Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rhino
|
Geplaatst: Za, 14 Aug. 2010, 21:07 Onderwerp: Schakelaar jiffy of wat anders? |
|
|
Vandaag voor de eerste keer een vervelend probleem met de SMT: bij een verkeerslicht koppeling op laten komen en 'plof' motortje uit... In z'n vrij gezet, starten, in de eerste versnelling, koppeling op laten komen en weer uit... Niet fijn met een rij auto's achter me..
Aan de kant van de weg de zijstandaard een paar keer in- en uitklappen en probleem is opgelost (er zat nauwelijks vuil op, net gepoetst). Natuurlijk ook een aantal keer ontkoppeld. Motor loopt nog steeds prima en accelereert nog als vanouds.
Is dit waarschijnlijk de schakelaar van de zijstandaard of kan het ook door de koppelingsschakelaar worden veroorzaakt?
Even op het forum gezocht en gelezen dat de zijstandaard schakelaar een Hall sensor en magneetje is en dat bij een SMT (want 990) doorverbinden van de draden niet 1,2,3 te doen is. Een hall sensor is doorgaans hufterproof, maar in dit geval heb ik m'n twijfels. Vervangen schakelaar is eerste optie. Iemand een ander idee? _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 14 Aug. 2010, 22:14 Onderwerp: |
|
|
Met de koppelingschakelaar ingetrokken mag je starten en draaien met de jiffy uit. Zodra je dan wegrijdt en de koppelingsschakelaar weer vrij komt, dan mag je niet wegrijden met de jiffy uit en slaat de motor af. Lijkt dus idd op jiffy schakelaar.
In principe kan je de koppelingsschakelaar loshalen en overbruggen (short). Daarmee zijn alle ander interlocks ook vrijgegeven, want met de koppeling in mag je alles.
Bij mijn 950 heb ik dat al jaren zo. Bij mijn 690 leverde het echter een probleem met de injectie op.. die selecteerd een andere map als de koppeling is ingetrokken.....
Hoe dta bij de SMT zit weet in niet.
Makkelijkste manier om de jiffyschakelaar te foppen is gewoon, het magneetje loshalen en op de ander kant plakken met een stuk gaffa/ducktape _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 18:56 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Hoe dta bij de SMT zit weet in niet.
Makkelijkste manier om de jiffyschakelaar te foppen is gewoon, het magneetje loshalen en op de ander kant plakken met een stuk gaffa/ducktape |
Nou dat foppen, werkt niet perse
Zie SMT topic pagina 51
Mijn sensor weigerde gewoon weg dienst wanneer het motorblok/olie op bedrijfs temperatuur was.
Ik vindt het gewoon een beetje knullige constructie van ktm, het is een stukje electronica met nagenoeg nul koeling op die plek plus als er wat vet/vuil op komt te zitten(werkt een beetje als isolatie) dan kan de sensor nog veel slechter zijn warmte kwijt.
En hitte en electronica is nou niet echt een goede combi.
Een ouderwetse schakelaar is in mijn ogen een veel betere oplossing.
Ja daar zit natuurlijk ook wat ogen en haken aan(vervuiling van de contacten).
Maar bijna elke motor constructeur/merk maakt daar gebruik van, het is gewoon een bewezen oplossing.
Op zich die tip van de koppeling schakelaar is een goede, mocht ik ooit nog eens met dat probleem geconfonteerd worden.
Dan kan ik het snel tijdelijk oplossen om in ieder geval weer verder te kunnen rijden _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 19:36 Onderwerp: |
|
|
tja.. als de sensor stuk is, helpt hetnietom de magneet er tegen te plakken: Beter neem je dan een echte sensorfop.
Je electronika argumenten snap ik niet:
- sensor heeft geen koeling nodig, schakelt alleen een sensorstroompje, wordt dus ook nergens warm van!
- electronika geheel ingegoten in een gietrubber, waar alleen geisoleerde draadjes uitkomen kan onderwater staan, maakt niets uit.
- hitte: Bij de standaard wordthetniet warm, de meeste IC's kunnen makkelijk tegen 125 graden, automitive grade (wat dit vast is) vaak tegen 150 of 175 graden...
maar voor als je electronika snapt: 2 weerstandjes doet de truck ook. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 19:52 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | tja.. als de sensor stuk is, helpt hetnietom de magneet er tegen te plakken: Beter neem je dan een echte sensorfop.
Je electronika argumenten snap ik niet:
- sensor heeft geen koeling nodig, schakelt alleen een sensorstroompje, wordt dus ook nergens warm van!
- electronika geheel ingegoten in een gietrubber, waar alleen geisoleerde draadjes uitkomen kan onderwater staan, maakt niets uit.
- hitte: Bij de standaard wordthetniet warm, de meeste IC's kunnen makkelijk tegen 125 graden, automitive grade (wat dit vast is) vaak tegen 150 of 175 graden...
maar voor als je electronika snapt: 2 weerstandjes doet de truck ook. |
Nee snap ik bedoel ook niet dat de sensor warm wordt van de schakel stroom(misschien een beetje raar door mij uit gelegt)
Ik weet dat de junction temp van de meeste ic's tot 125 graden kan maar ik wou zeggen op dat punt waar de sensor zit (net onder de koppelings cylinder) dat de temperatuur daar hoog op kan lopen.
En lang durige bloot stelling aan hoge temperaturen is over het algemeen niet bevordelijk voor de levens duur van sommige electronica.
En ik weet ook niet alles, begin binnen kort aan mijn 3e jaar HTS electronica.
Dus ik heb ook nog een weg te gaan kwa electronica. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 20:07 Onderwerp: |
|
|
zo'n sensor met magneetje is gewoon een hallsensor. die worden ook gewoon in het motorblok gebruikt.
anyway: dat ie stuk gaat, is dus gewoon een kwestie van random uitval waarschijnlijk: productiekwaliteit, overspanning e.d., niet door warmte denk ik.
een mechanische schakelaar daar is veel gevoeliger: vocht, zout, modder, en wisselende warmte ... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
|
Geplaatst: Zo, 15 Aug. 2010, 20:44 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties
Het zou kunnen dat de sensor de geest heeft gegeven door de warmte: ik ben in slakkegang een dorp doorgereden (fan dus aan). Net na het dorp een paar minuten voor verkeerslichten gestaan en bij het wegrijden sloeg ie af. Morgen gelijk maar een nieuwe bestellen. _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Ma, 16 Aug. 2010, 12:31 Onderwerp: |
|
|
Rhino schreef: | Dank voor de reacties
Het zou kunnen dat de sensor de geest heeft gegeven door de warmte: ik ben in slakkegang een dorp doorgereden (fan dus aan). Net na het dorp een paar minuten voor verkeerslichten gestaan en bij het wegrijden sloeg ie af. Morgen gelijk maar een nieuwe bestellen. |
Nieuwe bestellen
Je heb toch nog gewoon garantie neem ik aan?.
Ik zou het in ieder geval aan de dealer voor leggen.
Bij mij was het zelfde stond voor ook een stop licht te wachten met fan aan toen hij dienst begon te weigeren.
Maar ik kreeg de motor dus niet meer aan de praat en heb de motor laten op pikken door KTM service(= gewoon euro assistance ze nemen alleen de telefoon op met KTM service).
Echter de volgende ochtend toen mijn motor bij de dealer werdt afgeleverd, deed hij het weer(motor was ook koud).
Omdat ze verder niks konden vinden ben ik weer op pad gegaan maar was wel zo slim om de telefoon nummer van die dealer te vragen.
En dat was maar goed ook want 40km verder(olie dus goed op temperatuur) weigerde de sensor weer dienst.
Dus die dealer gebeld, die hebben mij op gepikt en uiteindelijk zowel de magneet als de sensor vervangen...gratis onder garantie. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
|
Geplaatst: Ma, 16 Aug. 2010, 19:14 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Je heb toch nog gewoon garantie neem ik aan?.
Ik zou het in ieder geval aan de dealer voor leggen. |
Da's een goeie.... sleutelen doe ik graag zelf, maar de onderdelen kan ik onder garantie bestellen (daar zal geen enkele dealer bezwaar tegen hebben, toch?) _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
Rhino
|
Geplaatst: Za, 21 Aug. 2010, 13:08 Onderwerp: |
|
|
Dinsdag de jiffy schakelaar en magneet & houder bij Goedhart besteld (André vakantie). Gisteren een sms-je dat de spullen binnen zijn; prima service in Bodegraven.
Vandaag gemonteerd en net even een 'intensieve' proefrit gemaakt: goed heet gestookt, fan aan in bebouwde kom (hoog 'prutser-gehalte' op de weg, dus slakkengang; kwam nu even goed uit...). Brommertje doet het prima en blijft keurig netjes lopen. _________________ SMT |
|
Naar boven |
|
 |
|