Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ivanbase

|
Geplaatst: Za, 27 Feb. 2010, 23:14 Onderwerp: darm koelvloeistof los gesprongen... |
|
|
iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
motor was goed warm toen ik begon te gassen...
reed de expressweg naar lommel een rond punt op, zag een prachtige oranje KTM XBOW het punt achter me opkomen!!!...jajaa wat is de kans..
ik dacht nu gassen en spelen met die handel... trok 'm een kleine wheely met vriendin erachterop en plots olielampje effe een twee seconden aan en de temperatuur op max???
trek de koppeling in... het rechtse vak op en pechstrook op... keek beteuterd de X-BOW na met een wolk stoom wat links van mn blok kwam
net de linkertank eraf gehaald om de schade op te meten en zag dat de koelvloeistofdarm naar de radiator eraf is gekomen...
lijkt me wel dat ktm slechte sluitringen heeft? na ik las dat raketman dit voorhad met z'n oliedarm?
of kan dit een andere oorzaak hebben? zoveel drukopbouw lijkt me sterk.?
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
84.22 KB |
Weergegeven: |
412 keer |

|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
82.43 KB |
Weergegeven: |
399 keer |

|
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2010, 4:14 Onderwerp: |
|
|
dit is echt zo'n punt die ze maar niet willen verbeteren bij ktm,
niet iedereen heeft er last van, maar die klemmen die ze gebruiken zijn echt waardeloos, allemaal vervangen door rvs klemmen die je op een normale manier los en vast kunt draaien.
het kan ook zo zijn dat hij nooit echt vast heeft gezeten natuurlijk
of je dealer heeft het niet goed vast gezet, kan van alles zijn, maar leuk niet echt
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2010, 14:28 Onderwerp: |
|
|
Onzin:
- Bij Raketman was het een olieslang, en die kwam los omdat er spanning op stond (foute montage van de aansluitbuis); dus niet omdat de klem slecht was.
- Ik heb zelf 4 jaar Rally met de 950 gereden en div offroad: Vaak zat moeten stoppen omdat het rode (temperatuur) lampje net aan ging: Nog nooit een losse slang gehad, alle klemmen origineel!
- Ik heb nog nooit van een andere Adventur egehoord dat de radiatorslang links losgesprongen was.
=> Kijk even of ie niet met te veel spanning gemonteerd zat/zit: Daarvoor zijn die klemmen niet
=> Is de klem gebroken??? Anders kan ie er eigenlijk niet afschieten
=> Zonee... dan misschien een ander probleem: Werkt je overdrukventiel in de radiatordop? en/of zit het slangetje naar het overloop vat verstopt?
Hij knalt niet zomaar los.. der is meestal een oorzaak voor.
Veder: Je moet nu het systeem opnieuw vullen EN ontluchten: Dat si een lastig karwij wat nogal eens fout gaat: Je moet daarbij het voorwiel wat omhoog zetten, ander lukt het niet echt goed.
succes
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2010, 16:33 Onderwerp: |
|
|
voor wiel effe op auto-bokje / kratje / of de (motor)brug rijden
tis net een beetje extra wat maakt dat het zeker in 1x goed is.
je moet het met zijn 2e doen.
de rest van de procedure staat in het WP-handboek.
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2010, 16:37 Onderwerp: |
|
|
ivanbase schreef: | thx,
neen klem is niet gebroken, deze lag gewoon intact naast de darm op de buis.
klemmen kunnen niet te vast of te los gespannen worden omdat die geperst zittten (op een standaarddiameter denk ik) ...
dop en slangetje nagekeken... niks op aan te merken, heb wel ffe een foto van de losgekomen klem bijgevoegd...
een idee hoe hoog in cm het voorwiel van de grond moet staan voor de ontluchting? (2009-990R)
(weet dat het garantie is maar ik doe het liever zelf)
grtz |
Ondanks dat sommige het onzin vinden zijn de getoonde klemmen uiterst onbetrouwbaar. Neem gewoon RVS schroefklemmen en je bent helemaal klaar. Exact het moment bepalen waarmee je de klem vastzet .
Gewone schroef slangklemmen hebben daarbij het voordeel dat elk 7 mm sleuteltje erop past. Sleutelt wel zo fijn
Die knijpklemmen staan in de autobranche ook niet aangeschreven als meest degelijke en betrouwbare klem.
_________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2010, 16:51 Onderwerp: |
|
|
tja... klinkt logisch... mss hebben ze deze pas later bij nieuwere modellen ingevoerd?
net nagelezen en het is idd 50cm hoogteverschil tussen voor en achterwiel
heb de darm nog ns goed bekeken en aan de binnenkant zie ik dat ie er wel ver genoeg (heeft) opgezeten.. maar de klem leek maar op de laatste 6mm van de darm gezeten te hebben.
bij deze ook nog ffe de vraag of er niet een (BEKWAME) dealer in zuid nl bekend is??
indien niet zeker, ik rij liever twee uur het noorden in voor zekerheid...
mvg ivan
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2010, 18:27 Onderwerp: |
|
|
highrider schreef: | ivanbase schreef: | thx,
neen klem is niet gebroken, deze lag gewoon intact naast de darm op de buis.
klemmen kunnen niet te vast of te los gespannen worden omdat die geperst zittten (op een standaarddiameter denk ik) ...
dop en slangetje nagekeken... niks op aan te merken, heb wel ffe een foto van de losgekomen klem bijgevoegd...
een idee hoe hoog in cm het voorwiel van de grond moet staan voor de ontluchting? (2009-990R)
(weet dat het garantie is maar ik doe het liever zelf)
grtz |
Ondanks dat sommige het onzin vinden zijn de getoonde klemmen uiterst onbetrouwbaar. Neem gewoon RVS schroefklemmen en je bent helemaal klaar. Exact het moment bepalen waarmee je de klem vastzet .
Gewone schroef slangklemmen hebben daarbij het voordeel dat elk 7 mm sleuteltje erop past. Sleutelt wel zo fijn
Die knijpklemmen staan in de autobranche ook niet aangeschreven als meest degelijke en betrouwbare klem. |
juist rvs slangeklem en nooit geen probleem en je kunt ze hergebruiken
|
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2010, 23:13 Onderwerp: |
|
|
De oorzaak lijkt idd niet in dezelfde richting te liggen dan bij mij.
Die ringen zitten ook op de oudste modellen, desondanks ben ik er toch ook geen favoriet van. Het beperkt je in sleutelvrijheid, tenzij je alweer een nieuwe tang aan de collectie wil toevoegen...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
Geplaatst: Ma, 1 Mrt. 2010, 14:27 Onderwerp: |
|
|
ahzo... ken deze klemmen niet en weet niet die groter of kleiner worden geklemd..
dus
-het lijkt dat deze op de boog (lijkt op ohm teken)... kleiner kunnen worden geknepen? (indien nodig?)
-of deze zijn vooraf op diameter geperst en geven gewoon altijd de juiste spanning op de darm.
alle andere darmen intussen ook checked, hier zie ik dat er na de ring nog een 5tal mm's slang zit wat duidelijk dikker is dan de geklemde diameter... dus kan de darm er niet af omdat er op de buizen ook een verdikte rand zit.
bij de losgeschoten klem zie ik duidelijk aan de indruk van de klem op de darm (klempunt) dat deze altijd op de rand van de darm heeft gezeten,
waardoor de diameter van de darm t zelfde is op t uiteinde als onder de klem waardoor de klem er (bij trillen en fractie verhoogde druk) af kon schuiven.
ik ga er vanuit dat ktm dit systeem niet voor niets monteert ipv rvs spanringen (te vast aandraaien).
ik heb dus weer vertrouwen in dit systeem en wil me dus een tang aanschaffen om deze zelf te kunnen monteren/demonteren.
heeft er iemand een idee waar deze tang kan gekocht worden?
|
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 1 Mrt. 2010, 17:45 Onderwerp: |
|
|
ivanbase schreef: | .
heeft er iemand een idee waar deze tang kan gekocht worden? |
Heb wel een ideetje
Ik vermoed dat ze die bij tinnemans auto matrialen wel kunnen bestellen.
Zit ook in weert
Ze hebben daar een blaadje liggen "tools special" en daar staan vaak aparte tangen in voor radiator slangen klemmen en dergelijk dus misschien dat er ook een voor dit type bij staat.
Maar wat het kost??.
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 1 Mrt. 2010, 17:49 Onderwerp: |
|
|
ivanbase schreef: |
bij deze ook nog ffe de vraag of er niet een (BEKWAME) dealer in zuid nl bekend is??
mvg ivan |
heb je slechte ervaring met motor center venlo dan?
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
Geplaatst: Ma, 1 Mrt. 2010, 18:47 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | ivanbase schreef: |
mvg ivan |
heb je slechte ervaring met motor center venlo dan? |
neen... geen ervaring mee, ik ben net verhuisd naar nederland...
daarom de vraag aan mensen die hier wel ervaringen hebben met goede of minder goede dealers.
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 1 Mrt. 2010, 19:35 Onderwerp: |
|
|
Iedere Dealer heeft zo'n tang, dus bel ze gewoon even en stel voor dat ze er gewoon een nieuwe om doen, of vraag zelfs even de tang te leen en een nieuwe klem.(die zijn idd standaard maat voor iedere specifieke darm.)
Dat die klem op de rand zat lijkt me gewoon een ktm montage fout... helaas zie je dat wel bij KTM: kleine montage slordigheden (die grote gevolgen kunnen hebben): maar verschillend voor iedere individuele motor.
Tja.. 't is nog steeds een "handgemaakte" motorfiets!
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 1 Mrt. 2010, 21:18 Onderwerp: |
|
|
Hmmmm handgemaakt hé...
zou je ergens kunnen zien wie een specifieke fiets bijeengeknutseld heeft ?
Wil ik wel eens een praatje gaan doen met diegene die de mijne ineen geflanst heeft daar in Oostenrijk ...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|