lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

stugge voorvork

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Okt. 2010, 16:58    Onderwerp: stugge voorvork Reageer met quote

Hoi,

een maand geleden heb ik mijn vorkbenen laten reviseren : nieuwe olie, nieuwe dichtingen, geen nieuwe stofkappen. Na 59.000km mocht dat wel eens, één dichting was trouwens beginnen lekken.

Nu heb ik ondertussen al een paar keer gereden met die propere vorkbenen en tot mijn grote verbazing merk ik een eigenaardig fenomeen. Als ik de voorvork induw of uittrek, keert ze nl. niet meer geheel terug naar de basispositie. Anders gezegd : als ik ze 10cm induw vanuit de ruststand, dan keert ze maar 7cm terug omhoog. Als ik ze omhoog trek, zakt ze niet meer volledig terug in. Dit heb ik zowel in de standard-settings als in de comfortstand voor. Ook tijdens filerijden merk je dat enorm : eventjes de voorrem inknijpen bvb. doet de moto vooraan inzakken, maar hij komt dus niet meer geheel naar boven! En als je gas geeft stijgt hij wel, maar hij daalt niet meer volledig.

Technisch gesproken : de stickslip is véél groter dan voorheen. Het kost maw méér moeite om de voorvork in beweging te krijgen, en dan plots schiet ze in beweging om bij het terugkeren veel te snel te stoppen.

Ik denk er sterk aan om de vorkbenen terug te brengen en het werk opnieuw te laten doen want dit is niet normaal.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 3:32    Onderwerp: Reageer met quote

heb je ze wel al eens ontlucht ????? stelschroefje los en weer vast draaien
ik heb dit ook gehad bij mijn exc supermotard en daar hadden ze, zo bleek later te veel olie in gedaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

tuurlijk
_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 894
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

De luchtkamer mag niet kleiner zijn dan 8 cm.

Ad

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Rhino



Geregistreerd op: 7-2-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt mij niet te worden veroorzaakt door een te kleine luchtkamer (denk ik rolleyes2 ...). Dan zou de vork wel terugkeren naar de uitgangspositie en geen drie cm. 'verliezen'.
Ik neem aan dat de kroonplaten niet iets verdraaid zijn bij montage en dat het juiste moment voor bevestiging van de vorkpoten is gebruikt.
Wat zou kunnen (maar ook dat is giswerk...) is dat een geleidebus of keerring niet helemaal 'lekker' is gemonteerd. Komt voor; ook bij de beste specialisten!
Hoe dan ook: ik zou terug gaan naar het bedrijf dat de vork heeft onderhouden.

_________________
SMT
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

lijkt er op dat ze gewoon 'klemmen' (stick-slip noemen ze dat)

oorzaken:
- vork scheef aangetrokken: los alle klemmen inclusief voorwiel, en zorg dat het zonder spanning staat.
- geleiders niet goed (binnen buiten etc)
- < 2005 modellen hebben dacht ik 3 geleiders en een alu binnen bus, latere modellen hebben 2 geleiders
- vork krom...

Als je het niet goed krijgt: Even per poot testen (poten er uit halen).

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
lijkt er op dat ze gewoon 'klemmen' (stick-slip noemen ze dat)

oorzaken:
- vork scheef aangetrokken: los alle klemmen inclusief voorwiel, en zorg dat het zonder spanning staat.
- geleiders niet goed (binnen buiten etc)
- < 2005 modellen hebben dacht ik 3 geleiders en een alu binnen bus, latere modellen hebben 2 geleiders
- vork krom...

Als je het niet goed krijgt: Even per poot testen (poten er uit halen).


- scheef gemonteerde vork? Ik dacht dat zoiets enkel kon als het T-stuk krom is? Ik zal het eens grondig nagaan.
- slecht gemonteerd voorwiel : zou me verbazen, ik heb dat wiel er al veel uitgehaald, altijd mooi gemonteerd, altijd de vorkpoten laten inveren vooraleer de onderste bouten vast te zetten...
- vork krom : dan is ze door de monteur geplooid tijdens de revisie ... ik ben wel op mijn doos gegaan van 't jaar, dat was voor de revisie en mijn vork deed toen niet raar.

vorkpoten er één voor één uithalen en eens indrukken ga ik inderdaad eens proberen, ik had er al aan gedacht.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien zijn de vorkpoten totaal anders ten opzichte van elkaar afgesteld. De een stug en de ander zacht ...
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

ook niet
alle settings van beide poten staan op standaard.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

koen warnar schreef:
Misschien zijn de vorkpoten totaal anders ten opzichte van elkaar afgesteld. De een stug en de ander zacht ...


Dat maakt niks uit. Een vork middelt verschillen in de settings tussen de 2 poten altijd uit, en zoiets zal zich zeker niet uiten in stickslip-achtige fenomenen.

Buiten een fout bij het reviseren kan het zeker dat er iets krom is. Bij de valpartij kunnen bepaalde vervormingen gelijkmatig gebeurd zijn waardoor er geen torsie onderling voelbaar was. Maar na het hermonteren kan het best zijn dat eventuele torsies in de vorkbenen elkaar gaan tegenwerken.
Wanneer nu moest blijken dat de vorkpoten apart zich normaal gedragen, zit het er zelfs heel dik in dat er iets krom staat.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph



Geregistreerd op: 27-11-2007
Berichten: 888
Woonplaats: Flanders Fields

BerichtGeplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

even een update:

daarnet heb ik er dus de vorkbenen uitgehaald.

Daartoe had ik hem natuurlijk op zijn middenbok geplaatst. Tijdens de demontage van de remklauwen en het spatbord viel me plots op hoe mooi de ktm wat in zijn voorvork op en neer stond te schommelen. Net alsof ie nog nooit van het woord "stug" had gehoord. Om dat even te controleren, heb ik dan met een alcoholstift een fijn lijntje getrokken op de binnenvorkpoot, langs de stofkap, terwijl de moto in rust stond. Vervolgens heb ik de moto in en uit zijn veren getrokken en geduwd. Telkens kwam de vering mooi tot rust tot vlak boven het streepje. NIKS AAN DE HAND DUS ! shocked2 shocked2 shocked2

Goed, dan maar de moto van zijn middenbok geduwd en meteen voelde ik die stugheid terugkeren. En jawel, ik kon de moto omhoog trekken of omlaag duwen en hij keert niet geheel terug.

Dan maar terug op de middenbok en de poten gedemonteerd. Ik heb ze wat op en neer zitten pushen, maar ik heb geen idee wat ik zou moeten voelen, dus ik kan nu geen conclusies trekken. Morgen naar Mototech.

_________________
mijn nieuwe nick is Muug
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2726
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Okt. 2010, 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt als gelijde bussen die niet goed passen, dus met gewicht er op klemt ie naar de zijkant, kan je ze axiaal bewegen, dwz, zit er speling tussen de binnen en buitenpoot?
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Di, 2 Nov. 2010, 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Mss stom maar als je de klembouten in het t stuk wat lost, gaat het dan beter? Mss zo hard aangetrokken dat de boel een beetje ovaal is getrokken? In ieder geval zal het probleem wel bij geleide bussen zitten, als je de vork opendoet ga je denk ik dan slijtage punten zien op die bussen
_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2726
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Nov. 2010, 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

via de vooras de poten naar elkaar getrokken zou ook kunnen..
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif