Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
pieterg1000
Geregistreerd op: 24-10-2010 Berichten: 8 Woonplaats: Culemborg
|
Geplaatst: Zo, 24 Okt. 2010, 20:25 Onderwerp: Hulp gevraagd bij kapotte koppelingscilinder... |
|
|
Hulp gevraagd bij kapotte koppelingscilinder...
Ben al enige tijd probleemloos in het bezit van een Adventure uit 2003 (met +/- 20dkm op de teller). Veel rijplezier tot een paar weken geleden ik stil kwam te staan met een lekkende koppelingscilinder.
Op dit forum al het een en ander gelezen en een koppelingscilinder van evoluzione in de USA besteld. (Duurde langer dan verwacht, heeft bijna 2 weken bij de inklaring gelegen op schiphol.)
Al met al met goede moed begonnen maar na het monteren stond ik voor een raadsel. Bijgevoegd waren 4 ringetjes die de ruimte tussen de sitft en het zuigertje van de koppeling moeten bepalen. Bij het plaatsen van drie ringetjes slipt m'n koppeling niet maar gebeurt er ook niets bij het bedienen van de koppelingshendel.
Bij het plaatsen van vier ringetjes kan ik het wiel met moeite door zijn versnelling heen trekken maar ook dan is er geen verschil als de koppelingshendel word bediend...
In het verleden geen problemen gehad met de koppeling. Ik heb op het forum veel gelezen over het ontluchten maar dat heb ik ook al op verschillende manieren gedaan. Het koppelingshendel voelt goed aan over de gehele slag.
Ik begin te twijfelen of er iets mis is gegaan met de koppelingsplaten en ben voornemens om het koppelingsdeksel eraf te sleutelen om daar een blik op te werpen.
Wie heeft er een goed idee ik zit even met mijn handen in m'n haar...
Groeten Pieter. |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 11:39 Onderwerp: |
|
|
heb je het anti-roteer pennetje wat dwars door de drukstift heen zit achter het pompje wel weer goed teruggemonteerd?
als dit nl fout zit dan kan de drukstift niet meer vrij heen en weer bewegen, en wordt dus de kopp niet meer goed bediend. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
pieterg1000
Geregistreerd op: 24-10-2010 Berichten: 8 Woonplaats: Culemborg
|
Geplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 21:17 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de site en de tip !
Op de site vond ik in ieder geval een heleboel interesante dingen waar ik tijdens de winterstop aan ga werken. Super.
Mbt tot het spietje, die had ik per ongeluk bij het demonteren vernield en weer nieuw moeten bestellen. Maar kan zeggen dat die wel goed zit.
Ik hoop dat er nog een andere makkelijke oorzaak kan zijn
Alvast bedankt voor de reacties.
Pieter |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 25 Okt. 2010, 23:55 Onderwerp: |
|
|
Nog meer leesvoer. Eerste reactie van Evoluzione in post 13. |
|
Naar boven |
|
 |
pieterg1000
Geregistreerd op: 24-10-2010 Berichten: 8 Woonplaats: Culemborg
|
Geplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 12:14 Onderwerp: |
|
|
Aha,
Op de site van Adenture rider worden ook soortgelijke problemen benoemd. De oorzaak daarvan worden gericht aan de verschillende lengtes van de koppelingsstiften (stangen).
Ik heb gezien dat bij mij nog de oude versie aanwezig is. Zit er aan te denken om die te vervangen voor het nieuwe type uit een stuk maar moet dan wel weten welke lengte ik nodig heb. Ik heb ook een mail met advies naar evoluzione gestuurd en ik hoop dat daar wat duidelijkheid uit komt.
Ik weet niet of er al eerder over de lengtes wat gespoken is of dat iemand daar ook problemen mee had ?
Ik laat het weten als ik reactie krijg,
bedankt en de groeten, pieter. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 14:58 Onderwerp: |
|
|
Verschillende lengtes heb ik nog nooit van gehoord. Heb zelf het orginele (alu) exemplaar vervangen voor het stalen exemplaar en het evo ding erop gezet. Wat ik wel kan vertellen is dat (vind ik) de koppeling van de adv moeilijk luchtvrij te krijgen is. Dit kan problemen veroorzaken met het wel of niet vrijkomen van de koppelingsplaten.
Ontluchtingstip koppeling; Met een gote injectiespuit van onder (koppelingscilinder) naar boven het systeem opvullen. Olie met enige kracht, snelheid door het systeem duwen (beetje met hendel spelen).
Daarna koppelingshendel in knijpen en fixeren met bv een ty-rap, dekseltje van het oliereservoire open laten en een nachtje laten staan. Dit laatste geldt ook voor het ontluchten van de remmen, rem inknijpen vast zetten, dekseltje open en een nachtje laten staan.
Succes .
Ps dat pinnetje van Daan wil ook wel eens roet in je eten stoppen. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 463 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Di, 26 Okt. 2010, 15:44 Onderwerp: |
|
|
Pieter.
Ik denk dat je bedoelt dat de alu stiftjes afslijten en daardoor korter worden. Inderdaad heb ik hier ook al eens foto's van gezien.
Gr _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
pieterg1000
Geregistreerd op: 24-10-2010 Berichten: 8 Woonplaats: Culemborg
|
Geplaatst: Ma, 8 Nov. 2010, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Stand van zaken...
Ik heb bericht terug gekregen van evoluzione. Ze gaven aan te starten met het plaatsen van de nieuwe koppelingsstift-stang. Ze gaven te kennen dat er inderdaad verschillende lengtes na de updates zijn uitgebracht.
Nu kreeg ik ook de tip om de motor te testen terwijl hij op zijn wielen staat. Blijkt dus dat hij dan heel anders reageert. Voor mijn motor komt hij wel vrij als de motor loopt en hij met de wielen op de grond staat. Het probleem zat hem dus niet in het ontluchten.
Had drie opvulringetjes geplaatst maar bij het geven van vermogen slipte de koppeling. Rustig terug en weer een ringetje eruit halen. Moet nog getest worden...
Waarschijnlijk valt ´t bij mij mee en moet ik hem dus niet statisch op zijn middenbok testen .
Dan nog het vraagje of iemand weet of ik nog aanspraak op iets kan maken voor de update van de koppelingsstift ?
(bedankt voor de reacties.) |
|
Naar boven |
|
 |
pieterg1000
Geregistreerd op: 24-10-2010 Berichten: 8 Woonplaats: Culemborg
|
Geplaatst: Di, 9 Nov. 2010, 21:03 Onderwerp: |
|
|
Vandaag gereden met de twee ringetjes...
Geen probleem koppeling slipt niet en voelt goed aan .
Hoop tijd verknoeit door m'n eigen misverstand maar eind goed al goed, nu de rest van de motor in de winter nalopen.
Groeten en bedankt Pieter. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 9 Nov. 2010, 22:30 Onderwerp: |
|
|
Voor zover ik weet is de stalen stift een aanpassing vanaf een bepaald modeljaar en geen 'TB'-actie waarbij een geupdated onderdeel geplaatst wordt op kosten van KTM. |
|
Naar boven |
|
 |
Wietse
Geregistreerd op: 8-7-2006 Berichten: 65 Woonplaats: Hoogeveen
|
Geplaatst: Wo, 17 Nov. 2010, 22:12 Onderwerp: |
|
|
Pieter,
Heb hetzelfde probleem gehad bij het plaatsen van de EVO pomp. dat zit hem idd in die ringetjes, heb er toevallig ook 2 in zitten.
Heb zelf ook een 2003 versie en heb vorig weekend de stalen variant van de koppelingdrukstang er ingezet. Aan de oude alu drukstang te zien is die wel iets ingedeukt (zo lijkt het).
Heb nog niet gereden met de nieuwe stang, ben benieuwd. misschien dat er een ringetje bij of uit moet.
Groet,
Wietse |
|
Naar boven |
|
 |
pieterg1000
Geregistreerd op: 24-10-2010 Berichten: 8 Woonplaats: Culemborg
|
Geplaatst: Do, 18 Nov. 2010, 16:09 Onderwerp: |
|
|
Ik hou me aanbevolen wat het resultaat is.
Heb vandaag ook een nieuwe besteld en dan ga ik ook weer vogelen. Verder werkt de koppeling nu perfect.
Groeten, Pieter. |
|
Naar boven |
|
 |
hanske
Geregistreerd op: 12-5-2010 Berichten: 95 Woonplaats: Waalre (n.br.)
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
|
Naar boven |
|
 |
|