Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 10:44 Onderwerp: Veer vraagje |
|
|
Ik heb mijn KTM nu 2 weken en hij rijdt heerlijk! Alleen ik heb het idee dat hij lager is dan de 2009 versie op de KTM ontour dagen...
Verbeeld ik me dit? Een vriend van me zei dat hij met de ontour dagen nauwelijks aan de grond kwam met de Adv. En nu kwam hij met de voeten plat op de grond
Dus.. even voor de visuele personen, lijkt dit de goede hoogte te zijn voor de ABS versie?
Ik heb er tijdens het rijden geen last van (behalve dat hij soms een beetje lijkt te dansen achter), maar het lijkt me niet goed als hij te laag op zijn hoefjes staat.
Misschien dat de standaard settings niet goed zijn voor iemand met 1m93 en 93kg? |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 13:15 Onderwerp: |
|
|
Kunt mss al eens beginnen met alles in te stellen volgens het boekje? Als het goed is staat de lengte vd veer er ook in, (gemonteerd, maar onbelast) Op foto lijkt hij wel laag te staan. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 13:58 Onderwerp: |
|
|
Ik ging er vanuit dat de dealer dit al gedaan had.
Maar ik mag niet lui zijn, ik moet bekennen dat ik dit hier op mijn werk geschreven heb en het boekje hier nog niet op nageslagen heb! (ik heb nog een beetje koudwatervrees om alles aan te gaan passen).
Zal dat thuis in iedergeval wel doen.
Waar moet ik aan denken bij de lengte van de veer? Dit is lijkt mij niet instelbaar? Of denk je aan een kortere veer op deze Adv? (dat zou me raar lijken .
En ja.. ik vind hem zelf ook wel erg laag staan. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 16:29 Onderwerp: |
|
|
je hebt proef gereden op een 2009?
leg de specificaties van een 2009-non S eens naast die van een 2010 non-S,
wellicht heeft ktm de hoogte varanderd, dat hebben ze vanaf 2003 nog al eens gedaan.
(bv een 2004 -S is hoger als een 2005-S) _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 17:15 Onderwerp: |
|
|
Voor de duidelijkheid. Ik heb een overjarige 2009 gekocht.  |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 17:25 Onderwerp: |
|
|
lager dan de 2009 versie hebben ze ze nooit gemaakt. Een veerweg van 210 mm tov 265 voor de R versie. Ik vond mijn 2009 een stuk te laag (ben 1m90) en heb bij WP de vering laten omzetten naar R specs en aanpassen aan het gewicht. Ik vind hem stukken beter zo... Kostprijs: een 500 tal Pleurots + nieuwe zij en middenstandaard.
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 18:28 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | lager dan de 2009 versie hebben ze ze nooit gemaakt. Een veerweg van 210 mm tov 265 voor de R versie. Ik vond mijn 2009 een stuk te laag (ben 1m90) en heb bij WP de vering laten omzetten naar R specs en aanpassen aan het gewicht. Ik vind hem stukken beter zo... Kostprijs: een 500 tal Pleurots + nieuwe zij en middenstandaard.
T |
heleba, is da in die 500 eurokes in die zij en middestaander?
wil het ook laten doen met de mijne maar ben nogal ne groene hehe.
ga volgende week is naar die kerel bellen om te zien wat er allemaal kan.
bedankt trouwens nog voor die zijn gegevens |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 22:55 Onderwerp: |
|
|
Rob Motard schreef: |
heleba, is da in die 500 eurokes in die zij en middestaander?
wil het ook laten doen met de mijne maar ben nogal ne groene hehe.
ga volgende week is naar die kerel bellen om te zien wat er allemaal kan.
bedankt trouwens nog voor die zijn gegevens |
500 EUR is de prijs zonder zij- en middensteun. Je hoeft die trouwens niet te vervangen. Een stuk tussenlassen kan ook, maar langer moeten ze zeker... _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Wo, 10 Mrt. 2010, 23:13 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Rob Motard schreef: |
heleba, is da in die 500 eurokes in die zij en middestaander?
wil het ook laten doen met de mijne maar ben nogal ne groene hehe.
ga volgende week is naar die kerel bellen om te zien wat er allemaal kan.
bedankt trouwens nog voor die zijn gegevens |
500 EUR is de prijs zonder zij- en middensteun. Je hoeft die trouwens niet te vervangen. Een stuk tussenlassen kan ook, maar langer moeten ze zeker... |
hoe heb jij da opgelost? stuk tussen lassen... hehe da klinkt lekker goed koop. en dan kan er in 1 keer een iets grote plaatje onder de poot voor in het zand. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 11 Mrt. 2010, 1:45 Onderwerp: |
|
|
Stuk buis van dezelfde diameter als de staander. Daarin, voor de stevigheid, een langer stuk buis, wat dus ook in de twee stukken origineel zit. Vastlassen. Verf. Klaar. |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 463 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Do, 11 Mrt. 2010, 10:03 Onderwerp: hoger maken |
|
|
Als ik het moet doen dan doe ik voor de zijstandaard een moer er op lassen en aan de andere zijde een bout. Op deze wijze kun je dan je standaard langer en korter schroeven. (Ik geloof dat Roeligan dit ook heeft gedaan).
Dit is handig als je met volle bepakking op reis gaat.
Bij volle bepakking zakt de motor namelijk in zijn veering en komt hij erg stijl te staan als hij op de zijstandaard staat. De kans op omvallen met een windvlaagje is dan aanzienlijk.
(Ik heb het tot op heden opgelost door steeds de zijstandaard in een kleine verlaging in het wegdek te plaatsten. Maar op een vlakke parkeerplaats is dit meestal moeilijk).
Ja.... Er zullen natuurlijk slimmerikke zijn die zeggen waarom zet je hem dan niet op de hoofdstandaard. Probeer dat meer eens met volle bepakking. Zeker met een "N" versie tenzij je natuurlijk Schwarzenegger heet En dit heeft niets met techniek te maken... _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Do, 11 Mrt. 2010, 13:31 Onderwerp: Re: hoger maken |
|
|
rene+adventure schreef: | Als ik het moet doen dan doe ik voor de zijstandaard een moer er op lassen en aan de andere zijde een bout. Op deze wijze kun je dan je standaard langer en korter schroeven. (Ik geloof dat Roeligan dit ook heeft gedaan).
Dit is handig als je met volle bepakking op reis gaat.
Bij volle bepakking zakt de motor namelijk in zijn veering en komt hij erg stijl te staan als hij op de zijstandaard staat. De kans op omvallen met een windvlaagje is dan aanzienlijk.
(Ik heb het tot op heden opgelost door steeds de zijstandaard in een kleine verlaging in het wegdek te plaatsten. Maar op een vlakke parkeerplaats is dit meestal moeilijk).
Ja.... Er zullen natuurlijk slimmerikke zijn die zeggen waarom zet je hem dan niet op de hoofdstandaard. Probeer dat meer eens met volle bepakking. Zeker met een "N" versie tenzij je natuurlijk Schwarzenegger heet En dit heeft niets met techniek te maken... |
Bij de omgebouwde Transalp (stevig verhoogd) had ik gewoon een blokje teflon, iets groter dan het zijpikkel plaatje en ongeveer 5 cm dik onder de pikkel. Gewoon met 2 boutjes vastgezet, was eigenlijk een tijdelijke oplossing, maar werkte zo goed dat ik het maar de hele tijd heb laten zitten.
Middenbok kun je idd niet veel anders dan stuk tussenlassen op de Blackbert manier _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Do, 11 Mrt. 2010, 13:46 Onderwerp: |
|
|
Nocer schreef: | Ik ging er vanuit dat de dealer dit al gedaan had.
Maar ik mag niet lui zijn, ik moet bekennen dat ik dit hier op mijn werk geschreven heb en het boekje hier nog niet op nageslagen heb! (ik heb nog een beetje koudwatervrees om alles aan te gaan passen).
Zal dat thuis in iedergeval wel doen.
Waar moet ik aan denken bij de lengte van de veer? Dit is lijkt mij niet instelbaar? Of denk je aan een kortere veer op deze Adv? (dat zou me raar lijken .
En ja.. ik vind hem zelf ook wel erg laag staan. |
De mijne stond volgens het boekske, behalve de uitgaande demping vooraan, die was volledig uitgedraaid??? Ik zou toch maar eens checken om zeker te zijn. Normaal bij een nieuwe is de vering altijd stugger, als die van jou nu al deint, zou er mss wel eens iets mis kunnen zijn. Zoals ik al zei staat de lengte vd veer in het boekje, gewoon nameten en indien niet correct wartels verder aandraaien tot het klopt. als je opmeet voor je begint kan je altijd terug naar de uitgangspositie.
Meet ook achteraan vanop een vast punt (achterbrug naar een bv bagagedrager), volledig onbelast en daarna met de wielen op de grond (paar keer inveren, zonder rijder in het zadel), zolang het verschil +/- 1 cm is zit je goed kwa veringl Dat noemen ze static sag
Doe een tierap rond het vorkbeen en schuif dit omhoog. Ga een eindje rijden en meet hoeveel de tierap gezakt is. Mag normaal ongeveer 3/4de zakken, dan is voorvering ook redelijk OK _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

Geregistreerd op: 11-6-2009 Berichten: 307
|
Geplaatst: Vr, 12 Mrt. 2010, 0:22 Onderwerp: |
|
|
Huh? Onbelast bedoel je op de bok? En daarna op de wielen? En dan mag hij maar 1 cm? Ik volg je niet.  |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 12 Mrt. 2010, 17:31 Onderwerp: |
|
|
Nocer schreef: | Huh? Onbelast bedoel je op de bok? En daarna op de wielen? En dan mag hij maar 1 cm? Ik volg je niet.  |
Onbelast is bv op de bok en achterwiel vd grond. Dan meet je bv van bagagerek naar achterbrug
Dan op de wielen zetten en een paar keer inveren, maar niet op gaan zitten. Terug meten tussen dezelfde punten. Verschil zou ongeveer 1 cm moeten zijn, indien meer (bv 3 cm) dan staat de veer te slap (teveel static sag), te weinig bv 0.5cm dan staat de veer te strak.
dit is enkel veervoorspanning, dus niet in of uitgaande demping
Je kan ook indien je met 2 bent iemand laten meten en dan de moto achteraan vastpakken en uit de veren trekken, maar ik verkies methode 1
Wil je regelen dan meet je eerst de afstand van de onderste veerschotel tot de bovenste, dan kan je nadien terug naar die beginwaarde als je regeling niet goed blijkt.
Die 1cm wordt algemeen gebruikt, kan bij een all road als KTM mss wel wat weinig zijn, bij al mijn andere moto's (ook GS) en bij de SMT klopt die 1 cm wel ongeveer.
anders effe zoeken op de site van WP, mss staan er afstellings tips op voor de KTM
Maar zoals gezegd eerst alles standaard zetten volgens boekje. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
|