lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

aanlopende remmen
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Mei. 2010, 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

der zijn een aantal redenen waarom een klauw kan blijven slepen:

- vieze zuigertjes die niet goed teruglopen (lijkt hier niet het probleem te zijn)
- Slechte afdichtringen (de vierkante afdichtring zorgt deels voor het teruglopen van de zuiger
- Te veel olie in het reservoir
- Lucht in het systeem: De luchtvoel je niet bij het remmen (alleen dat die iets vager is bij het remmen, maar de lucht blijft wel steeds de remblokken een beetje aandrukken.

Dit laatste lijkt me iig een redelijke kans maken in dit geval. Rem eens goed ontluchten (klauw ook loshalen, anders krijg je de lucht er nooitgoed uit.) .

Rups

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jun. 2010, 2:33    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit niet hetzelfde probleem dat wordt veroorzaakt door de hitte van de uitlaatbochten?
Slepen doet een schijfrem altijd een beetje,maar zolang de zuigers met je hand terug te duwen zijn werkt het naar behoren.
Het remsysteem wordt opgewarmd door de uitlaatbochten...het is vlgs mij ietwat ongelukkig geplaatst....met een beetje flink scheuren en remmen heb je het spulletje maar zo an de kook.

Vindt het best wel een beetje link!!!
Rups
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jun. 2010, 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of de schijf dan zo heet zou worden, als de uitlaat de oorzaak is...
Misschien moeten we eens wat hitteschildjes bedenken Smile

Nocer

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jun. 2010, 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm... ik heb ook een Adv 990 uit 2009. En mijn achterremschijf is vaak ook erg warm (wou het voor morgen even aankaarten bij mijn dealer). Ik weet niet of ik onbewust veel met mijn achterrem rem.... of iets anders. Heel vaak is de schijf ontzettend heet, terwijl de voorremschijven juist niet warm zijn. Ook de houder is erg warm (niet altijd, maar de schijf dan wel weer).

Ik ga er even op letten door te kijken of ik niet per ongeluk excessief met mijn achterrem rem. Als hij dan nog warm wordt...

KTM Adventure 990 2009
Naar boven
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jun. 2010, 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Laat je bevindingen maar horen! Interesseert mij wel of er nog mensen deze problemen hebben.
gaint

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jun. 2010, 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nooit tevreden geweest over de achterrem en het ABS systeem (onvoorspelbaar). Ik ontlucht ze zeer vaak en heb onlangs nog nieuwe olie opgelaten. Ze sleept en pakt niet van de eerste keer, ik moet het rempedaal een paar keer oppompen voor er druk op het circuit zit en ik de rem kan laten werken. Een paar sec. wachten en de druk is opnieuw verdwenen...?

Volgens mij krijg ik niet al de lucht eruit door het ABS.

Elke keer ik een adv zie staan duw ik effe op de achterrem, wat mij altijd opvalt is dat ze direct na een paar mm indrukken van het rempedaal pakt, wat bij mij nog nooit gelukt is om ze zo in te stellen, ik moet altijd het pedaal redelijk ver indrukken als ze al eens werkt...

Tips? revisie kit ?...

Nocer

BerichtGeplaatst: Di, 8 Jun. 2010, 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nooit zulke problemen gehad. Lijkt me niet gezond...
ABS is ook prima bij mij (ja, heb even uitgetest op een lege weg hoe ver ik kon gaan voor het in werking ging).

KTM Adventure 990 2009
Naar boven
Rups

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jun. 2010, 1:34    Onderwerp: Reageer met quote

Gaint,als ik jouw verhaal zo hoor heb je toch echt lucht in het systeem. Vaak helpt het als je tijdens het ontluchten zorgt dat de evtuele luchtbelletjes kunnen ontsnappen door de onderdelen los te halen en zodanig vast te houden dat de luchtbelletjes naar omhoog kunnen ontsnappen. Als bijv je remleiding van boven naar je remklauw loopt kun je bij je remklauw ontluchten todat je een ons weegt.
Haal je dan je remklauw los en houdt hem hoger kunnen de belletjes ontsnappen
(ik hoop dat je me snapt..)

Heb net 7 minuten gereden...remschijf achter heet,remklauw achter warm,rempomp warm.
Ik ga binnenkort een andere remleiding monteren met een andere route(niet in de buurt van de uitlaat langs)
Het is niet goed dat de rempomp zo heet kan worden....(remschijf warm worden lijkt me normaal na een paar keer remmen )mss is een hitteschildje geen verkeerd idee.

Heb gister nieuwe remolie erop gegooid....normaal doe ik dat eigenlijk nagenoeg nooit bij mn andere motoren
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jun. 2010, 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ben er zeker van dat ik dit hier ooit al wel eens beschreven heb, maar die van mij deed in het begin net hetzelfde. Na een paar keer remmen los door de rem trappen. Hij werd ook behoorlijk warm.
Dat is uiteindelijk onder garantie verholpen door een volledige andere remleiding die een andere route volgt dan de originele. De oude liep dwars over het achterframe, bijna gelijk met het uitlaattraject. Daar kwam ook nog een ander antiklotsrubber bij in het remreservoir.
Sedertdien nooit nog problemen gehad met de achterrem.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Nocer

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jun. 2010, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Even opgelet Smile Ik rem gewoon onbewust met mijn achterrem. :')

Anyhow... mijn resevoir wordt wel warm (als ik mijn achterrem niet gebruik, maar mijn schijf niet).

KTM Adventure 990 2009
Naar boven
gaint

BerichtGeplaatst: Ma, 14 Jun. 2010, 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt rups ga ik eens proberen.

Is het ook niet mogelijk om het ABS te ontluchten bovenaan? Daar is toch een aankomende en vertrekkende leiding? Door één (of beide?)
leidingen even te lossen...

Guus

BerichtGeplaatst: Di, 15 Jun. 2010, 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Vorige week mijn achterrem eens onder handen genomen. Ook ik had een sponzige rem, pas na vaker remmen meer druk. Maar niet eens overtuigend. Door dit topic (en die over warmte ontwikkeling) ben ik het eens in de gaten gaan houden. En de conclusie getrokken dat het eigenlijk belabberd remt.

Naar aanleiding van de post van Dr. Bean de klauw eraf gehaald en een deel van het subframe. Zo konden we de klauw boven de unit van de ABS houden. Heel goed de boel ontlucht/onder vacuum remolie door het systeem getrokken. Zijn er nu echt zeker van dat er geen lucht meer in het systeem zit.

Leidingen lossen bij de ABS unit hebben we niet gedaan, omdat je dan ook nieuwe ringetjes moet zetten. En het waarschijnlijk een zooi in die bak wordt...

Na overtuigd te zijn van een luchtvrij systeem, was het nog steeds geen achterrem om over naar huis te schrijven. Verder onderzoek toonde dat de rem behoorlijk ver (aantal cm!) ingetrapt moest worden, alvorens de retourleiding in het reservoir dicht ging. Die eerste centimeters gebeurde dus geen kloot. En het stelschroefje stond al op maximale lengte. Ik was niet anders gewend, dus dacht dat dit normaal was. bucktooth

Een vervangend staafje van B*W was langer en paste. Op deze manier is de loze slag een stuk korter. Let wel op dat de retour leiding open is als de rem niet ingetrapt is! Ook als je nieuwe remblokken monteert. Anders gaat je motor langszaam remmen als het systeem warmer wordt. speechless

Remmen doet het nu prima. Alleen trokken we de opmerkelijke conclusie dat de achterem in hoogte niet verstelbaar is? confused
Eerder had ik hier niet zo'n last van, want hij remde toch pas onderin. Nu hij na een halve centimeter al remt, vind ik het knap irritant!

Zijn hier vervangingssetjes voor?

@Dr. Bean: klopt mijn verhaal?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jun. 2010, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

normaliter heb je een stukje vrije slag, waardoor je de ruststand van de achterrem in hoogte kan stellen... maar idd niet het aangrijppunt.

ALs je een langere drukstang monteerd, zal je drukpunt dus idd waarschijnlijk te hoog staan.. en dat kan je dan niet stellen smiley

Maar waarom niet gewoon een origineel ktm drukstangetje??

rem hoort niet onderin te staan... als er iets niet klopt lijkt het me niet verstandig om hetmet niet-originele onderdelen op te gaan lossen.

Guus

BerichtGeplaatst: Za, 19 Jun. 2010, 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Oké, als Dr. Bean voortaan iets zegt niet meer twijfelen. Hij heeft ten alle tijde gelijk thumbsup

De oplossing die ik getroffen had was slechts een remedie tegen de effecten van heel iets anders... Het borg ringetje in de remcylinder was naar zijn grootje. De plunjer die daar normaal gesproken door op zijn plaats gehouden wordt, kwam veel te ver naar buiten! Daardoor had ik zo'n lange vrije slag, en kon ik mijn rempedaal niet in hoogte stellen. Vond ik al zo raar goofy

Waarschijnlijk is het ringetje gesneuveld tijdens een val over rechts. Dan kan je rempedaal aan het stangetje trekken, en sneuvelt het klemringetje. Iemand eerder gehad? Want lijkt me makkelijk te herhalen, zeker met mijn rijkunsten...

Opklapbaar rempedaal monteren?

Oja, hulde voor Brouwer Nijkerk voor de service!

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Jun. 2010, 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

jep.. bekend fenomeen zelfs:

Als je een schuivert maakt en je rempedaal wordt omhoog gedrukt dan is er niets wat hem tegenhoudt, alleen dat zegeringetje in de remcilinder en die gaat er dan aan.

Oplossing hiervoor is eenvoudig: een aanslagnokje naar boven toe monteren, zoals de superenduro bijv ook al standaard heeft...

zie bijv mijn brommer:
http://forum.lc8.nl/modules.php?set_albumName=album53&id=P2161654&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_photo.php

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: