Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2011, 22:11 Onderwerp: |
|
|
ik vind het persoonlijk een kolderverhaal: Ik stel mijn carb zelf af, en wel zo dat de uitlaat tot echterin grijs is... en dan heb ik er nog hard mee gereden.
teven zo in marokko bij rally: Arm, heet en warm.... geen enkel probleem: ZOals gezegd: Er is maar 1 manier om je kleppen te verbranden, en dat is door ze geen koeling te geven. en die koeling krijgen ze doordat ze sluiten...
dus als de klepspeling te klein is, sluiten ze niet goed en dan verbranden ze.
maar idd.. volgens mij was dat diezelfde dealert die beweert dat de benzinepomp echt vervangen is door een origineel nieuw ktm expemplaar, wat vreemd genoeg dan afwijkend is van iedere andere ktm pomp die ik ooit gezien heb.....
mmmmm _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2011, 23:41 Onderwerp: |
|
|
Brandstof zorgt wel degelijk voor een beetje verkoeling in de cylinders.
Ik heb het bij mijn vorige motor zelf mee gemaakt toen ik van een standaard uitlaat naar een volledig open ging.
Toen stond de motor onderin gewoon te arm en dit kon je ook goed merken in de koelwater temperatuur.
Want zodra je laag in de toeren reed zag je de koelwater temperatuur gewoon oplopen tot ruim boven de 100 graden terwijl toen de motor opnieuw afgesteld was hij niet verder kwam tot 93 graden(zelfde buiten temp+ toerental gebied).
Maar goed het kan ook de combinatie zijn iets te arm+ strak af gestelde kleppen = hogere slijtage en uiteindelijk uitval. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
f@zertje
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 1:14 Onderwerp: |
|
|
Wat ik dan wel weer raar vindt is dat het kleppen controleren/stellen bij de achterste cill redelijk te doen is , bij de voorste kon ik moeilijker bij.
maarja, als ze allemaal niet gesteld worden zal er ergens wat uitvallen, nu dus de achterste.
En door het arm lopen zal je eerder pingel schade krijgen dan verbrande kleppen. _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 10:38 Onderwerp: |
|
|
De brandstof zorgt idd voor koeling. Krap afgestelde motor loopt warmer.
Maar of het daadwerkelijk veel invloed heeft op de uitlaatkleppen durf ik niet te zeggen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
hanske
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 12:12 Onderwerp: |
|
|
Zie het maar hetzelfde als bij hard solderen, door meer zuurstof bij een bepaalde hoeveelheid acetyleen (gas) toe te voegen krijg je een veel hogere vlam temperatuur (de toegevoegde hoeveelheid zuurstof bepaald dus de vlam temperatuur)..
Dus ga je te weinig benzine toevoegen aan een bepaalde hoeveelheid lucht krijg je ook een te hoge verbrandings temperatuur (te arm mengsel waardoor bij menige 2 tackten gaten in zuigers zijn gebrand). _________________ ~ Het zijn niet de wegen die je gaat, het zijn de sporen die je achterlaat ~ |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 13:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb altijd geleerd dat een te arm mengsel meer schade doet dan een te rijk, maar je mag met de huidige motoren wel heel arm gaan, ze worden zelfs vanin de fabriek zeer arm afgesteld.
Als ik dat zo lees stonden de kleppen altijd goed en zijn er pas problemen sinds dat de carburatie problemen vertoonde...Dus mss een combinatie van klepspeling toch te strak (vinden sommige monteurs om 1 of andere reden blijkbaar geen probleem, zijn dan de naam monteur niet waardig....) en een veel te arm mengsel door vervuilde carburatie. V twins hebben al sinds eeuwen een rijker mengsel voor de achterste cil dan voor de voorste, alleen sinds de waterkoeling zijn intrede deed is dit een beetje verminderd. Bij sommige luchtgekoelde merken had je vroeger zelfs andere sproeiers of naaldstanden voor de achterste cilinder...
