lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

uitlaatkleppen verbrand
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PHS

BerichtGeplaatst: Do, 10 Feb. 2011, 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Daarvan had mijn Suzuki GT750 nooooit last grin3
Harry

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Feb. 2011, 2:11    Onderwerp: Reageer met quote

Nope... smiley2
f@zertje

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Feb. 2011, 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dat was dan het enigste waar je geen last mee kon krijgen dozey
Wout

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Feb. 2011, 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, de kleppen zijn vervangen. Hij trekt uiteraard voelbaar beter, maar de motor loopt nog steeds niet goed stars . Lijkt erop dat de oorzaak elders zit.

- Hij trilt vanaf 4500tpm.
- Staat te arm: bij kleine gaswisselingen (in druk verkeer: beetje gas terug-beetje gas erbij) is steeds een kleine aarzeling te voelen.
- Na 70km rijden gestopt bij een verkkerslicht en na een paar tellen afgeslagen.

Na montage van de Gualdi dempers heb ik niets gemerkt van te arm lopen, nu wel.

Word een aardige zoektocht vrees ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dukerider

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Feb. 2011, 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Wout schreef:
Nou, de kleppen zijn vervangen. Hij trekt uiteraard voelbaar beter, maar de motor loopt nog steeds niet goed stars . Lijkt erop dat de oorzaak elders zit.

- Hij trilt vanaf 4500tpm.
- Staat te arm: bij kleine gaswisselingen (in druk verkeer: beetje gas terug-beetje gas erbij) is steeds een kleine aarzeling te voelen.
- Na 70km rijden gestopt bij een verkkerslicht en na een paar tellen afgeslagen.

Na montage van de Gualdi dempers heb ik niets gemerkt van te arm lopen, nu wel.

Word een aardige zoektocht vrees ik.

Is er soms een probleem met aftstelling van de carbs ??
Is het mechanisme dat de gaskleppen bedient niet uitgesleten, dat zou bij die kilometerstanden wel eens kunnen.
Het zou misschien kunnen dat de bediening van de gaskleppen zodanig verschilt dat de achterste carb veel armer loopt dan de voorste en zo de kleppen verbrand zouden kunnen geraakt zijn.
Aangezien na het vervangen van de kleppen er nog steeds een ander probleem zich manifesteerd zou ik niet meer met de motor rijden tot het is opgelost.

'23 890 SMT

Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
highrider

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Feb. 2011, 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

dukerider schreef:

Het zou misschien kunnen dat de bediening van de gaskleppen zodanig verschilt dat de achterste carb veel armer loopt dan de voorste en zo de kleppen verbrand zouden kunnen geraakt zijn.
.

Kan NOOIT een oorzaak zijn van verbrande kleppen.
Als kleppen afdichten verbranden ze niet

Harry

BerichtGeplaatst: Vr, 11 Feb. 2011, 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

highrider schreef:
dukerider schreef:

.

Kan NOOIT een oorzaak zijn van verbrande kleppen.
Als kleppen afdichten verbranden ze niet

Als ze LANG GENOEG afdichten niet. Geloof me, je haalt twee dingen door elkaar. De sluitfase (koelfase) is van levensbelang voor een uitlaatklep.

Wat jij bedoelt is het insnijden van kleppen door hoge gassnelheden in een kleine opening en dat is iets anders dan verbranden. Met name in hogedruk-stoomsystemen is dit een veelgezien verschijnsel, zo heftig zelfs dat je erop kan wachten.
Mede daardoor verliezen kleppen na verloop van tijd hun goede afdichting en moeten ze uiteindelijk nageslepen worden.

Maar google maar eens op gekoelde uitlaatkleppen, dan kom je vanzelf bij motorconstructeurs als Porsche uit, in de racescene, en niet te vergeten in de scheepsmotoren, waar directe uitlaatklepkoeling zo ongeveer is uitgevonden. Maar die zijn natuurlijk ook allemaal fout bezig... dozey

@Wout: ik ben blij voor je dat de motor weer loopt. Daarom is dit topic uiteindelijk ook begonnen. Ik hoop dat het met de afstelling ook goed komt. Heb je het nog voorgelegd bij je dealer? Als je twijfelt, zou je hem dan niet eens laten nazien bij een dealer die wel bewezen goed is? Die vind je op dit forum wel hoor.

highrider

BerichtGeplaatst: Za, 12 Feb. 2011, 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Laat maar hangen. Hier komen we toch nooit uit als we alle zaken door elkaar gaan gooien.

Quote:
Mede daardoor verliezen kleppen na verloop van tijd hun goede afdichting en moeten ze uiteindelijk nageslepen worden

Om verbranden dus te voorkomen. Niet afdictende kleppen verbranden. Opnieuw inslijpen zorgt weer voor 100 % afdichting.

Scheepsmotoren worden anders gekoeld door hun plaatsing en in de racerij moet ook iets meer warmte anders afgevoerd worden. We gaan hier dus geen eenzijdig standpunt over krijgen das duidelijk.

Ik heb nooit beweerd dat iemand verkeerd bezig is. Die laatste zin snap ik dus al helemaal niet

Harry

BerichtGeplaatst: Za, 12 Feb. 2011, 23:05    Onderwerp: Reageer met quote

highrider schreef:

Om verbranden dus te voorkomen. Niet afdictende kleppen verbranden. Opnieuw inslijpen zorgt weer voor 100 % afdichting.

Nee, om de ontstane schade door die snijdende werking van de langsstromende gassen, erosie genoemd, weer teniet te doen. Een goed sluitende klep, ook een die door erosie is aangetast, verbrandt niet omdat hij zijn warmte af kan staan aan de klepzitting en de kop. En die warmte wordt vervolgens met het koelmiddel afgevoerd. Erosie gaat wel steeds sneller naarmate het dichtvlak meer beschadigt, daar heb je gelijk in. Maar het is een ander verschijnsel dan verbranden.

highrider schreef:

Scheepsmotoren worden anders gekoeld door hun plaatsing en in de racerij moet ook iets meer warmte anders afgevoerd worden. We gaan hier dus geen eenzijdig standpunt over krijgen das duidelijk.

Ik verwijs niet alleen naar de huizenhoge tweeslag-kruishoofdmotoren met hun langsspoeling, die hebben de uitlaatklep midden in de kop staan. Maar ook bij kleine 4-slag voortstuwingsmotoren en nog kleinere hulpmotoren komt uitlaatklepkoeling voor. Zo heel anders worden scheepsdiesels in principe niet gekoeld.
En in de racerij geef je het zelf al aan: iets meer warmte moet anders afgevoerd worden. Hoe doen ze dat? Een materiaal kiezen (vaak natrium) dat makkelijk warmte op kan nemen en die weer makkelijk af kan staan. En wanneer staat het zijn warmte af? Tijdens dichtstand van de klep, door warmteoverdracht naar de kop. Dit gebeurt gewoon bij alle 4-slag motoren en in de racerij door die materiaalkeuze nog net iets beter.

highrider schreef:
Ik heb nooit beweerd dat iemand verkeerd bezig is. Die laatste zin snap ik dus al helemaal niet

Was niet persoonlijk bedoeld maar fabrikanten besteden enorme bedragen aan onderzoek naar het optimaliseren van klepkoeling. Dat doen ze echt niet omdat ze dat zo leuk vinden. Ze moeten wel omdat motoren met dat downsizen steeds verder uitgeknepen worden en het wel bedrijfszeker moet blijven. En als je daarvoor de perfecte oplossing hebt, hoef je nooit meer te werken!

Zullen we het daar dan maar bij laten en weer onze energie gaan richten op wat we beiden leuk vinden, motorrijden? Discussieren over wat er nou precies gebeurt kunnen we trouwens ook veel leuker bij een glas bier of zo. Je krijgt er een van me als we elkaar eens tegen komen!

PHS

BerichtGeplaatst: Za, 12 Feb. 2011, 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

mooie afsluiter: lekker motorrijden, waar verbrande kleppen niet bij horen.

door een goede dealer naar laten kijken.

my 2 pence

Wout

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Mrt. 2011, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

No more DIPI !! furious3

Ik kwam vrijdag 's avonds bij de rally stage op de beurs in Utrecht André Verpalen gesproken.
Ik heb hem verteld van de verbrande kleppen, en hij kwam gelijk met een aantal zaken die hadden moeten gebeuren idea2 .
- Kleppen verbrand? en dan niet de zuigerveren vervangen, terwijl de cilinder er af is? Die zijn toch ook te warm geweest, en zeker bij die km-stand gewoon vervangen. Nou moet hij weer uit elkaar.
- Andere uitlaten? Ja dan staat hij echt te arm. Merk je ook aan rukkerig lopen bij constante snelheid, en meer trillen.

Ik had bij DIPI 2 keer aangegeven dat hij volgens mij te arm stond te voelen aan de gasreactie in druk verkeer, en dat hij moeizaam start.
-Nee hoor staat helemaal goed (na proefrit), niks mis mee.

Ik ga het in het vervolg maar weer zelf doen.
Onderdelen besteld bij Team-West en sleutelen maar.

Als ik alles weer op de rit heb maar een keer naar de testbank van André.
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Mrt. 2011, 1:14    Onderwerp: Reageer met quote

ja goede dealers zijn niet makkelijk te vinden, je kunt er wel veel over lezen op dit forum, en ik denk dat verpalen er 1 van is. een vriend van me had bij dipi een duc gekocht en ook zo veel trammelant gehad door onkunde van de monteurs
Naar boven
hanske

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Mrt. 2011, 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
ja goede dealers zijn niet makkelijk te vinden, je kunt er wel veel over lezen op dit forum, en ik denk dat verpalen er 1 van is. een vriend van me had bij dipi een duc gekocht en ook zo veel trammelant gehad door onkunde van de monteurs

Geruststellende gedachte voor mij stars , heb net afgelopen Januari 1700 euro achter mogen laten voor een grote beurt bij DIPI.
Bij navraag over het hoge factuur bedrag kon mij niet eens verteld worden of kleppen alleen zijn gecontroleerd of ook gesteld, de monteur die de beurt uitgevoerd had zat die dag op school. Hieruit trek ik de conclusie dat dit een leerling monteur is die dus op eigen houtje sleutelt zonder toezicht van zijn werkplaatschef.
Lekker makkelijk binnen lopen lijkt me dit voor DIPI.
Beurt was overigens zonder banden, wel nieuwe hoofdremcilinder voor en revisie achter schokbreker. Dit was mijn eerste en laatste bezoek aan hun.

Erik 990 SMT

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Mrt. 2011, 20:59    Onderwerp: Lullig voor je zo'n vette nota. Reageer met quote

hanske schreef:
mr wheely schreef:

Geruststellende gedachte voor mij stars , heb net afgelopen Januari 1700 euro achter mogen laten voor een grote beurt bij DIPI.
Bij navraag over het hoge factuur bedrag kon mij niet eens verteld worden of kleppen alleen zijn gecontroleerd of ook gesteld, de monteur die de beurt uitgevoerd had zat die dag op school. Hieruit trek ik de conclusie dat dit een leerling monteur is die dus op eigen houtje sleutelt zonder toezicht van zijn werkplaatschef.
Lekker makkelijk binnen lopen lijkt me dit voor DIPI.
Beurt was overigens zonder banden, wel nieuwe hoofdremcilinder voor en revisie achter schokbreker. Dit was mijn eerste en laatste bezoek aan hun.

Kleppen checken/stellen :Het kost bij het LC8 blok gewoonweg (in uren) voor elke monteur véél tijd. Kant-en-klaar is het zomaar een uurtje of 10 (!) schat ik in.

Een groot deel van de arbeidsloon nota gaat daarin zitten, maar ik meende dat de doorsnee "grote beurt" waarbij de kleppen gecheckt dan wel gesteld zijn (dat maakt niet zoveel méér/extra uit, als ze al zover zijn dat ze daadwerkelijk kunnen checken)...600 - 750 euro bedraagt.

Tel daar een nieuwe hoofdremcilinder incl. (de)montage,en de revisie van de achterschokbreker bij op....ga je toch al snel dik boven de € 1100 /1200 euro , en misschien nog wel wat meer.

1700 euro lijkt me dan aan de behoorlijk royale kant, zeker als je geen nadere uitleg/specificatie erover hebt gekregen.
Heb je ook van te voren geen prijsopgave gevraagd/gekregen ?

Kan me goed voorstellen dat je elders gaat buurten.
André Motors in Ermelo of André Verpalen in Krommenie...zijn voor mij betere keuzes.
Naar boven
Wout

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Mrt. 2011, 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Betere keuzes... kan wel zijn, maar da's wel een klere eind vanuit Brabant, als je zoals ik de motor dagelijks gebruikt. Elk 2 maanden een beurtje gaat dan te veel tijd inzitten. Voor mij was:
- wegbrengen en leen motor mee,
- volgende dag weer ophalen, of bij moeilijkere dingen 2 dagen later,
ook wat waart.
Maar vanaf nu doe ik het zelf wel en ik heb mijn eigen reserve motor (DR650RSE). Dus kan de KTM rustig een paar weken uit elkaar liggen.
Als hij voor het LC8 week-end maar weer draaid nice .
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: