lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

zeer zwaar schakelen/ koppeling werkt niet na reparaties.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Za, 14 Mei. 2011, 22:48    Onderwerp: zeer zwaar schakelen/ koppeling werkt niet na reparaties. Reageer met quote

Motor schakelt zeer zwaar.
Hij kan wel in zijn vrij gezet worden.
Ondanks getrokken koppeling trekt hij gewoon op of slaat af.
Bij ingetrokken koppeling gaat hij dus niet in zijn vrij.

Wat er aan vooraf ging:
Ik heb mijn motor teruggekregen van een reparatie aan de voetpakking.Als het goed
is zijn dus geen delen onder handen genomen die met schakelen van doen hebben.
Voordat ik het blok ter reparatie aanbood heb ik preventief het waterpompasje en lager vervangen.
Hiervoor moest uiteraard het binnenkoppelingshuis er af.
Omdat hij mooi open lag heb ik tevens de koppelingsplaten er uit genomen en nagemeten.
(Drukveren en platen nog allemaal binnen species). Hierna weer teruggezet.

Vervolgens alles weer netjes gemonteerd en alles conform werkplaatshandboek met de voorgeschreven
Newton's de boutjes aangetrokken.
Hierna blok voor reparatie aan voetpakking er uit gesleuteld en weggebracht voor reparatie.

Na reparatie van blok weer blok ingebouwd.
Wil testrit maken na inbouw blok met bovengenoemd restultaat.

Wat opvalt is dat hij dus zeer zwaar en moeilijk schakelt. Hij gaat nauwelijks in een andere versnelling.
Na lang proberen schakelt hij af en toe in eens. Wel zwaarder als normaal, maar heb zodoende alle
vernellingen eens kunnen benutten. Als hij in de versnelling staat en je rijdt loopt hij als vanouds, totdat er geschakeld moet worden.
In alle versnellingen heeft hij de neiging om met getrokken koppeling weg te rijden, hetgeen
ook gebeurd als ik wat gas bijgeeft. Dit ondanks getrokken koppeling.

Wat heb ik gecontroleerd:
Oiljet eruit gehaald en gereinigd.
Slavecylinder, Evo/model, meerdere malen ontlucht. Oude slavecylinder er weer op voor het geval de Evopomp stuk zou zijn.
Borgpinnetje van drukpen op juiste montage gecontroleerd. Zit in sleufje.
Koppelingsplaten nogmaals eruit en er weer in.

Wat ik nog kan zien:
Slavecylinder komt naar buiten. Voorzichtig in gedemoneerde toestand bekeken..
Bij gedemonteerd koppelingsdeksel heb de koppelingshendel ingetrokken.
Ik zie dan dat de platen vrij komen. De platen komen zover naar buiten dat ze gelijk zijn aan de het eindevan de koppelingskorf.

Ik heb wel eens gelezen dat iemand die de koppeleingsplaten er uit heeft gehaald dat deze hetzelfdesypmtoom had. Nieuwe platen brachten soulaas.

Wat vreemd is dat hij voor de motordemontage en werkzaamheden dit nog niet had.

Wie klinkt dit bekend in de oren ? En nog beter wie weet wat het probleem kan zijn ?

mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 14 Mei. 2011, 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

bout koppelingskorf los ?????
alles uit elkaar en alles opnieuw monteren zou ik proberen + stift controleren
die kan uit 2 onderdelen bestaan en kan zijn los gekomen suc 6
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Za, 14 Mei. 2011, 23:43    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:

Bedankt voor het meedenken Wheely.
Bout heb ik gecontroleerd. Zit vast. Ook alles al meerdere malen uit elkaar gehad en weer in elkaar. Stift denk ik ook niet omdat hij van 2005 is. Als het goed is zit hier dus een stalen stift in die in een geheel is (update vanaf 2005). Tja ... voor mij ook een raadsel. Temeer hij eerst nergens last van had. Geloof toch dat het niet zo'n goed idee was om de kopellingsplaten er van af te halen. Maar ja dan is het weer vreemd dat hij eenmaal in de versnelling gewoon blijft doortrekken of er niets aan de hand is. Totdat je moet schakelen, dan zit de schakelpoot muurvast...
Ik zou haast denken aan de drukversterker maar hier ben ik niet aangeweest. Vreemd. Ben bang dat het garage gaat worden. Alweer....

mr wheely

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 0:03    Onderwerp: Reageer met quote

rene+adventure schreef:
mr wheely schreef:

Bedankt voor het meedenken Wheely.
Bout heb ik gecontroleerd. Zit vast. Ook alles al meerdere malen uit elkaar gehad en weer in elkaar. Stift denk ik ook niet omdat hij van 2005 is. Als het goed is zit hier dus een stalen stift in die in een geheel is (update vanaf 2005). Tja ... voor mij ook een raadsel. Temeer hij eerst nergens last van had. Geloof toch dat het niet zo'n goed idee was om de kopellingsplaten er van af te halen. Maar ja dan is het weer vreemd dat hij eenmaal in de versnelling gewoon blijft doortrekken of er niets aan de hand is. Totdat je moet schakelen, dan zit de schakelpoot muurvast...
Ik zou haast denken aan de drukversterker maar hier ben ik niet aangeweest. Vreemd. Ben bang dat het garage gaat worden. Alweer....

koppelings pompje eraf halen kijken of de stift goed zit, ik zoek het toch eerder in de stift maar ik weet niet aan welke kant
Naar boven
koen warnar

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 8:19    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je hem vannacht nog eens de kans te geven om te ontluchten met een ty-rapeom de koppelingshendel en het dekseltje los.
Ik geloof namelijk niet dat er zomaar iets stuk gaat ....

Daan

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

zitten de stalen kopp platen er op dezelfde manier weer in terug?
ik heb mezelf door een monteur eens laten vertellen dat deze wel degelijk een binnen-en buitenzijde hebben,
deze zijn nl gestanst uit een plaat ijzer, en hebben een "holle" en een "bolle" kant ( kun je ook voelen/zien) .
ik kan me voorstellen dat als er een paar andersom zitten, dat dan de kopp niet meer mooi vrij komt.
ik meen dat de holle kant naar de motor gericht moet staan.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 9:46    Onderwerp: problems Reageer met quote

Wheely: stift zit goed. Ben ik zeker van. Deze is het niet.

Koen: jou advies mbt tyrap heb ik opgevolgd. Alhoewel ik denk dat het dit
ook niet is. Slavecylinder werkt en je ziet (bij afgenomen kopellingsdeksel) en hoort zelfs de drukstift in de korf werken.

Daan: zou best eens kunnen toch dat ook nog eens bekijken. Hoewel ik de metalen platen heel goed bekeken heb. Kon ik geen verschil zien op het eerste oog. Nog maar eens kijken en voelen dan.
Las trouwens op het Duitse forum dat Rainer Krol (voormalig Sommer) eens geadviseerd had in een dergelijk geval om de laatste metalenplaat (motorzijde) door de enerlaatste plaat te verwisselen.

undecided Het is toch niet altijd even makkelijk dat doe het zelven.
Maar goed met vallen en opstaan zeggen ze wel eens....
thinking2

Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Koppeling die niet goed loskomt --> belleville veer zit niet omgekeerd ? Of je bent ze niet vergeten terugstoppen ? Of die is versleten en doet haar werk niet meer ?
Verwisselen van de laatste metalen plaat is bij happende koppeling, wanneer de belleville veer ingesleten zit in de plaat.

Heb ff nagekeken : eerst de spacer, dan de veer met de opstaande kant naar buiten toe, dan de eerste metalen plaat. Voor de metalen platen maakt het niet uit in welke richting de scherpe kant zit, zolang ze maar allemaal in dezelfde richting gemonteerd worden.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)

Laatst aangepast door Raketman op Zo, 15 Mei. 2011, 10:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien pen los gekomen uit de schakelster?

dit heb een aantal keer voorbij zien schuiven op advrider

1200285867_Gj5qp-L.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  76.04 KB
 Weergegeven:  15776 keer

1200285867_Gj5qp-L.jpg

Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

Denk dat hij dan helemaal niet meer kan schakelen...

Niet ?

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 10:29    Onderwerp: problems Reageer met quote

Raketman:
Belleville zit goed gemonteerd. Speciaal op gelet.

Vonkenboer:
Pinnetje lijkt me ook onwaarschijnlijk. Zou dan niet meer kunnen schakelen zoals Raketman schrijft, maar wel zou natuurlijk de veer van de Schakelwals er uit geschoten kunnen zijn. Is ook zichtbaar op je foto.
Heb ik ook al een paar keer voorbij zien komen op enkele fora's.

Maar goed:
Eerst de metalen platen nog eens goed bekijken.....

StevenD

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

heb je de gevoerde platen ook wel op de juiste volgorde zitten? dus de buitenste plaat ook echt buiten, die loopt tegen aluminium aan en heeft een andere voering dan de platen die tegen staal aan lopen.

Je heb de olie jet gecontroleerd, die zit op zjn plekje en is niet te groot?

Bovenste plaat in de uitsparingen gemonteerd? geen 'extra' plaatje er tussen gefrot perongelut?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
heb je de gevoerde platen ook wel op de juiste volgorde zitten? dus de buitenste plaat ook echt buiten, die loopt tegen aluminium aan en heeft een andere voering dan de platen die tegen staal aan lopen.

Je heb de olie jet gecontroleerd, die zit op zjn plekje en is niet te groot?

Bovenste plaat in de uitsparingen gemonteerd? geen 'extra' plaatje er tussen gefrot perongelut?

Zojuist nogmaals kopp.deksel er af gehaald en alle platen er uit.
De stalen platen kan ik haast niet op het oog zien welke nu de bolle zijde is. Wel kan ik aan de tandjes zien dat deze aan een zijde afgerond zijn. Heb alle platen in dezelfde richting geplaatst als de eerste. Dus zou goed moeten zijn. De eerste plaat heeft inderdaad een andere maat als de rest en heb ik niet verwisseld. Zit ook goed mi. Ja... of alle gevoerde platen in de juiste volgorde zitten ???? Ik dacht het wel. De binnenste en buitenste zeker wel. De andere zou heel misschien kunnen dat hier een verwisseling heeft plaatsgevonden.

Heb verder alle nummertjes in dezelfde inkeping gezet in de korf en dezelfde richting uit. Iets beters viel me niet in. De buitenste heb ik een inkeping laten verspringen.

Wat nu opvalt tijdens het rijden:
Schakelt ietwat beter. Koppeeing blijft echter plakken. Wiel draait door als koppeling ingeknepen wordt. Hetgeen moeite kost met wegrijden tijdens start. Immers je moet gelijk rijden anders slaat hij af.

Wat ook opvalt is dat als je de koppeling helemaal intrekt het vaak onmogelijk is om te schakelen. Laat je de handel ietwat terug gaan dan kun je ineens schakelen zoals hij voorheen deed maar dan zonder de koppeling te gebruiken. " Kloenk"dus..

De laatste wijzinging in de koppelingsplaten heeft dus ietwat verbetering gebracht.

Ik ga ook maar eens de laatste update voor de oliejet bestellen. Misschien dat dit ook wat helpt.
Lijkt er op dat de platen blijven plakken.

Tja: "' 't is mich geht". (vertaling: het is me wat stars )

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

binnenste plaat gevoerde plaat is een veel smallere plaat: omdat in die plaat een dunne diafragmaveer ligt: Als je die verkeerd legt krijg je typisch jouw problemen (nummer 10/11/12)

de buitenste gevoerde plaat heeft een andere voering ivm het aluminium koppelingshuis. Kleur van de voering is anders (nummer 9). ALs je die verkeerd legt slipt je koppeling meer, en slijt het alu huis veel te hard.

rene+adventure

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Mei. 2011, 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Nou de dokter had weer eens gelijk. Bedankt Gerben. (Wat moeten we toch zonder jou hier huh2
Had inderdaad de gehele koppelingsplatgenset andersom gemonteerd.
Het grootste probleem was zoals je al schreef dat de smalste gevoerde plaat niet bij dunne metalen veer gemonteerd zat.
Hij schakelt nu weer boterzacht.

Ik had potverdorie alles netjes gefotografeerd en zie nu dat de foto's niet op mij SD kaartje staan.

Zal toch proberen mijn ervaringen mbt tot koppelingsplaten hier neer te zetten.

Vanaf de motorzijde begin je met de twee dunne stalen ringen. Let op dat de 2e ring afstaand naar buitenzijde van de motor gemonteerd wordt.
Begin hierna (en hier ben ik de fout in gegaan) met de de gevoerde plaat met die het dunste is. ( Logisch de dunne ringen moeten er in passen).
Hierna monteer je een stalen plaat. Met betrekking tot deze platen zij het opgemerkt dat ze een bolle en holle zijde hebben. Het is niet van belang in welke richting je zo monteerd met de bolle of holle zijde als ze maar allemaal dezelfde zijde uitwijzen. Ik zelf kon heel moeilijk zien welke de holle zijde was en welke de bolle. Mij hielp het om op de tandjes te letten. Hier is goed te zijn dat deze aan een zijde vlak zijn en aan een zijde bol.
Vervolgens om en om werken (gevoerde plaat-stralen plaat, gevoerde plaat stalen plaat, enz.) tot dat je bij de laatste plaat komt. Je begint en eindigt dus met een gevoede plaat.
Zoals Gerben al schreef lopen de eerste en de laatste gevoerde platen over alumium. Het kan zijn dat deze 1e en laatste plaat een andere kleur hebben als de overige gevoerde platen. Bij mij was dat niet het geval. De eeste was in ieder geval dunner. Maar beiden (zowel eerste als laatste) hadden grotere voeringsvlakjes als de rest.

Verder nog:
boutjes in drukplaat met veren en bouten van koppelingsdeksel met 10 newton meter aantrekken.
Op de drukplaat en de korf staan een pijltje. Deze moeten tegenover elkaar staan.
Ook nog bij montage van de laatste plaat (bij drukplaat) deze een slag laten verspringen ten opzichte van de overige platen.
Voor het verwijders van platen kun je een stuk ijzerdraad nemen. Twee stuks gaat makkelijer. Deze steek je in inkeping waarna je de platen uit de korf kan vissen

Zo volgens mij ben ik niets vergeten. Behalve de foto's dan. Jammer:
Klote SD kaart.
thinking2

In ieder gfeval heeft dit mij ongeveer 1 1/2 dag gekost voordat ik er achter was. Wel weer een stuk wijze rgeworden mbt werking van de koppeling. Dat dan weer wel grin3

Allen die meegedacht hebben bedankt....

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: