lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

aanhaalmoment centrale balhoofdmoer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 17:54    Onderwerp: aanhaalmoment centrale balhoofdmoer Reageer met quote

wel
gezien de gekke dingen die met mijn balhoofdlagers gebeurd zijn in 2009 en 2010, heb ik ze eens "in de garage" laten vervangen, tijdens het groot onderhoud. Groot was hun verbazing toen ik zei dat ik die de vorige keren vastgezet - of had laten vastzetten - had aan zo'n 22Nm. Voor naaldlagers was dat véél te veel vonden ze, voor rollagers vonden ze dat wel normaal. En om dat te bewijzen nam hij een gewone ringsleutel en draaide de lagers tamelijk stevig aan, uit de losse pols.

Ben benieuwd hoe lang de lagers nu gaan meegaan...

_________________
mijn nieuwe nick is Muug


Laatst aangepast door Aleph op Wo, 12 Jan. 2011, 22:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ringsleutel en tamelijk stevig aandraaien...ik durf wedden dat dat niet ver van 22Nm zal zijn als je't zou natrekken met een momensleutel laugh3 .

'k Heb mijn lagers vorige maand eens gelost, terug wat vet ingeduwd en weer op 25Nm gezet. Nog steeds de derde set (Timken), zitten er nu 46.000 km in.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 20:01    Onderwerp: Reageer met quote

Der zitten ROLLAgers in, of eigenlijk Kegellagers. iig geen naaldlagers.

Ik heb ze ooit op gevoel afgesteld, zodat ze iets aanklemde (wat best mag en goed is) en toe nagemeten met een goede facom momentsleutel en kwam daarmee op mijn advies: Draai hem met 25 Nm vast!

zie ook bijv:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3090&highlight=25nm

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

zijn dat geen naaldlagers? Zijn het geen staafjes dan?
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

nee het zijn schuine rollen, die men kegels noemt. Naalden zijn veel kleiner in diameter.

Buitenring = L45410
Binnenrin (=kegelkooi) = L45449

vooebeeldplaatje
http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/Kit7214

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

naald lagers zijn bv de lagers die om de swingarm as van de achterbrug zitten.
die naaldjes zijn een paar mm dik.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Monstersmurf



Geregistreerd op: 5-1-2011
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een naald lager liggen de naalden haaks op de as en de binnen en buiten ring evenwijdig. (alleen radiaal krachten )
Bij een kegel lager zijn de rollen zoals naam zegt kegel vormig en liggen op een hoek t.o.v. de as. (zowel radiaal als axiaal krachten)
Een rollen lager heeft cilindrische rollen en eveneens in een hoek op de as.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

meestal wel, maar dat is niet per definitie zo:

Zowel naald als rollagers bestaan in radiale of axiale vorm. Deze laatste noemt men dan taats-lagers.

voor wat plaatjes zie bij:
http://www.schaeffler.nl/content.schaeffler.nl/nl/products/productinformation/rotativ_products/axial_needle_roller/axialneedleroller.jsp

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een klassiek balhoofd snap ik nie dat je die te hard kunt aantrekken, dan moet je toch te veel weerstand voelen bij het draaien vh stuur?
_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 18:25    Onderwerp: Re: aanhaalmoment centrale balhoofdmoer Reageer met quote

Motorcycle Boy schreef:
wel
Groot was hun verbazing toen ik zei dat ik die de vorige keren vastgezet - of had laten vastzetten - had aan zo'n 22Nm. Voor naaldlagers was dat véél te veel vonden ze, voor rollagers vonden ze dat wel normaal. En om dat te bewijzen nam hij een gewone ringsleutel en draaide de lagers tamelijk stevig aan, uit de losse pols.


Ik snap ookl niet helemaal wat hier nu staat:

jij had ze met 22 Nm vastgezte, en dat vonden zei VEEEL te veel (22Nm is echt heel weinig, boutje m6 kan daar nog tegen)
Maar ze vonden dat te veel voor naaldlagers....
maar het zijn geen naaldlagers...
om dat te laten zien draaide hij het nog eens heel vast ?? ...

Bij 25Nm voel je een beetje klem. Een heel klein beetje voorspanning is nodig, want het lager mag NOOIT los komen, ook niet als de vork heel zwaar belast wordt van onderaf, anls je hard remt ofzo. Beetje voorspanning kan dat opvangen.
van het klemmen merk je overigens niets.. sterker nog, 't is wel fijn om dat die dan minder snel met het voorwiel klappert.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 20:21    Onderwerp: Re: aanhaalmoment centrale balhoofdmoer Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Motorcycle Boy schreef:
wel
Groot was hun verbazing toen ik zei dat ik die de vorige keren vastgezet - of had laten vastzetten - had aan zo'n 22Nm. Voor naaldlagers was dat véél te veel vonden ze, voor rollagers vonden ze dat wel normaal. En om dat te bewijzen nam hij een gewone ringsleutel en draaide de lagers tamelijk stevig aan, uit de losse pols.


Ik snap ookl niet helemaal wat hier nu staat:

jij had ze met 22 Nm vastgezte, en dat vonden zei VEEEL te veel (22Nm is echt heel weinig, boutje m6 kan daar nog tegen)
Maar ze vonden dat te veel voor naaldlagers....
maar het zijn geen naaldlagers...
om dat te laten zien draaide hij het nog eens heel vast ?? ...

Bij 25Nm voel je een beetje klem. Een heel klein beetje voorspanning is nodig, want het lager mag NOOIT los komen, ook niet als de vork heel zwaar belast wordt van onderaf, anls je hard remt ofzo. Beetje voorspanning kan dat opvangen.
van het klemmen merk je overigens niets.. sterker nog, 't is wel fijn om dat die dan minder snel met het voorwiel klappert.


hier is waarschijnlijk een spraakverwarring bezig. Mijn fout. Met rollagers bedoelde ik bollekes ipv cylindervormige lagers.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thorri



Geregistreerd op: 6-8-2010
Berichten: 215
Woonplaats: Gees

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn ervaring is met deze conische lagers dat je ze in het begin regelmatig moet natrekken.
Bij wielen en aandrijf lijnen wat dat na 50 draai uren. Bij een stuurlager zou ik het niet weten maar ik zou het wel in de gaten houden.

_________________
Groeten Thorri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

anyway: Veel auto's rijden ook met soortgelijke kegellagers als wiellager, en die hebben allemaal een specifiek aanhaalmoment, wat ze echt wel permanent onder een beetje spanning zet.

Putten komt echt alleen van speling... die speling hoeft er 'statisch'niet te zijn, maak kan optreden als je gaat rijden en alles een beetje vervormd enzo.
Ook over tijd zakken de lagerschalen toch vaak nog wel een paar honderste dieper... dus idd nastellen!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif