Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rico
|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2011, 23:04 Onderwerp: KTM Adventure met zijspan |
|
|
Ik was op een Duitse site aan het neuzen naar te koop staande Adventures, kwam ik een LC8 met zijspan tegen. Had ik nog nooit gezien .
De links naar dit fraaie staaltje vakwerk: Adventure met zijspan
QJg!20~$(KGrHqYOKo0E0fjsyVbEBNMzOzfCTg~~_19.JPG) |
|
Naar boven |
|
 |
diskeletlietje

|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 0:31 Onderwerp: |
|
|
Dit doet mij dromen over gezinsvakanties zonder auto
Deze KTM met zijspan een paar jaar geleden tegengekomen
 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 9:13 Onderwerp: |
|
|
Waarom zit daar eigenlijk altijd zo'n rare voorvork in?  _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 12:06 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Waarom zit daar eigenlijk altijd zo'n rare voorvork in?  |
Als ik mij niet vergis (want ben niet zeker) is dat ze dat de as van het voorwiel net onder de vork komt en niet iets er voor zo als da meestal is.
Hiermee verklein je de naloop, gaat het sturen dus wat ligter.
Alle dacht ik toch he kan er ferm naast zitten ook. _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
diskeletlietje

|
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 14:22 Onderwerp: |
|
|
Rob Motard schreef: | demito schreef: | Waarom zit daar eigenlijk altijd zo'n rare voorvork in?  |
Als ik mij niet vergis (want ben niet zeker) is dat ze dat de as van het voorwiel net onder de vork komt en niet iets er voor zo als da meestal is.
Hiermee verklein je de naloop, gaat het sturen dus wat ligter.
Alle dacht ik toch he kan er ferm naast zitten ook. |
Ja klopt. Voor het verkleinen van de naloop en omdat er bij zijspangebruik zijdelingse krachten op de vork komen waar een standaardvork niet voor gemaakt is. |
|
Naar boven |
|
 |
gaint

|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 19:26 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk wel een verschil te zien in die eerste zijspan en de andere. die bovenste is een full-cross zijspan en die andere een bakje om te gaan zitten...
Mij niet gezien in die full-cross, ik denk maar int geval da de driver ineens goesting krijgt om 180 te knallen en dan hangt ge daar aan een ijzer-baar te bengelen HAHA
B. _________________ better to burn out than fade away |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Di, 8 Feb. 2011, 23:11 Onderwerp: |
|
|
gaint schreef: | Duidelijk wel een verschil te zien in die eerste zijspan en de andere. die bovenste is een full-cross zijspan en die andere een bakje om te gaan zitten...
Mij niet gezien in die full-cross, ik denk maar int geval da de driver ineens goesting krijgt om 180 te knallen en dan hangt ge daar aan een ijzer-baar te bengelen HAHA
B. |
waarom niet in die full cross ???? en in die andere wel |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Vr, 11 Feb. 2011, 19:35 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | gaint schreef: | Duidelijk wel een verschil te zien in die eerste zijspan en de andere. die bovenste is een full-cross zijspan en die andere een bakje om te gaan zitten...
B. |
waarom niet in die full cross ???? en in die andere wel |
Nou, scheelt nogal. Met 180 achter een ruitje in een stoel, of staande en je vast houden aan een buis op heuphoogte
Overigens moet voor een zijspan het wiel naar voren en niet naar achteren.
Naloop is de afstand van de band op de straat tot de lijn door het balhoofd naar de straat . Als je dat bij je motor bekijkt zul je zien dat het wiel acher de balhoofdlijn loopt. Je hebt dus eigenlijk een zwenkwiel voorin.
Om die afstand te verkleinen moet het wiel naar dit punt toe, dus naar voren.
Een schommelarmvork heeft het voordeel dat geleiding en vering gescheiden zijn. Maar een goede telescoopvork kan het ook wel aan eventueel met een extra versteviging.
Voorbeeld: bij een Harley zetten ze er andere kroonplaten in zodat de vork iets verder onderuit komt te staan. |
|
Naar boven |
|
 |
|