Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 18 Jan. 2011, 21:35 Onderwerp: Vloeistof gelekt. |
|
|
Ik zie zonet onder de superenduro een plas vloeistof liggen (links onder de radiator, moto leunt ook een beetje naar links door zijstandaard).
Volledige grootte: http://img831.imageshack.us/img831/1042/img0690dn.jpg
Het rare is dat er zowel een zone heldere vloeistof ligt als een zone bruinachtige vloeistof. (of het moet zijn dat er nog restvuil van op de grond opgelost is in de heldere vloeistof -> bruine kleur)
Hier zie je ook vloeistof hangen aan de plastieken radiatorkap en aan de dop:
Volledige grootte: http://img411.imageshack.us/img411/8707/img0696ep.jpg
Links van de voorste cilinder hangt er een rubberen tube met open uiteinde (maar dit lijkt me zo te horen):
Volledige grootte: http://img190.imageshack.us/img190/7474/img0695b.jpg
Het ziet er me dus koelvloeistof uit maar het bruinachtige gedeelte baart me toch zorgen. Iemand die een verklaring kan geven?
Verder lijkt het olieniveau me onveranderd ten aanzien van de laatste paar keren. Ook het niveau van de koelvloeistof in het reservoir lijkt me onveranderd.
De vloeistof riekt heel scherp chemisch en vluchtig (scherper als ik zou verwachten van koelvloeistof maar ik heb dan ook geen ervaring met koelvloeistofgeuren en ik weet niet wat er van vloeistof inzit op dit moment).
Ik wou de moto sowieso al komend weekend naar de dealer brengen voor onderhoud, maar dan komt dit er nog eens bij. Toch weet ik graag op voorhand wat er aan de hand is. |
|
Naar boven |
|
 |
Remmie

|
Geplaatst: Di, 18 Jan. 2011, 22:25 Onderwerp: |
|
|
Hoi disco stu
Gezien de mooie druppel de je zit hangen, zou de verkleuring misschien door vuil op de grond kommen.
Het slangentjes dat je ziet is van de brandstofpomp die daar aan de tank vast zit (ontluchting van het boven gedeelte waar de contactpuntjes zitten van de pomp)
Het overloopslangetje van het expansievaatje zit aan de andere kant en loopt tot achter dat klein zwarte kunststof kapje.
Moet je eens kijken aan het slangetje dat van de radiatordop naar het expansievaatje gaat. De verbinding op de radiator dop is zeer fragiel. Als je er lang na kijkt begint hij al te lekken.
Heb je de tank misschien eraf gehad. Omdat als je de tank iets naar voren kantelt dan duw je al op dat fragiele slangetje op de radiatordop.
Verder zitten er wat ontluchting boutjes op de radiator. Misschien dat die iets lekken.
Nu we toch bezig zijn. Kijk eens naar alle slangklemmen. Dat zijn van die klemmen die je maar 1 keer kunt gebruiken. Ik had bij 1 leiding (olie retour leiding van blok naar olietank) deze was te hard aan getrokken en er zat een kleine snede in de slang die later open gescheurd is en de olie eruit spoot.
Zou zeggen hou het koelvloeistof niveau in de gaten en bij de beurt even na laten kijken.
Hoeveel km en welk jaar is de SE
Remmie  _________________ Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 18 Jan. 2011, 23:05 Onderwerp: |
|
|
Dag Remmie,
Bedankt voor de tips. Morgen eens zien of ik alles een goed kan bekijken (ik ben nu nogal moe na een zware dag). Tank heb ik er nog niet vanaf gehad, ook nog niets aan radiator ofzo gedaan.
Bouwjaar 2006, eerste inschrijving 2007.
7500km (tijd voor onderhoud)
De vloeistof stinkt allensinds heel hard en is redelijk vluchtig. De hele garage (waar 2 auto's inkunnen) riekt ernaar. Benzine? Ik heb de vloeistof ook net opgenomen met keukenpapier en hetgeen wat niet direct opgenomen werd, vormde redelijk fervent druppels op de grond. Op deze druppels zaten vele kleine minidruppels. Het lijkt me dus een soort van emulsie. Ook heb ik ondertussen de ontvlambaarheid proberen te testen (uit de buurt van de motor ) maar heel erg ontvlambaar was het niet (dus toch geen benzine?).
Geen idee wat de vloeistof nu net is.
Zaterdagnammidag een uurtje gereden. Zaterdagavond volgetankt (was iets te vol) maar wel direct weer een dik uur mee gereden, paar uur stilgestaan en weer 1.5 uur mee gereden. Tank was dan nog maar 1/3 vol schat ik. Zondag de motor uitgebreid gepoetst (geen hogedrukreiniger) en ketting gesmeerd. Motor vervolgens in zijn hoekje van de garage gezet. Gisterenavond eerste maal geur opgemerkt (toen nog geen idee wat). Deze avond weer de geur en zeer intens (hele garage riekt ernaar) en de plas opgemerkt.
Het druppen is op dit moment nog altijd aan het doorgaan. Als het de koelvloeistof is denk ik dat ik het niveau snel zal gaan zien zakken in het reservoir. Ik heb nu een glazen bokaal onder het lek geplaatst en ik ga morgenvroeg eens kijken hoeveel er in zit en hoe het eruit ziet. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Wo, 19 Jan. 2011, 18:51 Onderwerp: |
|
|
Het ziet er in ieder geval groene koelvloeistof uit...dat kan ook best een redelijke geur hebben.
Vloeistoflek wil trouwens niet zeggen dat je expansievat zal leeglopen. Integendeel, dat zal mooi op niveau blijven staan als de motor niet draait.
Kijk gewoon ff via de radiatordop...
Benzine zou redelijk snel opdrogen, koelwater kan lang blijven liggen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 16:41 Onderwerp: |
|
|
Even een korte update:
Wat van de vloeistof opgevangen, zie foto. Ik denk wel dat het grootste deel van de kleurloze component al verdampt is, dus op de foto zie je een geconcentreerdere versie van hetgeen wat feitelijk lekt, mogelijk ook al een andere verkleuring.
Volledige grootte: http://img18.imageshack.us/img18/3200/img0715ffc.jpg
Voor het starten van de motor:
- koelvloeistof niveau zoals anders (iets boven minimum)
- olieniveau 35% tot 40% (minimum v.h. kijkglaasje is 0% en max is 100%)
Motor starten, start mooi en draait mooi (zoals anders), oliedruklampje gaat na een seconde uit en blijft uit. Olieniveau begint vervolgens geleidelijk te zakken (lijkt me logisch want wordt rondgepompt) tot onderkant kijkglaasje (0% tot -10%). Koelvloeistof niveau blijft hetzelfde.
Motor goed laten warmdraaien. Olieniveau begint geleidelijk weer te stijgen tot 70%. Een witte "drek" vormt zich als laagje op de olie. Geen idee of dit gerelateeerd is aan het probleem want ik heb al vaker gelezen dat dit voorkomt door condens wanneer met de motor vaker kleine stukjes gereden wordt?? Ook het koelvloeistofniveau stijgt. Motor volledig laten doorwarmen (ventilator een paar cycli aangesprongen).
Volledige grootte: http://img225.imageshack.us/img225/3796/img0702z.jpg
Volledige grootte: http://img10.imageshack.us/img10/8341/img0707a.jpg
Vervolgens uitgezet en laten afkoelen. Olieniveau daalt traag weer tot 45% a 50%. Drek niet meer zichtbaar. Ook koelvloeistofniveau daalt weer.
