Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Wout
|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 0:19 Onderwerp: uitlaatkleppen verbrand |
|
|
Ik had bij de 90k km beurt aangegeven dat de koude start erg moeilijk ging, en dat hij in de opwarmfase wat bokkig deet. Dat was een poosje over nadat de carburateurs waren schoongemaakt en goed volgens het boekje afgesteld, maar begon toch weer terug te komen.
Afgelopen woensdagmiddag was het stationairtoerental plotseling 3000tpm, en niet lager te krijgen.
Vrijdagochtend bij DIPI bleek de achterste cilinder bij de compressiemeting niet verder te komen dan 7,5 atm, terwijl de voorste een gezonde 13,5 atm liet zien .
Dus heeft Pieter (monteur DIPI) de cilinderkop gelicht, en bleken de beide uitlaatkleppen verbrand .
Ik moet dus voorlopig naar mijn werk met een witte adv.990 met 2000 km op de teller tot mijn oude vertrouwde 950 weer gerepareerd is. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 2:08 Onderwerp: |
|
|
vergeten klepjes te stellen ???? kan bijna niet anders toch |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 10:01 Onderwerp: |
|
|
nou ja,
kan gebeuren bij zo'n kilometerstand toch?
de achterste cilinder schijnt het altijd het hardst voor zijn kiezen te krijgen wat betreft de hitte. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 11:58 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | nou ja,
kan gebeuren bij zo'n kilometerstand toch?
de achterste cilinder schijnt het altijd het hardst voor zijn kiezen te krijgen wat betreft de hitte. |
Nee, dit mag niet gebeuren, ook niet bij 90.000 km. Dit is geen slijtageverschijnsel zoals bijvoorbeeld een verhoogd olieverbruik via de klepseals wel zou zijn. Zoals Mr. Wheely al zei kan dit bijna alleen maar het gevolg zijn geweest van slecht/onzorgvuldig afgestelde kleppen.
Bij de oude lucht/oliegekoelde Ducatiblokken heeft de achterste cilinder het aan uitlaatzijde inderdaad meer te verduren vanwege minder rijwindkoeling. Maar bij watergekoelde blokken mag dat eigenlijk haast geen rol spelen.
Ergo: ik zou toch nog maar eens even gaan praten bij je dealer... Succes! _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 14:24 Onderwerp: |
|
|
Ik zal eens vragen naar de oorzaak. Sinds ik hem kocht (20.000km) is ie altijd bij DIPI in onderhoud geweest. Netjes alle beurten gehad.
Lijkt mij ook wel dat na 90.000km zoiets kan gebeuren, maar als de kleppen goed staan moeten ze toch hun warmte goed kunnen afvoeren. Ik heb altijd rustig warm gereden voor ik het gas erop zette, dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Overigens is mijn rijstijl niet zodanig dat ik rallys zou kunnen winnen, dus dat gas erop zetten valt ook wel mee.
Bij de reparatie van de lekke oliedrukschakelaar (86900km) is de compressie gemeten, en die was voor beide cilinders goed, als de kleppen niet goed gesteld waren had dat toen al te zien moeten zijn denk ik.
We gaan het spoedig horen. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 15:23 Onderwerp: |
|
|
Dit nare onderbuikgevoel (gebrek aan vertrouwen vwb menig dealer) heeft mij doen besluiten naar Sommer/Team West te gaan vwb onderhoud tijdens de garantie (eerste 50K Km). Heeft me veel geld gekost, helaas. Maar je krijgt er wel wat voor terug (pijn in je nek en een machine die gewoon loopt).
Komende winter ga ik het zelf doen (70K km).
Ben alleen bang dat er iets gebeurt met de timing van het blok. Hoop dat me dat allert houd, zullen we maar zeggen. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 17:07 Onderwerp: |
|
|
over goed onderhoud is hier al zoveel geschreven, dealers die zeggen dat kleppenstellen nog niet nodig was enz enz ook bij de duizend km beurt slaan veel dealers het stellen over, maar dit probleem is duidelijk dat er geen of te laat kleppen gesteld zijn, en zoals Harry zegt heeft dit niks met de km stand te maken. en compressie meten, wil niet zeggen dat de kleppen niet gesteld moeten worden. |
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 17:25 Onderwerp: |
|
|
Is dit kleppen stellen ook nodig als je zoals ik niet zo veel km maakt, of is dit een jaarlijkse ( 2 jaar ?) aangelegenheid ?Om de hoeveel km ?(kosten?) |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 18:45 Onderwerp: Kleppen stellen noodzakelijk..? |
|
|
Stellen..?
