Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
edwin
|
Geplaatst: Zo, 13 Feb. 2011, 19:12 Onderwerp: Knallen uit de uitlaat bij stationair toerental |
|
|
Ik wil graag even gebruik maken van de denk tank!
Mijn Adventure 950 knalt sinds een tijdje als hij stationair draait en bij gas los.
Ik dacht eerst dat de uitlaat lek was, en omdat ik toch al graag andere einddempers wou heb ik alles maar eens gedemonteerd.
Ik heb toen een scheur in de achterste uitlaatpijp gevonden, precies langs de nippel. Deze heb ik met TIG netjes dicht kunnen lassen verder geen andere lekkage(s) kunnen vinden.
Vervolgens heb ik de nieuwe LeoVince dempers gemonteerd en wat blijkt... hij knalt nog harder!
Er is dus iets anders aan de hand!
Als de motor koud is loopt hij netjes (met choke), ook tijdens het rijden heb ik het gevoel dat hij perfect loopt. Een beetje pruttelen bij gas los heeft hij altijd al wel gehad, dat vind ik ook niet erg maar dit is niet normaal...
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
mvg
Edwin. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 13 Feb. 2011, 19:59 Onderwerp: |
|
|
ik zou eerst eens lekker de sas stilleggen,
(als die er nog op zit)
kijk hier... http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=21&highlight=sas _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Zo, 13 Feb. 2011, 20:18 Onderwerp: |
|
|
Knallen uit de uitlaat wijst op onverbrande benzine die ontploft in de hete uitlaat. Kan komen door een te arm mengsel, en dat kan idd door een lek ergens in je uitlaatsysteem.
Je zegt dat je gekeken hebt.
Een trucje dat ik ooit geleerd heb is :
Laat de motor stationair lopen (jij hoort dan dat geknal).
Spray de uitlaat van bocht tot demper in met WD40.
Wanneer je het toerental hoort wijzigen...heb je toch ergens een lek (niet elk lekje is goed zichtbaar)
Dat-ie met choke netjes loopt kan kloppen, want daarmee zet je 'm rijker qua mengsel, en compenseer je de eventuele extra lucht door lek ergens.
Knallen uit de uitlaat kunnen door aantal dingen worden veroorzaakt;
Een te arm mengsel,een te late ontsteking of slechte vonk (bougies).
Zijn je bougies schoon ?
Makkelijkste is ze even te vervangen door nieuwe exemplaren, dan sluit je uit dat het aan de bougies ligt.
Of -maar minder waarschijnlijk-: te weinig klepspeling, je kleppen sluiten niet goed waardoor er vers mengsel meteen de uitlaat in gaat.
Je hebt Leo's gemonteerd, heb je ook de sproeierbezetting veranderd ? Heb je wellicht ander vrijer ademend luchtfiler erop zitten/erop gezet ?
Succes ! |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 13 Feb. 2011, 20:49 Onderwerp: |
|
|
Erik 990 SMT schreef: |
Een trucje dat ik ooit geleerd heb is :
Laat de motor stationair lopen (jij hoort dan dat geknal).
Spray de uitlaat van bocht tot demper in met WD40.
Wanneer je het toerental hoort wijzigen...heb je toch ergens een lek (niet elk lekje is goed zichtbaar)
|
Is dat niet het truukje dat gebruikt wordt om lekken aan de inlaatkant te zoeken (maar dan met startpilot of remmenreiniger) ? Aan de uitlaatzijde heb ik hier nog nooit van gehoord, en ik zie eerlijk gezegd niet in hoe dat invloed zou moeten hebben op het toerental. Je voegt nergens iets toe aan het mengsel dat nog moet verbranden in de cylinders... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
edwin
|
Geplaatst: Zo, 13 Feb. 2011, 22:32 Onderwerp: |
|
|
Thanks, ik denk idd dat ik het SAS er maar eens vanaf ga halen.
Weet iemand toevallig de afmetingen van die plaatjes, dan kan ik ze vooraf even laten laseren.
Als er liefhebbers zijn kan ik nog wel voor een paar extra setjes zorgen! (moet ik wel eerst de afmetingen hebben)
Stuur me dan even een berichtje...
@ Erik, ik heb na het monteren van de Leo's niets aan de afstelling veranderd.
Ik ben namelijk een leek op dat gebied, maar zou wel graag willen leren hoe het zit/werkt!
Groet,
Edwin |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 14 Feb. 2011, 1:13 Onderwerp: |
|
|
even met een natte doek je dempers dicht houden, dan hoor je snel genoeg
of er ergens een lekkage zit, anders denk ik een slangetje los van het sas systeem, maar dat moet er toch af.
btw als je de maat van die plaatjes wil kun je er een afhalen en over trekken  |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Ma, 14 Feb. 2011, 20:12 Onderwerp: |
|
|
toen mijn 950 zo'n kuren kreeg, bleken mijn carbs te zijn losgekomen. Dat was ergens in Roemenië... _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Ma, 14 Feb. 2011, 22:44 Onderwerp: |
|
|
Ik heb hier nog ergens een setje plaatjes liggen. Ik kan ze wel eens uitmeten als ik ze vind, maar dat gaat niet meer voor vandaag zijn (stuur me anders nog maar eens een herinnering).
Ik ben onlangs hier of op advrider ook nog eens de afmetingen tegengekomen van iemand die het mooi had opgemeten nadat een andere forummer daar ook achter vroeg. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
|
Naar boven |
|
 |
edwin
|
Geplaatst: Wo, 16 Feb. 2011, 22:15 Onderwerp: |
|
|
Thanks guys!
Tekening gemaakt en ligt inmiddels bij de lazer...
Hopelijk kan ik in het weekend aan de slag!
Groet,
Edwin. |
|
Naar boven |
|
 |
edwin
|
Geplaatst: Za, 19 Feb. 2011, 13:48 Onderwerp: |
|
|
SAS en EPC verwijderd, helaas... geen verbetering.
Ik merkte dat het knallen uit de linker demper kwam (achterste cylinder).
Ik heb toen de bougiekap er af gehaald en toen viel meteen op dat hij halverwege beschadigd/verbrand is!
Hij lijkt op die plaats poreus geworden en in de buitenste schil zit een gaatje.
Heeft iemand dit al eerder gezien?
O ja, hoe halen jullie de bougie er uit?
Ik heb twee maten bougiesleutels de kleinste is 16mm, maar de schacht is te smal voor de dop... Moet ik een kleinere maat hebben, of is de dop gewoon te groot?
Groet,
Edwin. |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Za, 19 Feb. 2011, 20:52 Onderwerp: |
|
|
edwin schreef: | Ik heb twee maten bougiesleutels de kleinste is 16mm, maar de schacht is te smal voor de dop... Moet ik een kleinere maat hebben, of is de dop gewoon te groot?
Groet,
Edwin. |
Ik heb verschillende doppensetjes en bougiesleutels.
Ik gebruik de bougiesleutel uit het gereedschapsetje. Doppen lijken te dik. Tenminste het is mij nog niet gelukt met ander gereedschap _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 19 Feb. 2011, 23:13 Onderwerp: |
|
|
edwin schreef: | SAS en EPC verwijderd, helaas... geen verbetering.
Ik merkte dat het knallen uit de linker demper kwam (achterste cylinder).
Ik heb toen de bougiekap er af gehaald en toen viel meteen op dat hij halverwege beschadigd/verbrand is!
Hij lijkt op die plaats poreus geworden en in de buitenste schil zit een gaatje.
Heeft iemand dit al eerder gezien?
O ja, hoe halen jullie de bougie er uit?
Ik heb twee maten bougiesleutels de kleinste is 16mm, maar de schacht is te smal voor de dop... Moet ik een kleinere maat hebben, of is de dop gewoon te groot?
Groet,
Edwin. |
Als een bougie stukgaat kan dit ook gevolgen hebben voor de bobijn, die in dit geval in de kap ingewerkt zit. Ik zou de bougies vervangen en de beide bougiekappen. Het geknal wordt dus zeer hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het doorgeven van de hoogspanning langs die beschadiging in de kap naar massa. Daardoor heb je af en toe geen vonk bij het mengsel. Ik heb zoiets nog al gezien, maar nog niet bij een KTM.
Bij de 950 zit normaal een bougiesleutel die past, bij de 990 niet. Het is weldegelijk een 16 maar met een zeer dunne wanddikte. Ik gebruik voor mijn 990 een bougiesleutel van een Triumph Speedtriple 2006. Die gaat er ook perfect in. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Za, 19 Feb. 2011, 23:31 Onderwerp: |
|
|
verwissel anders de kappen met elkaar, en desnoods ook de bougie's,
als het knallen dan uit de andere uitlaat komt, dan weet je het zeker. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|