lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

1 of 2 balhoofdlagers

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demito

BerichtGeplaatst: Za, 22 Mei. 2010, 13:34    Onderwerp: 1 of 2 balhoofdlagers Reageer met quote

Ok er moet een evenwicht gezoch worden tussen risico en gewicht voor de trip aar Namibië. Voor het zekerste dacht ik 1 balhoofdlager mee te nemen. Ik weet dat bij een vervanging van de lagers normaalgezien beide worden vervangen. Dit is de kost niet. Maar indien ze moeten worden vervangen, is dan doorgaans slechts 1 vd 2 stuk of gaan ze steeds allebei tegelijk?

Zelfde vraag geldt eigenlijk ook voor de voor- en achterwiel lagers.

Belangrijk: het is de bedoeling dat de motoren het uithouden (7500 km). Niet dat we er terug 40000 zorgeloze kilometers tegenaan kunnen...
Een lagertje meer of minder kan het verschil maken in gewicht. We besparen op alles.

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Tom

Daan

BerichtGeplaatst: Za, 22 Mei. 2010, 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Als er een balhoofdlager stuk gaat, dan is het 9 van de 10 keer de onderste, immers daar rust het gewicht van de motor op, en water/modder loopt ook eerder naar de onderste lijkt mij.
de druk van de bovenste naalden op de schaal is vele malen minder.

dus als je ruimte/gewicht wilt sparen zou ik zeggen neem slechts 1 lager en schaal mee.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
demito

BerichtGeplaatst: Za, 22 Mei. 2010, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Tnx Daan. Nog een suggestie voor de wiellagers? Per paar of eentje van elk?
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Mei. 2010, 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon zorgen dat je lagers goed zijn als je weggaat! scheelt een boel zwaar spul meenemen.
dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

Kapotte wiellagers kun je wel eens tegenkomen, echt kapotte balhoofdlagers heb ik nog niet veel geweten, meestal is de buitenschaal beschadigd van te lang met een te los balhoofd te rijden. In dat geval kan je de buitenschaal lostikken, kwart slag draaien en het beschadigd stuk verhuisd naar een punt waar je er niet veel last van hebt. Vervangen is beter natuurlijk.

Ik zou eerder van elk wiellager type 1tje meenemen (ook veel kleiner dan balhoofdlager) en je balhoofdlagers van te voren vervangen, en vooral heeeeel veel vet erin.

Vergeet ook lagers van achterbrug en swivelpoints van de achtervering niet.

Zet van te voren ook je wielassen goed in het vet, niets zo vervelend dan langs de kant vd baan je wielas niet los te krijgen omdat er geen vet tussen zat...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

mmmm

ik doe juist nooit VET aan de assen: dan gaan ze plakken en plakt onderweg al het vuil er aan als je ze los moet hebben.

Bij mij gaat alles met teflonspray in elkaar: Dat droogt bijna op en plakt niet: Glijdt wel, maar blijft schoon.
Anti-roest is het natuurlij niet, maar daarvoor gaat bij mij misschien de zaak gewoon vaak genoeg los. (wielen wisselen offroad/onroad)

Wiell;agers: Voor zijn smal en dun, ALS je die mee wil nemen (zou ik nooit doen) dan een setje. Het is overigens een standaard lager wat in de betere lagershop obveral ter wereld verkrijgbaar is.

Achterwiel:
* Tandwiellager kan wel stuk, maar dat is lomp en groot (en bij de nieuwere versie 2 lagers: Als ie thuis goed is en <100dkm zou ik me geen zorgen maken)
* A-wiellager tandwielkan gaat nooit stuk
* A-wiellager remkant is de enige die wel eens stuk gaat: Zet er voor een 10the thuis en nieuw in...; maar ook daar geldt: het is een standaard lager!

(ps, las je effe zoekt op "wiellagers"vind je div lijstjes, of kjik op www.ktmworld.com voor de maten voordat je weg gaat)

demito

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Mei. 2010, 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, afgaand op jullie reacties is dit mijn besluit:

lagers worden voor de laatste beurt gecontroleerd en desgevallend preventief vervangen. De motoren hebben 22000 km en 9000 km, dus in principe zou alles nog wel snor moeten zitten.
Ik neem een buitenschaal voor het balhoofdlager mee. In geval van andere lagerpech ga ik naar de lokale lagerboer.

tnx all

T

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: