Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Do, 13 Mei. 2010, 15:18 Onderwerp: Speling voorwiel |
|
|
Vandaag heb ik de Adv even een grote poetsbeurt gegeven voor de zomer (hopelijk komt de zomer er daarmee ook sneller door ).
Eerste vaststelling : rechter vorkpoot flink nat dus keerring kapot
Tweede vaststelling : er zit speling op m'n voorwiel
Als ik het voorwiel van de grond krik kan ik het wiel lichtjes laten bewegen op z'n as. 't Is een beetje alsof het lager versleten is, maar het wiel draait nog heel vlot rond, zonder lawaai.
Volgens mij is er 10k km geleden bij de (garantie)vervanging van het lager toch iets raprap voorlopig hersteld geweest. Eerst was er immers geen lager binnen maar na flink aandringen van mij was er plots toch een "oplossing". Die oplossing heeft zich dus 10k km goed gehouden maar vandaag schrok ik toch even
Wat kan er aan de hand zijn ? _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 13 Mei. 2010, 15:58 Onderwerp: |
|
|
je hebt het over een (1?) lager,
misschien hebben ze slechts 1 kant vervangen, en is nu de andere kant
aan de beurt.
of ze hebben er een "goede" gebruikte in gezet.
ik vervang altijd 2 kanten tegelijk _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Do, 13 Mei. 2010, 16:45 Onderwerp: |
|
|
Ik weet het niet Daan, de werkplaats is er "off limits"  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 13 Mei. 2010, 17:55 Onderwerp: |
|
|
Vrom schreef: | Ik weet het niet Daan, de werkplaats is er "off limits"  |
mijn dealer is zo open dat er achter de toonbank gesleuteld wordt,
gewoon in het zicht van de klanten dus.
Laatst heb ik er de 7500beurt zelf staan doen, hoefde ik alleen maar de olie/filter af te rekenen  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 13 Mei. 2010, 20:36 Onderwerp: |
|
|
lagers van het voorwiel zijn dubbelafgedicht: Dus tenzij je heel zwaar hebt staan spuiten met de HD reiniger, mogen die echt niet na 10k stuk zijn.
(Mijn laatste setje zit er 40dkm in... en de mijne ziet genoeg zand en modder)
Ik zou zelf even het voorwiel er uit halen om te kijken of ie niet meegedraaid heeft op de as ofzo.
Je kunt iig even zeker zijn door eerst eens het voorwiel opnieuw vast te zetten (asklem los, voorwiel aandraaien, asklem weer vast).
Maar ik zou met een voorwiel geen risico nemen... je wil niet meemaken dat ie vastloopt.... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

Geregistreerd op: 8-10-2009 Berichten: 462 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Do, 13 Mei. 2010, 20:37 Onderwerp: |
|
|
ik denk ook aan een goeie okkazie, waarschijnlijk eentje uit een motor gehaald die er stond.
De oplossing voor je probleem was blijkbaar gevonden maar niet voor heel lang. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Ma, 17 Mei. 2010, 13:23 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | Vrom schreef: | Ik weet het niet Daan, de werkplaats is er "off limits"  |
mijn dealer is zo open dat er achter de toonbank gesleuteld wordt,
gewoon in het zicht van de klanten dus.
|
Dat! Ik vind het echt een geweldige dealer! Tijdens de 1000 km beurt gewoon mee zitten kijken en gepraat met de chef monteur. Leuke ervaring en geweldige openheid die je zelden ziet. |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Ma, 17 Mei. 2010, 16:01 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | ik denk ook aan een goeie okkazie, waarschijnlijk eentje uit een motor gehaald die er stond.
De oplossing voor je probleem was blijkbaar gevonden maar niet voor heel lang. |
Zo zal het inderdaad gegaan zijn...
Op manier mag ik weeral niet klagen dat ik daar onmiddellijk geholpen ben ondanks dat er duidelijk geen voorwiellagers in voorraad waren, maar bij het volgende onderhoud mochten er toch ineens goede in gestoken zijn... _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Do, 20 Mei. 2010, 12:47 Onderwerp: |
|
|
Vrom schreef: | Benny schreef: | ik denk ook aan een goeie okkazie, waarschijnlijk eentje uit een motor gehaald die er stond.
De oplossing voor je probleem was blijkbaar gevonden maar niet voor heel lang. |
Zo zal het inderdaad gegaan zijn...
Op manier mag ik weeral niet klagen dat ik daar onmiddellijk geholpen ben ondanks dat er duidelijk geen voorwiellagers in voorraad waren, maar bij het volgende onderhoud mochten er toch ineens goede in gestoken zijn... |
Lijkt mij minder werk om even naar de lagerboer te rijden voor nwe lagers dan om uit een "oud" wiel lagers te kloppen om die dan vervolgens in uw wiel te monteren...Zoveel verschillende lagers heeft KTM niet dus ze moeten maar een paar maten op voorrraad nemen...Als dat ook al niet meer kan....
Waar ik aan zat te denken:
Ik heb geen ervaring met ADV, maar ik vermoed dat die een holle vooras heeft, correct? Indien je de klemmen onderaan de vorkbenen te hard aantrekt krijg je een ovalen vooras, die dan weer zeer moeilijk te verwijderen is en er meestal , al dan niet met bruut geweld, uitgeklopt wordt...daarbij zou het best wel kunnen dat 1vd lagers beschadigd is. toevallig nadat je die 1ste lager hebt vervangen nog een andere band gemonteerd of wiel verwijderd voor iets anders? _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 20 Mei. 2010, 18:27 Onderwerp: |
|
|
Heb ik idd al gemerkt bij andere Adventures, da's dat die klembouten dikwijls véél te hard aangetrokken worden. Die mogen maar iets van een 15Nm hebben en dat is niet veel. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Do, 20 Mei. 2010, 19:44 Onderwerp: |
|
|
Op 10 k km is er idd al eens een bandje vervangen
Merci voor de tip, ik zal het zeker vermelden  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
|