Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 363
|
Geplaatst: Ma, 29 Nov. 2010, 19:12 Onderwerp: PEKEL !!!!!!!!!! |
|
|
Het is weer zover,er mag weer gestrooid worden.Om de gevolgen op de motor voor te zijn heb ik hem ingespraid met tectyl super wax maar kan ik dit (ongestaft) tot het voorjaar laten zitten of moet je alsnog na iedere rit je motor afspoelen,wassen,poetsen oid ? |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Ma, 29 Nov. 2010, 20:40 Onderwerp: |
|
|
ik zou zeggen dat na iedere rit afspoelen wel nut heeft,
niet met ontvetters/reinigers aan de slag, want dan verdwijnt die beschermlaag ook, dat kun je dus beter van het voorjaar doen.
Echter ik heb geen zin om na elke rit de motor af te spoelen,
(zeker niet als het vriest), met name omdat ik elke dag rij, ook in de winter.
ik doe hem gewoon lekker vies laten, rondgeslingerd kettingvet beschermd de achterbrug en uitlaten immers ook
en nou maar hopen dat na de voorjaarsschoonmaak de schade meevalt. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Ma, 29 Nov. 2010, 22:19 Onderwerp: |
|
|
waar koop je die tectyl superwax eigenlijk ??
Ga ik ook maar eens proberen _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 29 Nov. 2010, 22:38 Onderwerp: |
|
|
KTM_FAN schreef: | waar koop je die tectyl superwax eigenlijk ??
Ga ik ook maar eens proberen |
Tectyl Superwax
heb ik ook gebruikt die van mij was van valvoline
en heb ik gewoon bij de benzine pomp gekocht, dus verkoop via valviline dealers of auto speciaalzaak |
|
Naar boven |
|
|
hanske
Geregistreerd op: 12-5-2010 Berichten: 95 Woonplaats: Waalre (n.br.)
|
Geplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 11:27 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een 3 jaar oude 950 SM "pekel" edition . Fiets heeft er nu 40.000 + kilometers opstaan en er toch wel optisch veel van geleden. Alle titanium boutjes waren erg gecorodeerd en zijn intussen waar nodig vervangen door RVS exemplaren (gemonteerd met speciale pasta tegen coroderen in het alu blok). Blok heeft ook sporen van optische pekel schade. Vele alu delen, rem en schakelpedaal, rem en koppelingshandels enz. zijn voor de "looks" reeds vervangen, de aangevreten exemplaren heb ik op langere ritten bij me als reserve.
Eigenlijk zonde van de fiets, technisch heeft hij er absoluut niets van geleden maar voor de optiek zou ik er in de toekomst toch een goedkope "pekelfiets" bijpakken.
Doe je voordeel, een gewaarschuwd mens.....................ik zou het de volgende keer anders doen!!! |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 14:12 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog niet veel moto's geweten die er na een winter doorrijden ongeschonden uit gekomen zijn, tectyl beschermt wel, maar remklauwen, ketting tandwielen etc gaan er wel verhoogde slijtage van over houden.
Ik heb de luxe om niet met de motor te hoeven rijden bij dit weer, maar een paar jaar geleden deed ik dat ook met een pekelfiets. Liever een oud, maar betrouwbaar ding, dan een dure high tech fiets verknoeien...(diegenen die met hun high tech gaan crossen mogen verder zappen...
Maak na enkele winters de rekensom maar, extra kosten , extra waardeverlies op je moto en dan mag je nog niet onderuitgegaan zijn...voor die prijs heb je een leuk pekelfietsje....ik vond de XTZ660 ideaal, maar ook al een Transalp gehad in de winter, ook goe. als het maar een waterkoeling is. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 15:27 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het bij de mijne nogal meevallen eigenlijk. Ziet er nog best goed uit na drie pekelwinters (binnenkort vier). Enkele boutjes van het voorspatbord zijn wat aan het roesten gegaan, een occasioneel boutje van de kopkuip, maar voor de rest niet het spreken waard. In ieder geval geen zoutcorrosie op het motorblok tot nu toe.
Sleetplekken aan de tanks, steenslagschade, hier ende daar een valpartijtje, ja dat wel ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
SirCrow
Geregistreerd op: 16-2-2009 Berichten: 154
|
Geplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 17:11 Onderwerp: |
|
|
Ik heb 'm vorig jaar bij de dealer laten behandelen tegen de pekel, zit te denken het dit keer zelf te doen, maar ik heb er nu Akrapovics onderzitten. Iemand een idee, moeten deze ook behandeld worden, of heeft titanium geen last van pekel, wel het aluminium gedeelte behandelen natuurlijk
BTW in plaats van Superwax, geeft Tectyl Amber een betere bescherming. Is alleen weer lastiger te verwijderen. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 17:35 Onderwerp: |
|
|
SirCrow schreef: | of heeft titanium geen last van pekel, |
ik ben iedere keer verbaast hoe mooi m'n akra's na de voorjaars schoonmaak onder de pekel vandaan komen.
(rij al vanaf 2004 elke winter door met Akra's).
maar het ene titanium is het andere niet,
Akra's zijn niet voor niets zo'n beetje de duurste _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
SirCrow
Geregistreerd op: 16-2-2009 Berichten: 154
|
Geplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 18:07 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | SirCrow schreef: | of heeft titanium geen last van pekel, |
ik ben iedere keer verbaast hoe mooi m'n akra's na de voorjaars schoonmaak onder de pekel vandaan komen.
(rij al vanaf 2004 elke winter door met Akra's).
maar het ene titanium is het andere niet,
Akra's zijn niet voor niets zo'n beetje de duurste |
Bedankt Daan, dat stelt gerust, maar als je die dingen inspuit met Amber Tectyl, zou het dan inbranden misschien? |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 20:09 Onderwerp: |
|
|
SirCrow schreef: |
Bedankt Daan, dat stelt gerust, maar als je die dingen inspuit met Amber Tectyl, zou het dan inbranden misschien? |
lijkt mij niet hoor, ik heb ze ook wel eens ingespoten met zoiets,
(was een gele bus, merk weet ik niet meer), ze worden domweg niet heet genoeg daarvoor (bochten misschien wel). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
oli
Geregistreerd op: 3-11-2010 Berichten: 188 Woonplaats: De Klinge (B)
|
Geplaatst: Di, 30 Nov. 2010, 20:51 Onderwerp: |
|
|
Ik ga deze winter dit product gebruiken:
http://www.rad.eu/nl/c/p/18435-s100-corrosiebescherming-300-ml.htm
Motor goed poetsen, volledig inspuiten (behalve de remmen), lekker de winter doorrijden, nadien motor inspuiten met de reiniger van S100, laten intrekken, afspoelen met hoge druk en de motor zou er na een winter pekkel als nieuw moeten uitzien
Ben benieuwd. _________________ KTM 990 Adventure '07 |
|
Naar boven |
|
|
BikeBrother
Geregistreerd op: 16-4-2006 Berichten: 356 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Wo, 1 Dec. 2010, 13:27 Onderwerp: |
|
|
al hoewel ik niet meer rij als er gepekeld is, gebruik ik het hele jaar FS365 van Scott (dezelfde leverancier als scott oiler). dit is een op waterbasis gebaseerd goedje (mineralen in een soort olie, die een dunne film achter laten op ingespoten delen), die ook goed tegen corrosie beschermd. je ziet er niets van, spoeld eraf in de regen (water oplosbaar), dus regelmatig herhalen. _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
|
hanske
Geregistreerd op: 12-5-2010 Berichten: 95 Woonplaats: Waalre (n.br.)
|
|
Naar boven |
|
|
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 1 Dec. 2010, 18:35 Onderwerp: |
|
|
Ik heb slechte ervaringen met pekel. Eigenlijk hele slechte.
Producten gebruikt ? echt van alles. Van genoemde scott tot wd40 tot teflonpray enz
Dat was jarenlang met de ST. De velgen werden gewoon compleet opgevreten ongeacht wat je erop deed. Hierdoor dacht ik, dat doe ik de KTM niet aan.
Verleden jaar helaas na een visite in Utrecht terug in de pekel. Het was gaan regenen en na de regen zakte de temp snel waardoor RWS de A 2 van een laag zout voorzag. De KTM had de volgende lente (ondanks dat de motor was afgespoeld) de nodige duidelijke sporen van pekelrot. Al het lichte metaal heeft wel aantasting maar ook de poedercoating op bijvoorbeeld de kofferdrager is aangetast.
Mijn conclusie is dat licht metaal en pekel niet samen gaan. De KTM staat dus gewoon stil tot na de eerste goede regenbui na een pekel periode.
Mochten anderen wel goede ervaringen hebben met pekelbescherming hoor ik het graag. Kijk dan wel in de lente want het duurt even voor het zichtbaar is. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
|