lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Doet het niet meer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Mrt. 2011, 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week heb ik de 2de accu (geplaatst nadat de eerste overleden was wegens te koude winter 2009) ook weer mogen vervangen. Heel de vriesperiode aan de lader, bij absoluut positieve temperaturen 5 dagen niet, 1 nacht buiten geslapen en gedaan.
Ik vermoed dat mijn bandenboer gelijk heeft: te zwakke accu voor zo'n dikke twin. Alleen jammer dat er daar onderaan geen plaats is voor een zwaardere. Dat alarm (datatool) zou ik eens moeten checken. Zat erop toen ik hem kocht, maar zou het eigenlijk niet erg vinden als het eraf was. Een dikke ketting+vast voorwerp is toch beter.
Het Transalpje start na enkele maanden stilstaan gewoon na de eerste tik. Niks optimate nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Olaf

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Mrt. 2011, 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nu een lithium accu in mijn 690 zitten , en dat bevalt goed .
Deze accu drraait mijn 990R ook moeiteloos in de rondte (en is 3kg lichter)heb ik even getest , maar de originele doet het inmiddels al twee jaar zonder problemen , ook in de winter staat ie een paar maanden werkeloos meestal , en een keer aan de lader gehad een nachtje .
Lijkt toch op dat je ergens een verbruiker hebt .
En daar gaat elke accu van naar de knoppen , lood maar zeker een lithium .
Dus eerst die rommel eraf zou ik zeggen , en dan is denk ik je probleem over .

Grt Olaf

CP_Adventure

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Mrt. 2011, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ook bij mij bekend probleem, mijn 2010 990 ADV heeft hetzelfde, evenals mijn vorige 2008 990 ADV. Op mijn huidige machine zijn er 3 veroorzakers: 1) Datatool alarm dat stroom verbruikt. 2) KTM startonderbreker plus LED die stroom blijven verbruiken (minimaal, maar toch). 3) In het algemeen krijgen accus een kortere levensduur omdat allerlei grondstoffen bij wet zijn verboden (milieu wetgeving) en dat vaak een negatieve invloed heeft op de kwaliteit (helaas is er nogal wat milieuwetgeving dat zijn doel volledig voorbijschiet). Ik rij zo ongeveer het hele jaar maar als ik eens 5 dagen niet rij (zeer zeldzaam) druk ik de startknop in met het zweet in mijn handen. Doet ie het of doet ie het niet?????? Sinds kort hangt dus ook mijn 990 na 2 dagen ongebruikt te zijn aan de druppellader. Om te voorkomen dat ik de boot mis ( cheesy) heb ik een tweede modificatie aangebracht, er steken 2 dikke bouten uit mijn KTM. Eentje zit aan de valbeugel en doet dienst als min pool, de ander steekt uit de rechter kunststof onderkap en is de pluspool. Bij weigering van het startmechaniek is daar binnen een paar seconden een startkabel op aan te sluiten en kan met behulp van een willekeurige auto met startkabel aan boord de machine op gang geholpen worden. Uiteraard heb ik deze voorziening na aanschaf van de druppellader nog nooit nodig gehad. Maar, mijn machines kennende, gaat die dag wel komen. Ik hoop alleen dat ik dan niet midden in de Sahara sta, waar je met een vierwielig voertuig allang niet meer kan komen............ evil

Groeten, Chris.

demito

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2011, 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

CP_Adventure schreef:
3) In het algemeen krijgen accus een kortere levensduur omdat allerlei grondstoffen bij wet zijn verboden (milieu wetgeving) en dat vaak een negatieve invloed heeft op de kwaliteit

Die batterijen zijn toch gewoon lood-zuur batterijen zoals die al altijd gebruikt zijn. Enkel de constructie evolueert, niet de grondstoffen me dunkt.

FWIW: mijn motor heeft twee keer 1 tot 1,5 maand stilgestaan wegens transport naar Zuid Afrika en terug, buiten geslapen bij -5 en nooit aan de druppellader gehangen. Ik heb het originele KTM alarm en uiteraard de start onderbreking: nooit problemen gehad. Even hout vasthouden toch...

Laatst aangepast door demito op Do, 31 Mrt. 2011, 9:19, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Guus

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2011, 8:28    Onderwerp: Reageer met quote

Tnx voor alle reacties!

Na een nachtje Optimate gaf de Optimate groen licht. Even gemeten voordat ik hem op contact zette, 13,5 volt. Zodra het contact aanging (en dan probeert de ballast van m'n xenon naar heel veel volt om te zetten) zakte het naar een indrukwekkende 2,1 volt.

De vorige accu heeft er ook 2,5 jaar ingezeten. Nu dus weer. Maar omdat deze altijd aan een Optimate hing, had ik er meer van verwacht.

Alarm heb ik trouwens niet, maar er 'lekt' inderdaad wat stroom naar onderbreker, klokje etc. Dacht dat een lader dat wel op zou vangen.

Volgende winter gooi ik de accu maar helemaal los en gaat hij op zolder aan de lader. Misschien dat hij wat meer vertroeteld moet worden.

Wat wel opvalt (ook uit eerdere draadjes over accu's) is dat het vooral bij de injectievarianten voor lijkt te komen? Of zijn er 950's met hetzelfde probleem? En heeft xenonverlichting er nog invloed op?

Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2011, 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Of het aan de dikke V-twin ligt... ik betwijfel het.
Ik hang mijn motor nooit aan de lader, hij staat wel altijd binnen.
Maar naar 2 maanden stil gestaan te hebben gewoon gestart zonder enig probleem.
Ik heb wel geen datatool of iets vergelijkends erop zitten.

Ik snap dat druppel lader verhaal niet altijd.
Hoe langer een accu geladen wordt hou luier en zwakker hij word.

Op mijn werk hebben wij op de machines die wij verkopen draadloze barcode scanners. En daar bij adviseren we onze klanten zelfs dat ze die niet te vaak en te lang aan de lader moeten leggen ivm levensduur.

Mijn vorige motor heeft in die 5 jaar dat ik hem gehad had nog nooit een lader er aan gehad.
En starte ook elke keer naar lange periode zonder problemen zelfs naar 5 maanden stil te hebben gestaan.

disco stu

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2011, 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Met een 950 geen probleem.

Voor zover ik weet nog de originele accu uit 2006. Ik doe niks speciaal en niet aan de lader. Deze winter max 5 weken stilgestaan, daarna gemakkelijk 15 keer na elkaar kunnen starten zonder eerst bij te laden en ook niet tussen het starten door (testen wanneer hij stilvalt en wanneer niet bij zijstandaard en koppelen).

Als hij vervangen moet worden in de toekomst komt er misschien zo een Shorai in. Gewichtsbesparing alleen al is mooi meegenomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Guus

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2011, 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Heel goedkoop, maar ook goed??(€69/€74,38):
http://www.accudienst.nl/prod/56875/vmf-powersport-motor-accu-sealed-onderhoudsvrij-12v-14ah10h-150x86x110x110.html
of
http://brouwermotorsport.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=6_500_527_454&products_id=44377

Orgineel en goedkoop (€109/€107,95):
http://www.huybersmotoren.nl/accu_voordeel.aspx
of
http://www.mototravel.nl/index1.html

En tenslotte van Varta, iets goedkoper dan orgineel (€102,96) (heeft er de laatste keer bij mij ingezeten, 2,5 jaar volgehouden):
http://www.motorbandendiscounter.nl/categories/Accu/Varta/Funstart-AGM/YTZ14%252dBS/

Uiteindelijk heb ik hem bij Huybers gekocht. Zij hadden hem op voorraad.
De verkoper gevraagd of hij tips had. Niets anders dan eerder genoemd. Zelf had hij het vermoeden dat de accu's niet zo goed tegen het trillen/stuiteren/bonken kunnen. Vergelijkbare accu's hielden het in quads ook veel korter uit dan in comfortabele tourbuffels. Zou kunnen.

Na montage een halve druk op de startknop en hij liep al. Zalig grin2 thumbsup

koen warnar

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2011, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Even een oude links naar boven toveren, yuasa accu-->fijne accu

http://www.motowebshop.com

En niet te duur, €116,- . FF zoeken onder KTM

mr wheely

BerichtGeplaatst: Do, 31 Mrt. 2011, 23:43    Onderwerp: Reageer met quote

Vonkenboer schreef:
Of het aan de dikke V-twin ligt... ik betwijfel het.
Ik hang mijn motor nooit aan de lader, hij staat wel altijd binnen.
Maar naar 2 maanden stil gestaan te hebben gewoon gestart zonder enig probleem.
Ik heb wel geen datatool of iets vergelijkends erop zitten.

Ik snap dat druppel lader verhaal niet altijd.
Hoe langer een accu geladen wordt hou luier en zwakker hij word.

Op mijn werk hebben wij op de machines die wij verkopen draadloze barcode scanners. En daar bij adviseren we onze klanten zelfs dat ze die niet te vaak en te lang aan de lader moeten leggen ivm levensduur.

Mijn vorige motor heeft in die 5 jaar dat ik hem gehad had nog nooit een lader er aan gehad.
En starte ook elke keer naar lange periode zonder problemen zelfs naar 5 maanden stil te hebben gestaan.

een druppellader spring alleen bij als de accu te zwak word dus laad niet altijd daarom heet het een druppellader, en sluit je dus aan als voorzorg.
Naar boven
WickedWilly

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Apr. 2011, 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Als nieuwe accu heb ik er 1 van Motobatt in gedaan. Ervaring zal leren of het een goeie keus was. Voor de prijs hoef je het in elk geval niet te laten tegenover de Yuasa.

http://www.martijnsmotorwebshop.nl/a-13240183/motobatt/motobatt-mbtx9u-10-5ah
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Apr. 2011, 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dat accutje is imho echt te licht voor de lc8.
hoe kan een accu nou gelijk zijn aan zowel een 9 als 14 juassa..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Vr, 1 Apr. 2011, 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:

een druppellader spring alleen bij als de accu te zwak word dus laad niet altijd daarom heet het een druppellader, en sluit je dus aan als voorzorg.

Ja dat weet ik maar je hebt druppel laders en druppel laders.

Een goede druppel lader doet ook af en toe wat energie uit een accu trekken zodat hij in conditie blijft

Terwijl een mindere alleen er voor zorgt dat de accu boven een bepaald voltage blijft => accu wordt lui!

En even iets anders.
De accu van de LC8 is inderdaad niet echt over bemeten.
Maar even wat tips om die accu misschien een iets langere levens duur te geven:

-Bij koud weer van te voren even je lampen aan om de accu een beetje op te warmen, voordat je de motor start.(als voorbeeld je gaat zelf ook niet meteen sprinten/hardlopen zonder warmingup daar krijg je alleen blessures van. dat simple voorbeeld geldt ook voor een accu+als hij koud is heeft hij ook minder kracht)

-En niet langer dan 3 sec aan een stuk starten, geef dan de accu een paar seconde om zich te herstellen.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Apr. 2011, 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

vonkenboer heeft het helemaal juist:

- Loodaccu's kunnen gewoon niet goed tegen stilstaan
- ook een optimate is niet heilig

Eigenlijk zou je bijvoorbeeld bij het acculaden ook nog de spanning tegen de temperatuur moeten compenseren: dat doet een optimate volgens mij niet.

in de winter zo af en toe eens effe het licht aan zetten, wat stroom uit de accu trekken en daarna weer laten opladen door de optimate helpt bijv wel.

Lithumaccu's hebben hier geen last van (maar wel andere problemen), alleen ken ik nog niemand die succesvol een lithiumaccu in zijn 950/990 heeft... Ze zijn wel sterkgenoeg om hem rond te trekken ja, maar 5Ah is gewoon erg snel leeg.....

Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Apr. 2011, 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Lithumaccu's hebben hier geen last van (maar wel andere problemen), alleen ken ik nog niemand die succesvol een lithiumaccu in zijn 950/990 heeft...

op adv rider zijn er verschillende die een lithium batterij hebben:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=650324

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: