lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vastgeroeste bouten

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
snicker

BerichtGeplaatst: Za, 21 Mei. 2011, 18:02    Onderwerp: Vastgeroeste bouten Reageer met quote

De bussen van de uitlaat van mijn 990 adventure liggen er zo'n beetje uit en dus veel herrie en hij gaat er ook niet mooier van lopen.
Wil nieuwe monteren maar krijg de ene klem niet los.
Bout is zwaar verroest en met de torq sleutel geen beweging in te krijgen. Ringsleutel erop met als resultaat gladde bout, het moet dus met de torq.
Heb er al WD40 op gespoten maar dat helpt vooralsnog niets.
Hetzelfde geldt voor de dempers, deze krijg ik ook niet los.

Wie heeft er tips/trucs of nog mooier de oplossing?

Alvast bedankt.

Groet'n
Wim aka snicker

Roeligan

BerichtGeplaatst: Za, 21 Mei. 2011, 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

soldeerbout ertegen? (warmstoken dus)
Raketman

BerichtGeplaatst: Za, 21 Mei. 2011, 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dempers heb ik de meeste gewoon afgetrokken (gebroken) en per demper was er één die rond gedraaid was. Die heb ik met een dremel weggeslepen.
Je kan de restanten dan uitboren en met een draadtap de schroefdraad verversen. Idem voor de spanring : bout doorslijpen met een dremel en een nieuwe erin.

Een andere oplossing lijkt mij niet voorhanden. Als je zelf het materiaal niet hebt (liefst een kolomboor, handboor = knoeien, degelijke draadtap, dremel met goeie slijpschijfjes) begin er dan gewoon niet aan en/of laat er een dealer zich mee bezighouden bucktooth ...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 21 Mei. 2011, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

een ghoede kruipolie werkt vaak wel beter dan wd40. en een paar dagen laten zitten, en herhalen etc..

anders gewoon stukdraaien en een nieuwe kopen.

disco stu

BerichtGeplaatst: Za, 21 Mei. 2011, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb met een goede kruipolie van browning (en een week laten kruipen) al bouten losgekregen met een 1/4 inch ratel die maar de helft van de hefboom heeft van de 3/8 ratel die ik daarvoor geprobeerd had en waar ik aan moest gaan hangen en er dan nog geen beweging in kwam...

Is wel duur, maar gaat lang mee zo een busje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pepdeze

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik altijd IMAL kruipolie, geode ervaringen mee, en idd geduld hebben en een paar dagen laten weken. In combinatie met warmstoken krijg je een hoop los!!
Jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
snicker

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Mei. 2011, 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Mensen,

Bedankt voor de input.

Ik moet maar eens een busje kruipolie aanschaffen.
Geduld heb ik wel, meer dan geld grin , dus ik trek er een paar dagen voor uit.

Motor moet 10 juni voor een beurt naar de dealer, voor die tijd wil ik de boel los hebben en anders ga ik ook deze klus uit handen geven.

Groet'n
Wim aka snicker

snicker

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mei. 2011, 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

De dempers zitten muurvast en de vorige, Britse,eigenaar heeft de bouten alvast rond gedraaid en ook de Torq draait rond.
Ik smeer er rijkelijk WD40 en vanaf vanavond ook kruipollie op maar er komt vooralsnog geen enkele beweging in.

Dempers kunnen gelukkig wel gemakkelijk los van het frame.

De klemmen/spanringen gaat waarschijnlijk ook wel lukken, 1 is er al los, de andere komt beweging in.

Is het trouwens noodzakelijk om bij het vervangen van de bussen de dempers te verwijderen of kan dit klusje ook uitgevoerd worden zonder de dempers er af te halen?

Groet'n
Wim

ouwegeert

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mei. 2011, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

snicker schreef:
De dempers zitten muurvast en de vorige, Britse,eigenaar heeft de bouten alvast rond gedraaid en ook de Torq draait rond.
Ik smeer er rijkelijk WD40 en vanaf vanavond ook kruipollie op maar er komt vooralsnog geen enkele beweging in.

Dempers kunnen gelukkig wel gemakkelijk los van het frame.

De klemmen/spanringen gaat waarschijnlijk ook wel lukken, 1 is er al los, de andere komt beweging in.

Is het trouwens noodzakelijk om bij het vervangen van de bussen de dempers te verwijderen of kan dit klusje ook uitgevoerd worden zonder de dempers er af te halen?

