Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Duke
Geregistreerd op: 9-10-2008 Berichten: 18 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 9:06 Onderwerp: Balhoofdlagers natrekken?? |
|
|
Er is al veel vermeld over balhoofdlagers maar ik heb toch een vraagje:
Merkte dat er bij het inveren aan de voorzijde met behulp van de voorrem, dus inveren met ingeknepen voorrem er een "knakje" merkbaar is in de voorkant. Wanneer ik inveer zonder voorrem te gebruiken is dit niet zo.
Het is een nieuwe 990 SM en er staan nu 3000 km op de teller, het is er ingekomen na een trip in de ardennen. Zou dit knakje te maken hebben met de afstelling van het balhoofdlager of "heb ïk een vermoeden dat het niet is gebeurt bij de 1000 km beurt " het natrekken hier van.
Ik heb natuurlijk nog garantie etc maar dan moet ik naar de dealer en misschien is het heel eenvoudig zelf op te lossen.
Iemand een idee???? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 9:21 Onderwerp: |
|
|
Zwevende remschijven... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Duke
Geregistreerd op: 9-10-2008 Berichten: 18 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 9:38 Onderwerp: |
|
|
oorzaak zwevende schijven lijkt me niet logisch want de ruimte op de schijven is er dan al uit , daar heb ik op gelet. Bij het inveren merk ik eerst de schijven op en daarna het knakje in de voorvork. duusssss... |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 11:30 Onderwerp: |
|
|
Zet hem dan eens met z'n voorwiel ergens tegenaan en duw dan nog eens zonder te remmen. Als het dan het balhoofd is zal je't wel merken. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Duke
Geregistreerd op: 9-10-2008 Berichten: 18 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 11:43 Onderwerp: |
|
|
ok goed idee ga ik vanavond gelijk even doen
thx |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 11:55 Onderwerp: |
|
|
Als je de centrale moer van het balhoofd wil natrekken, moet je de kroonplaat "vrij" makken van de vorkpoten. Dit doe je door de 4 M8 boutjes rond de vorkpoten los te maken. Vervolgens het boutje, M8, dat de centrale moer borgt. Nu kun je het lager natreken, niet te vast. Het stuur moet nog (redelijk) vrij naar links en rechts draaien (voorwiel los van de grond, 25nM is een mooi uitgangs punt). Het blijft een kwestie van gevoel. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 18 Jun. 2010, 18:17 Onderwerp: |
|
|
Voorwiel vrij vd grond, dan effe aan voorvork trekken (naar je toe), als balhoofd te los staat ga je dat voelen. Ik merk soms ook een tik bij remmen als je bijna stilstaat, balhoofd is ok, lijkt toch vd remmen te komen _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Duke
Geregistreerd op: 9-10-2008 Berichten: 18 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Ma, 5 Jul. 2010, 13:17 Onderwerp: |
|
|
Ben er inmiddels uit, bleek het balhoofd te vast te zitten ,heb de hele handel losgehaald en toen met gevoel weer de centrale moer aangedraaid. Proefrit ,speling gecontroleerd middels een wielje van de grond en ok bevonden . Geen last meer van knakje tijdens inveren.
Bedankt voor de info!!!!!!  _________________ 990 SM Orange |
|
Naar boven |
|
 |
|