Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rups
Geregistreerd op: 5-10-2009 Berichten: 111
|
Geplaatst: Wo, 1 Jun. 2011, 0:50 Onderwerp: Slingerend stuur |
|
|
Na een dag circuit-rijden slingert mijn stuur voelbaar. Bij nadere inspectie blijken mijn voorste remschijven te slingeren...(niet zwevende schijven...Adventure 950S)
Is hier nog wat aan te doen of is het een kwestie van nieuwe schijven aanschaffen? En zoja...welke schijven zijn het best?
Grt Rob |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Wo, 1 Jun. 2011, 8:46 Onderwerp: |
|
|
Staan je balhoofdlagers nog vast? Staat het voorwiel recht in de vork?
Ik dacht niet dat kromme schijven de oorzaak kunnen zijn van een wobble (heb zelf met een heel kromme schijf gereden en dat voelde ik alleen bij het remmen).
Om op je vraag te antwoorden: Er zijn er die kromme schijven terug rechttikken met een hamer, maar ik zou nieuwe kopen denk ik. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
EP

Geregistreerd op: 3-10-2008 Berichten: 161 Woonplaats: Drenthe
|
Geplaatst: Wo, 1 Jun. 2011, 15:11 Onderwerp: |
|
|
Gezien jouw rijstijl vind ik het wel opzienbarend dat je de schijven de schuld geeft . Ga met pinksteren maar mee, dan tikken we ze meteen wel even recht voor je. _________________ PPM |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 1 Jun. 2011, 23:31 Onderwerp: |
|
|
Lc8 is idd wel gevoelog voor stuurslingeren en kromme schijven helpen niet mee.
je kunt iig de genoemde dingen doen:
- balhoofd strak genoeg zetten (ik zeg: 25nm op de hoofdmoer (met de klem los natuurlijk)
- band hard genoeg (heel veel komt uit die pirelli: zie andere discussies)
- vork ontluchten: ongelijke druk in de poten geeft slecht veringgedag
- achterveer iets opdraaien
- en het kan ook geen kwaad om na een circuitdag te checken of alles nog goed vast zit!! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
Geregistreerd op: 5-10-2009 Berichten: 111
|
Geplaatst: Do, 2 Jun. 2011, 10:53 Onderwerp: |
|
|
Normaal gesproken geeft een kromme schijf idd alleen bij het remmen onbalans (en dat doet ie nu ook..) Ik heb de remblokken uit elkaar gedrukt zodat ze niet meer aanlopen aan de schijven en dan is de slinger weg. Na een keer remmen is het er weer. Tis wel een vrij lange vork natuurlijk....
K zal t balhoofd natrekken met 25 Nm,en ontluchten,maar die schijven blijven krom natuurlijk...
Heeft iemand ervaring met een ander merk (zwevende ) schijf?
Zij n die van EBC wat?
Grt Rob |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
Geregistreerd op: 5-10-2009 Berichten: 111
|
Geplaatst: Do, 2 Jun. 2011, 10:55 Onderwerp: |
|
|
Wordt wel weers tiet veurn bakkie Ep... ...ofn keertje int zand raggen  |
|
Naar boven |
|
 |
EP