Volledige grootte: http://img38.imageshack.us/img38/5810/img0719vy.jpg
Volledige grootte: http://img9.imageshack.us/img9/4339/img0721du.jpg
(alle observaties gedaan met de motor op de middenbok)
Verder ook alle slangetjes nagekeken (voor zover dit gaat zonder de tank te verwijderen), maar nergens anders vocht waar te nemen. De enige plek is zoals op de foto's in het eerste bericht te zien is. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 16:51 Onderwerp: |
|
|
lijkt koelvloeistof. wil je het zeker weten, proef even zo'n druppel. smaakt het heel zoet op het puntje van je tong dan is het koelvloeistof. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 17:39 Onderwerp: |
|
|
Toch niet teveel van proeven: de zoete smaak wordt veroorzaakt door ethyleenglycol, en dat is giftig... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 22 Jan. 2011, 19:01 Onderwerp: |
|
|
Het feit dat het waterniveau stijgt als hij op temp komt wijst volgens mij op de radiatordop die het gehad heeft. En meestal heeft die het gehad omdat de waterpomp begint door te geven.
Maar ik kan best mis zijn. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Remmie

|
Geplaatst: Zo, 23 Jan. 2011, 20:30 Onderwerp: |
|
|
disco stu schreef: | Even een korte update:
|
Het verhaal wat je verteld en laat zien (foto’s) zou ik me niet druk maken over dat beetje melk in het peilglas. Ik heb zoiets ook al gehad en dat was een stuk erger en uiteindelijk was het dan wel de afdichting van de pomp, maar dan ook net. Er kon eigenlijk nog lang mee doorgereden worden, maar ik wilde het zekere voor het onzekere.
Als je het niet vertrouwt de afdichting zou ik deze bij 15000 laten vervangen. Zelf heb ik deze bij 19000km vervangen (zie boven) en ik weet dat “neo” (2007 SE) het na 32000 heeft gedaan.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3312
In jou verhaal gaat het eigenlijk om een uitwendige lekkage toch?
Ik zou het in de gaten houden en vooral voor de rit (starten)een visuele inspectie houden.
Raketman schreef: | Het feit dat het waterniveau stijgt als hij op temp komt wijst volgens mij op de radiatordop die het gehad heeft. En meestal heeft die het gehad omdat de waterpomp begint door te geven.
Maar ik kan best mis zijn. |
Het niveau stijgt en daalt altijd in het expansievat als hij warm en koud wordt. Daarvoor is het vaatje daar.
Remmie  _________________ Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Zo, 23 Jan. 2011, 21:08 Onderwerp: |
|
|
Thanks voor de input allen.
Na het testen gisteren op de middenbok en men laatste post hier in het topic heb ik de zaak nog eens goed kunnen bekijken. Na een tijdje begon het lek weer en als de motor dan op de middenbok staat is het heel duidelijk zichtbaar. Je ziet dan waar het vochtig danwel droog is en daaruit kan je veel afleiden.
Het probleem heeft helemaal niets met koelcircuit/koelvloeistof te maken. De zaak lekt gewoon benzine waar de fuel tap op de tank is aangesloten. Dus op een van de volgende plekken:
- aansluiting tank - fuel tap
- of het is de fuel tab zelf die lek
- of het is waar de rubberen slang op de fuel tap is aangesloten.
Dus eigenlijk heel simpel en kan ik zelf fixen. Koelcircuit staat er gelukkig dus los van (wat verklaart dat het niveau niet daalde) en ook olie niveau staat er los van.
Volledige grootte: http://img525.imageshack.us/img525/3756/img0745qq.jpg
Iets waar ik nog niet eerder iets van gelezen had dat het zou lekken.
Anyway ondertussen al weer wat bijgeleerd. En ook maar eens bewezen wat ik al eerder dacht: het is belangrijk om zoveel mogelijk zelf over je motor te weten te komen en zoveel mogelijk zelf te kunnen doen.
