Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 11:31 Onderwerp: |
|
|
ik denk dat ze wel de ABS zullen nemen die ook op de adventure zit, en die grijp echt NIET vroeg in. Alleen onder behoorlijk extreme omstandigheden doet ie wel eens iets wat je niet wil, maar bij normaal weggedrag zul je daar geen lastvan hebben.
Offroad is hetverhaal natuurlijk anders: dan wil je hem echt uit hebben... de vraag is of die optie er op komt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 11:56 Onderwerp: |
|
|
Lecram schreef: | Ik heb gisteren een stukkie op een F800GS gereden met ABS. Die grijpt wel snel in, zeg. Geef mij dan maar de ABS-loze SMT remmen.
Ik heb weleens een geblokkeerd voorwiel gehad, maar dat is erg goed te corrigeren (als je je rem snel genoeg loslaat) |
Ik heb ooit een bijna ongeluk gezien, waarbij mijne maat op een duc 900SS IE een stoppie moest maken om niet in de flank vaneen blinde automobilist te zitten....Achterwiel meter de lucht in, zonder overdrijven....Met ABS had ie erop gezeten, zeker weten....
Nu worden die ABS spullen wel steeds beter, maar de remweg op droog wegdek is volgens mij nog steeds langer met ABS dan zonder als je echt hard, maar gedoseerd in de remmen wil gaan. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Lecram
Geregistreerd op: 21-6-2009 Berichten: 161 Woonplaats: Barendrecht
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 13:06 Onderwerp: |
|
|
dirk pauwels schreef: | Lecram schreef: | Ik heb gisteren een stukkie op een F800GS gereden met ABS. Die grijpt wel snel in, zeg. Geef mij dan maar de ABS-loze SMT remmen.
Ik heb weleens een geblokkeerd voorwiel gehad, maar dat is erg goed te corrigeren (als je je rem snel genoeg loslaat) |
Ik heb ooit een bijna ongeluk gezien, waarbij mijne maat op een duc 900SS IE een stoppie moest maken om niet in de flank vaneen blinde automobilist te zitten....Achterwiel meter de lucht in, zonder overdrijven....Met ABS had ie erop gezeten, zeker weten....
Nu worden die ABS spullen wel steeds beter, maar de remweg op droog wegdek is volgens mij nog steeds langer met ABS dan zonder als je echt hard, maar gedoseerd in de remmen wil gaan. |
Dat heb ik in juni in de Eifel ook gehad. Foutje van mijzelf, een tractor ingehaald vlak voor een 180graden bocht. Uit tegengestelde richting kwam een SUV. Ook achterwiel een meter de lucht in, mijn beide benen een meter naar voren, maar ik kon er wel langs sturen. Met ABS was dat ws. niet gelukt. _________________ KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 14:06 Onderwerp: |
|
|
als je achterwiel een meter van de grond af is rem je al lang niet meer efficient hoor.
met ABS had je dan veel harder kunnen en durven remmen en had je het wel gehaald.
Nadeel daar van is dan weer... je krijgt die 'oeps' waarschuwing niet, dus gaat het de volgende keer gewoon nog harder, en dan wel echt fout.
Zo is het ook bij auto's gegaan: Uit de statistieken bleek uiteindelijk dat mensen met ABS meer ongelukken maakte dan zonder, simpelweg omdat ze harder gingen rijden. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
PHS
Geregistreerd op: 11-5-2010 Berichten: 257 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 14:14 Onderwerp: |
|
|
Geef mij toch maar wèl ABS.
Ik ben een gelegenheidsrijder met zo'n 8.000km per jaar.
Ik ben niet zo'n goede motorrijder dat ik meer uit mijn remmerij kan halen zonder dan met ABS.
Zal waarschijnlijk ook de belangrijkste reden zijn om m'n 950 om te ruilen voor een 990. |
|
Naar boven |
|
|
Lecram
Geregistreerd op: 21-6-2009 Berichten: 161 Woonplaats: Barendrecht
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 14:37 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | als je achterwiel een meter van de grond af is rem je al lang niet meer efficient hoor.
|
Verschil is dat ik toen al bijna stil stond. Anyway, ik heb ook geen concrete vergelijking, ik ga die actie ook niet meer herhalen _________________ KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74 |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 21:36 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Nu worden die ABS spullen wel steeds beter, maar de remweg op droog wegdek is volgens mij nog steeds langer met ABS dan zonder als je echt hard, maar gedoseerd in de remmen wil gaan. |
Dat is nu net het probleem bij de meesten denk ik, gedoseerd hard remmen bij een noodsituatie.Daar komt echt al een hoop ervaring bij te pas.[/quote] _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 23:32 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | Quote: | Nu worden die ABS spullen wel steeds beter, maar de remweg op droog wegdek is volgens mij nog steeds langer met ABS dan zonder als je echt hard, maar gedoseerd in de remmen wil gaan. |
Dat is nu net het probleem bij de meesten denk ik, gedoseerd hard remmen bij een noodsituatie.Daar komt echt al een hoop ervaring bij te pas. | [/quote]
Mijn probleem op de BMW met ABS was dat die op droog wegdek bij sportief rijden (en dus soms ook wel eens tegen het blokkeren aan remmen) ook aansloeg, met als gevolg dat je de indruk krijgt dat de motor doorschiet ipv te remmen, als je dan al laat probeert te remmen is dat wel knudde.... Gelukkig kon je dat onding uitschakelen.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 16 Aug. 2010, 5:21 Onderwerp: |
|
|
je kunt ook gecontroleerd slippen zonder abs
kijk naar bv de supermotards en dat gaat niet met abs |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Ma, 16 Aug. 2010, 13:15 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | je kunt ook gecontroleerd slippen zonder abs
kijk naar bv de supermotards en dat gaat niet met abs |
Dat klopt maar hoevelen kunnen dat ? en dan nog op straat..... _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 16 Aug. 2010, 20:27 Onderwerp: |
|
|
gelukkig is de KTM abs dan ook niet te vergelijken met de oude B*W abs. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
PHS
Geregistreerd op: 11-5-2010 Berichten: 257 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Ma, 16 Aug. 2010, 21:09 Onderwerp: |
|
|
Precies.
En iedereen die beter zonder dan mèt ABS kan remmen kan 'em gewoon uitzetten toch ? |
|
Naar boven |
|
|
JarnodeParno
Geregistreerd op: 17-5-2010 Berichten: 97
|
Geplaatst: Ma, 16 Aug. 2010, 21:51 Onderwerp: |
|
|
Echter bij de KTM adventure moet je elke keer nadat je je motor van het contact hebt gehad de ABS functie opnieuw uitschakelen, en geloof me dat kan best vervelend zijn. Daarnaast is het ook nog zo dat je opnieuw moet leren remmen wanneer je een motor met ABS rijdt, dit wordt ook duidelijk uit het volgende artikel.
http://www.demotorsite.be/content/getest-12-abs-motoren _________________ KTM Adventure 990
Kawasaki z750s
Kawasaki GPZ500
Ducati 600SS |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 17 Aug. 2010, 2:21 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | mr wheely schreef: | je kunt ook gecontroleerd slippen zonder abs
kijk naar bv de supermotards en dat gaat niet met abs |
Dat klopt maar hoevelen kunnen dat ? en dan nog op straat..... |
zo extreme bedoel ik het ook niet, maar je achter wiel een klein beetje laten uitbreken is toch niet zo moeilijk |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Di, 17 Aug. 2010, 12:34 Onderwerp: |
|
|
JarnodeParno schreef: | Echter bij de KTM adventure moet je elke keer nadat je je motor van het contact hebt gehad de ABS functie opnieuw uitschakelen, en geloof me dat kan best vervelend zijn. Daarnaast is het ook nog zo dat je opnieuw moet leren remmen wanneer je een motor met ABS rijdt, dit wordt ook duidelijk uit het volgende artikel.
http://www.demotorsite.be/content/getest-12-abs-motoren |
Bevestigd wat ik al dacht, nl dat je met ABS alles wat je ooit geleerd hebt ivm remmen moet vergeten en gewoon als een neanderthaler in de remmen moet knijpen....
Is vast makkelijker als je nog niet zo lang rijdt, maar als je al jaren gewend bent om zelf voor ABS te spelen is datn iet zo makkelijk. Soit, zolang je het kunt afzetten.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
|