Dat vele dealers de kleppen niet controleren tijdens de 15000 beurt, tja winstbejag, tijdsgebrek etc... het is nu ook niet direct het meest eenvoudige werkje en vaak zie je nauwelijks afwijkingen bij het controleren, dus mss denken ze wel dat het niet zo nodig hoeft....Maar wel aanrekenen natuurlijk  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 23:26 Onderwerp: |
|
|
hanske schreef: | Zie het maar hetzelfde als bij hard solderen, door meer zuurstof bij een bepaalde hoeveelheid acetyleen (gas) toe te voegen krijg je een veel hogere vlam temperatuur (de toegevoegde hoeveelheid zuurstof bepaald dus de vlam temperatuur)..
Dus ga je te weinig benzine toevoegen aan een bepaalde hoeveelheid lucht krijg je ook een te hoge verbrandings temperatuur (te arm mengsel waardoor bij menige 2 tackten gaten in zuigers zijn gebrand). |
beetje raar voorbeeld om acetyleen GAS met benzine te gaan vergelijken, maar dan nog ben ik het niet met je eens
alleen als je klep speling te klein is verbranden ze.
en 2 T en 4 T vergelijken met dit probleem gaat ook niet echt. |
|
Naar boven |
|
 |
hanske
|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2011, 2:45 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | hanske schreef: | Zie het maar hetzelfde als bij hard solderen, door meer zuurstof bij een bepaalde hoeveelheid acetyleen (gas) toe te voegen krijg je een veel hogere vlam temperatuur (de toegevoegde hoeveelheid zuurstof bepaald dus de vlam temperatuur)..
Dus ga je te weinig benzine toevoegen aan een bepaalde hoeveelheid lucht krijg je ook een te hoge verbrandings temperatuur (te arm mengsel waardoor bij menige 2 tackten gaten in zuigers zijn gebrand). |
beetje raar voorbeeld om acetyleen GAS met benzine te gaan vergelijken, maar dan nog ben ik het niet met je eens
alleen als je klep speling te klein is verbranden ze.
en 2 T en 4 T vergelijken met dit probleem gaat ook niet echt. |
Wat ik alleen duidelijk wilde maken is dat een aangepaste mapping (of carb afstelling) wel degelijk erg belangrijk is, ik zal hier nog zo'n (in jouw ogen) onzinnige vergelijking plaatsen. Wel eens met een blaasbalg in een haard vuurtje liggen kloten??? Ook hier zie je dat de zuurstof/brandstof verhouding invloed heeft op de verbrandings temperatuur. Waarom denk je dat de klepspeling bij een lpg motor beter iets ruimer genomen moet worden dan standaard voorgeschreven bij benzine. Verbrandingsgassen bij LPG motoren worden namelijk ook iets warmer met kans op verbranding van kleppen
Wil hier dus alleen maar aangeven dat bij een arm mengsel de temperatuur van de uitlaatgassen te hoog worden en daarom hoogst waarschijnlijk hierdoor ook de kleppen verbrand zijn. Uiteraard kan een te geringe klepspeling hier ook de oorzaak zijn geweest maar om hier alleen van uit te gaan is iets te kort door de bocht lijkt me. _________________ ~ Het zijn niet de wegen die je gaat, het zijn de sporen die je achterlaat ~ |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2011, 13:42 Onderwerp: |
|
|
Wordt nog een leuk topic, dit...
Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat de verbrandingstemperatuur toeneemt bij armer mengsel, maar zelfs als je daarin heel ver gaat merken de uitlaatkleppen daar weinig van als ze maar goed staan afgesteld. De mate van afkoelen tijdens het dicht staan is alles. Veel eerder gaat je zuiger eraan.
Kleppen worden koud gesteld, niet warm. Als de motor warm is, draai je met kleinere spelingen. Begin je dus koud al met een te kleine klepspeling, dan kan het zomaar zijn dat de kleppen niet meer geheel sluiten en dus geen warmte meer kunnen afstaan naar de klepzittingen en de kop. Een inlaatklep blijft relatief koel doordat er koud mengsel langsstroomt (dat is dan ook de reden dat er nooit een inlaatklep verbrandt), maar een uitlaatklep verbrandt dan.