Eerst maar eens een werkplaatshandboek bemachtigen en mezelf eens inlezen.  |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 23 Jan. 2011, 21:33 Onderwerp: |
|
|
Gelukkig dat het dit maar is.
Wat het niveau van het koelwater betreft, als dat van een LC8 veel op en neer gaat dan weet ik ondertussen uit vrij uitgebreide ervaring dat je je mentaal mag opmaken voor een waterpomprevisie vroeg of laat. Als alles in orde is en goed ontlucht dan zie je op een millimeter na geen verschil in het niveau, koud of warm maakt niet uit. Spuwt hij een plas koelwater uit vlak nadat je'm uitzet dan is de radiatordop kapot.
Vandaar dus mijn mogelijke diagnose. Had ik zelf eens aan die vloeistof kunnen ruiken (benzine en koelwater zijn nogal radikaal anders van geur, vandaar dat ik het raar vond dat de topicstarter dit onderscheid niet zelf kon maken) dan had ik die uitleg ook nooit gegeven .
Toen ik vorige week mijn hele koelcircuit leeg liet lopen, bleef het vatje gewoon op niveau staan. En dat is maar meer dan logisch ook...
Een statisch lek in het circuit zal dus nooit een effect geven op het niveau van het reservoir. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Zo, 23 Jan. 2011, 23:19 Onderwerp: |
|
|
De benzine is niet echt benzine meer. Zie bv de kleur van de benzine die ik heb opgevangen in de bokaal...
De vluchtige component lijkt er al uit verdampt te zijn (vandaar dat de hele garage rook) en een meer visceuze en gekleurde component bleef achter. Daarom dat de vlamtest (waarbij het sample niet ontvlamde) mij ook niet direct aan benzine deed denken.
Het rook wel heel scherp (meer dan wat ik zou verwachten bij koelwater), zodanig dat ervan proeven absoluut geen optie was.
Hoedanook, het blijkt nu benzine te zijn (of een restant ervan allensinds). Dus ik kan maar van deze case leren
Nogmaals dank aan allen voor het meedenken en de hulp!
Raketman schreef: | Wat het niveau van het koelwater betreft, als dat van een LC8 veel op en neer gaat dan weet ik ondertussen uit vrij uitgebreide ervaring dat je je mentaal mag opmaken voor een waterpomprevisie vroeg of laat. | Hou ik zeker in gedachten. Niveau's van vloeistoffen etc blijf ik zeker goed in de gaten houden.
Laatst aangepast door disco stu op Zo, 23 Jan. 2011, 23:23, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Zo, 23 Jan. 2011, 23:21 Onderwerp: |
|
|
Oeps dubbel gepost |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Ma, 24 Jan. 2011, 11:04 Onderwerp: |
|
|
ik ga niet zeggen dat die darmpjes die aan de benzinekraantjes een zwak punt zijn, maar op 50.000km tijd (=3 jaar) heb ik het darmpje dat van de ene naar de andere tank loopt al twee keer een cm mogen inkorten omdat het kapot was gegaan, mogelijks tgv demontage/montage. Het begint nu een beetje kort te worden en loopt zelfs gedeeltelijk langs de voorkant van de batterij ipv er onder. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 12 Feb. 2011, 19:18 Onderwerp: |
|
|
Ziezo, lek gefixed.
Benzinekraan losgedraaid, een halve tank laten leeggutsen, alles mooi zuiver gemaakt, nieuwe dichtingsring aangebracht en benzinekraan terug vastgedraaid.
Vervolgens tank in een paar stappen volledig gevuld (maximale vloeistofkolom is maximale druk op de dichting) en tussendoor gecontroleerd op lek maar niets te zien. Hopelijk blijft dit op langere termijn ook zo.
De benzine die eruit gutste was wel weer geel als pis (zoals in een eerdere foto). Voor de zekerheid heb ik de tank dan maar weer gevuld met verse benzine van de pomp. |
|
Naar boven |
|
 |
|