Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2672 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 29 Jul. 2010, 22:33 Onderwerp: |
|
|
in plaats van het rolletje dat er nu zit, die imho. prima werkt, dus het nut ontgaat mij een beetje.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 20:21 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | dat is een geleider die net achter je schakkelpookje (aan de onderkant) zit, ik denk niet dat dit helpt tegen een opslaande ketting maar voor die prijs kun je het eens overwegen als daar nu een wieltje ziet ???
normaal zit dit standaart op de 950sm en heeft hij geen wieltje |
ik denk niet dat het die onderaan is. die zit er bij mij ook op en deze word onderaan het frame vastgeschroefd met 2 boutjes.
Deze is met één boutje vast te maken, ik denk dat steven gelijk heeft.
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 22:13 Onderwerp: |
|
|
er staat wel bij:
kettengleitstuck UNTEN ... onder dus
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 2:52 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | mr wheely schreef: | dat is een geleider die net achter je schakkelpookje (aan de onderkant) zit, ik denk niet dat dit helpt tegen een opslaande ketting maar voor die prijs kun je het eens overwegen als daar nu een wieltje ziet ???
normaal zit dit standaart op de 950sm en heeft hij geen wieltje |
ik denk niet dat het die onderaan is. die zit er bij mij ook op en deze word onderaan het frame vastgeschroefd met 2 boutjes.
Deze is met één boutje vast te maken, ik denk dat steven gelijk heeft. |
ik zie dat Daan me voor is maar ik weet wel zeker dat die onderaan moet, ik heb er al verschillende versleten.
maar het is wel raar dat jij dit probleem hebt, is je ketting goed voor de ktm of ligt hij te los ????? echt een raar probleem
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 7:25 Onderwerp: |
|
|
dus het is nog niet opgelost,
ligt er niet per ongeluk een 530 op ipv de standaard 525 ketting?
of monteer eens een nieuwe ( ander merk ) ketting,
die wellicht stijver is ( minder zijwaartse slag).
een nieuwe ketting heeft natuurlijk sowieso minder zijwaartse slag.
misschien heeft de ketting in het verleden wel een een optater gehad,
( of gewoon slecht onderhouden geen smering te strak gereden oid)
waardoor hij geen zichtbare schade heeft, maar wel meer zijwaartse slag heeft gekregen.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 10:54 Onderwerp: |
|
|
de ketting is origineel ktm DID 525 nog in zeer goede staat.( op het zicht)Ik weet het ook niet echt meer wat het probleem kan zijn.Ze ligt niet te strak of te los naar mijn mening.
ik zou dat wel graag opgelost hebben voor ik op reis vertrek natuurlijk.Blijven zoeken.....
Mr Wheely heb jij soms een detailfoto waar ik dat bevestigd kan zien ?Op de plaats waar de originele zit onderaan kan het niet geplaats worden denk ik
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
hanske
Geregistreerd op: 12-5-2010 Berichten: 95 Woonplaats: Waalre (n.br.)
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 12:56 Onderwerp: |
|
|
Heb na het lezen van dit topic ook eens bij mijn fiets (950 SM "07) gekeken en ook dezelfde slijtage plekken op het subframe gecontstateerd. Ook mijn ketting is een DID 525 die op de juiste spanning staat. De reden dat ik dit topic las is dat ook bij mij al enige tijd het geluid van een aanlopende/klapperende ketting hoorbaar is. Het is het meest hoor en voelbaar op het moment van accelereren vanuit een lager toerental. Vind het een vreemd verhaal dat dit aan de bovenzijde (= belastte zijde van de ketting) plaats vind. Ik rijd met standaard 17 T voor. Ketting en tandwielen zijn ongeveer een 6000 kilometer oud en zijn altijd goed gesmeerd en op juiste spanning gehouden. Bij nader controle zag ik ook dat de ketting wel eens lichtjes de zijkant van de achterband heeft aangraakt. Achterband is een Pirelli Diablo Strada in de standaard maat 180.55.17. Wiel staat goed uitgelijnd in de achterbrug. RARA fietsbel , zijn wij de enige of zijn er meer mensen met dit probleem. Ik blijf dit topic zeker volgen en hopelijk vind of krijg ik de oplossing.
|
|
Naar boven |
|
|
Rhino
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 13:10 Onderwerp: |
|
|
Schijnt vaker voor te komen..., ik heb bij andere fora al vergelijkbare verhalen langs zien komen. Bij mijn SMT zie ik ook beschadigingen op die plaats.
Ik vermoed dat het een combinatie is van rijden met bepakking / duo en een laag toerental. Door weinig tpm en het nagenoeg ontbreken van vliegwielwerking (mede daarom de directe gasreactie) gaat de ketting klapperen en als dan ook veel gewicht op de achterkant rust, dan kan de ketting blijkbaar daar het subframe raken.
Remedie: boven de 3500 tpm. blijven / duo thuis laten / afslanken / geen bagage meeslepen. De eerste optie is verreweg het eenvoudigst
De ge-update kettinggeleider zou moeten helpen, maar bij Benny werkt dat blijkbaar niet.
_________________ SMT |
|
Naar boven |
|
|
hanske
Geregistreerd op: 12-5-2010 Berichten: 95 Woonplaats: Waalre (n.br.)
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 13:24 Onderwerp: |
|
|
Rhino schreef: | Schijnt vaker voor te komen..., ik heb bij andere fora al vergelijkbare verhalen langs zien komen. Bij mijn SMT zie ik ook beschadigingen op die plaats.
Ik vermoed dat het een combinatie is van rijden met bepakking / duo en een laag toerental. Door weinig tpm en het nagenoeg ontbreken van vliegwielwerking (mede daarom de directe gasreactie) gaat de ketting klapperen en als dan ook veel gewicht op de achterkant rust, dan kan de ketting blijkbaar daar het subframe raken.
Remedie: boven de 3500 tpm. blijven / duo thuis laten / [color=red]afslanken / geen bagage meeslepen. De eerste optie is verreweg het eenvoudigst
De ge-update kettinggeleider zou moeten helpen, maar bij Benny werkt dat blijkbaar niet. |
, afslanken, pijnlijk onderwerp
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 14:45 Onderwerp: |
|
|
bij mij steekt de bout nog verder door als op de foto van benny,
maar nog nooit last gehad, zelfs toen het oude type ketting geleider er nog op zat en ik met 17 tands voortandwiel reed.
Het klinkt als een paardenmiddel, maar...subframe er af, en op de slijtplek
een mm 0f 5 materiaal wegfrezen ( blijft er evengoed nog 10 mm over).
zodat de ketting er net langs gaat.
wel moet de draadbus dan mee-weggefreesd worden en later een kortere of afgezaagde bout er in.
doe dat wel voorzichtig, want ik meen dat het speciale fijne schroefdraad is.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Benny
Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 17:10 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | bij mij steekt de bout nog verder door als op de foto van benny,
maar nog nooit last gehad, zelfs toen het oude type ketting geleider er nog op zat en ik met 17 tands voortandwiel reed.
Het klinkt als een paardenmiddel, maar...subframe er af, en op de slijtplek
een mm 0f 5 materiaal wegfrezen ( blijft er evengoed nog 10 mm over).
zodat de ketting er net langs gaat.
wel moet de draadbus dan mee-weggefreesd worden en later een kortere of afgezaagde bout er in.
doe dat wel voorzichtig, want ik meen dat het speciale fijne schroefdraad is. |
Daan je kan gedachten lezen ...... als ik geen andere oplossing meer kan bedenken dan zal het zo gebeuren, subframe eraf en even meenemen naar het werk en de freesmachine erin zetten.
De schroefdraad is inderdaad fijn, M10x1.25 maar zo een draadtap heb ik wel liggen.
Het probleem was er bij mij ook al toen de 17 er nog op zat vooraan en nu dus nog steeds met de 16 en het nieuwe type ketting geleider.
Inderdaad komt het probleem meestal bij rijden met duo voor ( bij mij gelijk aan laag toerental )
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 2 Aug. 2010, 12:49 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | Daan schreef: | bij mij steekt de bout nog verder door als op de foto van benny,
maar nog nooit last gehad, zelfs toen het oude type ketting geleider er nog op zat en ik met 17 tands voortandwiel reed.
Het klinkt als een paardenmiddel, maar...subframe er af, en op de slijtplek
een mm 0f 5 materiaal wegfrezen ( blijft er evengoed nog 10 mm over).
zodat de ketting er net langs gaat.
wel moet de draadbus dan mee-weggefreesd worden en later een kortere of afgezaagde bout er in.
doe dat wel voorzichtig, want ik meen dat het speciale fijne schroefdraad is. |
Daan je kan gedachten lezen ...... als ik geen andere oplossing meer kan bedenken dan zal het zo gebeuren, subframe eraf en even meenemen naar het werk en de freesmachine erin zetten.
De schroefdraad is inderdaad fijn, M10x1.25 maar zo een draadtap heb ik wel liggen.
Het probleem was er bij mij ook al toen de 17 er nog op zat vooraan en nu dus nog steeds met de 16 en het nieuwe type ketting geleider.
Inderdaad komt het probleem meestal bij rijden met duo voor ( bij mij gelijk aan laag toerental ) |
Ik rij nooit met duo, af en toe al eens met bagage maar da's maar miniem gewicht, en ik heb geen last van die slijtage, 16000km standaard ketting en tandwielen. Ik laat mijn ketting zelfs meestal nogal los hangen, op 16000km nog nooit aangespannen, boekje schrijft 7mm tussen ketting en Abrug onderkant voor, dus da's tamelijk los.... Klapperen doet ie wel op lage toeren, probeer ik te vermijden.
Zou dus wel eens aan het duo gebruik kunnen liggen, spuit er wat verf op, en rij eens een tijdje zonder en dan met duo, ga je snel zien wanneer je raakt....
_________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
|