Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
michelbijl
|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 11:24 Onderwerp: Balhoofdlager vervangen |
|
|
Hallo,
Het is zover, ik moet het balhoofdlager gaan vervangen. rechtdoor is nu een "vaste" stand aan het worden.
Ik heb op internet filmpjes gevonden en eens meegekeken in de garage, dus het wordt tijd het zelf eens te ondernemen.
Alleen weel ik niet onder welk moment ik het balhoofdstel en de vorkpoten moet vastzetten.
De zoekfunctie helpt me ook niet (ik ben daar te digibeet voor)
Waar vind ik deze waarden?
Thnx!! |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 15:35 Onderwerp: |
|
|
daar staat geen moment voor, is een feeling kwestie.
vast zonder speling, stuur moet los draaien op een bok, maar niet 'vallen' tegen een stuurstop aan. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 23:11 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je antwoord Steven,
Ik kan het me voorstellen dat de spanning op het balhoofdstel een gevoelskwestie is, maar het aanhaalmoment van de vorkpoten in de kroonplaten lijkt me eerlijk gezegd meer een voorgeschreven momentwaarde? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 12 Jun. 2010, 23:19 Onderwerp: |
|
|
aanhaalmomenten van alle bouten van de kroonplaten e.d. vind je gewoon in de werkplaatstmanual (download gedeelte... pb maar).
Afstellen van de centrale balhoofdmoer kan op gevoel (best strak zetten, zeker niet te los!)
Ik heb het gevoel teruggemeten en kwam op 20-25 Nm: Dan staat ie best strak, maar eenmaal rijdend blijkt dat goed te zijn.
't is natuurlijk geen garantie voor het inlopen/zakken van de lagerschalen: Na 1000km natrekken met dezelfde waarde is altijd beter. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Zo, 13 Jun. 2010, 0:06 Onderwerp: |
|
|
THNX!
Het handboek heb ik al van je gekregen, niet aan gedacht daarin te zoeken
Zijn er nog suggesties voor een bepaald merk / type balhoofdlager? Ik meen me te herinneren dat SKF balhoofdlagers aan KTM levert? Is dit een beetje knappe kwaliteit? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 13 Jun. 2010, 19:26 Onderwerp: |
|
|
Vooral dat natrekken na +/- 1000km blijkt enorm belangrijk. Ze komen weldegelijk terug iets los (of ze zetten zich, 't is maar hoe je't bekijkt).
Mijn eerste drie sets balhoofdlagers waren SKF, origineel fabriek of vervangen door dealers. De laatste set heb ik zelf vervangen en waren exemplaren van Timken (lager-schaalnummers L45449-L45410), zitten er nu bijna 40k in. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Zo, 13 Jun. 2010, 21:20 Onderwerp: |
|
|
THNX!! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 20:49 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ook Timken, en die blijven bij mij ook het langst goed! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 23:46 Onderwerp: |
|
|
Heb jij maten (nummers) en een adres waar ik ze kan halen?
Thnx! |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Do, 17 Jun. 2010, 10:08 Onderwerp: |
|
|
Hoi Michiel,
Als je nog niet echt veel ervaring hebt met dit soort sleutelwerk (geld volgens mij ook in het algemeen), moet je gewoon ff bellen met je lokale dealert en een complete set kopen. Dit setje word dus compleet geleverd. Kosten +/-50 piek.
Zo zie je precies hoe het lager is op gebouwd en het werkt gewoon het aller gemakkelijkste. Ga je los kopen en rubbertjes sparen (zul je net zien dat je de laatste kapot trekt) kun je ongeveer 2 tientje uitsparen.
Hieronder 2 linkjes, zo kun je controleren of je de juiste dingen hebt gekregen en hoe je het met wat vrienden weer in elkaar kunt zetten
http://www.ktm-parts.com/pdf/KTM2004/2004_950.pdf
http://www.garagenight.tv/ep-5-replacing-steering-head-bearings/
Passing goed schoon makken, lagers goed invetten en recht in de passing plaatsen.
Veel plezier!! _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Do, 17 Jun. 2010, 17:25 Onderwerp: |
|
|
dank je wel Koen! |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Do, 17 Jun. 2010, 17:47 Onderwerp: |
|
|
Vet, vet en nog eens vet......boel goed volsteken, hetgeen er standaard aan de lagers zit is veel te weinig, meer geschikt voor bewaring dan voor montage. Gebruik goed lager vet van bv SKF of liqui moly. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Di, 22 Jun. 2010, 20:43 Onderwerp: |
|
|
Daar zijn we weer...
Op de site van wiroracing, kom ik een complete balhoofdlagerset tegen, inclusief de stofkappen van het merk All Balls.
Is dit merk bij iemand bekend en is't wat of is't bagger?
Bij voorbaat dank |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Za, 26 Jun. 2010, 0:55 Onderwerp: |
|
|
all balls ... alles klote?
Wat kost een standaard setje, kijk en vergelijk. Probeer iets en vertel het aan ons ... _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Zo, 27 Jun. 2010, 9:48 Onderwerp: |
|
|
All Balls bleek te mooi om waar te zijn....
Ik kon het bestelformulier keurig invullen en ik wacht nog op antwoord.
Bij de dealer inmiddels een ori setje gehaald en dat zit er nu in, geen onderdelen overgehouden, straks eens kijken of ik het gevoelsgedeelte onder de knie heb mbt het spannen van de moer op de kroonplaat. Voor de rest bij alles een momentsleutel gebruikt dus het zou goed moeten zijn..... |
|
Naar boven |
|
 |
|