lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

dashboard dood, motor start , lichten ok, zekeringen OK ????
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 11:24    Onderwerp: dashboard dood, motor start , lichten ok, zekeringen OK ???? Reageer met quote

hoi,

vorige week nog probleemloos mee gereden, deze ochtend rol ik mijn ktm 950 adventure naar buiten en start hem. Dat gaat probleemloos. Ik leg de lichten aan, dimlicht en achterlicht gaan ook probleemloos.

Dan zie ik het : mijn dashboard is dood. Geen verlichting, geen display, geen toeren. Maar als ik het grootlicht aansteek, wél het blauwe lampje ! Pinkers gaan niet, remlicht ook niet.

dus wél ok: starten, rijden, dimlicht, grootlicht, lampje grootlicht, achterlicht, alle zekeringen
en niet : remlicht, pinkers, claxon, handvatverwarming, dashboardverlichting, toerenteller, elektronische display

iemand een idee? Het moet iets "centraals" zijn, lijkt het wel.

StevenD

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

moet de zekering of verderin dat touwtje naar het dash zijn. zit nl. op een zekering/draad.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

zekering van de claxon/pinker/etc geeft geen kortsluiting, maar op de contacten van de zekeringshouder meet ik geen spanning. Dat lijkt me niet ok denk ik. Dan gaan we maar wat verder demonteren. Bugger, 'k heb net volgetankt, ik hoop dat de tanken er niet afmoeten.
StevenD

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

contactslot even doorspoelen met water en dan met wd40, dat zal het wel oplossen dan!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

effe proberen je weet maar nooit. rolleyes3
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

vergeet niet dat zekeringen soms heel LIJKEN maar intern een kunnen breukje hebben.

Effe betreffende zekering omwisselen voor/met een andere

Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

ha
maar zulke evidenties was ik zeker niet vergeten hoor
'k heb zelfs met een multimeter de weerstand van de zekeringen gemeten. Niks an de hand.

nu, ik heb nog geen water gebruikt, maar een hele hoop contactcleaner en dat helpt geen zier.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

De km-teller krijgt rechtstreeks spanning vanaf de zekering (5A). Het contactslot zit voor de zekering. Dus als je bij de zekering spanning hebt (Effe proberen met een klein lampje.. zodat je zeker weet dat er ook stroom kan lopen), dan moet het
- een draadbreuk zijn,
- of de grote connector van de KM teller
- of en km teller zelf.

De indicatie-ledjes voor het grootlicht en de knippers krijgen van spanning via die lampjes, en lopen naar massa in de km-teller. Die doen het dus wel als je geen spanning op de KM teller hebt, maar wel een massa aansluiting.

zie schema's ....

Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

die schema's had ik deze middag al bekeken. De zekering krijgt geen spanning, dus het zit in het rode draadje tussen contactslot en zekering, of verder nog, tussen contactslot en tja, ehm, dat moet ik nog uitzoeken
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Let wel:

De KM teller krijgt spanning via 2 draden en 2 zekeringen!! :
- permanent spanning (rode draad)
- geschakelde spanning via contactslot (blauw-geel)

De eerste loopt NIET via het contactslot.
Die laatste wel, en bij die op zit ook je remlicht en de toeter.

Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

pffffffffffffff ik hou niet van elektriciteit sick2 sick2 sick2 hanged behead
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jan. 2011, 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

en wel van smilies thinking2
tongue laugh

ps.: Op die geschakelde kant zit ook je knipperlicht... dus dan doet het knipper-indicatieledje het ook niet !

Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Jan. 2011, 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Let wel:

De KM teller krijgt spanning via 2 draden en 2 zekeringen!! :
- permanent spanning (rode draad)
- geschakelde spanning via contactslot (blauw-geel)

De eerste loopt NIET via het contactslot.
Die laatste wel, en bij die op zit ook je remlicht en de toeter.

af en toe, bij heel sterke gevoelens durf ik wat smilies betreft wel eens in overdrive gaan . pleased

Nu, even over de draadjes. Ik heb het schema hier voor me liggen, ik ga mijn redenering hier neerschrijven, want dat scherpt mijn denken. book2

vanaf één kant van zekering nr. 3, geteld vanaf rechts, lopen twee geel-blauwe draden: één naar het dashboard en één naar het remlicht. Aan de andere kant komt een rode draad toe. EN DIE KOMT VAN DE IGNITION SWITCH. Toch maar even duidelijk zeggen wink3 Dus volgens mijn schema heeft die geen permanente spanning, hetgeen mij zeer logisch overkomt, anders zou je dashboard ook functioneren en oplichten indien je de contactsleutel zou uittrekken.

Nu, je weet ook dat er uit het contactslot een draad komt met een ferm dikke stekker, de rode draad van zekering nr.3 zit ook in die stekker. Dus ik ga aan die stekker moeten uitmeten of die rode draad spanning krijgt. Krijgt hij géén spanning, dan kan het aan het contactslot liggen, of "aan de andere kant" van het contactslot. De rode draad van de zekering blijkt aan die andere kant samen met twee andere rode draadjes geclusterd te worden in een rood/witte draad. Die r/w draad (die van de regulator/gelijkricher komt) blijkt dus drie dingen te voeden : zekering 3 (horn, turn signals, ...), de start/stop switch en de lichtschakelaar (aan/uit, highbeam/lowbeam). Aangezien de twee laatste functionaliteiten in orde zijn, moet ik dus concluderen dat er iets aan de hand is in het circuit contactslot -> rode draad -> stekker -> rode draad -> voet van zekering nr3.

Kortom, de stekker van het contactslot uitmeten, dan de rode draad eens overbruggen als die stekker de goeie spanning geeft.

Tot zover mijn lezing van het schema, dat godzijdank uiterst eenvoudig is en zeer helder dankzij de mooie kleurtjes.

Heb ik ergens een denk- of leesfout gemaakt?

Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Jan. 2011, 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

het probleem zit in het contactslot.

ik heb de stekker van het contactslot losgemaakt, en het contactje van de rode draad van zek.3 verbonden met het contactje van een een wit/rode draad en het dashboard lichtte meteen op. Zelfs met het contact uit (en toen kon ik de lichten niet opleggen).

Dus moet het contactslot open.

Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Jan. 2011, 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

probleem opgelost.

In het contactslot zitten drie verende contactjes die elk op zich twee contactpuntjes met elkaar in contact brengen. Eén ervan, het kleinste, zat aan één zijde geklemd, wellicht door wat afgesleten plastic. Dat was natuurlijk het contactje voor de dashboardverlichting (en die hele rimram die erover gaat)

Dus heb ik die plastiek lamelletjes , die het op en neer glijdende contactje begeleiden, aan de binnenkant wat bijgewerkt met een heel fijn mesje zodat het contactje terug vrij kon glijden.

En alles werkt terug.

Da's behoorlijk wat euro's uitgespaard. (en natuurlijk ook weer vier uur tijdverlies... goofy )

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: