Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Zo, 3 Okt. 2010, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Van de geposte foto's wordt ik niet vrolijk, al zijn ze wel heel mooi duidelijk
Het ziet er naar uit dat ik verder dan ik ooit gegaan ben ga sleutelen.
Eerst maar eens een kast klaarzetten voor de onderdelen, dan de betreffende paginas uit het wphb printen, de laptop naar de garage en doorlopend op het forum zitten...
Ik heb goede hoop dat ik het ga redden. Ik hou u allen op de hoogte. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 759 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Zo, 3 Okt. 2010, 23:31 Onderwerp: |
|
|
Controleer de uitwendige onderdelen eerst, zoals eerder gezegd. Onnodig om 't ingewikkeld te maken als 't ook simpel kan.  |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Di, 12 Okt. 2010, 17:33 Onderwerp: |
|
|
Update 1
Afgelopen vrijdag de benodigde onderdelen besteld.
Aangezien de boel tóch uit elkaar gaat, dacht ik bij mezelf, dan ook maar de waterpomp onder handen nemen en het koelsysteem even doorspoelen.
Winkel gebeld want de spulletjes zouden er vandaag zijn en ik ben morgen vrij.
Spulletjes zijn er nog niet.....
Volgende week weer een vrije dag...... |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Di, 12 Okt. 2010, 18:37 Onderwerp: |
|
|
De benodigde onderdelen besteld? Dan weet je dus inmiddels wat ermee is?
Ik heb begin van de zomer ook zonder oliedruk gereden, zie topic elders op het forum. 500 meter bewust door moeten rijden omdat ik midden in wegwerkzaamheden zat en absoluut niet kon stoppen. Daarna van de meest linkse baan naar de vluchtstrook dus ook nog even vermogen nodig. Al met al toch al snel een 800 meter zonder oliedruk gereden en ik vreesde ook het ergste.
Probleem gelokaliseerd, was bij mij een afgebroken boutje. Alle filters goed bekeken en goed gekeken of er geen metaal in de resterende olie zat (Lagering). Alles in orde dus alles terug gemonteerd en nieuwe olie erin. Liep meteen netjes en doet dat nu nog steeds. Geen schade.
Wat in jouw topic al meerdere malen staat, wil ik hiermee nog even benadrukken. Maak het niet ingewikkelder dan nodig is... _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Di, 12 Okt. 2010, 19:30 Onderwerp: |
|
|
Ik heb inderdaad de buitenkant bekeken en niets gevonden dat out of the ordinary is. Mijn conclusie, samen met een professioneel sleutelaar is dat de oliepomp de boosdoener zal zijn. Hij moet dus open, dan pak ik het liever grondig aan en vervang de hele boel preventief. Aan onderdelen valt dat redelijk mee qua prijs. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2738 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 12 Okt. 2010, 20:52 Onderwerp: |
|
|
'de oliepomp'
Ik geloof er helemaal niets van.
De dumpvalve zou kunnen.
helemaal open? wil je het blok splitsen? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Di, 12 Okt. 2010, 22:31 Onderwerp: |
|
|
Ik ga het blok niet splitsen, slechts de delen die van "buitenaf" te doen zijn.
DWZ plunjer, veertje ringetje.
Vind ik al spannend genoeg. |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 13 Okt. 2010, 9:21 Onderwerp: |
|
|
He Michel, wel een mooi foto verslag maken voor ons he!
groeten,
jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Wo, 20 Okt. 2010, 17:25 Onderwerp: |
|
|
Vandaag is het gebeurd...
Veertje van de oliepomp vervangen door een nieuw exemplaar. De oude was inderdaad te kort geworden.
Foto's zijn gemaakt en ik zal ze eerdaags hier plaatsen.
Aangezien ik toch bezig was, direct de waterpomp gereviseerd, nieuwe lagers, keerringen en het asje vervangen, fluitje van € 0,01 als je toch de zijkant van het blok af hebt liggen.
De hele boel weer in elkaar en 3 DRIE!! bezinekranen geopend. Starten en lopen... Het geratel is weg maar m'n olielampje blijft branden!!!
Iemand enig idee?
Ik denk aan / hoop op de oliedruksensor, maar waar zit dat kreng??
Grtzz
Michel |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3677
|
Geplaatst: Wo, 20 Okt. 2010, 17:40 Onderwerp: |
|
|
michelbijl schreef: |
Ik denk aan / hoop op de oliedruksensor, maar waar zit dat kreng??
Grtzz
Michel |
aan de achterkant van de voorste cilinder, links.
je kan er niet makkelijk bij _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Wo, 20 Okt. 2010, 17:45 Onderwerp: |
|
|
Na het vervangen van het veertje van de oliepomp kan je overal makkelijk bij!! wat een gepriegel was dat!!! |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Vr, 22 Okt. 2010, 20:39 Onderwerp: |
|
|
Als beloofd:
Eerst de garage opgeruimd en de motor opgesteld
Tank eraf
Gesmolten ontluchtingsslang van de benzinepomp aantreffen (later vervangen)
Oil screen eruit gehaald
Als je er nou toch bent, direct het waterpomphuis eraf halen (wel eerst aftappen)
En je verbazen over de kleur van de koelvloeistof
Koppelingskorf kan je laten zitten, het pijpje herbergt de boosdoende veer
Nieuwe onderdeeltjes
[url]
En het verschil tussen oud en nieuw
Met een circlip tangetje kan je het veerringetje uit het pijpje van de oliepomp halen. Dit gaat makkelijk.
Het nieuwe veertje wordt gedragen door een ringetje, daaronder het veerringetje.
Het bleek voor mij het makkelijkst om het veerringetje op de circliptang te leggen, met een beetje olie het draagringetje erop en met je wijsvinger het hele boeltje op zijn plaats drukken. De veer van de oliepomp staat namelijk onder spanning en je moet hem een stukje in het buisje drukken. Voor extra gereedschap/hulpstukken is nauwelijks ruimte, maar je hoeft in ieder geval de koppelingskorf niet te verwijderen.
Op zich valt het klusje wel mee merk ik achteraf op...
Na deze operatie klapperen de kettingspanners niet meer, ook de oliedruksensor blijkt (hopelijk) stuk. Die moet ook gedaan...
Dank voor de adviezen.[/url]
Laatst aangepast door michelbijl op Vr, 22 Okt. 2010, 21:08, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Vr, 22 Okt. 2010, 20:57 Onderwerp: |
|
|
Toch bezig met de oliepomp, dan ook de waterpomp gedaan.
Ik merkte dat je de bout op de impeller het best los kunt draaien als de pomp nog op he blok zit. Anders even de impeller blokkeren als je de bout loshaalt.
Het asje kan je eenvoudig uit het lager tikken in de richting van de keerring.
Hier heb ik geen foto van...
Wel het resultaat....
[/img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-3MBH7XAX.jpg
Het nieuwe asje...
Keerring op het asje met veerringetje!!!
Veerring uit het lagerhuis halen
Oude lagers eruit tikken (zachtjes!!!)
1 nieuw lager, veerringetje en nog een nieuw lager
Asje met keerring op zijn plaats zetten
Met een passende dop de keerring op zijn plek tikken.
Tot op het lager op z'n plek tikken...
Klaar!!!
Het boeltje weer in elkaar zetten, nieuwe impeller erop en met een beetje locktite 243 met 10 N/m vastzetten.
Deksel op het blok, pomp weer in elkaar en.....
[/img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-R47JEDFT.jpg[img]
Ik realiseer me dat de fotoseries niet erg compleet zijn, het was mijn eerste keer en ik was alleen.
Ik hoop toch dat jullie er iets mee kunnen.
dank voor alle adviezen!
Michel[/img] |
|
Naar boven |
|
 |
PHS
Geregistreerd op: 11-5-2010 Berichten: 257 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Vr, 22 Okt. 2010, 21:09 Onderwerp: |
|
|
ik doe het je niet na....  _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Vr, 22 Okt. 2010, 21:13 Onderwerp: |
|
|
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik er als een berg tegenop zag.
Met hulp en adviezen van het forum, Verpalen en nog wat andere deskundologen, flink zoeken en printen van internet ben ik er stap voor stap uitgekomen.
Het duurde weliswaar een hele dag maar ik weet dat het werk nauwkeurig gedaan is. dat is me ook wat waard...... |
|
Naar boven |
|
 |
|