Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
JarnodeParno

|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 17:52 Onderwerp: Met mijn "nieuwe" Adventure naar de Noordkaap. |
|
|
Beste forumleden!
Per 1 Juli wordt ik de nieuwe eigenaar van een 2006 Adventure 990, nu ga ik 20 Juli op deze motor naar de Noordkaap en wieder zurück. Dit worden 7000 tot 8000 KM.
Nu heb ik natuurlijk geen ervaring met de KTM adventure op de lange afstand. Wat zijn zaken waarop ik moet letten betreffende de motorfiets.
Ik vertrek met nieuwe banden, en de motor krijgt deze week een grote beurt waarbij ook de kleppen worden gecontroleerd/gesteld de accu is vervangen voor een nieuwe.
Ik heb dus ongeveer drie weken om de motor te "leren" rijden in Nederland, en ik heb begrepen dat de KTM wel wat olie lust?
Alle suggesties en tips zijn welkom!
Met vriendelijk groet Jarno |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 19:21 Onderwerp: |
|
|
Wat olie lust.............
Ik heb nog nooit een motor gehad die olie verbuikte, ook mijn 990 niet. Je hoeft dus nergens echt op te letten. Als je motor gewoon normaal is.
Gewoon even genoeg dikte op de remblokken en genoeg bandenprofiel. En dan gewoon gaan. Wel heel veel rechtdoor rijden hoor de noordkaap.... de wegen in zweden zijn kilometers lang rechtdoor. Tenminste als ik mijn maat moet geloven _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 19:44 Onderwerp: |
|
|
Ook mijn motor gebruikt geen olie.
Koppelingspompje is volgens mij het enige wat werkelijk bij iedereen een keer sneuvelt. Als je daar een vervangingspomp voor aanschaft is de fiets bulletproof (voor wat jij er mee gaat doen).
Door Noorwegen is niets rechtdoor, en erg mooi! _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
KP
|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 20:34 Onderwerp: |
|
|
Mijn KTM 950 S bouwjaar 2005 gebruikt 250- 300 ml olie op 1000 km. Dus wel even goed nakijken aankomende 3 weken!
Neem voor de zekerheid 1 liter olie mee.
Een mooie reis.
Met vriendelijke groet,
KP |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 21:15 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Door Noorwegen is niets rechtdoor, en erg mooi! |
Ja dat klopt inderdaad, dat zei mijn maat ook, misschien heen en weer door Noorwegen......
Quote: | Mijn KTM 950 S bouwjaar 2005 gebruikt 250- 300 ml olie op 1000 km |
Daar zou ik niet happy van worden, en vind ik volledig onacceptabel. Maar je weet soms niet wat er met een motor is gebeurd voordat je de eigenaar wordt.
Koppelingspomp heb ik ook nooit enige last van gehad, maar hoor je wel heel veel inderdaad. Keer 200 euri ertegenaan en je bent ook van die "onzekerheid" af. Als de motor maar weinig heeft gelopen zou ik persoonlijk er nog geen cent aan uit geven. _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 21:26 Onderwerp: |
|
|
als de wegen modderig zijn willen de achterremblokjes er wel snel doorheen gaan, dus neem voor de zekerheid een setje mee, en kijk effe hoe je die moet vervangen (neem sinterbrons) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 21:28 Onderwerp: |
|
|
KTM_FAN schreef: | Quote: | Door Noorwegen is niets rechtdoor, en erg mooi! |
Ja dat klopt inderdaad, dat zei mijn maat ook, misschien heen en weer door Noorwegen......
Quote: | Mijn KTM 950 S bouwjaar 2005 gebruikt 250- 300 ml olie op 1000 km |
Daar zou ik niet happy van worden, en vind ik volledig onacceptabel. Maar je weet soms niet wat er met een motor is gebeurd voordat je de eigenaar wordt.
|
De mijne toch ook een 200 cc op 1000 km. Ik vind dat perfect acceptabel vergeleken met mijn vorige motor (1150GSA). _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
BJ
|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 22:01 Onderwerp: |
|
|
Heen en weer de kortste route is zo'n 4000 km. Welke route ga je nemen? Wanneer je door Finland gaat en door Noorwegen terug kom je op ongeveer 8000 km. Wanneer je op de doorgaande wegen blijft heb je niet veel extra nodig. Doorgaande wegen zijn ongeveer net zo breed als hier een provinciale weg. Verder kan je gravel tegen komen als wegverharding. Niets bijzonders dus. _________________ www.nieuwerf.nl
grijze 2003 950 Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
JarnodeParno

|
Geplaatst: Wo, 19 Mei. 2010, 23:10 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor alle info!
De fiets heeft 15K gereden, dat is dus wel acceptabel. Een liter olie kan ik wel ergens op de motor kwijt, en een set remblokken is de investering ook wel waard (Is toch een slijtage deel).
Mijn vader rijdt mee op een zzr1200, dus meer dan gravel zullen we niet trotseren (tenzij ik me even niet kan bedwingen
We gaan via Noorwegen heen en we pakken natuurlijk de fjorden route, de terugweg zal via Finland verlopen en als alles meezit dan gaan we via Estland, Letland, Litouwen, Polen terug.
We hebben 4 weken de tijd, de vraag is alleen of we tegen die tijd nog "zin" hebben om zover om te rijden. De info is ook wat schaarser of deze terugweg wel de moeite waard is. Het is namelijk wel weer 2000KM langer.
THX
Jarno |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Do, 20 Mei. 2010, 22:24 Onderwerp: |
|
|
Met die kust weg houd je je banden wel rond, terug over finland is mooi als je ook wat van de onverharde paden neemt. Zeer goed te rijden ook voor je vader en meer natuurschoon.
Mooie en fijne reis gewenst, Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
|
Geplaatst: Do, 20 Mei. 2010, 23:57 Onderwerp: |
|
|
KTM_FAN schreef: | Wat olie lust.............
Ik heb nog nooit een motor gehad die olie verbuikte, ook mijn 990 niet. Je hoeft dus nergens echt op te letten. Als je motor gewoon normaal is.
|
Qua slecht advies kan dit wel tellen .
Als ik een 'nieuwe' motorfiets in huis haal (dus echt nieuw of 2ehands) let ik de eerste duizenden kilometers (of bij een circuitmoto de eerste dagen) extra goed op of er sprake is van olieverbruik. Aangezien de topicstarter nog niet zo veel zal gereden hebben voor ie op reis vertrekt lijkt het me toch zeer belangrijk om regelmatig de olie te controleren.
Eens je weet hoeveel ie verbruikt kan je al eens wat langer wachten.
BTW, mijn 950 verbruikt ook een 300ml op 1.000km. _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 8:25 Onderwerp: |
|
|
ik wil hier niet het zoveelste oliedraadje van maken,
maar toch nog even reageren.
200 tot 300cc op 1000km lees je toch heel veel op dit forum,
en daar hoef je je geen zorgen over te maken,
mijn eerste 950 verbruikte dat ook, en wel van nieuws af aan tot aan kmst 70k, geen enkel probleem.
Mijn 990 kon ik vreemd genoeg van beurt naar beurt rijden zonder bij te vullen.
m'n huidige LC8 SMR 950 lust toch wel weer een slokkie, erg vreemd allemaal, want mijn rijstijl is niet veranderd in die totaal 110.000 lc8-kilometers, en alle drie deze fietsen hadden/hebben geen vorige eigenaar gehad.
Dus... Jarno, gewoon een litertje olie in de koffer zetten, en tijdens de reis het niveau af en toe peilen  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 8:35 Onderwerp: olie |
|
|
Quote: | Je hoeft dus nergens echt op te letten. |
OK OK, verkeerde bewoordingen.
Mijn motors, een Honda Hawk, een KTM 990S, een 690R en een Transalp verbruikten geen olie (tussen buerten niet bijvullen, zal vast wel een paar cc verdwijnen). Natuurlijk weet je dat op een gegeven moment en dan let ik daar niet zo meer op. Dus eerst even een korte historie opbouwen en dan weet je waar je aan toe bent.
Als je motor 300 ml olie nodig heeft op 1000 km lijkt het wel een tweetakt...
Dan is een litertje olie niet genoeg, zul je drie flessen nodig hebben....
Ach joh, onderweg kan je toch ook wel ergens in geval van nood een flesje scoren.... _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
JarnodeParno

|
Geplaatst: Vr, 21 Mei. 2010, 12:31 Onderwerp: |
|
|
THX voor de reactie's
Ik zal vanmiddag alvast een liter motorex bestellen. (Just in case)
En ik hoop in ieder geval in de drie week dat ik er in Nederland mee rijd, er
zo'n duizend KM op te kunnen rijden. _________________ KTM Adventure 990
Kawasaki z750s
Kawasaki GPZ500
Ducati 600SS |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

|
Geplaatst: Do, 3 Jun. 2010, 9:40 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | ik wil hier niet het zoveelste oliedraadje van maken,
maar toch nog even reageren.
200 tot 300cc op 1000km lees je toch heel veel op dit forum,
en daar hoef je je geen zorgen over te maken,
mijn eerste 950 verbruikte dat ook, en wel van nieuws af aan tot aan kmst 70k, geen enkel probleem.
Mijn 990 kon ik vreemd genoeg van beurt naar beurt rijden zonder bij te vullen.
m'n huidige LC8 SMR 950 lust toch wel weer een slokkie, erg vreemd allemaal, want mijn rijstijl is niet veranderd in die totaal 110.000 lc8-kilometers, en alle drie deze fietsen hadden/hebben geen vorige eigenaar gehad.
Dus... Jarno, gewoon een litertje olie in de koffer zetten, en tijdens de reis het niveau af en toe peilen  |
Mijn nieuwe Adv lust ook wel olie. na 7.000 km was het flesje leeg. Ik weet niet of ik iets verkeerds heb gedaan tijdens het inrijden. Maar ik denk dat Daan's antwoord wel correct is.
Wat ik meeneem naar mijn reis naar Noorwegen:
- Bandenlepels
- Binnenbanden
- Reparatie setje + pomp
- Olie
Gereedschap zit allemaal in dat oranje tasje. Neem het boekje mee dat bij je KTM zit. Ivm storingscodes van de injectie en de basis handelingen voor je KTM.
Eventueel een lijst van KTM dealers in Noorwegen kan nooit kwaad. _________________ “Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien
KTM Adventure 990 2009 |
|
Naar boven |
|
 |
|