Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 18 Jul. 2010, 21:22 Onderwerp: 90.000 km sleutel-en rijplezier |
|
|
Bij de kaap van 90k was het tijd voor wat groot onderhoud, en tegelijkertijd drong zich een revisie op van de waterpomp (3x keer !) en vermoedelijk ook de benzinepomp (startproblemen, inhouden aan hogere snelheden).
Het grote onderhoud was snel klaar, de waterpomp heb ik deze keer ook maar zelf gedaan. Een beetje volgens de filosofie dat de terugkerende defecten die ik uiteindelijk zelf herstel tot nu toe (hout vasthouden ) niet meer teruggekomen zijn.
Eerst de waterpomp : de gekende handleiding van Pyndon op ktm950.info afgedrukt, de nodige onderdelen besteld en dan maar aan de slag gegaan. Om vrij snel alweer geconfronteerd te worden met de onderhand toch wel legendarische onkunde bij het belgische KTM-dealernetwerk ...
Zoals bijvoorbeeld dit :
De aandachtige computerschermkijker kan zien dat er 2 O-ringen op de buis van de waterpomp zitten. Normaal gezien zitten beide ringen aan de BINNENZIJDE van de verdikking op de buis. Hier zat er eentje aan beide kanten. De buitenste O-ring (rechtse rode pijl op foto) wordt dus geplet door de klem van de buis. Waarschijnlijk was dit gegeven niet geheel waterdicht, hetgeen zou kunnen verklaren waarom er immense hoeveelheden dichtingspasta op en rond de O-ringen en de buis zaten.
Bij het aflaten van het koelwater waren mij al een heleboel grijze brokjes en sliertjes opgevallen. Bij nader inzien bleek dit zowat allemaal gemalen dichtingspasta te zijn.
Later zou ook blijken dat er nog meer grote hoeveelheden dichtingspasta gebruikt zijn : het gehele carterdeksel en meerbepaald de gaten rond de waterpomp, waren er rijkelijk mee voorzien. Het heeft mij zelfs aanzienlijke moeite gekost om het deksel eraf te krijgen, net vanwege al die pasta. Aan de gaten van de waterpomp hingen naar binnen geperste slierten die nog niet losgekomen waren.
Bangelijk ...
En zo wordt je koelwater dan op een dag ineens melk ipv doorzichtig blauw, en verdwijnt het aan een schrikbarend tempo.
Ook aan de as van de waterpomp, tussen de 2 lipjes van de dichting, zat het vol met die grijze slierten en brokken. Gevolg : dichting finaal kapotgedraaid aan de kant van het water. Op de volgende foto kan je de diameter van de achterste lip zien (bovenste rode streepje) en de voorste (onderste rode streepje) die duidelijk een pak groter geworden is.
Dan ook maar op deze manier de zaak gespoeld, en het heeft toch ff geduurd eer er enkel klaar en helder water uitkwam ...
Beetje knutselen bij ondergaande zon (lees : dichtingspasta afkrabben) :
Verdere revisie van de pomp ging goed. Nauwgezet de Pyndon-manual volgen, tot op het gebruik van plastic tape en vet bij het monteren van de as en dichting. Werkt perfect en zonder schade.
Vanzelfsprekend gaat niets alles vanzelf : afbrekende boutjes in de uitlaatbuis enzo ...gelukkig heeft het verjaardagscadeau van vorig jaar al dikwijls zijn dienst kunnen bewijzen. Een kolomboor is een machtig wapen voor de doe-het-zelver .
Dan de benzinepomp. Ik had al verhalen gelezen op Adv.Rider (bedankt Bert ) over startproblemen en de relatie naar de benzinepomp toe, maar dat was bij mensen die veel in zanderige omgevingen gereden hadden met benzine van dubieuze kwaliteiten. Toch maar een revisiesetje gekocht en de pomp opengegooid :
En idd : de filters waren nogal in vergevorderde staat :
Ziet er veel gezonder uit zo.
Na montage en alweer 1000km verder ben ik hoogst tevreden. Draait en rijdt perfect, geen enkele hik meer en starten gaat weer zoals vroeger. Verbruik is ook voelbaar gedaald, het herboren reservelampje gaat ruim 30-40km later aan dan voorheen. Koelwater blijft mooi op peil. Ik vraag me trouwens nog steeds af van waar dat idee bij de dealer gekomen is om de hele zaak vol dichtingspasta te spuiten. Zelf heb ik enkel een klein beetje gebruikt aan de plaats waar een kabel naar buiten komt aan het carterdeksel, de rest is droog gemonteerd met enkel een nieuwe dichting. Lekt nergens...
Twee dagen na de werkzaamheden is de veer van de zijpoot gebroken. Godzijdank, ik was al ff bang dat ik geen onderdelen meer zou moeten bestellen maar gelukkig zijn er nog zekerheden in het leven. Dit ding zal nooit stoppen met kapot gaan .
Op naar de 100k . _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Lecram
|
Geplaatst: Zo, 18 Jul. 2010, 22:40 Onderwerp: |
|
|
mooi verslag en duidelijke foto's.
Veel plezier naar de 100.000 (en daarboven)! _________________ KTM SMT 990 '11, 2x Honda CB750K0 '70, 2x CB750K1 '71, CB750K2 '73 en '74 |
|
Naar boven |
|
 |
Rups
|
Geplaatst: Ma, 19 Jul. 2010, 0:43 Onderwerp: |
|
|
Zo zie je maar....zelf het onderhoud en reparaties doen is het beste!!!
Knoeiers zat in het motorwereldje.
Mooi verslag en nog vele kilometers
Rob |
|
Naar boven |
|
 |
EP

|
Geplaatst: Ma, 19 Jul. 2010, 21:47 Onderwerp: |
|
|
Mooi verslag. Hulde en dank. _________________ PPM |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 10:11 Onderwerp: |
|
|
Hee Raket, ik zou gewoon eens voor de lol wat fotoos die je gemaakt hebt van het onderhoud en je verhaal meenemen naar die bewuste dealer en eens een praatje maken met de chef werkplaats.
Veel dingen die je laat zien is echt prutswerk. Ik vind het schandalig dat men zo sleuteld aan motoren van €15000.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg lang heb moeten zoeken naar iemand die ik vertrouw vwb de KTM. Uiteindelijk ben ik bij mezelf uitgekomen. Mede omdat ik wel de tijd heb genomen om me ergens in te verdiepen. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 20 Jul. 2010, 10:50 Onderwerp: |
|
|
heb je het asje en de seal wel ingevet met een goed watervast vetje? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
|