lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

wielen 19'' voor, 17'' achter onder ktm 990 adv abs?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rkv

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jan. 2010, 14:39    Onderwerp: wielen 19'' voor, 17'' achter onder ktm 990 adv abs? Reageer met quote

Hallo,

Weet iemand of je een setje wielen van 19'' voor en 17'' achter op een 990 adventure abs kan zetten ivm de abs en wielnaaf? Wordt hierdoor de abs niet verstoord? Zijn de asgaten hetzelfde als bij de 950? En is de achterbrug hetzelfde als bij de 950?

Deze wielen hebben namenlijk onwijs goed gepresteerd onder m'n 950 adventure.
Alvast bedankt!
mvg, ramon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jan. 2010, 15:10    Onderwerp: wielen Reageer met quote

Nou, de wielnaaf is simpel, je moet gewoon dezelfde wielnaaf gebruiken... 950 en 990 naaf zijn gelijk.... achterbrug ook. is al veel over geschreven hier.

ABS lijkt me ook geen issue, het wiel draait alleen wat sneller rond. De ABS vraag zou ik eens aan KTM stellen. Kijk eens in je boordcomputer, hou op contact zonder draaiende motor de reset en mode knop eens 10 seconden in, als het goed is kan je je teller eenvoudig veranderen naar 19". Ook bij een 990 ABS. Denk dat KTM dit wel had geblokkeerd als dit problemen op gaat leveren.

rkv

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jan. 2010, 13:33    Onderwerp: wielen abs Reageer met quote

Bedankt voor de reactie Onno.

Bij mijn oude ktm adv. 950 kon ik inderdaad, net als bij een 990 de WS (wheels size) veranderen in het display.(21'' 19'' 17'')
Logischerwijs zou je inderdaad denken dat ktm deze optie zou blokkeren als een andere wielmaat niet zou kunnen onder een adv. abs fiets, maar.............

Ook kun je dus de WS veranderen naar 17''. Hierdoor heb ik destijds een setje wielen 17''/17'' gekocht, maar dit bleek na montage levensgevaarlijk te zijn. De geometrie was volkomen zoek geraakt. Het stuur deed kort samengevat dingen die je absoluut niet wilt. (Hierover heb ik al eerder geschreven op het forum) Heb toen een nieuw voorwiel 19'' besteld. De geometrie was toen weer goed.

Een kennis heeft contact gehad met een motorzaak waar hij zijn nieuwe ktm adv. abs heeft gekocht en zij raadde het af om 19''/17'' te gebruiken omdat het effect op de abs niet bij hen bekend was.

Dit moet toch bekend zijn? Ik ben toch niet de enige in Nederland die met 19''/17'' wil gaan rijden op een 990 adv abs???

Wie heeft er antwoord?
Alvast bedankt.

mvg, ramon
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jan. 2010, 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe verschillende wieldiameters de werking van het ABS kunnen veranderen.

Je stuurgedrag, stabiliteit, remgevoel,...kan best veranderen, maar een ABS doet uiteindelijk niks meer of niks minder dan detecteren of er een wiel stilstaat of plots met een groot snelheidsverschil tov het andere wiel draait. Het ABS an sich zal volgens mij altijd normaal blijven werken. Wat wel kan, is dat het in een werkingsgebied komt waar je niet al te blij van wordt.
Ik kan bvb door met de demping te spelen, het aangrijpingspunt van mijn ABS beïnvloeden. Ttz, onrechtstreeks dan toch, want in wezen speel je met je bandengrip en een daarbij horende blokkeringsgrens.

Als je bvb banden met heel veel grip monteert op die 19"-17" combinatie en je hebt een goeie basisremtechniek, zou het wel eens kunnen dat je'm eerder onbedoeld overkop remt dan dat het ABS in werking treedt. Als je wat oefent met een standaard Adventure (21"-18") krijg je het achterwiel al vrij probleemloos los. Ik denk dat je eerder in problemen komt als je de vering (demping) niet aanpast aan de nieuwe wielmaat.

Je zou het dus maw eens moeten testen...bij een goeie rembeweging mag je het achterwiel los krijgen, maar als je een echte ABS remming gaat simuleren (blind en keihard dichtknijpen dus) moet hij echt wel in z'n ABS gaan. Denk niet dat zulks een probleem zou mogen zijn, zeker niet bij een reminstallatie die krachtig genoeg is om de wielen te blokkeren.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jan. 2010, 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

niet helemaal...

De ABS van de 990 heeft iets van een tiltsensor ofzo die registreert hoe ver de motor duikt (ofwel het is een interactie tussen vering en ABS reaktiesnelheid): Dat is ook de reden dat de ABS niet werkt op de 990S!

Als je de rijhoek ban de 990 erg verandert zou het dus wel eens fout kunnen gaan. Maar goed: Met 19"/17"en bijbehorende banden veranderen de rijwiel-hoeken volgens mij juist niet zo veel (de motor komt wel wat lager bij de grond).

Verder kan ik mij voorstellen dat de response van het ABS afgesteld is op de werkelijke snelheid. Met andere (kleinere) maat wielen denk ie dus dat je harder rijdt dan je werkelijk doet en zou de reaktie bijv wel eens wat te agressief kunnen worden.

Maar goed... ik denk zelf dat het wel mee valt. Alleen garantie van KTM dat ie het goed blijft doen krijg je er vast niet bij.

rkv

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jan. 2010, 15:39    Onderwerp: wielen abs Reageer met quote

...........mmmmmmm

Even terug naar het begin.

De abs en het rijwielgedeelte is een samenspel.
Het rijwielgedeelte wordt in de fabriek bepaald en daarna wordt de abs gemonteerd. De 990s heeft een rijwielgedeelte waar inderdaad dr. bean, de abs niet onder zit omdat deze niet goed functioneerd. Door de dus te lange veerwegen. Maar hier vertel ik niets nieuws voor jullie!!
Zo vanzelfsprekend is het dus niet voor mij dat als je het rijwielgedeelte veranderd dat de abs gewoon blijft functioneren.

Door het plaatsen van andere wielen (onder mijn 950)veranderde wel degelijk het rijwielgedeelte en dus ook de geometrie. De motor gaat een stuk lichter sturen. Dit heb ik opgeheven door het balhoofd en voorvering wat strakker te zetten, voor een betere gyroscopische precisie.
Zo zou de abs er ook naar mijn idee nogmaals last van moeten hebben. Zeker weten doe ik het dus niet. Maar daar waren jullie al achter!

Dit is hetgeen waar jullie al over hebben zitten brainstormen. Mijn dank!
Alleen wil ik graag zwart op wit weten van iemand of het zeker weten kan of zeker weten niet.

Ik zal eens langswippen bij andre motors, misschien kan hij wat informeren bij KTM!

Er komt misschien alleen een 990 abs in de schuur te staan als die 19''/17'' wielen er onder kunnen. Anders verkoop ik misschien de wielen met banden.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
mvg, ramon (nu tijdelijk gs 1200)

ps: dat er zo weinig mensen zijn die 19''/17'' rijden!! Dit is echt SUPER, ONGELOOFLIJK GAAF!!!
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jan. 2010, 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Alleen wil ik graag zwart op wit weten van iemand of het zeker weten kan of zeker weten niet.

Dat gaat helemaal niemand je (kunnen/willen) vertellen natuurlijk. Ktm zal je ook alleen melden dat het niet getest of gesupport of aan te raden is.

Als de rotatie verhouding bijna exact is zou ik het best wel aan durven, dwz dat 1 rotatie 18 inch en 21 inch een deelfactor heeft die bijna gelijk is aan die van 17/19. niet dat door de mod een van de wielen relatief meer rondjes draait per kilometer tov. het andere wiel met de niet originele wielmaat. Dat zou het systeem wel goed in de war brengen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Roeligan

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jan. 2010, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Waar je ook rekening mee moet houden (vandaag ontdekt) is dat de schijfrem links vooraan (waar de absring op zit) anders is dan bij een 990S (en dus ook 950 waarschijnlijk).
mr wheely

BerichtGeplaatst: Di, 19 Jan. 2010, 21:51    Onderwerp: Re: wielen abs Reageer met quote

rkv schreef:
...........mmmmmmm

Even terug naar het begin.

De abs en het rijwielgedeelte is een samenspel.
Het rijwielgedeelte wordt in de fabriek bepaald en daarna wordt de abs gemonteerd. De 990s heeft een rijwielgedeelte waar inderdaad dr. bean, de abs niet onder zit omdat deze niet goed functioneerd. Door de dus te lange veerwegen. Maar hier vertel ik niets nieuws voor jullie!!
Zo vanzelfsprekend is het dus niet voor mij dat als je het rijwielgedeelte veranderd dat de abs gewoon blijft functioneren.

