Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
omweg
|
Geplaatst: Za, 16 Jan. 2010, 22:45 Onderwerp: welk type? |
|
|
Hallo,
De afgelopen 170.000 km heb ik een bmw r800GS tot volle tevredenheid gereden. Ik heb het idee dat ik nu aan een nieuwe machine toe ben en omdat ik veel woon werk verkeer rij (50 km enkele reis) en over het algemeen file moet rijden heb ik het idee dat een smallere machine praktischer is. Ik ga uitsluitend voor duurzaamheid vandaar dat ik bij KTM terecht ben gekomen, maar nu moet ik dus een keuze voor het type maken.
Vandaar dat ik zou willen vragen of iemand aan kan geven of er buiten de uiterlijke kenmerken veel verschillen zijn in bv rij karakteristiek etc. In de specificaties zag ik dat het grootste verschil tussen sm en smt tankinhoud en de stand van de voorvork is (paar tiende graden verschil). Waarschijnlijk ga ik voor een gebruikte machine. Heb proef gereden op een duke (naar mijn mening te sportief) krijg nek pijn van de buikschuif zit.
Alvast bedankt. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Zo, 17 Jan. 2010, 1:34 Onderwerp: |
|
|
Ja, altijd moeilijk om er zo een pasklaar antwoord op te geven. Het feit dat je op een F800GS hebt gereden zegt natuurlijk nog niks over wat voor soort rijder je bent.
Maar als je 170.000 km op die motor hebt gereden, dan weet je zelf ook dat de beste en enige manier om de juiste motor voor jezelf te vinden een uitgebreide proefrit is.
We kunnen wel zeggen dat je voor dat of dat type moet gaan, maar dat slaat nergens op. Nogmaals, je hebt met dat apparaat 170.000 km gereden, dus dan moet je het klappen van de zweep zo langzamerhand wel kennen.
Waarschijnlijk sluit qua zitpositie en allroundgebruik de Adventure het beste aan op die BMW, maar ook de SM-T kan zeker interessant zijn, die is meer tourgericht. En ligt de nadruk toch voornamelijk op offroad, dan wellicht de Super Enduro? Maar dat sportieve blok en strakke sturen hebben ze allemaal hoor! Zijn zogezegd geen allemansvriendjes.
Gewoon eens een dag de tijd nemen voor een aantal stevige proefritten, dan kom je er vanzelf achter. Succes! _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 18 Jan. 2010, 19:16 Onderwerp: |
|
|
Muug heeft zowel een R80GS (van een F is hier volgens mij totaal geen sprake) als een Adventure tesamen in zijn garage gehad.
In ieder geval is er nagenoeg geen enkel vergelijk mogelijk tussen de 2... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Ma, 18 Jan. 2010, 19:48 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Muug heeft zowel een R80GS (van een F is hier volgens mij totaal geen sprake) als een Adventure tesamen in zijn garage gehad.
In ieder geval is er nagenoeg geen enkel vergelijk mogelijk tussen de 2... |
Uhhh... Klopt! Goed bedoeld, verkeerd geschreven! R800GS, het kleine broertje van de 1100...
Maar over de rest kunnen we het vast eens zijn...  _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 18 Jan. 2010, 19:54 Onderwerp: |
|
|
Ah, R800GS ipv R80GS, da's weer net iets anders hé.
Maar die R800GS is zooooo zeldzaam hier dat ik nog zou vergeten dat die ook bestaat ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Ma, 18 Jan. 2010, 22:04 Onderwerp: |
|
|
Een R80GS of een R850GS ken ik.
Een R800GS niet  _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Ma, 18 Jan. 2010, 22:21 Onderwerp: |
|
|
KTM is ook speciaal voor dombo's als wij he... Een adventurebike heet gewoon Adventure, een Enduro noemen ze Enduro... Bij BMW maken ze het veels te moeilijk voor ons met al die achterlijke nummers...  _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
omweg
|
Geplaatst: Di, 19 Jan. 2010, 23:26 Onderwerp: R850GS |
|
|
inderdaad een r850gs, maar wat zijn nu de verschillen bij ktm tussen adventure, enduro, supermoto etc. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Wo, 20 Jan. 2010, 2:46 Onderwerp: |
|
|
Adventure is de echte allrounder, geschikt voor zowel offroad als lange reizen met bepakking en op hoge snelheid als het moet. (in mei nog 1700 kilometer in 18 uur weg getikt... Getikt? Misschien, maar zonder een enkel probleem fris aangekomen in Noordoost-Hongarije). In die zin dus het meest te vergelijken met die GS van je, alleen... vele malen aggressiever en sportiever. Ten opzichte van de Enduro lever je iets in op offroadgemak en ten opzichte van de supermoto op het bochtenrijden.
Enduro is meer toegelegd op offroad. Doet het op de snelweg ook gewoon goed, maar heeft niet de bescherming van de Adventure en ook niet de bepakkingsmogelijkheden. En is met dat minikuipje ook niet echt prettig om langdurig hoge kruissnelheden te rijden.
Supermoto: Heer en meester op bochtige wegen. Valt als het ware vanzelf de bocht door met dat kleine dikke voorwiel. Ook deze heeft dan weer iets minder lange-afstandskwaliteiten.
Wat je dus bij de motoren op het ene gebied wint, verlies je dan weer op andere gebieden. KTM's zijn en blijven -gelukkig!- altijd eigenzinnig en een beetje compromisloos. Maar hebben allemaal die onbeschrijflijke funfactor, dat heeft geen enkel ander merk.
En dan is er natuurlijk nog de SM-T. Benadert het meest een standaard toermotor, maar dan wel vanuit de visie van KTM! Ik heb er nooit mee gereden maar lijkt me wel een goed ding.
Het zijn stuk voor stuk echte funbikes, welke je ook kiest. Neem nou eens gewoon een hele dag de tijd om ze allemaal eens uitgebreid te proberen en kijk dan wat je het meeste trekt. Het zou ook nog kunnen dat je het helemaal niks vindt, dat ze te sportief of te overweldigend blijken te zijn.
Als je puur voor betrouwbaarheid kiest, kan je ook altijd nog een Varadero proberen... Geen karakter, wel snel en betrouwbaar... _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
omweg
|
Geplaatst: Do, 21 Jan. 2010, 21:10 Onderwerp: |
|
|
Hier kan ik mee aan de slag, in de praktijk blijk ik niet zo'n lange afstand rijder te zijn, ik forens eigenlijk alleen iedere dag 50 heen en 50 terug.
Wat ik wel erg prettig van de gs vind is de grote ruit, deze miste ik gelijk bij de supermoto. Wat ik me nu afvraag is of als je een ruit plaatst omdat deze zo klein zijn wel een redelijke wind bescherming geven.
De adventure ziet er wat dat betreft wind vrijer uit. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 22 Jan. 2010, 9:30 Onderwerp: |
|
|
Wat ik nu ga doen is wellicht vloeken in de kerk, maar...
Als het enige wat je ermee wil doen 50 km heen en terug woon-werk is zou ik eerder gaan naar een betrouwbare allrounder genre Honda CBF1000, Suzuki Bandit of Yamaha FZ1. Daar heb je minder onderhoud aan, zijn goedkoper in aanschaf en bieden heel wat comfort in gekuipte versie. Perfect voor woon-werk verkeer en weekendtripjes die het asfalt niet verlaten. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Vr, 22 Jan. 2010, 11:33 Onderwerp: |
|
|
Als je idd (met alle respect) een woon-werk fiets zoekt...waarom probeer je dan niet iets als een doodgewone Suzuki V-ström 650 ?
Los van "looks" of anti-Japanner sentimenten is dat gewoon een goede fiets voor het doel wat je voorstaat.
Niet mijn smaak, maar voor het doel wat je beschrijft....
En -afhankelijk van je budget- daarnaast op zoek naar een gebruikte funbike voor het betere gooi-en smijtwerk ?
Het feit dat je hier je vraag stelt doet me echter vermoeden dat je (héél begrijpelijk trouwens ) neigt naar dat ondefinieerbare speciale dat KTM heet....zeg maar net als Rivella : béétje vreemd, maar wel (heel) lekker
Ik rij zelf voor woon-werk meestal met de vierwieler en soms in file...en je ziet echt allerlei soorten, maten en merken fietsen tussendoor laveren...dus dat hoeft je niet tegen te houden om een KTM te kiezen.
Zeker als je bv de gebaande paden eens af zou willen is een Adventure een prachtfiets.
Ik heb zelf een 990 SMT. Echt een heerlijke gooi-en smijtfiets, bocht na heerlijke bocht en acceleratie is gewoon helemaal top.
Maar : Wanneer je veel tussen files door gaat en veel stoppen en gas geven acties hebt, is de injectie gasreactie van bv de SMT (zeker beneden de 3500/4000 toeren) erg nerveus. Is te verbeteren (andere throttle cams, 16T tandwiel etc)..maar niet echt super voor wat JIJ beschrijft.
Er zijn fabrikanten die dat injectie/gasrespons verhaal beter onder de knie hebben dan KTM.
Een carburateur fiets is veelal wat smeuiger/handelbaarder op het gas.
Ik zou altijd eerst een uitgebreide proefrit maken, liefst op tijden en in omstandigheden waarin je de fiets ook gaat gebruiken. En dan niet even tien minuten, maar echt serieus 1-1½ uur op pad. In jouw geval : rij er heen en weer mee naar je werk ?
En probeer meerdere fietsen van meerdere fabrikanten.
In elk geval : Succes ! |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Vr, 22 Jan. 2010, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Wat ik nu ga doen is wellicht vloeken in de kerk, maar...
Als het enige wat je ermee wil doen 50 km heen en terug woon-werk is zou ik eerder gaan naar een betrouwbare allrounder genre Honda CBF1000, Suzuki Bandit of Yamaha FZ1. Daar heb je minder onderhoud aan, zijn goedkoper in aanschaf en bieden heel wat comfort in gekuipte versie. Perfect voor woon-werk verkeer en weekendtripjes die het asfalt niet verlaten. |
Daar ben ik het toch niet mee eens, ook met "alleen maar" woon/werk verkeer mag je toch lol hebben in het motorrijden?
Ik moet er niet aan denken dat ik elke dag op een suffe honda oid naar mijn werk zou moeten
Ik stap iedere dag weer met plezier op mijn smr, zeker na een dag hard werken lekker afreageren tussen al die suffe automobilisten die het gelaten accepteren dat ze in de file staan  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 22 Jan. 2010, 15:19 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk moet je plezier beleven aan het motorrijden, maar als je een ktm koopt voor woon-werkverkeer moet je zijn compromisloze karakter erbij nemen. Dat wil zeggen:intensief gebruik van de koppeling tegen de bijterige gasrespons, turbulenties aan hogere snelheden en hoog verbruik. Ik heb zelf jarenlang heel veel plezier beleefd aan mijn CBF600 voor woon-schoolverkeer, en die was toch wat zuiniger, goedkoper en gemakkelijker dan mijn huidige adventure, maar nu neem ik de "nadelen" van de adventure gewoon voor lief.
Moest ik echter enkel en alleen woon-werk verkeer doen zou ik zeker geen adventure aanschaffen. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
|