Kleppen stellen bij een Adventure is een tijdrovende kloteklus, die echt niet altijd even zorgvuldig wordt uitgevoerd. En dan krijg je dit soort dingen. De pest is dat je er als klant niet met je neus bovenop staat en het dus altijd moeilijk is om achteraf je gelijk te krijgen. En daarom doe ik alles gewoon zelf.
Voor degenen die iets willen leren zijn die sleuteldagen dus echt een mooi initiatief! _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2011, 20:41 Onderwerp: |
|
|
Harry schreef: |
Kleppen stellen bij een Adventure is een tijdrovende kloteklus, die echt niet altijd even zorgvuldig wordt uitgevoerd. En dan krijg je dit soort dingen. De pest is dat je er als klant niet met je neus bovenop staat en het dus altijd moeilijk is om achteraf je gelijk te krijgen. En daarom doe ik alles gewoon zelf.
Voor degenen die iets willen leren zijn die sleuteldagen dus echt een mooi initiatief! |
Wel, ik heb eergisteren voor de 2de keer mijn kleppen zelf nagekeken en dat heeft weer 3/4 dag gekost. Er moesten er godzijdank geen gesteld worden of het was die dag niet meer af geraakt. Denk niet dat ik daar ooit aan begin op een sleuteldag... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
JarnodeParno

|
Geplaatst: Wo, 9 Feb. 2011, 21:35 Onderwerp: |
|
|
Mijn Dealer (Niet KTM) heeft foto's genomen van het hele kleppen stellen proces bij mijn adventure Ik had het mee onderhandeld bij de aankoop van mij 2de hands KTM die 13.000km op de teller had. Hij had hiervan geloof ik achteraf wel spijt  _________________ KTM Adventure 990
Kawasaki z750s
Kawasaki GPZ500
Ducati 600SS |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Do, 10 Feb. 2011, 0:55 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Wel, ik heb eergisteren voor de 2de keer mijn kleppen zelf nagekeken en dat heeft weer 3/4 dag gekost. Er moesten er godzijdank geen gesteld worden of het was die dag niet meer af geraakt. Denk niet dat ik daar ooit aan begin op een sleuteldag... |
 _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Do, 10 Feb. 2011, 0:58 Onderwerp: |
|
|
Hanske zegt Quote: |
Waarom denk je dat de klepspeling bij een lpg motor beter iets ruimer genomen moet worden dan standaard voorgeschreven bij benzine. Verbrandingsgassen bij LPG motoren worden namelijk ook iets warmer met kans op verbranding van kleppen |
Dat is correct.
Dus wat gebeurt er ? De klepsteel wordt te lang (omdat LPG een hogere verbrandingstemperatuur heeft , geen hogere verbrandingswaarde ) waardoor de klep in gesloten positie nog steeds iets open staat. Het snijbrander effect . Meer klepspeling geven levert dus tikkende kleppen bij een koude motor en een goed draaiende motor bij warme temperatuur. Staat de inlaat te krap loopt een LPG motor erg beroerd omdat de vulling niet gehaald word. De klep zal niet verbranden
De rest is onzin. Enkel uitlaatkleppen verbranden door de snijdende werking in een minimale opening.
Het fenomeen is niet zo moeilijk . _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Do, 10 Feb. 2011, 12:00 Onderwerp: |
|
|
Uhhh...
highrider schreef: | De rest is onzin. Enkel uitlaatkleppen verbranden door de snijdende werking in een minimale opening.
Het fenomeen is niet zo moeilijk . |
harry schreef: | (dat is dan ook de reden dat er nooit een inlaatklep verbrandt) |
_________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Do, 10 Feb. 2011, 13:26 Onderwerp: |
|
|
De rest is onzin ,
Zoals koelende werking enz  _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
|