Door het plaatsen van andere wielen (onder mijn 950)veranderde wel degelijk het rijwielgedeelte en dus ook de geometrie. De motor gaat een stuk lichter sturen. Dit heb ik opgeheven door het balhoofd en voorvering wat strakker te zetten, voor een betere gyroscopische precisie.
Zo zou de abs er ook naar mijn idee nogmaals last van moeten hebben. Zeker weten doe ik het dus niet. Maar daar waren jullie al achter!

Dit is hetgeen waar jullie al over hebben zitten brainstormen. Mijn dank!

Ik zal eens langswippen bij andre motors, misschien kan hij wat informeren bij KTM!

Er komt misschien alleen een 990 abs in de schuur te staan als die 19''/17'' wielen er onder kunnen. Anders verkoop ik misschien de wielen met banden.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
mvg, ramon (nu tijdelijk gs 1200)

ps: dat er zo weinig mensen zijn die 19''/17'' rijden!! Dit is echt SUPER, ONGELOOFLIJK GAAF!!!

wat ik niet begrijp uit je verhaal lichter op je voor wiel ????
dit zou juist zwaarder moeten zijn omdat de motor meer voorover staat vanwege het kleiner voorwiel. je balhoofd lagers aandraaien lijkt me niet bevorderlijk straks schuurd je balhooft uit door slijtage.
en ik begrijp heel het probleem niet abs gaat prima werken ism 19inch voorwiel btw je laat hem achter ook iets zakken door een 17inch te monteren. gewoon doen en je krijgt een geweldige off-road sportfiets
en als je er te veel last van hebt kun je later altijd nog een stuurdemper kopen. suc6
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Jan. 2010, 13:15    Onderwerp: Reageer met quote

Mr. wheely.. Waar haal je deze abs kennis vandaan? Of is het geen probleem omdat je er toch niets van af weet?
Een abs computer zit iets anders in elkaar dan een remklauwtje.

mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Jan. 2010, 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Mr. wheely.. Waar haal je deze abs kennis vandaan? Of is het geen probleem omdat je er toch niets van af weet?
Een abs computer zit iets anders in elkaar dan een remklauwtje.

voor zie jij een probleem dan ?????
zoja met wat ????
en omdat de motor 2,5 zakt aan de voorkant wil volgens mij niet zeggen dat je ABS niet meer werkt lijkt me.
meer druk op het voorwiel voorkomt dat je ABS ingrijpt toch
dus of ik zie iets over het hoofd of er is niks aan de hand
Naar boven
rkv

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Jan. 2010, 16:15    Onderwerp: wielen abs Reageer met quote

bij een 19'' voorwiel komt er inderdaad meer druk op het voorwiel. Alleen de balhoofdshoek wordt iets groter en de naloop wordt wat kleiner. Vooral het kleiner worden van de naloop zorg ervoor dat de motor lichter gaat sturen. Bij een kleinere balhoofdshoek en grotere naloop, denk daarbij aan de wat oudere custom bikes met lange schuine voorvorken, heb je een rechtuitstabiliteit waar je u tegen zegt. En bochten maken ho maar!!
voorbeeld: (grote b.hoofdsh. kl. naloop 19'' voorwiel)
Bij het inremmen van bochten zijn de voorveren dieper ingedoken, dit zorgt voor nog iets minder naloop, dus stuurt de motor nog iets lichter en komt het contra sturen van het voorwiel ontzettend precies en is het rijden van strakke lijnen in bochten iets wat lastiger. Door het iets strakker zetten van het balhoofd en de voorveren kun je dus wat strakkere lijnen rijden.
Dit is weliswaar een ander onderwerp dan de abs mr wheely, maar wou het toch even kwijt.

Als ik zo alles een beetje lees, denk ik dat ik mijn setje wielen 19''/17'' maar verkoop. Het ligt naar mijn idee bij de adv abs 990 iets gecompliceerder dan gewoon eronder zetten en gaan met die handel. Zoals bij m'n ex 950!

