Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

|
Geplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 23:01 Onderwerp: akra mapping of niet? Ervaring... |
|
|
FYI:
de afgelopen maanden met akras i.c.m. de originele mapping gereden omwille van het verbruik (990 adv 2009). In de lagere toeren was de motor echt bokkig. Onder de 4000 toeren rijden was een beproeving en het verbruik steeg van 250 tot reserve naar 220 tot reserve, rijstijl sportief en goed doorrijden op de snelweg. Net een tank leeggereden met de akra mapping en ik heb de volgende bevindingen:
-Verbruik is niet noemenswaardig meer gestegen (daar gaat de reden voor de ori mapping).
-De motor is veeeeeeel soepeler, vooral in de lagere toeren. Meer pit en power en draait mooier rond. Geen bokkig karakter meer.
Conclusie voor een 2009 990: heb je akras, installeer dan ook meteen de akra mapping. Voor het verbruik hoef je het niet te laten!
Voilą
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
ouwegeert
|
Geplaatst: Do, 3 Dec. 2009, 23:28 Onderwerp: |
|
|
Ook ik ben aan het experimenteren met de mapping.....
Mijn 2006 had de ori map en ik rij met Akra's. Mijn verbruik was rond de 1:14 .Gezien de rijstijl mag ik daar geloof ik niet over klagen.
Hierover pratende met de tuner van MM, stelde hij voor er de akra map in te zetten. Het oppakken verbeterde heel erg, het bokkige verdween en onderin was er veel meer trekkracht. Verbruik....1:12,2-12,5 .
Nu heeft hij er de 2008 orimap in gezet en ik moet zeggen dat het beter is als de eerste map. Ietsje minder als de akra map,maar verbruik: weer 1:14 . Moet nog wat meer rijden om een goed oordeel over het verbruik te geven. Met de RC8 gashandle is het oppakken nog veel beter geworden . Dat nodigt wel weer uit tot meer gasgeven... .
Tja..... _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
 |
raymond

Geregistreerd op: 21-7-2005 Berichten: 118 Woonplaats: hoogezand ( gr )
|
Geplaatst: Vr, 4 Dec. 2009, 19:20 Onderwerp: mapping |
|
|
hoi ouwe g
ik rij ook met de acra mapping en het verbruik is met dit kouwe pokke weer
1 op 16 en op noppies dus valt me toch
kan natuurlijk ook dat ik als een ouwe ul rij
en dat ouwe geert als een bezetene rijdt  _________________ lc8 rijder |
|
Naar boven |
|
 |
ouwegeert
|
Geplaatst: Za, 5 Dec. 2009, 11:05 Onderwerp: Re: mapping |
|
|
raymond schreef: | hoi ouwe g
ik rij ook met de acra mapping en het verbruik is met dit kouwe pokke weer
1 op 16 en op noppies dus valt me toch
kan natuurlijk ook dat ik als een ouwe ul rij
en dat ouwe geert als een bezetene rijdt  |
He dat rechtse handvat moet je naar je toe draaien hoor, niet van je af .
Hoe is het met je accu? _________________ Nait soezen, mor deurbroezen!
Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06. |
|
Naar boven |
|
 |
raymond

Geregistreerd op: 21-7-2005 Berichten: 118 Woonplaats: hoogezand ( gr )
|
Geplaatst: Za, 5 Dec. 2009, 12:38 Onderwerp: |
|
|
oooooh van je af ,,,,,,tering nu ga ik hard
de accu staat elke dag aan de druppellader
volgens mij is er met de accu niks mis
maar als de motor een paar dagen 3 a4 stil staat start die niet meer
er zit nog wel stroom in maar niet genoeg om te starten
volgens mij begint dit een beetje op een ktm kwaaltje te lijken
als ik het her en der zo lees
nog 1000 km dan de 15000 km beurt
wel of geen kleppen laten stellen
volgens mijn monteur komt het haast niet voor dat ze verkeerd staan met deze km stand
gr _________________ lc8 rijder |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Zo, 6 Dec. 2009, 13:15 Onderwerp: |
|
|
raymond schreef: | oooooh van je af ,,,,,,tering nu ga ik hard
de accu staat elke dag aan de druppellader
volgens mij is er met de accu niks mis
maar als de motor een paar dagen 3 a4 stil staat start die niet meer
er zit nog wel stroom in maar niet genoeg om te starten
volgens mij begint dit een beetje op een ktm kwaaltje te lijken
als ik het her en der zo lees
nog 1000 km dan de 15000 km beurt
wel of geen kleppen laten stellen
volgens mijn monteur komt het haast niet voor dat ze verkeerd staan met deze km stand
gr |
Kleppen zou ik wel laten checken, kleppen met kleppastillen verloopt idd weinig, maar je kunt nooit weten of de moto nieuw is afgeleverd met de correcte speling...Ik had jaren geleden een FZR1000 exup, die kleppen moesten pas op 42000km gecontroleerd worden, uit nieuwsgierigheid zelf gechecked op 13.000km, stonden bijna allemaal te strak...Veel erger dan te los. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 6 Dec. 2009, 13:25 Onderwerp: |
|
|
Wel, naar hetgeen ik al gemerkt heb bij het geklepperte van een LC8 doen de meeste afwijkingen zich bij het begin van de loopbaan voor.
Bij mijn eerste nazicht op 15k stonden 6 van de 8 kleppen niet goed (alle uitlaten en 2 inlaten). Op 30k stonden er nog 2 uitlaten uit spec, bij de 2 controles die nadien gebeurd zijn (eentje door dealer, eentje door mezelf) stond alles perfect.
Tussen de voorlaatste (45k) en de laatste (74k) zaten dus best wat kilometers... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

|
Geplaatst: Zo, 6 Dec. 2009, 16:21 Onderwerp: AKRA = sport mapping 990 ADV EFI |
|
|
Ik rij op de ADV 990 EFI met AKRA's en sport mapping.
Als ik mij druk maak over het brandstofverbruik pak ik de Suzuki GSF 656 SA van mijn vrouw wel...
Na het monteren van de AKRA's en sport mapping merkte ik pas dat de KTM pas echt een KTM is geworden. Boven de 5050 rpm schakelt de Lambda sensor af en gaat ie als en speer. Ik rij 130km/hr met net geen 5000 rpm en dan met een actieradius van 250 km. Na 250 km gaat echt het oranje 'bingo' lampje branden.
Gaan we met beide motoren op vakantie zoals dit jaar met Autozug naar de Alpen. Dan moet ik gewoon iets vaker tanken dan de Suzuki. Hebben voor de zekerheid een goedkoop Halfords benzine overpompsetje bij ons voor de KTM. Zal je net zien dat je gen pomp tegenkomt...
 |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

|
Geplaatst: Zo, 6 Dec. 2009, 16:50 Onderwerp: |
|
|
Hoe merkte je dan dat je KTM echt een KTM geworden was? Ben benieuwd naar de onderbouwing wat het echte verschil was voor je.
En hoeveel km actieradius had je dan met de originele pijpen? Zoals je het nu brengt lijkt het wel alsof het een slurpend geheel was geworden. |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

|
Geplaatst: Zo, 6 Dec. 2009, 19:18 Onderwerp: |
|
|
Nocer schreef: | Hoe merkte je dan dat je KTM echt een KTM geworden was? Ben benieuwd naar de onderbouwing wat het echte verschil was voor je.
En hoeveel km actieradius had je dan met de originele pijpen? Zoals je het nu brengt lijkt het wel alsof het een slurpend geheel was geworden. |
Verschil voor mij was dat de motor een stuk betere gas response heeft gekregen. Ook kan ik nu gemakkelijker stapvoets rijden. Niet dat gehak (zo noem ik het zelf) als je langzaam door rijdt is voor mijn gevoel weg! Actieradius met originele pijpen was zeker meer dan 300 km. Maar kan mij dat niet meer goed herinneren. De KTM trekt zeker feller door als je vol gas optrekt en door trekt naar de wettelijk maximum snelheid!
Het wijzigen van de mapping is binnen een paar minuten gereed. Dan de KTM koud voor x?x minuten laten inregelen. (stationair draaien) Probeer het anders eens! Informeer eens bij een ervaren KTM dealer: www.brouwermotorsport.nl
Als laatste kan ik zeggen dat in de bergen, Stelvio, Berinapass en Ofenpas de motor onveranderd door blijft 'beulen'.
 |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

|
Geplaatst: Ma, 7 Dec. 2009, 8:27 Onderwerp: |
|
|
Dat is toch wel een hoop... dus als die leuke voordelen (koppel onderin, sound, looks, etc...) v.s. +- 70 km meer actieradius (en de prijs). Denk dat ik gewoon ga beginnen met de originele uitlaten. En kan altijd nog upgraden (tuurlijk is het goedkoper met de aanschaf). Tijdens proefritten had ik geen last van minder koppel onderin (kom ook van een vier cilinder he )
En de warmte... zolang mijn koffers niet wegsmelten vind ik het best. (dat gebeurd toch niet he )
Maar ik loop deze topic te hijacken sorry.  |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

|
Geplaatst: Ma, 7 Dec. 2009, 18:41 Onderwerp: |
|
|
Nocer schreef: | Dat is toch wel een hoop... dus als die leuke voordelen (koppel onderin, sound, looks, etc...) v.s. +- 70 km meer actieradius (en de prijs). Denk dat ik gewoon ga beginnen met de originele uitlaten. En kan altijd nog upgraden (tuurlijk is het goedkoper met de aanschaf). Tijdens proefritten had ik geen last van minder koppel onderin (kom ook van een vier cilinder he )
En de warmte... zolang mijn koffers niet wegsmelten vind ik het best. (dat gebeurd toch niet he )
De warmte van de originele pijpen valt echt mee. In Nederland echt geen last van! Scheelt pas echt als je net zoals mij op vakantie gaat (Spanje) en met de aluminium KTM hutkoffers gaat rijden, dan scheelt het wel.
Het leuke van KTM is is dat je altijd later met wat KTM Hardparts de motor kunt maken zoals jij het wilt! Hoeft je partner niet te vragen wat je met kerst, verjaardag etc. wilt hebben...
Mijn KTM dealer gaf aan dat ik eerst maar eens de motor moest inrijden en dan de AKRA mod het beste kon toepassen. Pas bij zo'n 10000 km erop gemonteerd en nu zonder dB killers tussen de file door. |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

|
Geplaatst: Di, 8 Dec. 2009, 11:19 Onderwerp: |
|
|
Hydrazine schreef: | en nu zonder dB killers tussen de file door. |
 _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Nocer

|
Geplaatst: Di, 8 Dec. 2009, 11:19 Onderwerp: |
|
|
Hydrazine schreef: | Nocer schreef: | Dat is toch wel een hoop... dus als die leuke voordelen (koppel onderin, sound, looks, etc...) v.s. +- 70 km meer actieradius (en de prijs). Denk dat ik gewoon ga beginnen met de originele uitlaten. En kan altijd nog upgraden (tuurlijk is het goedkoper met de aanschaf). Tijdens proefritten had ik geen last van minder koppel onderin (kom ook van een vier cilinder he )
De warmte van de originele pijpen valt echt mee. In Nederland echt geen last van! Scheelt pas echt als je net zoals mij op vakantie gaat (Spanje) en met de aluminium KTM hutkoffers gaat rijden, dan scheelt het wel.
Het leuke van KTM is is dat je altijd later met wat KTM Hardparts de motor kunt maken zoals jij het wilt! Hoeft je partner niet te vragen wat je met kerst, verjaardag etc. wilt hebben...
Mijn KTM dealer gaf aan dat ik eerst maar eens de motor moest inrijden en dan de AKRA mod het beste kon toepassen. Pas bij zo'n 10000 km erop gemonteerd en nu zonder dB killers tussen de file door. |
Ja, haha je erg lekker je motor personaliseren. Maar in het begin wil ik alleen de koffers (zwarte gobi's denk ik), navigatie houder (misschien ook verstralers) en de motor zelf. Ik zou niet weten wat ik nog meer zou moeten hebben (ja ik las gisteren over ontluchtingsnippels).
Ik hoef geen oranje klepjes en dopjes.
En ja, ik hou lekker de originele uitlaten eronder voorlopig. Nergens gezeik mee (internationale reizen) en ik hoef het niet voor het geluid/de fun factor te doen (mijn japanner was echt doodsaai met de standaard naaimachine uitlaat). |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Di, 8 Dec. 2009, 11:36 Onderwerp: |
|
|
Hydrazine schreef: | nu zonder dB killers tussen de file door. |
Ik ben blij dat jij mijn buurman niet bent  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|