lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

veerpoot vastzetten.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Di, 6 Apr. 2010, 18:53    Onderwerp: veerpoot vastzetten. Reageer met quote

Weet iemand waarom je de veerpoten 5 mm moet laten uitsteken ?
Dit zou erg belangrijk zijn. Waarom ?

Heeft dit te maken met het feit dat je anders het balhoofd niet juist krijgt gesteld ?

Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 6 Apr. 2010, 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

euh, nee.
wel belangrijk dat het "dekseltje" niet mee in de kroonplaat geklemd zit. ofwel heeft het daarmee te maken (dat de poot toch zou vervormen de bovenste 5mm, waar dat dekseltje erin schroeft.)
ofwel om hem iets vlotter te laten sturen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD

BerichtGeplaatst: Di, 6 Apr. 2010, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb heeel veel kmīs gereden met het dopje gelijk aan de kroonplaat, er in gestoken dus. ik zou het niet weten waarom niet.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Di, 6 Apr. 2010, 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geloof dat het eerder iets te maken heeft met het stellen van het balhoofd. Als de bovenste brug (welke de veerpoten klemt aan de bovenste zijde) 5 mm hoger staat zal het balhoofd naar mijn gevoel ook 5 mm meer speling hebben.. Maar ja zeker weet ik het niet. (Staat ook niet in handboek).
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Apr. 2010, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

??? bedoel je de poten 5 mm doorsteken?

Dat leidt tot een stijlere balhoofdhoek en daardoor iets nerveuzer rijgedrag.

Origineel staan ze gewoon vlak met de bovenkant hoor.

Daan

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Apr. 2010, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

rene+adventure schreef:
Ik geloof dat het eerder iets te maken heeft met het stellen van het balhoofd. Als de bovenste brug (welke de veerpoten klemt aan de bovenste zijde) 5 mm hoger staat zal het balhoofd naar mijn gevoel ook 5 mm meer speling hebben.. Maar ja zeker weet ik het niet. (Staat ook niet in handboek).

Het al dan niet doorsteken van de vorkpoten heeft niets te maken met de balhoofdspeling hoor.

als je de poten door laat steken dan blijft de afstand tussen onderste en bovenste kroonplaat immers gelijk, dus dat maakt niets uit wink3

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Apr. 2010, 22:34    Onderwerp: veerpoot Reageer met quote

Ok... Ik lees dat een aantal van jullie de bovenzijde van de rempoot gelijk heeft met vorkbrug en dat hier nog nooit problemen mee zijn ondervonden
(In de handleiding staat wel duidelijk dat je de veerpoten 5 mm moet laten doorsteken.)Maar dat is kennelijk toch niet van essentieel belang.
Ik had ze zelf eerst ook gelijk staan, doch meende dat het balhoofd niet strak stond hierdoor. (Ik raakte namelijk aan de zwabber op de snelweg).
Uiteindelijk weet ik nu dat ik ietwat (ong. 1mm) speling heb op de wiellagers van het voorwiel. (zou eigenlijk niet mogen, want deze wielen hebben pas 2000 km er op zitten. ) Krijg inmiddels een paar nieuwe lagers van de leverancier. thumbsup

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 10 Apr. 2010, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Je draait altijd eerst de balhoofdpen aan, dan de klem van de bovenste kroonplaat om de balhoofdpen (dat is als het ware de borgmoer) en dan pas de 2 vorkpootklemmen van de bovenste kroonplaat: Speling op het balhoofd kan dus allen als je het in de verkeerde volgorde doet.
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Za, 10 Apr. 2010, 15:05    Onderwerp: veerpoot Reageer met quote

Ok dokter.
Had ik zo gedaan. Voelde echter nog steeds speling maar nadat ik het voorwiel van de grond had vrijgemaakt bleek dat de speling in het lager van het voorwiel zat. Het is maar 1 mm. Dus ik ga er van uit dat een van de wiellagers kapot is.
Zoals gezegd zijn de wielen nog nagnoeg nieuw. Ik krijg van de leverancier een paar nieuwe lagers. Komt dit wel eens voor bij nieuwe wielen ?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 10 Apr. 2010, 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, zou echt niet mogen.

toch ook wel gevaarlijk: ASAP vervangen!

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: