Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Buggles
|
Geplaatst: Ma, 23 Aug. 2010, 10:54 Onderwerp: Bouten valbeugels |
|
|
Een vraagje,
Ik heb dit weekend mijn eerste oliewissel op de KTM (990 ADV) uitgevoerd, heb er slechts 3 uur over gedaan (met z'n 2en). Dat gaat vast sneller de volgende keer!
Bij het terugplaatsen van de valbeugels draaien de 2 bouten die boven de accubak zitten (met een metalen spacer ertussen) dol... Ze zitten wel in het schroefgat, maar draaien niet vast. De schroefdraad zit nog op beide schroeven, dus ofwel ik heb de draad uit het schroefgat gedraaid, ofwel het hoort zo.
Het feit dat dit aan beide kanten het geval is, verontrust me een beetje...
Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad, en hoe makkelijk is het om een nieuwe schroefdraad daar te tappen?
JB _________________ 2014 KTM 1190 ADV
2007 KTM 990 ADV (TE KOOP)
Uit het oog, maar niet uit het hart:
2004 Triumph 955i Tiger
1993 Suzuki DR800
1993 Kawasaki ZZR600 |
|
Naar boven |
|
 |
vsrrh
|
Geplaatst: Ma, 23 Aug. 2010, 14:31 Onderwerp: |
|
|
je draait die bouten in de aluminium afdekkap die bovenop de accu zit. Die aluminium kap heeft zelf geen schroefdraad, maar daar zitt aan beide kanten een metalen klipje over het aluminium geschoven waar de schroefdraad in zit. Mogelijk ben je die klipjes bij het demonteren verloren. (kijk eens onderin de bak onder je blok). (en zorg dat de bouten lang genoeg zijn......) |
|
Naar boven |
|
 |
Buggles
|
Geplaatst: Ma, 23 Aug. 2010, 14:40 Onderwerp: |
|
|
Aaaaaaaah!

Dan ga ik met een zaklamp op zoek naar die clipjes
Bedankt, nu kan ik weer gerust slapen!
2004 Triumph 955i Tiger
1993 Suzuki DR800
1993 Kawasaki ZZR600 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 23 Aug. 2010, 19:02 Onderwerp: |
|
|
ook wel clipmoeren genoemd,
het mooie er van is ook dat ze iets verplaatsbaar zijn om de draad bv mooi voor het gat te krijgen, en als je er een stuk draait, dan istie zo weer vervangen  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Buggles
|
Geplaatst: Do, 16 Sep. 2010, 12:39 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de accu eruit gehad, op zoek naar de clipmoeren, maar de onderkant van het gat is gewoon dicht. Dus het ziet er toch naar uit dat ik een nieuwe schroefdraad moet trekken.
Ik zag op ADV ook mensen die grotere bouten in die gaten hebben gezet, heeft iemand hier nog tips. Heb nog nooit een schroefdraad getrokken dus alle advies is welkom
THNX,
2004 Triumph 955i Tiger
1993 Suzuki DR800
1993 Kawasaki ZZR600 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 16 Sep. 2010, 15:38 Onderwerp: |
|
|
Daar zit gewoon tap draad in, het zijn de motorsteunen. als het draad stuk is gedraaid, het al alu dus niet zo moeilijk voor een lomperik
Dan zal je toch aan een helicoil toe moeten, of dikker draad. maar zoveel vlees heb je niet, dus ik zou coilen daar. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Vr, 17 Sep. 2010, 9:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ze iets groter uit geboord (moet je wel netjes doen) daarna grotere tap erin gezet. Je zo op dat moment ook kunnen kiezen voor een helicoil (zoals Steven zegt). _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Vr, 17 Sep. 2010, 12:00 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Daar zit gewoon tap draad in, het zijn de motorsteunen. als het draad stuk is gedraaid, het al alu dus niet zo moeilijk voor een lomperik
Dan zal je toch aan een helicoil toe moeten, of dikker draad. maar zoveel vlees heb je niet, dus ik zou coilen daar. |
hoe werkt dat juist zo een helicoil? ken het wel maar weet niet hoe ik het moet plaatsen.
groetjes |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Vr, 17 Sep. 2010, 13:25 Onderwerp: |
|
|
Kijk even op:
http://www.jari-systems.be/html/frameset.asp?language=nl
en dan onder tabblad producten staat bijna onderaan:
Amecoil-inserts
truc is dat het gat opgeboord wordt, speciale overmaatse schroefdraad tappen en dan een stalen veer met ruitvormige doorsnede daarin draaien zodat je weer de originele schroefdraad terug hebt. Omdat het schroefdraad van staal is is het veel slijtvaster. Is dus alleen maar beter dan origineel.
Er zijn speciale setjes te koop (per diameter) bij de betere ijzerhandel. Setjes bestaan uit:
- boor met de juiste diameter
- indraaigereedschap
- enkele coils
succes |
|
Naar boven |
|
 |
|