lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

kruipende koppeling
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tomeric

BerichtGeplaatst: Di, 16 Aug. 2005, 17:46    Onderwerp: kruipende koppeling Reageer met quote

Met ingeknepen koppeling wil mijn 950S uit 2003 en 20.000km op de teller nog altijd rijden. Ik heb begrepen dat dit ook wel 'kruipen' heet. Toen dit begon kreeg ik ook de indruk dat het schakelen minder soepel ging. Dus: terug naar de dealer voordat de garantie afgelopen was.

De motor uit elkaar en de conclusie: het mechanisme dat moet voorkomen dat het achterwiel blokkeert bij het remmen op de motor is versleten. Reparatie valt binnen de garantie. Het nieuwe onderdeel is besteld maar laat naar schatting 6 weken op zich wachten. Motor dus weer in elkaar zodat ik in ieder geval rijden kan. De dealer kon mij niet vertellen of dit nu normaal was na 20.000km en kon mij ook niet garanderen dat dit straks (na de volgende 20.000km) niet weer gebeurt.

Kent iemand dit probleem en kan het inderdaad verband houden met het versleten anti-blokkeer mechanisme?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan

BerichtGeplaatst: Di, 16 Aug. 2005, 18:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Tomeric, welkom op het forum.

Ik wist niet eens dat er een anti-blokkeer kopp op de 950 zat!

Of wordt soms de drukversterker bedoeld? (hoe meer toeren, hoe vaster de platen op elkaar gedrukt worden om slip te voorkomen.)

Ik heb al vaker op forums gelezen over de "slepende kopp",
en gek genoeg was de oplossing niet altijd hetzelfde.

De ene keer werd het opgelost door de drukstift te vervangen door het laatste nieuwe exemplaar(er zijn inmiddels 3 versies).

De andere keer de bedienings zuiger/cilinder vervangen. (die bij het voortandwiel).

Ook heb ik van 1 geval gelezen dat domweg bijna alles vervangen is,
dus korf/gevoerdeplaten/stalen platen/veren.

Ikzelf heb er gelukkig nooit last van gehad, (33000km in 2 jaar).

Het is in ieder geval een vervelend probleem, dat heel wat van je motorplezier kan vergallen.

Wellicht weten andere forumleden meer hierover te vertellen.

Wie is je dealer?

Groet Daan
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 16 Aug. 2005, 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom,

Naar zeggen zou de LC8 koppeling idd als slipper-clutch fungeren. In zoverre ik er wat van heb kunnen merken gebeurd dat echter alleen op strak asfalt bij forse krachten (dus echt hard terugschakelen en lomp ontkoppelen).

Tenzij iemand dat heel veel doet kan zoiets eigenlijk niet na 20tkm versleten zijn.
Schradt bijv zit op de 55tkm en rijdt bepaald niet zuinig en altijd in de Eiffel (dus bergjes en veel schakelen en motorremmen). Zijn koppeling is laatst uit elkaar geweest en alles was nog prima, zelf de plaatslijtage was niet erg hoog. Alleen de korf slijt duidelijk wat in, das dan ook warschijnlijk het meest gevoelige deel, maar ook deze zal de 100tkm wel halen.

Mogelijk heeft de koppeling door andere oorzaak (lees Daan zijn verhaal hierboven) niet goed vrij gekomen dan wel niet goed gekoppeld, wat tot extreme slijtage geleidt heeft.
ps.: Bij de allereerste modellen moet een koppelingsupdate uitgevoerd zijn vanuit KTM, de dealer zou dat moeten weten (maarja, sinds iedereen een ktm mag verkopen...)

succes

tomeric

BerichtGeplaatst: Wo, 17 Aug. 2005, 15:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor jullie input. Ik concludeer in ieder geval dat jullie je niet kunnen voorstellen dat het met het zgn anti-achterwiel-blokkeer-mechanisme te maken heeft en volgens mij ontkoppel ik niet echt lomp.

Ik denk dat ik mijn (oranje) S uit oktober '03 tot de eerste modellen mag rekenen ( huh2 ?). Ik heb inderdaad enkele updates gehad, w.o. de achteras, maar er is met de koppeling niets gedaan voor zover ik weet. De dealer is Bruggeman in Nieuw Vennep. Zij doen al een tijdje helemaal geen KTM meer, maar nemen garantie-klussen nog wel voor hun rekening. Ik heb ze zojuist gebeld met hetgeen jullie mij hebben geleerd, en zij [i]'vragen het nog eens na'[/i]. Wordt (hopelijk) dus nog vervolgd...
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Wo, 17 Aug. 2005, 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik mag het eigenlijk niet zeggen,(maar ik doe het toch wink3 ).

Ik weet niet hoever je bij Brouwer motors zwartebroek vandaan woont,
maar de afstand is de moeite dubbel en dwars waard).

Daar hebben ze ECHT verstand van KTM, en ook nog eens veel onderdelen op voorraad.

Ook garantie gevallen van elders gekochte motorfietsen doen ze.

Zes weken voor een onderdeel is volgens mij van de gekke,
zelfs als het uit Oostenrijk moet komen, ik wed dat brouwer het binnen 10 dagen heeft pleased

Ik zou zeggen, zet je fiets daar neer, en dan heb je kans dat ze gelijk het JUISTE onderdeel in je motor stoppen, en dat je probleem verholpen is>

Groet Daan
Naar boven
Wouter

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2005, 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Tijdens het smeren van de ketting met draaiende motor (en dus op de middenbok smiley ) merkte ik een paar weken geleden dat ook met helemaal ingeknepen koppeling het achterwiel toch bleef draaien. Dat leek me al vreemd en dit verhaal bevestigt dat. Weer van de middenbok af is de rolweerstand gelukkig groter dan de krachtoverbrenging via de koppeling, dus kruipen voor een stoplicht doet ie (nog?) niet.
Zijn geboortedatum is juni 2003 en er staan nu 20.000 km op de teller, allemaal asfaltkilometers. Bruggeman heeft tot nu toe alle modificaties netjes uitgevoerd, inclusiefkoppeling. Een nieuwe stift is volgens mij niet gemonteerd. Ik zal binnenkort eens langs gaan en vragen of ze al wat meer weten. Ben trouwens nu wel blij met het jaar extra garantie wideeyed .

Tussen haken: is aan het framenummer het productienummer af te lezen??

Groet, Wouter
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2005, 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje kruipen op de koppeling doen ze allemaal wel geloof ik, afhankelijk van de dikte en versheid van de olie.
Voroal smorgens direkt bij koude start wil die nog wel eens trekken. Of als je bijv in de versnelling start (daat alleen als je de interlock er af hebt).

Als je achterwiel goed vrijloopt is er natuurlijk ook weinig nodig om het mee te laten draaien op de bok.

PRODUCTIENUMMER: gewoon de laatste 4 cijfers van je framenummer, is volgens mij tevens gelijk aan de meldcode.

mr wheely

BerichtGeplaatst: Za, 20 Aug. 2005, 1:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Beetje kruipen op de koppeling doen ze allemaal wel geloof ik, afhankelijk van de dikte en versheid van de olie.
Voroal smorgens direkt bij koude start wil die nog wel eens trekken. Of als je bijv in de versnelling start (daat alleen als je de interlock er af hebt).

Als je achterwiel goed vrijloopt is er natuurlijk ook weinig nodig om het mee te laten draaien op de bok.

PRODUCTIENUMMER: gewoon de laatste 4 cijfers van je framenummer, is volgens mij tevens gelijk aan de meldcode.

dat door lopen met ingeknepen koppeling, doen volgens mij alle ktms van cross tot duke,maar ik moet zeggen dat ik dit bij alle 3 mijn honda"s
ook had, dus als het niet te is, is het voor mij geen probleem
Naar boven
Theo.nl

BerichtGeplaatst: Do, 25 Aug. 2005, 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

De 2005 doet dat ook !

Als ik de ketting smeer op de Bok met de Koppeling helemaal in, dan draait ie vrolijk door !

Met je hand of voet het proberen tegen te houden, gaat niet lukken, van de bok af staat ie natuurlijk stil !

Mijn koppeling is toevallig deze week helemaal uit elkaar geweest, voor iets anders , maar nergens iets versletens te vinden ! thumbsup

tomeric

BerichtGeplaatst: Do, 13 Okt. 2005, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft effe geduurd maar dinsdag 18 oktober is DE grote dag! Dan wordt het anti-achterwiel-blokkeer mechanisme in mijn koppeling vervangen en zal blijken of dit inderdaad de oorzaak is van het (overigens steeds ernstiger wordende) probleem. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

CU
Naar boven
tomeric

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Okt. 2005, 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Een korte update voor wie het interesseert: Gisteren de motor weggebracht en aan het einde van de dag werd ik gebeld door de dealer die het betreffende onderdeel (anti-achterwiel-blokkeer-machanisme) had vervangen. Conclusie: het probleem is nog steeds niet opgelost rolleyes5

Ze hebben me absoluut het gevoel gegeven het probleem serieus te nemen en er alles aan te willen doen om het op te lossen. De verwachting is nu dat het toch iets in het hydrolische systeem van de koppeling zou zijn. Ik heb in ieder geval gisteren de verschillende tips die ik via dit forum heb gekregen aan hen doorgegeven.

Ondertussen rijd ik rond op een leenmotor sad3 en is het dus effe afwachten.
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Okt. 2005, 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, voor een dealer die alle onderdelen zo op de plank heeft liggen is het een kwestie van domweg onderdelen wisselen totdat de oorzaak is gevonden.

Ik gok het op de platen en/of de korf. (ook al zal dat er ongetwijfeld goed uitzien).

Wel fijn dat je een ruilmotor gekregen hebt, (toch geen jap hoop ik grin ).

Daan
Naar boven
tomeric

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Okt. 2005, 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

De dealer waar ik mijn lc8 heb gekocht doet inmiddels geen ktm meer. Dit betekent dus dat onderdelen niet op de plank liggen en zelfs niet direct bij ktm besteld kunnen worden. Gevolg: het duurt allemaal erg lang. Ik heb Safe hier in Amsterdam (doet inmiddels wel ktm) gevraagd of zij garantieklussen doen als de motor niet bij hen gekocht is. Antwoord: neen.

Vwb de leenmotor: een Suzuki 400, model: zeer oude lesmotor. Het brengt je van de ene naar de andere plek zullen we maar zeggen....

Het vreemde van het probleem met mijn koppeling is dat hij meer kruipt als ie warm is en minder kruipt als je, terwijl je stilstaat met koppeling in, gas geeft. Wijst dit misschien op een specifieke oorzaak?

Groet,

Tomeric
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Okt. 2005, 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Warme koppeling, platen zetten uit en pakken meer??
Ik zeg ook maar wat, wellicht hebben andere forumgangers een suggestie.

Dat safe je gevalletje niet op wil lossen, daar hoef je niet rouwig om te zijn devil

Ik heb het al eerder aangegeven, ga met je probleem naar een echte dealer.( Ik noem de naam niet meer).

Daan
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Okt. 2005, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dat van Safe is schandalig:

KTM Oostenrijk zei me persoonlijk nog dat garanties bij alle dealers opgelost kunnen worden. Als je wat wilt doen, meld het dan aan ktm nederland, misschien leren die dan dat Safe beter gaan dealerschap kan krijgen. (Info@ktm.nl)
Oostenrijk heeft ook gezeg dmet dealerkwalificaties bezig te zijn, dan zou zoiets dus niet kunnen gebeuren.

terug naar het topic:

De Slepende koppeling: Dat de koppeling bij laag stationair meer sleept dan wanneer je wat gas geeft is volgens mij nogmaal en heeft met die spanner te maken.
hopelijk voor je lossen ze het snel op.
grts

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 1 van 8

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: