Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 18 Mrt. 2010, 13:44 Onderwerp: vibraties - carburatie |
|
|
Bon, na 35000km maken de Remus carbon dempers (met killer) echt te veel lawaai. Bij DAM wilden ze wel een nieuwe vulling steken, dus ik daarheen. Blijkt er rond de vulling een alufolie en een lasdeken te zitten om de carbon huls te beschermen. Niks hervullen dus.
Ok, de originele potten erop dan (zonder cats) en de originele hoofdsproeiers er weer in.
Al de andere waren nog standaard. Om ergens te beginnen, Motorcycleboy zijn cijfers nog eens opgezocht: naald op derde positie, IMS 1,75 uit.
Pakt mooi op, iets vroeger dan voorheen ook, maar vanaf 4500rpm begint hij geweldig te vibreren, bij 6000 wordt het weer wat beter. Gas geven levert in dat gebied ook geen versnelling op zoals het hoort, 't kost allemaal wat meer moeite. Verbruik: 3/4 liter meer op 100km.
Ter controle eens naar de synchronisatie gekeken (U-buis met benen van een meter, dempers op beide uiteinden). Bleek ok.
Enfin, hij loopt slechter dan met de "open" sproeiers (165 en 170) en de OEM dempers zonder cat. Maar ook dan kwam er niet uit wat erin zit.
Is het vermoeden dat hij nu veel te rijk staat juist? Naalden weer omlaag? IMS verder open? Allebei? Of nog iets anders?
SAS en EPC zijn eraf, alles afgeblokt.
Dank bij voorbaat. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 13:40 Onderwerp: |
|
|
omdat het typisch alleen in het midden/eind gebied is.. vraag ik me af of je niet perongeluk gewoon een naald niet goed gehangen hebt ofzo..
Kleinste hoofdsproeier aan de voorste cilinder en niet perongeluk andersom? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 22:51 Onderwerp: |
|
|
danku dokter. (en Koen)
de sproeiers had ik nog speciaal gecontroleerd dacht ik, en daarna met veel zorg de naalden, de membranen en de dekseltjes teruggeplaatst. maar ik sluit niks uit.
binnen enkele dagen moet hier een carbtune arriveren. zal waarschijnlijk meer zekerheid bieden dan mijn u-tube met olie. en indien nodig nog maar eens helemaal overnieuw.
eigenlijk lijkt het sterk op de situatie toen ik hem kocht: carbs volledig stock, Remus dempers. de dames op de duo vonden 6000 rpm wel "interessant", toen. alleen begint het nu vroeger en is 't veel erger.
eerst uitsluiten dat ik iets fout gedaan heb, dan zien we wel verder. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 20 Mrt. 2010, 23:16 Onderwerp: |
|
|
kijk effe goed of niet misschien het veertje bovenop de naald en het ringetje onder en boven (?) de naaldclip aan beide zijden er in zit (zie exploded view in repair manual) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 0:52 Onderwerp: Re: vibraties - carburatie |
|
|
Blackbert schreef: | Bon, na 35000km maken de Remus carbon dempers (met killer) echt te veel lawaai. Bij DAM wilden ze wel een nieuwe vulling steken, dus ik daarheen. Blijkt er rond de vulling een alufolie en een lasdeken te zitten om de carbon huls te beschermen. Niks hervullen dus. |
Très merkwaardig...
dus die lasdeken en folie zijn een reden om ze niet te hervullen ?
De carbondempers van mijn XJR hadden dat niet. Gewoon een carbonhuls, dempingswol en een geperforeerde binnenbuis, klaar.
En de originele dempers van de XJR waren even hete stoofbuizen dan die van de KTM...
Ik zou mij precies een doos dempingswol durven kopen en die gewoon terug opvullen...gelijkmatig vullen, gelijkmatig aanduwen zonder aanstampen, RVS revettekes en bollen maar. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 1:13 Onderwerp: |
|
|
Carbon is niet zo hittebestendig als we denken. bovendien is een Remus carbon huls 1 of 2 laagskes carbon, daaronder gewoon polyestermat...
Volgens meneer DAM zal dat binnen X duizend km doorbranden indien gewoon met wol gevuld. Je kan nu al verkleuringen zien, op bepaalde plaatsen. Zijn carbon potten zijn eigenlijk van rvs, met daarrond een carbon huls. Die kan hij wel gewoon hervullen.
Ik moet nog eens een mailke sturen aan Splash Design, de invoerder, of er van Remus paketten bestaan. En tegen welke prijs. Anders misschien eens een metaalbewerker zoeken die een ovalen rvs buis kan maken...
Aja, zo'n absorptiedemper wordt niet alleen luider door er de vulling uit te stoken. Die vulling absorbeert ook roet, wat de dempende eigenschappen teniet doet. Vriendelijke mens, meneer DAM, weer teen en tander bijgeleerd daar. (zoals: een E-keur kost ongeveer 5000€. Per model uitlaat. Per type moto. ) |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 3:15 Onderwerp: |
|
|
Allez vooruit...
nuja, wat meneer Dam zegt zal waarschijnlijk wel een grond van waarheid hebben. Mijn dempers kwamen destijds van Rino Racing, op maat gemaakt. Carbon hulzen van 2mm dik, met RVS pijp en uiteinde. Nooit niks verkleuring gezien, en die hebben er toch 70.000km ondergehangen. Eén keer hervuld.
Nochthans zou meneer Dam wel mogen weten dat het zo ook kan, want die heeft zijne stiel geleerd bij meneer Rino Racing ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 12:30 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | kijk effe goed of niet misschien het veertje bovenop de naald en het ringetje onder en boven (?) de naaldclip aan beide zijden er in zit (zie exploded view in repair manual) |
jep, Bert, kan goed zijn dat je daarin een foutje hebt gemaakt. Na één carb viel mijn frank dat ik fout bezig was en heb dat gecorrigeerd, ringetje zat inderdaad verkeerd (weet niet meer hoe). Heb dan zeer zorgvuldig gewerkt en geen trilproblemen gehad. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Zo, 21 Mrt. 2010, 21:36 Onderwerp: |
|
|
Als ik deze week nog tijd vind, anders, wel, de week erna.
Bedankt allemaal, reeds, wordt vervolgd. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Zo, 11 Apr. 2010, 20:30 Onderwerp: |
|
|
Voilà, de carbs er nog eens helemaal uitgehaald. Hoofdsproeiers zaten juist (155 voor, 160 achter). De naalden weer laten zakken naar de 2° groef van boven. Eerder al de IMSsen weer op 2 toeren uit gezet. Toen werd het een klein beetje beter. Nu is 't véél beter. Trekt mooi door tot het einde, geen daverende vibraties meer in 't middengebied. Tank leegrijden en eens rekenen, afspraakje maken voor een testrun om te zien wat er nog beter kan. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 6 Mei. 2010, 17:02 Onderwerp: |
|
|
Intussen kan ik alles afbouwen, de carbs lichten en alles weer samenbouwen in minder dan een uur. Joepie. Alleen, nog steeds niet tevreden.
Hij blijft geweldig trillen in het middengebied. mengselschroeven naar 1,75 of 2,25 uit maakt het erger. Laatste poging: carbtune eraan, in vrijloop perfect synchroon, bij 5000 rpm een cm verschil. Bijgeregeld aan dat toerental en 't was weer veel beter. Voor de eerste rit. Daarna weer bibberen.
Ik begin mij af te vragen of er ergens een luchtlek is (SAS en EPC zijn eraf), hoewel ik durf zeggen alles zorgvuldig afgedicht te hebben. Of kan het liggen aan de uitlaten zonder cat (resonanties)? Tenzij er iets anders fout loopt in het blok. Er was eigenlijk niets te vinden over terugroepakties en dergelijke in de KTM computer of op factuur. Buiten die trillingen loopt hij wel mooi, zonder nare bijgeluiden.
Anyway, de Remus dempers worden momenteel voorzien van een RVS body ipv carbon, daarna moet het definitief opgelost worden. Alleen stoort het huidige getril, niet alleen fysiek, maar ik vrees een beetje dat het ook niet echt goed is voor het blok. Net zoals telkens weer die carbs uitbouwen voor een kleine aanpassing weer een hele klus is. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 8:42 Onderwerp: |
|
|
- waarom niet ne keer de moto binnensteken bij professionele afstellers? Gelijk Mototech in Schellebelle, of iets anders dichter bij u in de buurt? _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 7 Mei. 2010, 15:36 Onderwerp: |
|
|
Staat op de todo lijst. Maar dan liefst in één keer goed, met de andere dempers. |
|
Naar boven |
|
 |
Julesmt
Geregistreerd op: 24-7-2009 Berichten: 72
|
Geplaatst: Za, 8 Mei. 2010, 20:53 Onderwerp: |
|
|
Controleer eens of de stang die de gaskleppen bediend uitgeslagen is. Heb `t al eens meegemaakt op een adv. Stationair was hij goed synchroon te stellen maar het verliep enorm bij gasgeven. Veroorzaakte ook trillingen, nieuwe stang erop, synchroon gesteld en loopt weer als een zonnetje. |
|
Naar boven |
|
 |
|