Eerst speling maar eens meten:
Uitlaat 0,25 - 0,30 mm (bij 20 gr.C)
Inlaat 0,10 - 0,15 (bij 20 gr.C)
Info: KTM 990 EFI
Daarna kleptiming even controleren, en da's ook zo gedaan!
Dit bij dit type motorblok elke 15000km, bij normaal gebruik.
Advies van KTM is dit te alleen laten verrichten door een erkende KTM dealer, maar nog belangrijker een monteur met KTM ervaring! Stuur een PB voor een dealer advies! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 6 Feb. 2011, 22:12 Onderwerp: |
|
|
verbrande kleppen verbaasd mij ook: Ik heb mijn adventure ook vaak zat enkele uren 180+ km/h gereden (ieder uur tanken ) en niks geen problemen, en ik rij altijd gewoon op 95 octaan.
Kleppen worden idd eigenlijk alleen te heet als ze te weinig koeling krijgen, en die koeling krijgen ze via de rand als ze gesloten zijn: STaat de klep te strak, dan verbanden ze... goeie of slechte kleppen.
DUs idd: OF klepspeling heeft te krap gestaan, of er is echt een materiaalfout (maar dan had ik het wel eerder dan 90dkm verwacht!).
tja.. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2011, 11:56 Onderwerp: |
|
|
Het zou mogelijk iets te maken kunnen hebben met de Gualdi uitlaatdempers die er sinds afgelopen zomer opzitten. Ik heb toen niets aan de carburateur afstelling veranderd. Het voelde ook niet aan alsof hij daardoor slecht draaide.
Kleppen zijn altijd volgens het onderhouds schema gesteld/gecontroleerd, alleen bij de 90.000km beurt hadden de uitlaatkleppen van de achterste cilinder een afwijking (logisch nu dit bekend is). |
|
Naar boven |
|
 |
f@zertje
|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2011, 16:08 Onderwerp: |
|
|
Wout schreef: | Kleppen zijn altijd volgens het onderhouds schema gesteld/gecontroleerd. |
Yeah right, leer mij de dealers kennen.
Bij een niet nader te noemen KTM dealer waren mijn kleppen ook gecontroleerd en gesteld,en stond ook zo op de rekening, alleen jammer dat ik de kleppendeksels en div andere dingen gemerkt had. kleppendeksels waren er niet af geweest dus....
Krijg je een lul verhaal als je daarover begint,
Ik heb nog maar 1 100% eerlijke dealer meegemaakt in 26 jaar tijd !
en dat is MSZ in Oirschot. de rest
Vertrouwen is goed, controlle is beter. _________________ GS 1200LC rally 2018 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2011, 16:15 Onderwerp: |
|
|
Mijn eigen ervaring leert mij dat eventueel verlopende kleppen vooral in de beginfase zitten. Bij het 2de nazicht op 30k waren er nog 2 uitlaatkleppen die niet goed stonden.
Nazicht op 45, 60 en toen 80k gaven alle kleppen OK.
Net klaar met het nazien van de kleppen (nu dus op 100k) en er staat er alweer geen enkele slecht.
Voorste cylinder :
In : 0,12 - 0,12
Uit : 0,28 - 0,28
Achterste cylinder :
In : 0,15 - 0,15 (die ga ik echt niet vernauwen hoor )
Uit : 0,28 - 0,28 _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2011, 18:45 Onderwerp: |
|
|
Wout schreef: | Het zou mogelijk iets te maken kunnen hebben met de Gualdi uitlaatdempers die er sinds afgelopen zomer opzitten. |
Ja, dan vraag je om problemen:
Titanium silencer set Akrapovic
60005099000
Exclusive rally-testes slip-on silencer which is 59 % lighter than the standard model. Muffler inserts can be removed for sport riding. For 990 Adventure is the NEW MAPPING NECESSARY ! The Mapping is for dealers...
Staat er niet voor niets met 'koeieletters' bij, toch? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 7 Feb. 2011, 19:33 Onderwerp: |
|
|
Hydrazine schreef: |
Ja, dan vraag je om problemen:
Titanium silencer set Akrapovic
60005099000
Exclusive rally-testes slip-on silencer which is 59 % lighter than the standard model. Muffler inserts can be removed for sport riding. For 990 Adventure is the NEW MAPPING NECESSARY ! The Mapping is for dealers...
Staat er niet voor niets met 'koeieletters' bij, toch? |
Is dat zo ? Kan je dan eens de relatie tussen mapping en het verlopen van kleppen aantonen ? Of beter nog, de relatie tussen het monteren van andere dempers en het verlopen van de kleppen... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|