lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

aanpassing vering (N)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 462
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jan. 2011, 14:44    Onderwerp: aanpassing vering (N) Reageer met quote

Ben momenteel zwaar in dubio mbt aanpassing van de vering voor mijn lc8 2005 adventure (N).

Ivm Afrika reis wil ik de vering wat optimaliseren:
Ik was al aan het denken aan de dr.Bean aanpassing en verhoging naar 2005 S (dus niet de hele hoge, heb ik wat de korte poten voor).
Prijsopvraag ligt toch rond de 1000 euro undecided

Wat zouden we nog meer kunnen doen ?
Ik denk bv aan luchtkamer verkleinen van 10 naar 8.

Heeft er iemand ervaring met een N versie en dan met:
stuggere veren
evt. dikkere olie
of andere dingen.

In ieder geval een oplossing die liefst een stuk onder 1000 euro ligt.

Ik wil de aanpassing doen omdat ik toch met redelijk wat bepakking ga rijden en ik ook nog eens de dikke (safari) tanks er op heb.

Alle info is welkom.
Ik kan natuurlijk bij enkele bedrijven langsgaan om te informeren maar mogelijk dat er hier ook ervaring deskundigen zijn.

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jan. 2011, 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik een offerte vroeg voor ophoging naar R/S specs kwam dat maar op een dikke 500 euro...
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jan. 2011, 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Toen ik een offerte vroeg voor ophoging naar R/S specs kwam dat maar op een dikke 500 euro...

Ik ook maar dat is afhankelijk van het modeljaar. Vb 2009 naar R specs is goedkoop (500 EUR), 2006 naar R specs is een pak duurder...

Wat ik destijds heb gedaan met het oog op off road reizen met pak en zak:

Vooraan opgehoogd naar R specs en een veer zwaarder genomen.
Achteraan opgehoogd tot R specs met de standaard veer, die in R config al een modelletje zwaarder is dan de standaard R veer.

Ging prima voor wat ik ermee deed, maar ik ben dan ook een adept van "licht" reizen. Niet mijn hele hebben en houden op de fiets vast dus eninvetseren in ultralight materiaal.

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 462
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jan. 2011, 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Toen ik een offerte vroeg voor ophoging naar R/S specs kwam dat maar op een dikke 500 euro...


Klopt. maar welke verhoging wordt dan uitgevoerd ? Je kan, geloof ik, ook volstaan met bussen zodat hij wel hoger komt maar niet de volledige veerweg wordt benut.

Mijn prijsopvraag was inclusief andere setting, andere veren en verhogen.

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6793
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jan. 2011, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Tja... Asl je wil verhogen dan kost je dat een boel extra.

In principe is de achterdemper best goed en de veer ook geschikt voor rijden met duo, of met bagage op een flinke reis (en zonder duo): Stelruimte genoeg.

Voor is ie simpelweg te slap: 1 set veren (+evt busjes) en wat kleine onderdelen: Dat hoeft geen 1000 euro te kosten.

Er zijn diverse alternatieve veren te koop tegenwoordig.

Vraag een prijsopgave voor deze aanpassingen bij een veringsspecialist.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Do, 20 Jan. 2011, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het niet doen. Zo heel erg hoog hoeft je motor niet te liggen om over gravel wegen enz te rijden. Ik vond mijn motor snel onstabiel als hij beladen is op weg naar Mongolie. Als het zwaarte punt hoog ligt dan krijg je dat ook al stel je alles perfect af. ik zou hem laag houden en de zware spullen tussen de wielasssen houden.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6793
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

Tja.. gewicht: ZO dicht mogelijk bij het massa-centrum-punt van de motor : Zeg maar het motorblok.
- niet te ver naar buiten
- niet te ver naar voren
- maar ook niet te ver naar achteren.

(en vooral niet te veel meenemen, je hebt toch nooit bij je wat je nodig hebt smiley )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
demito



Geregistreerd op: 25-8-2009
Berichten: 881
Woonplaats: Overijse

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

rene+adventure schreef:

Klopt. maar welke verhoging wordt dan uitgevoerd ? Je kan, geloof ik, ook volstaan met bussen zodat hij wel hoger komt maar niet de volledige veerweg wordt benut.



Voor:
-langere veerweg die volledig kan benut worden
-langere en stuggere voorveren

Achter:
-langere veerweg die volledig kan benut worden
-standaard veer met op maat gemaakte tussenbus die zoals gezegd overeenkomt met een stuggere veer dan standaard R.

Dit alles bij WP mol

Vergeet daarnaast ook je kickstand en middenbok niet...

T

_________________
Husqvarna 701 enduro
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 462
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 11:47    Onderwerp: vering Reageer met quote

Ok, het principe van zo min mogelijk bagage en lichtgewicht spullen ken ik maar al te goed... (Genoeg kilometers afgelegd met een rugzak.Dan leer je dat wel undecided )

Wat Ad schrijft daar zit wat in. Ik herinner mijn vorige reizen en mij verbaasde het steeds hoe stabiel de motor bleef. Met scorpions en volle bepakking 190 km/h en nog stabiel huh2 Terwijl ik vaak lees over onstabiliteit boven de 170 km/h in de fora's. Mogelijk dat dit dan weer het voordeel van (N) is boven de (S)... (S) heeft natuurlijk weer voordeel offroad...
(Johan Cruijf zou zeggen ieder voordeel heeft zijn nadeel (of was het andersom ??)).

Ik denk dat ik voorlopig maar eens ga voor wat hardere veren voor en de luchtkamer verkleinen naar 8.

Weet iemand welke harde vering (type) raadzaam is ??
Ik denk toch dat er een 30 kilo extra gewicht op de voorvork komt bij een gewicht van 85 kilo berijder. Dit in combi met bagage en volle tank (safari).

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6793
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

ik neem aan dat je deze draad al wel eens gelezen had?
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=14732#14732


Kwa veer: Zo veel harder hoef je niet!!
immers: Achter is ook goed genoeg om met duo pasagier te rijden (=+80 kilo ipv +50kg)
Alleen voor is ie origineel al wat slap, dus zeker met 40l tank. => 5.6 ipv 4.8 veer bijvoorbeeld.

VOOR is ook/voornamelijk de demping gewoon te slap:
reboundzuigertje vervangen is ook niet zo veel werk... kun je meteen een keer oefenen om de keerringen te vervangen, want die kunnen onderweg ook maar zo stuk gaan, als je een keer in modderig terrein komt!

Ik denk dat je meer hebt aan een goed afgestelde en licht aangepast vering, dan aan die 2cm extra (wat je een boel kost).

Oja.. VERING (dus de veer zelf) kan je ook makkelijk zel fmeten: (zie diverse vering verhaaltjes op het net):
- statische rider-sag (statische invering met rijder) moet ergens rond de 30% van de veerslag liggen. Das heel makkelijk:
Bok je motor op zodat de vering helemaal uit staat, en meet de afstand van de wielmoer tot een vast punt op de motor, recht daarboven(A) of langs de vork (V).
- zet nu de motor met bagage, rijder en benzine in de tank in balance neer (dus met de rijder OP de motor, niet op de vloer steunend) en zorg dat iemand anders dezelfde afstand nog eens meet: deze moet ongeveer dan 2/3 van de originele waarde zijn.

Vering is een statisch iets!! als ie doorslaat in kuilen, dan moet je iets aan de demping doen, niet aan de vering.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 462
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 13:56    Onderwerp: vering Reageer met quote

Ok Gerben.
Bovengenoemd topic had ik inderdaad al gelezen.
Ik heb vooral gemerkt dat hij mn tijdens off-raod wel eens door wil doorslaan bij een diepe kuil. Dus met zware belading kan dit zomaar eens erger worden.
Dus als ik het goed begrijp ietwat zwaardere veer en andere reboundzuiger moet voldoende zijn.
Heb je toevallig een type van deze reboundzuiger ?

Binnenkort maar eens gaan sleutelen.

(ga trouwens ook de update waterpompas naar 2009 doen. Puur preventief maar dat is weer een ander topic smug )

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6793
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

standaard EXC rebound piston voor zover ik weet...

ken je zo opzoeken bij ktmworld.com
maar ok, om het je makkelijk te maken tongue
http://www.ktmworld.com/ktm_parts_search_view_item.asp?itemNumber=48600042

maar.. ik zie dat de 990 vanaf 2007 een vork-cartridge heeft, ik weet niet in hoeverre daar dezelfde zuiger in past.

beetje zoeken bij ktmworld.com in de fisches en in de handleiding van de 48mm USD vork, en je zou er wel uit moeten kunnen komen.

het shimmpakket moet je dan misschien ook nog een beetje aanpassen: Je kunt eens vergelijken met wat er in een SE ligt.
maar je kunt het ook eens met het origineel prberen (en alleen een zuigertje zonder bleeder.

Je zou zelfs nog kunnen overwegen om dat bleeder-gaatje in de originele zuiger gewoon dicht te maken, bedenk ik me nu net.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 462
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 16:00    Onderwerp: vering Reageer met quote

Gerben bedankt voor de moeite.
Ik geloof toch dat het even wat boven mijn pet gaat.
Nieuwe olie, nieuwe keerringen en andere veer zou ik nog wel aan durven te beginnen maar nieuw shimpakket en bleeders etc.. ??????
Ik geloof toch dat ik maar voor jouw offroadsetting ga informeren. Volgens mij iets van rond de 400 euro. Ik geloof dat de materiaalkosten ook al aardig in die richting gaan. Dus... Toch maar ff nog eens rondbellen.

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hanske



Geregistreerd op: 12-5-2010
Berichten: 95
Woonplaats: Waalre (n.br.)

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 17:29    Onderwerp: Re: vering Reageer met quote

rene+adventure schreef:
Toch maar ff nog eens rondbellen.


Mijn WP achterveerpomp ligt momenteel bij de monteur van Frans Verhoeven (net terrug uit Argentinie) voor een "total rebuild". Dit is geregeld via Dipi-Moto in Baarle Nassau, zij hebben contacten met deze gast die bij WP gewerkt zou hebben en nu tegenwoordig voor zichzelf werkt. Dit lijkt mij wel de uitgelezen persoon voor jouw specifieke aanpassing. Zoals gezegt, bij interesse even bellen met Bas van Dipi-Moto. Voornoemde monteur zit ook in Baarle of omgeving, voor jou goed te doen qua afstand. Succes.

_________________
~ Het zijn niet de wegen die je gaat, het zijn de sporen die je achterlaat ~
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
rene+adventure



Geregistreerd op: 19-7-2008
Berichten: 462
Woonplaats: Echt

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Jan. 2011, 19:21    Onderwerp: vering Reageer met quote

Hanske bedankt voor de info. Ik denk dat ik toch voor de dr.Bean oplossing ga. En dan alleen voor de voorvering. Ik weet bv. dat Schradt van het Duitse forum (bekend figuur in de lc8 wereld) pas na 70.000 de achtervering uit elkaar had gehaald en dat deze toen nog heel acceptabel uitzag. Dus achter doe ik het vooralsnog niet met ong.20.000 offroad en 20.000 weg. De dr.Bean oplossing is helemaal afgestemd op de lc8. Zoals geschreven gaat het mn om de vorvork die aan de zwakke kant is. Maar leuk toch deze conversatie thumbsup
Je leert steeds meer bij. Bedankt voor het meedenken. Gr.Rene

_________________
You once life forever, ride the KTM adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif