|
|
Beste LC8'ers,
tijd niet actief geweest op het forum...druk druk druk....
Normaal met de auto van de zaak naar het werk, maar vanochtend toch weer eens met de KTM (950 Adv 2003).
Rij op de A73, aardige gang er in (170+)
Een flinke plof en weg vermogen
Koppeling in en toen viel hij helemaal uit....
Uit laten lopen op de vluchtstrook en toen eens rustig gekeken.
Geluid bij starten was maar van een cilinder en de nodige ploffen van de andere cilinder...
Bij navoelen van de voorste bougiekabel, bleek dat de bougie bij de draad afgebroken is en met elektrode en al er uit geblazen is
Eerste keer dat ik dat mee maak...
Af laten slepen via de pechhulp van de verzekering naar huis...achterom gezet en toen een illusie rijker in de auto van zaak gestapt en maar weer op pad gegaan.... 5 uur later dan gepland op kantoor. Door een file op de A73 vandaag deed de bergingswagen er ook nog eens bijna 2 uur over voordat hij er was
Maar om even terug te komen op die bougie: iemand dat al eens meegemaakt?
Weekend zit vol gepland en trok het nog niet om er vanavond aan te beginnen, maar de draad zal er toch uit moeten voordat er een nieuwe bougie in kan. En belangrijker nog: hoe zou dit gekomen zijn? Toch alles maar weer eens goed nalopen.
Zag wel dat het koelvloeistofpeil aan de lage kant staat en recent een grote beurt gegeven inclusief kleppen stellen. De uitlaatkleppen van de voorste cilinder (die waar nu de bougie van uitgeblazen is) stonden te ruim en heb die bijgesteld.
Maar hij liep super en werd niet te warm, dus zie daar eigenlijk geen probleem in.
Iemand misschien tips
Thanx in ieder geval
Dick |
|
Naar boven |
|
 |
lc8tinus
Geregistreerd op: 5-6-2010 Berichten: 32
|
Geplaatst: Za, 2 Jul. 2011, 8:50 Onderwerp: |
|
|
maandag morgen bougie? of te vast gedraaid misschien. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 2 Jul. 2011, 9:34 Onderwerp: |
|
|
ik heb in 35 jaar motorsport nog nooit een NGL bougie gehad die zomaar stukging...
dus denk ik toch ook heel sterk: te vast aangedraaid! Of waarschijnlijk: gewrikt tiojdens het aandraaien, omdat de bougiesleutel er niet lekker in paste (het is een dun diep smal gat)
(ik begrijp dat ie tussen draad en moer is afgescheurd? das nog best stevig stuk: meestal breekt gewoon het porselein af, en dan kan je hem er dus wel gewoon uitdraaien) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dick

Geregistreerd op: 7-2-2007 Berichten: 25 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Za, 2 Jul. 2011, 14:16 Onderwerp: |
|
|
hij is inderdaad tussen moer en draad afgescheurd!
Denk zelf ook dat ik hem te strak aangedraaid heb. Al heb ik wel een momentsleutel gebruikt. Maar das ook al een oudje, dus misschien maar weer eens een nieuwe aanschaffen. Misschien klopt de instelling van het moment niet meer.
Ik heb de bougie eerst met een slangetje op de tip van de bougie er met de hand in gedraaid om wat meer gevoel te hebben.
Lastige is dat je er nu niet meer achterkomt waarom...
Wordt in een flinke klus om de draad er uit te krijgen. We zullen zien...de draad zelf eruit krijgen zal wel mee vallen. Zonder bougie er tussen, krijg je die natuurlijk makkelijk weg. Maar voor je er bij bent.
Groeten
Dick |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 2 Jul. 2011, 14:23 Onderwerp: |
|
|
voordeel: De draad staat niet meer onder spanning in de schroefdraad: immers is de 'kop' er af. Dus het zit 'los'.
en .. er zit al een gat in, want het prorcelein is er al uit (toch?).
Linkse tap nemen, en waarschijnlijk draai je hem er dan zo uit. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dick

Geregistreerd op: 7-2-2007 Berichten: 25 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Ma, 4 Jul. 2011, 22:25 Onderwerp: |
|
|
Vanavond ff aan het klussen geweest.
Alles gedemonteerd zodat we er bij konden.
Met een linkse tap gelukkig er inderdaad zo
uit gekregen
Thanx iig voor de reacties.
Morgen of woensdag nieuwe bougie erin en
weer alles monteren. Dan even goed ontluchten.
En even in de gaten houden of ik geen koelvloeistof
verlies. Anders wordt dat de volgende klus
Valt me eigenlijk wel al op sinds ik hem heb, dat
de ventilator snel aan slaat...dan hoeft het buiten
niet eens zo warm te zijn. Is dat normaal voor
de 950 dat de fan redelijk snel aan slaat?
Ciao |
|
Naar boven |
|
 |
skippie

Geregistreerd op: 6-2-2011 Berichten: 129 Woonplaats: twente
|
Geplaatst: Ma, 4 Jul. 2011, 23:46 Onderwerp: |
|
|
Die van mij slaat ook vrij snel aan. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 5 Jul. 2011, 8:28 Onderwerp: |
|
|
vrij normaal dat die dat doet met 20-25 graden buitentemp, als je ook maar effe in een dorpje ofzo rijdt.
Maarja, wat is normaal... Als je samen met een andere lc8 rijdt, merk je vaak dat ze nagenoeg precies gelijkertijd aanspringen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Dick

Geregistreerd op: 7-2-2007 Berichten: 25 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Wo, 6 Jul. 2011, 23:43 Onderwerp: |
|
|
Vanavond alles weer gemonteerd.
Overigens gekozen voor andere type bougie van NGK: de Iridium.
Type CR8EIX.
Dacht met de proefrit al even te merken in het dorp (50-70 kmh) dat hij beter liep. Iets soepeler en gelijkmatiger. Op de snelweg niet echt verschil gemerkt.
Verder bij opnieuw afvullen met koelvloeistof de voorzijde van de motor 50cm omhoog gezet om goed te ontluchten. Nu even in de gaten houden of het koelvloeistofniveau op peil blijft.
Groeten |
|
Naar boven |
|
 |
|