Geregistreerd op: 3-10-2008 Berichten: 161 Woonplaats: Drenthe
|
Geplaatst: Ma, 6 Jun. 2011, 21:16 Onderwerp: Bakkie |
|
|
Ja. Ik ben ook benieuwd of het slingeren alleen van je remschijven komt.
De remblokken/cylinders hebben toch al overtuigingskracht nodig om weer helemaal vrij van de schijven te komen. Naar mijn idee gaat dat net iets te zwaar. De schijven zijn op die manier snel weer schoon. Dat dan weer wel. _________________ PPM |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
Geregistreerd op: 5-10-2009 Berichten: 111
|
Geplaatst: Za, 11 Jun. 2011, 1:54 Onderwerp: |
|
|
Heb van de week nieuwe remschijven (EBC) en nieuwe remblokken gemonteerd.
Balhoofdlagers had ik 2 maanden terug al vervangen,later nog iets strakker gezet.
Hij wiebelt nog iets in het stuur..wel minder maar tis niet weg.
Linker schijf had een slag van ongeveer 1 milimeter...rechter was nog redelijk.
verder is er niks krom o.i.d.
Begin steeds meer te denken dat het in de (ook nieuwe..) voorband zit.
Tijdens het wheelien geen last vant wiebelen trouwens...
Groet |
|
Naar boven |
|
 |
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Di, 14 Jun. 2011, 21:46 Onderwerp: |
|
|
Rups schreef: | Heb van de week nieuwe remschijven (EBC) en nieuwe remblokken gemonteerd.
Balhoofdlagers had ik 2 maanden terug al vervangen,later nog iets strakker gezet.
Hij wiebelt nog iets in het stuur..wel minder maar tis niet weg.
Linker schijf had een slag van ongeveer 1 milimeter...rechter was nog redelijk.
verder is er niks krom o.i.d.
Begin steeds meer te denken dat het in de (ook nieuwe..) voorband zit.
Tijdens het wheelien geen last vant wiebelen trouwens...
Groet |
Hey Rop,
'k Wist niet dat je ook wel op het cirquit reed? Toch wel zonder noppen hoop ik . Wat voor voorband heb je op het moment?
Ik rij al een jaar met en Anakee en dat bevalt prima. Zelfs in versleten toestant zo strak als een ....eh? Zondag even heen en weer naar Nordhorn over de '31' geweest. Afgezien van een tuut in de oren, geen enkel probleem. (hoelangmag je eigenlijk volgas draaien met zo'nLC8??? )
Achter rijd ik nu met een Conti TA. Dus het off-road gebeuren is even van de baan voorlopig. Maar met deze combi was het weggedrag op hoge snelheid veel strakker dan met de pirelli achter vorig jaar. toen vond ik hem een beetje vaag worden boven de 180/190. . Ook zie je deze achterband veel langer rond blijven. De Pirelli is na zo'n rit (ca. 250km) zichtbaar afgevlakt, en dat is bij de Conti niet het geval.
Die voorwiel shimmi, doet ie dat constant, of bij een bepaalde snelheid? Mijn AT hd er last van bij ca 50 kmh. Dan kon je het stuur niet loslaten...(waarom zou je..), dan begon ie te kopschudden. Lag voornamelijk aan de combi band/velg. Ietsje hoogte slag en je bent aan de beurt. Maar wanneer rij je nu 50 ... _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
Geregistreerd op: 5-10-2009 Berichten: 111
|
Geplaatst: Wo, 15 Jun. 2011, 5:17 Onderwerp: |
|
|
Ha die Geert !!
Leuk om jou hier weers tegen te komen. K hep nog fotoos van je (bij Valentino's Yamaha ) van de rit van Grunn naar Assen...dus als je geintresseerd bent.....
Ik rij eigenlijk alleen op de standaard Pirellis,erg fijne band en je kan ook nog ietsies terrein rijden.
Circuit rijden gaat eigenlijk ook nog verbazingwekkend goed met de Pirellis....en wat ist dan een Super motor....GENIETEN.
Ik had bij de VRO n beetje stoppies lopen maken en was bang dat ik mss iets teveel van de schijven had gevraagd...vandaar t vervangen van de remschijven
Ik denk nu dat de gemonteerde Pirelli voorband dat slingeren veroorzaakt,ga dr binnenkort ff serieus mee an de gang.
Groetn uut t noord'n |
|
Naar boven |
|
 |
ouwegeert
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 240 Woonplaats: zuidbroek
|
Geplaatst: Wo, 15 Jun. 2011, 9:37 Onderwerp: |
|
|
Je het een Pb.
Groet, Wout. _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
 |
EP

Geregistreerd op: 3-10-2008 Berichten: 161 Woonplaats: Drenthe
|
Geplaatst: Wo, 15 Jun. 2011, 17:13 Onderwerp: |
|
|
Het velglint (achterwiel) was een keer geknapt. Daardoor ook aardig wat extra beweging in het wiel. Dat viel niet zo op met balanceren. Wel na demontage!
Groeten, EP _________________ PPM |
|
Naar boven |
|
 |
dukey

Geregistreerd op: 20-4-2007 Berichten: 212 Woonplaats: nieuw vossemeer
|
Geplaatst: Wo, 15 Jun. 2011, 22:54 Onderwerp: |
|
|
Ik had ook veel last van stuur slingering vooral bij afremmen op de motor
En dan rond de 80 als ik dan het stuur losliet sloeg het stuur alle kanten op.
Dit was bij m,n 950 maar ook bij de 990.
Na van alles geprobeerd te hebben met lagers banden spaning vering.
De Voorband vervangen .
Door een ander merk .michelin anakee 2
Nu geen enkel probleem meer
Ik zeg weg met de pirelli,s  _________________ 1190 adventure R |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
Geregistreerd op: 5-10-2009 Berichten: 111
|
Geplaatst: Za, 18 Jun. 2011, 19:14 Onderwerp: |
|
|
Vandaag het voorwiel van de vloer en spatbord verwijdert. de band slingert inderdaad. Velg is ok. Band leeg laten lopen, uit de velg gedrukt en ingevet en weer opgepompt. slingeren blijft. misschien dat de binnenband er niet helemaal goed in zit,of het zit toch puur in de buitenband.....
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 18 Jun. 2011, 21:29 Onderwerp: |
|
|
binnenband scheef (kan eigenlijk niet)
velglint stuk, opgepropt
karkas buitenband slecht
ps: voel ook meteen even of je balhoofd geen zwaar punt (putje) heeft in het midden, dat wil ook het slengeren wel eens erger maken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|