Groet'n
Wim

Hoi,
Heb net afgelopen week de bussen vervangen. Eentje volledig opgelost....
De klem van de verdwenen bus zat volledig vast gerot. Die bout draaide ik natuurlijk direkt af. De andere door wd 40 weer gangbaar gekregen. De afgedraaide bout vervangen door een normale met moer. Klem niet op voorraad bij the dealer...(ca€30 ,-- had ook wel rvs kunnen zijn voor dat geld..)
Ja het is wel handig de dempers ook te demonteren, anders is het wel erg onhandig het tussenstuk te de-/mnteren. ook is het dus wel handig de demperboutjes 1 x per jaar te de-/monteren omdat die ook graag willen vast rotten, met aanzienlijke problemen als het een keer wel moet. Ik monteer ze met koperslip, maar weet niet of dat ook aan te bevelen is. Nu in iedergeval zonder problemen los gekregen thumbsup .
Grafiet ringen moeten volgens de dealer elke 15000km vervangen worden....... worried2 . Volgens de monteur (off the record...)alu busjes draaien ter vervanging, en klaar! Wordt overigens ook bij de Varadero's van de poliyie gedaan. Door lang stationair draaien verbranden deze ringen daar ... Worden natuurlijk ook errruug heet.
Wel tijdrovend klusje vond ik op een vrijdagagvond. Alle plasic achter + bagaerek gedemonteerd voor je er fatsoenlijk bij kunt. Ben benieuwd wat een dealer in zo'n geval in rekening brengt!

Just my 2 ct's

moi, Wout.

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
snicker

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mei. 2011, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Wout,

Dank voor je reactie.

Motor moet over 2 weken naar Mulders voor een beurt en band maar ik wil de bussen liever zelf vervangen.
Je geeft aan dat het handiger is om de dempers er af te halen, betekent dit dat het niet onmogelijk is om de klus te klaren met de dempers er nog aan?
Ik kan me voorstellen als je alleen zit te prutsen dat het lastig is met de zware krengen er nog aan maar hulp kan ik genoeg krijgen.

Ik ben benieuwd.

Groet'n
Wim

ouwegeert

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mei. 2011, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

DAg Wim,

Ik was alleen, dus was het voor mij handiger (noodzakelijk) om 'even' de dempers te demonteren. Ging ook vrij gemakkelijk, dus (afgezien van het hele hekwerk achter) koste dat niet zoveel tijd extra. Maar als je twee man extra uhoh hebt die de dempers kunnen vast houden, moet dat ook wel kunnen. Oh ja voor ik het vergeet..., je moet ook de hugger demonteren, anders heb je geen ruimte genoeg om het tussenstuk achteruit te krijgen. bucktooth Ik denk trouwens dat ,met de dempers aan het tussen stuk ,je erg aan het kl****ten bent om de grafiet bussen op hun plaats te krijgen. Maar daar kom je dan wel achter. De dempers moeten wel los van hun ophangpunt, en dan ben je toch ook al bezig het hekwerk te demonteren, want anders wil het plastic niet goed weg...Al met al toch een tijd rovende klus dus!
Controleer even of ze de grafietbussen alweer binnen hebben, de klemmen hebben ze niet besteld, zijn dus niet in voorraad. Is zo lullig als je de boel los hebt en je kunt niet rijden omdat de onderdeeltjes nog onderweg zijn.
Met twee man extra gaat het niet sneller en kost het een hoop bier denk ik argue. de tweede keer zal het in de helft van de tijd kunnen, maar dat is alijd zo.
Ik heb de klem uitgeboord aan de motor, en dat had natuurlijk in een kwart van de tijd op de kolomboor gekund uhoh .
Ik wens je succes!
Waar zit je eigenlijk, anders kom ik even "advies"geven.. devil
Geen groter vermaak dan leedvermaak.

Wout.

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
snicker

BerichtGeplaatst: Di, 24 Mei. 2011, 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Wout,

Heldere uitleg, dank daarvoor.
Ik ga het denk ik gewoon proberen, als ik het uit moet besteden gaat me dat vrees ik erg veel eurootjes kosten want dan moeten de dempers er natuurlijk wel af en gaan de bouten breken die dan weer uitgeboord moeten worden etc etc.

Ik woon in De Wijk, vlak bij Meppel.
Werkgever zit in Veendam, ben daar circa 2 dagen per week.

Als je helpen wil, graag, liever een ervaringsdeskundige erbij dan een goedwillende buurman/vader/vriend.

Groet'n
Wim aka snicker

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: