Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 17:54 Onderwerp: aanhaalmoment centrale balhoofdmoer |
|
|
wel
gezien de gekke dingen die met mijn balhoofdlagers gebeurd zijn in 2009 en 2010, heb ik ze eens "in de garage" laten vervangen, tijdens het groot onderhoud. Groot was hun verbazing toen ik zei dat ik die de vorige keren vastgezet - of had laten vastzetten - had aan zo'n 22Nm. Voor naaldlagers was dat véél te veel vonden ze, voor rollagers vonden ze dat wel normaal. En om dat te bewijzen nam hij een gewone ringsleutel en draaide de lagers tamelijk stevig aan, uit de losse pols.
Ben benieuwd hoe lang de lagers nu gaan meegaan... _________________ mijn nieuwe nick is Muug
Laatst aangepast door Aleph op Wo, 12 Jan. 2011, 22:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 18:25 Onderwerp: |
|
|
Ringsleutel en tamelijk stevig aandraaien...ik durf wedden dat dat niet ver van 22Nm zal zijn als je't zou natrekken met een momensleutel .
'k Heb mijn lagers vorige maand eens gelost, terug wat vet ingeduwd en weer op 25Nm gezet. Nog steeds de derde set (Timken), zitten er nu 46.000 km in. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 20:01 Onderwerp: |
|
|
Der zitten ROLLAgers in, of eigenlijk Kegellagers. iig geen naaldlagers.
Ik heb ze ooit op gevoel afgesteld, zodat ze iets aanklemde (wat best mag en goed is) en toe nagemeten met een goede facom momentsleutel en kwam daarmee op mijn advies: Draai hem met 25 Nm vast!
zie ook bijv:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3090&highlight=25nm _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Wo, 12 Jan. 2011, 22:04 Onderwerp: |
|
|
zijn dat geen naaldlagers? Zijn het geen staafjes dan? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 0:26 Onderwerp: |
|
|
nee het zijn schuine rollen, die men kegels noemt. Naalden zijn veel kleiner in diameter.
Buitenring = L45410
Binnenrin (=kegelkooi) = L45449
vooebeeldplaatje
http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/Kit7214 _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 10:59 Onderwerp: |
|
|
naald lagers zijn bv de lagers die om de swingarm as van de achterbrug zitten.
die naaldjes zijn een paar mm dik. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Monstersmurf
|
Geplaatst: Do, 13 Jan. 2011, 21:50 Onderwerp: |
|
|
Bij een naald lager liggen de naalden haaks op de as en de binnen en buiten ring evenwijdig. (alleen radiaal krachten )
Bij een kegel lager zijn de rollen zoals naam zegt kegel vormig en liggen op een hoek t.o.v. de as. (zowel radiaal als axiaal krachten)
Een rollen lager heeft cilindrische rollen en eveneens in een hoek op de as. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 17:21 Onderwerp: |
|
|
Bij een klassiek balhoofd snap ik nie dat je die te hard kunt aantrekken, dan moet je toch te veel weerstand voelen bij het draaien vh stuur? _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 18:25 Onderwerp: Re: aanhaalmoment centrale balhoofdmoer |
|
|
Motorcycle Boy schreef: | wel
Groot was hun verbazing toen ik zei dat ik die de vorige keren vastgezet - of had laten vastzetten - had aan zo'n 22Nm. Voor naaldlagers was dat véél te veel vonden ze, voor rollagers vonden ze dat wel normaal. En om dat te bewijzen nam hij een gewone ringsleutel en draaide de lagers tamelijk stevig aan, uit de losse pols.
|
Ik snap ookl niet helemaal wat hier nu staat:
jij had ze met 22 Nm vastgezte, en dat vonden zei VEEEL te veel (22Nm is echt heel weinig, boutje m6 kan daar nog tegen)
Maar ze vonden dat te veel voor naaldlagers....
maar het zijn geen naaldlagers...
om dat te laten zien draaide hij het nog eens heel vast ?? ...
Bij 25Nm voel je een beetje klem. Een heel klein beetje voorspanning is nodig, want het lager mag NOOIT los komen, ook niet als de vork heel zwaar belast wordt van onderaf, anls je hard remt ofzo. Beetje voorspanning kan dat opvangen.
van het klemmen merk je overigens niets.. sterker nog, 't is wel fijn om dat die dan minder snel met het voorwiel klappert. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 20:21 Onderwerp: Re: aanhaalmoment centrale balhoofdmoer |
|
|
Dr_Bean schreef: | Motorcycle Boy schreef: | wel
Groot was hun verbazing toen ik zei dat ik die de vorige keren vastgezet - of had laten vastzetten - had aan zo'n 22Nm. Voor naaldlagers was dat véél te veel vonden ze, voor rollagers vonden ze dat wel normaal. En om dat te bewijzen nam hij een gewone ringsleutel en draaide de lagers tamelijk stevig aan, uit de losse pols.
|
Ik snap ookl niet helemaal wat hier nu staat:
jij had ze met 22 Nm vastgezte, en dat vonden zei VEEEL te veel (22Nm is echt heel weinig, boutje m6 kan daar nog tegen)
Maar ze vonden dat te veel voor naaldlagers....
maar het zijn geen naaldlagers...
om dat te laten zien draaide hij het nog eens heel vast ?? ...
Bij 25Nm voel je een beetje klem. Een heel klein beetje voorspanning is nodig, want het lager mag NOOIT los komen, ook niet als de vork heel zwaar belast wordt van onderaf, anls je hard remt ofzo. Beetje voorspanning kan dat opvangen.
van het klemmen merk je overigens niets.. sterker nog, 't is wel fijn om dat die dan minder snel met het voorwiel klappert. |
hier is waarschijnlijk een spraakverwarring bezig. Mijn fout. Met rollagers bedoelde ik bollekes ipv cylindervormige lagers. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 22:44 Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaring is met deze conische lagers dat je ze in het begin regelmatig moet natrekken.
Bij wielen en aandrijf lijnen wat dat na 50 draai uren. Bij een stuurlager zou ik het niet weten maar ik zou het wel in de gaten houden. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 14 Jan. 2011, 23:16 Onderwerp: |
|
|
anyway: Veel auto's rijden ook met soortgelijke kegellagers als wiellager, en die hebben allemaal een specifiek aanhaalmoment, wat ze echt wel permanent onder een beetje spanning zet.
Putten komt echt alleen van speling... die speling hoeft er 'statisch'niet te zijn, maak kan optreden als je gaat rijden en alles een beetje vervormd enzo.
Ook over tijd zakken de lagerschalen toch vaak nog wel een paar honderste dieper... dus idd nastellen! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|