Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Wout
|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 18:31 Onderwerp: Grote schoonmaak |
|
|
Tja, in plaats van de lentekriebels-rijden heb ik de lentekriebel poetsen gekregen . Gelukkig heb ik sinds kort een DR650RSE, kan ik toch door tuffen.
Maar nou, na 80k km en 4 winters is e.e.a. toch wel aan een grote poetsbeurt toe. Op de swingarm groeit bloemkool, en ik heb al een paar keer elektriek problemen gehad door corrosie.
Uit elkaar halen dus en alles schoonmaken, oppoetsen en de elektriek nalopen.
Vraagje: hoe krijg ik de swingarm as eruit. Tikken met een hamertje (met een lange bout met moer in de as) helpt niet. Ik kan de as wel een beetje draaien (met moeite) tussen de platte kantjes in het frame, maar zoals het simpel in het werkplaatsboek staat (tikken met een hamer) wil niet echt lukken. Wie weet raad?
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
40.96 KB |
Weergegeven: |
8179 keer |

|
|
34.82 KB |
8179 keer |

|
|
44.49 KB |
8179 keer |

|
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 19:06 Onderwerp: |
|
|
dat ( beetje) draaien doet hij nog wel omdat de lagers niet vast zitten,
echter de bussen die daar in zitten zullen op de as vastgerot zitten.
Harder slaan zou ik zeggen, of anders iets verzinnen om de as er uit te persen.
ik heb het eens verwaarloosd op een KLX 650, de dealer moest toen met en speciaal smal zaagje op lucht de as aan mootjes zagen.
( dus tussen de swingarm en het frame in zagen ).
sinds die tijd heb ik geleerd dat als je redelijk fanatiek off road rijdt die as er minimaal 1 keer per jaar uit moet, de boel in het vet en dan weer monteren.
is eigenlijk dankzij de PDS niet eens veel werk.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Laatst aangepast door Daan op Ma, 22 Mrt. 2010, 10:45, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 21:35 Onderwerp: |
|
|
probeer eens met een draadstang van M8 door de as te steken, 1kant een moer opdraaien die niet door de as kan maar wel door het frame.
De andere kant steek je dan een grote rondel ( of rondsel in het mooi nederlands ? )die over het gat valt van het frame, als je dit aandraait moet deze wel loskomen.
Indien mogelijk kan je ook een M10 draadstang gebruiken ( weet niet of deze door de as kan)
Zo maak je eigenlijk een soort van trekker, steek wel een rubber of iets dergelijk tussen de rondel en het frame om lakbeschadiging te voorkomen.
succes
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 21:46 Onderwerp: |
|
|
handig hamertje op de eerste foto
|
|
Naar boven |
|
 |
Koen

|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 23:50 Onderwerp: |
|
|
Ha Wout,
niet om je bang te maken maar meer om het als optie in gedachte te houden: Ik heb ooit (Yamaha tijd) een aluminium as er uit moeten slijpen omdat door de corossie (alumumium op metaal) hij rots vast zat. Geen idee of dat hier het geval is en of je er met "oplosmiddelen" bij zou kunnen,
succes,
Groeten Koen
_________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 0:30 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | probeer eens met een draadstang van M8 door de as te steken, 1kant een moer opdraaien die niet door de as kan maar wel door het frame.
De andere kant steek je dan een grote rondel ( of rondsel in het mooi nederlands ? )die over het gat valt van het frame, als je dit aandraait moet deze wel loskomen.
Indien mogelijk kan je ook een M10 draadstang gebruiken ( weet niet of deze door de as kan)
Zo maak je eigenlijk een soort van trekker, steek wel een rubber of iets dergelijk tussen de rondel en het frame om lakbeschadiging te voorkomen.
succes |
Zou ik ook doen. simpel maar efficient.
Ik weet niet of het mogelijk is op de KTM, maar indertijd op de enduro's (Husky en GasGas) had ik op het balhoofd een smeernippel gezet, dan met een vetpomp om de 2-3 off road ritten vet inspuiten. hoefde het balhoofd er niet uit om te vernieuwen of in te vetten. Als alles vol vet zit, kan vocht, stof en oxidatie er niet bij. Oud vet pers je er uit door nieuw vet bij te steken. Mss kan er een nippel op de swingarm (eentje aan beide zijden ) gezet worden om dit in de toekomst te vermijden? Of is dit in de praktijk niet mogelijk?
_________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 10:03 Onderwerp: |
|
|
smeernippels op dit soort delicate plaatsen moet je mee uitkijken. J e maakt eerder iets kapot dan je goed onderhoud pleegt.
De kracht die je met z'n vetpomp kunt uitoefenen is erg groot.
Er word best veel met deze brommers door de slijk en shit gereden en echt vaak lees je niet dat deze lagers kapot gaan (misschien omdat ze zo netjes afdichten ...)
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 10:20 Onderwerp: |
|
|
probleem is niet de lagers zelf (die zijn afgedicht), maar de binnenbus van de lagers op de as: Dit is een paasing die je gewoon met goed vet moet monteren, iets wat af fabriek bij geen enkele motor gebeurd.
Gevolg: Binennbus roest vast op de as.
Een smeernippel helpt daar ook niet echt tegen.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 22 Mrt. 2010, 10:42 Onderwerp: |
|
|
dat is een goed idee, die draadstang van benny,
m10 gaat er ook wel door, misschien zelfs m12.
met een smeernippel smeer je inderdaad wel mooi de lager,
maar het vet komt niet tussen de as en de bus.
Sommige bussen hebben een gaatje, met daarachter rondom een vetkanaaltje,
maar dan nog betwijfel ik of het vet dan op de juiste plek terecht komt,
op m'n exc deed ik het minstens 1 keer per jaar, in m'n fanatieke tijd zelfs 2 keer, de boel uit elkaar en invetten.
Wiel er uit, pomp aan de onderzijde los, en as er uit.
als het goed vet is, dan duw je de as er met je blote handen uit.
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Za, 27 Mrt. 2010, 22:38 Onderwerp: |
|
|
De truc met de draadstang is hem niet geworden, ook niet met een lucht moersleutel. Ik heb nu alleen nog het frame met motorblok en achtervork in de schuur staan, de rest is in dozen naar de zolder verplaatst.
Maar eens kijken of DIPI mijn probleem kan oplossen.
Ik ben nog een stekker tegengekomen bij het startrelais waar de draaden los in het plastik zaten . De corrosie had de metalen contacten al aardig opgevreten, vandaar dat hij af-en-toe niet wilde starten.
groet
Wout
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 28 Mrt. 2010, 9:35 Onderwerp: |
|
|
wout,
ik heb het nog even aangekaart bij albert ( van andre motors),
met een slijptolletje met verwijderde beschermkap en een zo dun mogelijk schijfje tussen de brug en het frame en tussen de brug en het blok de as doorslijpen,
het is een paardenmiddel, maar als al het andere niet lukt
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Zo, 28 Mrt. 2010, 20:17 Onderwerp: |
|
|
Die zit idd dan wel muurvast ! Zou zeggen opwarmen maar aan een frame is dat niet echt gezond denk ik.
De slijpmolen erin zal idd het enige zijn......
_________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Zo, 28 Mrt. 2010, 20:37 Onderwerp: |
|
|
inspuiten met een "losweekmiddel", maar dan wel eerst de keerringen met een priem oid kapotsteken, anders komt het spul niet op de juiste plek terecht was ook een tip.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 28 Mrt. 2010, 20:54 Onderwerp: |
|
|
hoogstwaarschijnlijk zit ie in het blok vast:
veel kruipolie, en dat oog van het blok een paar keer goed warmstoken. (natuurlijk oppassen dat je niet alles in de hens zet!)
Dan evt spannen met het draadeind (goed idee!), en daarna met een flinke hamer slaan: Dat heeft 10x meer effect als je dan ook aan de andere kant van de as de zaak afsteunt met een contragewicht(nog eendikke hamer): wel met een dop oid over het einde van de as heen natuurlijk.
dan gaat ie vroeg of laat echt wel een keer los!
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
|
Naar boven |
|
 |
|