Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 20 Apr. 2010, 20:45 Onderwerp: balhoofdlagers, opnieuw, the sequel |
|
|
1800 km geleden werden onderaan en bovenaan nieuwe balhoofdlagers - met schalen, merk SKF - gemonteerd, dit zowel onderaan als bovenaan. De grote moer werd aangetrokken tot 25Nm en die heb ik gisteren opnieuw aangetrokken.
En wat ik al vreesde kwam uit : er zit alweer een dood punt in. En ik heb 1800 lang rustig gereden, dus geen wheelies en dus geen wilde off-road avonturen. Vering staat in de comfortstand.
WAT kan er aan de hand zijn?
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
Duke
Geregistreerd op: 9-10-2008 Berichten: 18 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Di, 20 Apr. 2010, 21:02 Onderwerp: |
|
|
Ik heb gelezen dat wanneer het kegellagers zijn je het beste geen voorspanning kunt geven maar licht aandraaien voldoende moet zijn. Dus niet die 25 NM aanhouden maar gewoon speling vrij in elkaar zetten
Kogel lagers is een ander verhaal
s6
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 20 Apr. 2010, 21:19 Onderwerp: |
|
|
hier is de voorspanning echt wel nodig: door het gewicht en de krachten bij het remmen mag ie nooit vrij komen immers.
Van die 25NM krijg je echt geen putten: van speling wel.
ik zie 3 mogelijke oorzaken:
- Bij het inzetten van de lagers hebben ze niet goed aan gezeten, en er is dus kort na montage al weer speling ontstaan (daaarom moet je eigenlijk nastellen)
- de montage is verkeerd gedaan en de lagers zijn bij montage al beschadigd (bijv door op de binnenring te meppen
- balhoofd is niet rond: het lager klemt nooit recht en zal altijd snel slecht worden.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Di, 20 Apr. 2010, 21:24 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
- balhoofd is niet rond: het lager klemt nooit recht en zal altijd snel slecht worden. |
Of balhoofd niet meer 100% recht... Ne kwoalijke wrong gehad, om het op zijn vlaams te zeggen...Ik zit maar te denken hoor.
Volgens mij was dat toch volgens de regels van de kunst geplaatst. Ik stond er zelf op te kijken...
_________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 2:57 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Dr_Bean schreef: |
- balhoofd is niet rond: het lager klemt nooit recht en zal altijd snel slecht worden. |
Of balhoofd niet meer 100% recht... Ne kwoalijke wrong gehad, om het op zijn vlaams te zeggen...Ik zit maar te denken hoor.
Volgens mij was dat toch volgens de regels van de kunst geplaatst. Ik stond er zelf op te kijken... |
of un ghoei stoeprand
|
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 737 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 9:05 Onderwerp: |
|
|
Ik stond daar ook bij, als die gemonteerd zijn. daar zijn geen domme dingen gebeurd. De piste van een fout in het balhoofd lijkt niet onwaarschijnlijk. Ooit eens het verhaal gelezen van Pyndon, die zijn onderste lagerschaal viel er gewoon uit omdat het balhoofd daar een beetje ruim bemeten was...
|
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 17:03 Onderwerp: |
|
|
Je zal niet inderdaad niet de eerste zijn als je een ovaal of te ruim bemeten balhoofd hebt:
Hier een topic van iemand die z'n adv een (zeer) goede beurt aan het geven is en bij het plaatsen van een andere triple clamp. liep hij tegen een zeer slecht balhoofd aan.(foto's halver wege pagina)
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=147440&page=3
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
Vonkenboer
Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 17:08 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Ik stond daar ook bij, als die gemonteerd zijn. daar zijn geen domme dingen gebeurd. De piste van een fout in het balhoofd lijkt niet onwaarschijnlijk. Ooit eens het verhaal gelezen van Pyndon, die zijn onderste lagerschaal viel er gewoon uit omdat het balhoofd daar een beetje ruim bemeten was... |
Aah zie nu dat de persoon in mijn geplaatste link de door jou genoemde persoon is
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 21 Apr. 2010, 20:27 Onderwerp: |
|
|
Voor mij minstens even frustrerend want ik heb die lagers erin gezet ...
Heb nu toch al bij een paar tiental verschillende types motoren balhoofdlagers vervangen maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Op dat stuur heeft nooit speling gezeten, dus no way dat die daardoor ingehamerd geraken. Het kan bijna niet anders dan dat er iets krom zit in het balhoofd. Misschien is één van de randen waarop de buitenschalen zitten niet perfect 90° op de rotatie van de stuurpen, met licht scheefdraaiende lagers en sterk verkorte levensduur tot gevolg.
Het loont in ieder geval de moeite om één en ander eens proberen op te meten bij de volgende demontage, en eens exact te gaan zoeken waar de knik nu precies zit.
De balhoofdlagers van mijn eigen hok zijn ook zo problematisch. In de eerste 54k zijn ze 3 keer vervangen. Eerste 2 keer door dealer, de derde set door mezelf. Die set gaat dus al het langste mee tot nu toe, zit er bijna 30k in en begint eveneens terug een centerpunt te hebben. Tijdens het rijden is het nog niet merkbaar, maar op de middenbok met voorwiel van de grond kan je het terug voelen.
Dat zou dus willen zeggen 4 sets balhoofdlagers op 83k.
Da's er gewoon over, op elke mogelijke manier, punt.
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Frenz
Geregistreerd op: 30-10-2007 Berichten: 76
|
Geplaatst: Do, 22 Apr. 2010, 9:14 Onderwerp: |
|
|
Ik had ook problemen met mijn balhoofdlagers. Er zaten geen putten in maar iets klopte er niet. Bij het uit elkaar halen kwam het roestwater eruit lopen. Hoe dat kan weet ik ook niet.
De monteur van Goedhart die ze verving deed een flinke kwak blauw (watervast?) kogellagervet op een lap en rolde daar net zo lang met het nieuwe lager doorheen totdat het vet er aan alle kanten, en dan met name de binnenkant, uit kwam persen. Hij vertelde dat hij dat altijd deed met deze lagers omdat de lagers af fabriek meestal alleen een dun laagje vet aan de buitenkant hebben maar niet veel aan de binnenkant. Misschien kan dat voorkomen dat je over een tijdje weer aan de beurt bent. Op mij kwam het in ieder geval zeer vakkundig over en het kostte hem zeker een kwartiertje extra werk. Misschien een goede tip!
|
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Do, 22 Apr. 2010, 12:52 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dat al eens gepost hier op het forum, en ge moet mij uiteraard niet geloven (doen ze ook zelden ) maar de nieuwe lagers (maakt niet uit welk merk) bevatten altijd te weinig vet.
ik zou het volgende voorstellen:
1. Bij demontage balhoofd koker opmeten, digitale schuifmaat zou al iets moeten onthullen, indien ovaal, even kijken welke lagermaten iets grotere buitendiameter hebben(binnendiam moet zelfde zijn), dan koker (laten) uithonen tot ie recht is en overeenkomt met de nieuwe lagermaat. Vervolgens (ook indien niet ovaal) klein gaatje boren op een makkelijk te bereiken plek ong halverwege balhoofd, daar een smeer nippel inzetten. Dan lagers goed in het vet steken en monteren volgens de regels vd kunst. Dan met een vetspuit balhoofd gewoon vol vet steken, tot je het onderaan en bovenaan ziet uitkomen....
Voordeel: koker zit vol vet, kan geen water of vuil bij, om de paar duizend km de spuit erop en je perst al het slecht vet, stof en water(oude vet wordt dunner) er uit en het wordt automatisch vervangen door nieuw vet...
Truukje dat op enduro's vaak wordt toegepast, spaart je een hoop miserie met lagers uit. Kan je ook toepassen op achterbrug lagers etc...
Extra kosten: 1 nippel, zeer goede kwaliteit waterafstotend lagervet en een vetspuit.
2. Indien koker niet ovaal, check in de manual of de nodige washers wel op de juiste volgorde gemonteerd zijn en of de zittingen waar de buitenschaal in past niet beschadigd zijn. Voor demontage even natrekken of je nog wel op 25nm zit, is mss gelost?
_________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
Aleph
Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 22 Apr. 2010, 21:16 Onderwerp: |
|
|
smeernippels zijn handig, heb ik gehad op mijn eerste moto, een Z500 van '81. Op de achterbrug (dacht ik) zat een handige smeernippel. En inderdaad, toen ik eens langsging bij een garage in de buurt om die lagers te smeren, spoot de garagist er zoveel vet in totdat alle vuile prut eruit was. En dat was een hoop !
_________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 2:49 Onderwerp: |
|
|
ik weet niet of dat verstandig is een smeernippel erin, het grootste probleem is de hogedruk reiniger bij vele denk ik en dan helpt vet wel een beetje maar je spuit het er ook uit zeker met warm water
|
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3652
|
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 16:12 Onderwerp: |
|
|
Te weinig vet is in dit specifieke geval toch wel voor 110% uit te sluiten .
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
|