Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
PHS
Geregistreerd op: 11-5-2010 Berichten: 257 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Vr, 24 Sep. 2010, 21:12 Onderwerp: 950 inruilen op 990 |
|
|
Heb nu een 2005 950 met 48dkm, waar jaarlijks zo'n 7 a 10 duizend bijkomen.
Rijd heerlijk met Akrapovics geroffel.
Heb niet meer power nodig (maar is natuurlijk altijd leuk).
Op zich zou ik toch best wel ABS gehad willen hebben (zie topic aldaar).
Gewoon even wat meningen polsen van jullie:
Wel of niet inruilen? En waarom. _________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 24 Sep. 2010, 23:23 Onderwerp: |
|
|
voors en tegens:
wel inruilen:
mooie nieuwe fiets, injectie, ABS
niet inruilen:
ABS, injectie, en verder niet zo veel echt nieuws
))
zonder gein:
ABS is mooi als je veel op de weg zit. Als je vaak allroad/offroad gaat zit ie ook in de weg (en moet je iets van een uitschakelaar maken)
Injectie is mooi, maar ga een keer proefrijden: 't is wat indirekter en toch wat agressiever... de een vind het fijn, de ander niet. IIG heb je geen carbbevriezen en dergelijke meer.
(ik heb er ook wel eens over gedacht mijn 950 voor een 990R om te wisselen) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 24 Sep. 2010, 23:55 Onderwerp: |
|
|
Als je een injectie neemt, dan beter eentje vanaf 2009. Da's een volledig nieuwe injectie tov de modellen 2006-2008. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 463 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Za, 25 Sep. 2010, 8:34 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij heb je al de beste fiets die je kan hebben.
2005 versie (degene met verlaagd zadel en geen gaten in uitlaatbeschermstuk). Bij deze versie zijn toch behoorlijk wat aanpassingen er bij gekomen: oa.
Dikwandigere motor, dubbele smering van nokkenas, carb.verwarming etc.
Verder heb ik bewust gekozen voor de carburateurversie. Kun je tenminste zelf nog wat aan klommelen bij problemen in gebieden waar je niet direct een garage in de buurt hebt.
Maar ok, zoals Johan Cruijf al zei:
Ieder voordeel heeft wel zijn nadeel. Hier zal het ook wel zo zijn.
(Nadeel bij 2005 versie zou kunnen zijn dat hij ietwat lager is).
Het is verder zoals Raketman al aangeeft hoe later de versie vaker is van ieder type (auto of motor): hoe beter hij vaak is. Kinderziektes zijn vaak aangepast of weggewerkt. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 25 Sep. 2010, 9:08 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Als je een injectie neemt, dan beter eentje vanaf 2009. Da's een volledig nieuwe injectie tov de modellen 2006-2008. |
wat is er dan zo anders aan?? Voor zover ik weet is het nog steeds hetzelfde systeem vvan dezelfde fabrikant, met secundaire gaskleppen etc toch?
Als alleen de mapping anders is kan je die natuurlijk gewoon uploaden _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 25 Sep. 2010, 9:35 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Raketman schreef: | Als je een injectie neemt, dan beter eentje vanaf 2009. Da's een volledig nieuwe injectie tov de modellen 2006-2008. |
wat is er dan zo anders aan?? Voor zover ik weet is het nog steeds hetzelfde systeem vvan dezelfde fabrikant, met secundaire gaskleppen etc toch?
Als alleen de mapping anders is kan je die natuurlijk gewoon uploaden |
Volgens dit topic kan het niet?:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=604618&page=2
quote uit dit topic:
My understanding from previous reading of some magazine articles on the updated 990 Adventure engine was that the cam profile / timing was altered for the 2009 / 2010 Adventures (along with other engine changes to minimize vibration, etc). The altered cam timing would preclude the newer "R" map working properly on older 990 Adventures.
EDIT:
Dit klopt ook
Nokkenassen 2008 model:
60136009000 CAMSHAFT INTAKE CPL. FRONT
60136010000 CAMSHAFT EXHAUST CPL. FRONT
60136110000 CAMSHAFT EXHAUST CPL. REAR
60136109000 CAMSHAFT INTAKE CPL. REAR
Nokkenassen 2009 model:
61136009000 CAMSHAFT INTAKE FRONT
61136010000 CAMSHAFT OUTLET FRONT
61136109000 CAMSHAFT INTAKE REAR
61136110000 CAMSHAFT OUTLET REAR
Daarom dus  _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Za, 25 Sep. 2010, 10:03 Onderwerp: |
|
|
Het is allemaal wat,
na 70k overgestapt van carb naar injectie, waar ik ook 40k op heb gezet,
nu inmiddels weer op een carb versie omdat die nieuw bij m'n dealer stof stond te happen.
Heb nu weer het bevriezingsprobleem op moeten lossen, wat je met injectie niet hebt, ik vond de injectie wat directer/agressiever wat ik wel fijn vind.
wat ik aan injectie niet fijn vind is dat je het stationair toerental niet kan verstellen, en met de choke kan spelen, zo sta je bv in de opwarmfase bij het eerste stoplicht mijnsinziens veeels te hoog stationair te loeien
(laatst weer eens een paar dagen met 990 smt gereden, vind ik ook te hoog stationar lopen)
oh ja, de tankinhoud van de 990 adv is ietsjes minder, omdat de pomp in de tank zit ipv er onder, een voor en een nadeel tegelijkertijd dus, de 950 pomp geeft nog wel eens de geest, van kapotte 990 pomp heb ik hier nog geen meldingen gezien.
Enne.....een nieuwe(re) motor is gewoon altijd fijn, waarom???
nou ...gewoon, omdattie nieuw is  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 25 Sep. 2010, 13:05 Onderwerp: |
|
|
klopt natuurlijk dat de 2009/10 R wel echt een andere motor is:
De 2009 R heeft immers ook zo'n 15 Pk meer.
(was een foute vergelijking van mij...)
Ik ging uit van de 'gewone '990 injectie versus 950 carb _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 25 Sep. 2010, 16:48 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | klopt natuurlijk dat de 2009/10 R wel echt een andere motor is:
De 2009 R heeft immers ook zo'n 15 Pk meer.
(was een foute vergelijking van mij...)
Ik ging uit van de 'gewone '990 injectie versus 950 carb |
Ik heb dat topic aangehaald omdat Raketman zei dat je beter een 2009 model kon hebben omdat de injectie verfijnd is.
Toen begon jij over een andere mapping laden.
In dat topic maken ze van een "gewone" adv een adventure R door gewoon de mapping van de R in te laden.
Iemand vroeg of dat ook met een 2008 model kon, nee dus ivm andere nokkenassen.
Maar of een mapping van een standaard 2009 Adv in een 2008 Adv past dat weet ik niet, dat zullen bij KTM wel weten. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
tbracing

Geregistreerd op: 26-6-2007 Berichten: 8
|
Geplaatst: Za, 25 Sep. 2010, 18:17 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Het is verder zoals Raketman al aangeeft hoe later de versie vaker is van ieder type (auto of motor): hoe beter hij vaak is. Kinderziektes zijn vaak aangepast of weggewerkt. |
Dit is niet geheel waar. Vaak is eerst update van een model de beste versie om te kopen omdat dan de problemen van de eerste versie er uit zijn.
Maar bij elke volgende versie proberen de fabrikanten de productie kosten weer te drukken, en dat gaat weer ten kosten van de kwaliteit.
Is ook altijd leuk om een nieuw model(jaar) te bestuderen om de veranderingen te bekijken, weet je wat je te wachten staat.
Dealer praat nee, nooit geen problemen mee. Maar wel gewijzigd op het nieuwe model. _________________ my KTM is a hybrid, it burns oil and rubber |
|
Naar boven |
|
 |
|