Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
PieterD
Geregistreerd op: 26-7-2009 Berichten: 15 Woonplaats: Belgie
|
Geplaatst: Vr, 30 Jul. 2010, 17:44 Onderwerp: Lambdasonde verwijderen ! |
|
|
Heb vandaag de fiche van de lambdasonde uitgetrokken, en gaan testrijden met het volgende resultaat : de gasrespons is merkbaar aangenamer (minder agressief), en dus leuker rijden.
Mijn 990 SM heeft de Akra dempers en een aangepaste mapping, doch was de gasrespons (voor mij) nog te direkt, vandaar mijn test met de lambdasonde, en blijkbaar geeft dit toch een verschil.
Is dit nu schadelijk voor de moto, en hoe komt dit nu dat er toch een verschil in gasrespons is.
Heb wel een foutmelding op het dashbord maar daar kijk ik wel over. |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 9:28 Onderwerp: |
|
|
Schadelijk zal wel meevallen
Alleen als je in de bergen gaat rijden, zul je wel een probleem krijgen.
In verband met de ijlere lucht.
Volgens de verhalen die ik op verschillende SD forums heb gelezen.
De motor schijnt dan erg beroerd te lopen.
Maar het enigste wat echt werkt is gewoon je ecu laten remappen, doormiddel van TUNEBOY.
Hier mee kunnen de Lambda sondes gewoon uit geschreven worden(dus ook geen fout melding meer).
En word je motor gewoon in elk toerental goed afgesteld.
Alleen de prijs is niet goedkoop ~400,- euro.
In nederland mensen die het kunnen zijn:
Ruud frederiks in Goes en Paul Ritzen in Weert. _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2672 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 31 Jul. 2010, 10:33 Onderwerp: |
|
|
met de 'akra' mapping zijn die lambda's toch al uitgeschakeld? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 1 Aug. 2010, 14:32 Onderwerp: |
|
|
idd, met akra's staat de lambdasonde dacht ik uit bij de 990.
IJlere lucht in de bergen mag niets uitmaken, want dat wordt via buiten-luchtdruk sensor teruggeregeld.
Ik ben er van overtuigd dat met een Tuneboy en een paar testbankruns je de mooiste afstelling kan maken, geheel naar eigen wens: Omdat je met een tuneboy gewoon de originele mapping aanpast.
Je kunt met de tuneboy ook je gasresponse volledig afstellen omdat je de mapping van de secundaire gaskleppen kan aanpassen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 1 Aug. 2010, 19:29 Onderwerp: |
|
|
link wijst naar lange draad, veel zijdelingse info en onzin.
Maar goed.. Ik heb het nog maar even nagekeken in Tuneboy (ps, dat kan je ook zonder dat je dat ding hebt, software en mapping kan je gewoon downloaden. en idd BIJ SUPEMOTORD staan de lambdasensors bij de akramap nog aan.
in de AKRA mapping voor de 990 Adventure echte NIET.
Ik weet niet welke mapping gebruikt wordt voor de SMT.
(Bij mijn 690 is het ook zo dat bij de akramap de sensor nog wel aanstaan, de SAS niet meer overigens)
Met tuneboy kun je de lambdasensors ook gewoon uitzetten dus. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Zo, 1 Aug. 2010, 20:04 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | link wijst naar lange draad, veel zijdelingse info en onzin.
Maar goed.. Ik heb het nog maar even nagekeken in Tuneboy (ps, dat kan je ook zonder dat je dat ding hebt, software en mapping kan je gewoon downloaden. en idd BIJ SUPEMOTORD staan de lambdasensors bij de akramap nog aan.
in de AKRA mapping voor de 990 Adventure echte NIET.
Ik weet niet welke mapping gebruikt wordt voor de SMT.
(Bij mijn 690 is het ook zo dat bij de akramap de sensor nog wel aanstaan, de SAS niet meer overigens)
Met tuneboy kun je de lambdasensors ook gewoon uitzetten dus. |
Ik heb de software niet gedownload en de mappings vergeleken.
Dat je de sensors met tuneboy kan uitschakelen was mij al bekend.
Over die mapping van die adventure, dat zijn mappings gemaakt (denk ik weet niet zeker) door tuners, dus die kunnen bewust de sensors al uit geschakeld hebben.
Tenminste ik had in de link die ik gepost had al gelezen dat er verschil zat tussen de mappings van verschillende bouw jaren SD m.b.t de o2 sensors.
Wat voor een mapping in de SM(T/R) zit weet ik niet, ik vind het wel intressant om dit te weten.
Ben wel benieuwd of hier verschil in zit.
Ben nu de software aan het DL maar dit schiet niet op 95mb met maar 61kb/s _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
wreckah
Geregistreerd op: 18-6-2009 Berichten: 176 Woonplaats: Gent, België
|
Geplaatst: Di, 3 Aug. 2010, 7:45 Onderwerp: |
|
|
ik heb eergisteren net hetzelfde gedaan.
In plaats van de connectors gewoon los te maken (deed ik vroeger al eens met goede resultaten, op het verbruik na), heb ik nu 4 weerstandjes gekocht, en de modificatie gedaan zoals op superduke.net
resultaat: geen foutmelding meer want de ecu denkt nog steeds dat de lambda sensoren aanwezig zijn,
en een bijna perfect gasrespons nu, nu is het leuk rijden. de on/off is voor 90% verminderd, en ik kan nu bijna relax over kasseien rijden;
Het verbruik is volgens mijn eerste testen omhoog gegaan van 6 naar 7,3L/100km bij vergelijkbare rijstijl. Dat is al een stuk beter dan de 9L/100km die ik noteerde door het simpelweg uittrekken van de sensoren.
Ik laat het voorlopig even zo, en ik hou jullie op de hoogte van eventuele wijzigingen in het rijgedrag/verbruik.
PS hier ook akras met db-killers, en akra-mapping. _________________ '09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R |
|
Naar boven |
|
|
|