Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 15:25 Onderwerp: Excel enkel vooraan, goed idee? |
|
|
Omdat ik op langere trips bijna telkens mijn voorwiel heb gedeukt (1150ADV 21" wiel) en ik al e.e.a. heb zien passeren over de bedenkelijke kwaliteit van de BEHR velgen, overweeg ik een Excel velg vooraan.
Mijn plan is om een standaard KTM naaf 990 op te sturen naar Haan Wheels en te laten speken op een 1,85 21" excel velg.
Nog iets waar ik moet op letten. Moet ik een specifiek type van Excel velg nemen? Specifieke spaken?
Ik plan de achterkant niet aan te passen. Ik heb de indruk dat de problemen zich vooral vooraan voordoen. Juist?
Ik kan hier toch zonder naelige gevolgen ook nog de weg mee op? Baanbanden mogelijk?
Graag even jullie advies hierin.
Tnx
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 16:06 Onderwerp: |
|
|
90/90/21 blijft mogelijk, alleen gaat ie wat ronder staan.
Ik ga trouwens zaterdag in de UK mijn talon/excels halen (volledig nieuw)
Zelfde maat vooraan, achter 2,5 breed.
Mijn huidige naven laat ik daar achter om 19/17 om te spaken.
Nieuwe spaken heb je ook nodig dacht ik (niet zeker)... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 19:19 Onderwerp: voorwiel |
|
|
Het probleem schijnt met name bij de voorvelg voor te komen. ( Is al in diverse forums het eea. over geschreven.) Achter heb je er een stuk minder last van deuken. Alleen is een achtervelg, 2.5, breedte weer wat meer hanteerbaar in off-road situaties en verder zijn er in deze maat meer noppenbanden te krijgen...Dus dit zou een overweging kunnen zijn om ook achter excel te nemen. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 19:26 Onderwerp: wielen |
|
|
Kosten indicatie: Allebei kost iets van 600 euro met opsturen erbij
Alleen voor dus iets van 300 euro. Allebei met spaken erbij nieuw.
Voor is inderdaad echt wel nodig op stenen. Ik heb niet als een gek gereden op de OER maar voorvelg volledig aan gort...  _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Do, 11 Feb. 2010, 19:49 Onderwerp: en wat met de 640? |
|
|
Tnx all voor de reacties.
Een voorvelg voor de 990 it will be, achtervelg laat ik zo. Ik ben alleen nog aan het twijfelen of ik hetzelfde zou doen voor Caro haar 640 adventure. Daar zit momenteel een smalle 1.6 21" DID voorvelg op en die is dacht ik (correct me if I'm wrong) toch een stuk steviger dan die 990 botervelg.
Ik ben niet speciaal op zoek om met twee bomb proof motoren naar Namibie te gaan maar wil enkel de nodige kosten doen om de motoren zo goed mogelijk door dat verhaal te krijgen. Mijn portefeuille is niet TE dik.
 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 14 Feb. 2010, 11:34 Onderwerp: |
|
|
Wat wil je in namib gaan doen? je moet daar wel heel gek doen om je velgen stuk te rijden hoor, het is mij niet gelukt. (in Tanz wel..)
Allemaal zulke mooie gevlakte gravel wegen daar, en verder mooie zand track's, maar stenen, niet veel hoor!
Met die 640 zit je dus zowiezo goed. op de 990 gaat ie toch ooit wel eens stuk bij offroad rijden, dus zou ik het wel doen, 1.85 is ideaal. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Di, 16 Feb. 2010, 22:35 Onderwerp: |
|
|
Waarom is 1.85 ideaal?
En Rene, heb jij jouw wielen aangepast voor jouw trip? Als ik dit zo lees is het bijna een must voor onze droom. Laatste 3 maanden van dit jaar is het verlof aangevraagd! _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 16 Feb. 2010, 23:16 Onderwerp: |
|
|
must-- must ?? nee hoor.
Ik heb ijsland rondgeboldert met behoorlijke snelheden en >400km offroad per dag gemiddeld, met originele velgen:
Ja.. ze gingen stuk, der kwamen deuken in en ze waren niet rond meer...maar niks zo erg dat de band niet wilde blijven liggen of dat er niet meer mee gereden kon worden. En desnoods sla je een deuk er uit.. want ze gaan er net zo makkelijk uit al ze er in komen!
Maar goed, een Excel is natuurlijk wel een definitievere oplossing.
Je droom waarmaken ligt niet aan de spullen kan ik je zeggen! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Di, 16 Feb. 2010, 23:38 Onderwerp: excel velg |
|
|
Ha Guus.... Gerben heeft je het antwoord al gegeven..
De 1.85 maat komt meer in de buurt bij de originele velgbreedte en je kan zodoende evt.scorpions er op gooien. 1.60 gooien sommigen er op omdat dit beter is off-raod. (meer grip en ook nog minder snel deuken).
Als je excel rims nieuw bedsteld heb je ook nog een extra harde versie.
Kost iets meer. (is maar dat je het weet).
Je gaat dus een jaar eerder als ik.. Nou dan ben ik benieuwd (voor de lezers, we hebben het over een reis dwars door Afrika. De kookpotten staan al klaar ) .. Denk wel om je op tijd in te laten enten. Sommige zaken moeten erg ruim van te voren plaatsvinden en zonder kom je in sommige gevallen het land niet in.
Greetz.. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 16 Feb. 2010, 23:41 Onderwerp: |
|
|
Daarbij moet de verhouding tussen de breedte van de voorvelg en de achtervelg ook niet te ver uit elkaar lopen: Dit heeft effect op het insturen van de motor.
Tevens gaat op een 1.6 de band ronder staan: Al met al wordt ie met een 1.6 voor een beetje wiebelig. Met een 1.85 voor en een 2.5 achter is het perfect.
En in die 1.85 Excel voorvelg rij je echt niet zomaar deuk hoor! Als je dat doet lig je er meestal zelf ook af.... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Di, 16 Feb. 2010, 23:44 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | must-- must ?? nee hoor.
Ik heb ijsland rondgeboldert met behoorlijke snelheden en >400km offroad per dag gemiddeld, met originele velgen:
Ja.. ze gingen stuk, der kwamen deuken in en ze waren niet rond meer...maar niks zo erg dat de band niet wilde blijven liggen of dat er niet meer mee gereden kon worden. En desnoods sla je een deuk er uit.. want ze gaan er net zo makkelijk uit al ze er in komen!
Maar goed, een Excel is natuurlijk wel een definitievere oplossing.
Je droom waarmaken ligt niet aan de spullen kan ik je zeggen! |
Ja Doc Haricot,
dat van die droom dat weet ik wel. Maar ik heb het op mijn laatste trip door de Andes met een spaak of vijf minder moeten doen en het wiel was niet echt stabiel meer te noemen. Dan rij je een beetje op eieren... Idem met Marokko. Een ramp is het niet maar als ik een velg kan steken die het verhaal ongeschonden doorkomt dan verkies ik dat wel. Vermijdt ook dat ik die velg bij thuiskomst moet vervangen, want dat kost ook een aardige duit. Met een velg die ooit gedeukt en terug recht geklopt is ga je niet echt vol vertrouwen meer plat door de bocht. Nu ja, ik in elk geval niet.
Ik ben niet op zoek naar de laatste gadget of de nieuwste piefjes en poefjes. Met een mobiletteke geraak ik ook Namibie door maar met een betrouwbare motor met hoog fungehalte zal het toch een stuk leuker worden, denk je ook niet?
 |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Wo, 17 Feb. 2010, 21:19 Onderwerp: |
|
|
Ook mijn motor ondergaat weinig verandering. Heb een bashplate van Adv. Spec gekocht zodat de onderkant beschermd is. Dat was het wel... Terra Circa en Mondo Enduro kijken relativeert een hoop! En bewijst dat de Doctor gelijk heeft.
Sommige van jullie weten hoe het met mijn offroad capaciteiten gesteld is, en mijn ambitie daarin. Verwacht niet dat ik met bepakking dan wel ineens heel stoer ga doen.
Maar als ik het zo lees, moet ik dat geld sowieso uitgeven. Of van te voren, of bij thuiskomst. Dan doe ik dat net zo lief nu.
@ Rene: prikjes zijn op orde! Binnenkort volgt een afspraak met een collega die de trip gedaan heeft op een Kawa KLE. Wel in Den Haag (= eindje weg voor je) maar wellicht leuk om foto's, verhalen en pilserrakkertjes mee te komen pakken? _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 17 Feb. 2010, 22:54 Onderwerp: |
|
|
Tja: Een paar van de leukste reiservaringen heb ik gekregen door problemen die we onderweg moesten oplossen (afrika).
Natuurlijk moet je reis niet overheerst gaan worden door motorpech en reparaties, maar zo slecht is dat lc8 wiel ook niet hoor.
ps.: Ik heb in heel mijn rally en reisleven nog nooit een gebroken spaak gehad... maarja, ik spaak mijn wielen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Do, 18 Feb. 2010, 0:51 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | maarja, ik spaak mijn wielen. |
Oebedoelde? _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 18 Feb. 2010, 15:08 Onderwerp: |
|
|
spaakspanning bijhouden.
Ik gebruik de lc8 niet zo heftig als Gerben, maar met een voorvelg die helemaal vierkant was en zelfs ging splijten heb ik nooit een spaak gebroken, wel na iedere extra deuk weer even de spaken op en ontspannen.
Als je gewoon rijd, en rustig a'la auto's rijd op de stenen dan deuk je die velg ook niet hoor. Hard rijden of vlot rijden met zware lading geeft grotere klappen en kost je de velg. Als je denk niet al te gek te gaan doen, lekker laten zitten en aankijken wat je reis je toespeeld.
Bij mij was dat een maandje Nairobi rellen volgen, wachtend op een postpakketje met een velg die de crappy douane door moest van een land in semi burger oorlog
Dat maak je niet zo snel mee als je motor altijd maar goed blijft  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
|