DUS BIJ DEZE TE KOOP:

Het zijn zwarte Haan excel wielen, rvs gespaakt, wiellagers zijn gewoon goed. Er liggen michelin pilotroad banden onder.
-voor: michelin pilotroad 110/80/19 (90% goed, nog +/- 10.000 km)
-achter michelin pilotroad2 (2CT) 180/55/17 (30% goed, nog +/- 3000km)
excl. remschijven.
Heb er zelf met m'n 950 adv. zo'n 40.000 km mee gereden in iets meer dan 1 jaar tijd.

nieuwprijs compleet met banden € 1600,-

vraagprijs € 850,-

Te koop:
17'' voorwiel met rvs spaken. excl. naaf en excl. band.
vraagprijs € 100,-

(Zal dit ook onder koop en verkoop zetten)

mvg, Ramon
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Do, 21 Jan. 2010, 2:22    Onderwerp: Re: wielen abs Reageer met quote

rkv schreef:
bij een 19'' voorwiel komt er inderdaad meer druk op het voorwiel. Alleen de balhoofdshoek wordt iets groter en de naloop wordt wat kleiner. Vooral het kleiner worden van de naloop zorg ervoor dat de motor lichter gaat sturen. Bij een kleinere balhoofdshoek en grotere naloop, denk daarbij aan de wat oudere custom bikes met lange schuine voorvorken, heb je een rechtuitstabiliteit waar je u tegen zegt. En bochten maken ho maar!!
voorbeeld: (grote b.hoofdsh. kl. naloop 19'' voorwiel)
Bij het inremmen van bochten zijn de voorveren dieper ingedoken, dit zorgt voor nog iets minder naloop, dus stuurt de motor nog iets lichter en komt het contra sturen van het voorwiel ontzettend precies en is het rijden van strakke lijnen in bochten iets wat lastiger. Door het iets strakker zetten van het balhoofd en de voorveren kun je dus wat strakkere lijnen rijden.
Dit is weliswaar een ander onderwerp dan de abs mr wheely, maar wou het toch even kwijt.

Als ik zo alles een beetje lees, denk ik dat ik mijn setje wielen 19''/17'' maar verkoop. Het ligt naar mijn idee bij de adv abs 990 iets gecompliceerder dan gewoon eronder zetten en gaan met die handel. Zoals bij m'n ex 950!

DUS BIJ DEZE TE KOOP:

Het zijn zwarte Haan excel wielen, rvs gespaakt, wiellagers zijn gewoon goed. Er liggen michelin pilotroad banden onder.
-voor: michelin pilotroad 110/80/19 (90% goed, nog +/- 10.000 km)
-achter michelin pilotroad2 (2CT) 180/55/17 (30% goed, nog +/- 3000km)
excl. remschijven.
Heb er zelf met m'n 950 adv. zo'n 40.000 km mee gereden in iets meer dan 1 jaar tijd.

nieuwprijs compleet met banden € 1600,-

vraagprijs € 850,-

Te koop:
17'' voorwiel met rvs spaken. excl. naaf en excl. band.
vraagprijs € 100,-

(Zal dit ook onder koop en verkoop zetten)

mvg, Ramon

persoonlijk zou ik ze eerst eens proberen en je voorveren zijn voledig instelbaar ik zou ff rijden er mee, voor dat ik ze zou verkopen
en btw volgens mij was en zijn er hier mensen op de site
die een SE op 17inch gezet hebben ipv 19inch
maar ja die hebben geen abs worried2
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Jan. 2010, 12:28    Onderwerp: Reageer met quote

Als de verhouding tussen die radius van de wielsets maar gelijk is dan voorzie ik geen problemen. Als dat niet zo is dan denk de abs computer altijd dat er een wiel is die doorslipt. Er zit wel wat marge ingebouwd die banden slijtage compenseert maar meer dan een beetje anders zou ik niet meer aandurven.

Reken het eens uit, straal maal pi enzo Smile

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Jan. 2010, 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

dan moet je wel bandhoogte etcetc meerekenen he. Of beter: Meet met een meetlintje de buiten omtrek van de wielen met band.

ik zal effe rekenen:
omterk totaal = velgmaat*2.54 + 2*(band(mm)*breedte(rolleyes3 =>

Code:

wiel  band  band % omtrek   ratio
17    160    60        62.38   
19    120    70        65.06     1.042962488
18    150    70        66.72   
21    90     90        69.54     1.042266187

en zoals je ziet liggen de ratio's erg dicht bij elkaar!
(1 mm slijtage op je band geeft een veeel grotere afwijking)

Je zou het kunnen proberen te vinden op het duitse forum of advrider, misschien dat iemand het daar al geprobeerd heeft.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: