Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
deon

|
Geplaatst: Ma, 23 Nov. 2009, 15:58 Onderwerp: |
|
|
een vermoeiende zaak...
men heeft nu de hele sofwtare "vervangen"...dus alles eraf en opnieuw erop.
guess what: geen verbetering!
ik wordt er moedeloos van... moest er nog iemand een tip hebben:
-bij starten draait ie meteen over de 2000 toeren. soms gaat dat snel naar beneden (30 seconden tot een minuut) soms zakt ie, maar als ik even aan de gas draai (in versnelling) gaat ie meteen opnieuw omhoog en soms blijft ie gewoon minutenlang laaien boven de 2000.
als ik dan even rijd en dan in vrijloop zet (als je aan een stoplicht komt) gaat ie naar 1000 toeren en slaat soms bijna of helemaal af (vervelend in een bocht!)
luchtmassa meter vervangen, software vervangen: geen resultaat.
je rijdt dus gewoon niet meer gerust  |
|
Naar boven |
|
 |
dukerider

Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Ma, 23 Nov. 2009, 16:56 Onderwerp: |
|
|
Zoals je voordien al aangaf zat er een storingsmelding in de "history" die te maken had met de lambdasonde.
Maar na vervangen van deze is er geen verbetering.
Zit er dan nergens een breuk of slechrt kontakt in de kabelboom van de lambdasonde ??
OOk omdat het sporadisch gebeurd, niet elke keer hetzelfde te reproduceren. _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
 |
deon

|
Geplaatst: Ma, 23 Nov. 2009, 18:25 Onderwerp: |
|
|
Hey Dukerider,
de luchtmassameter, is dat hetzelfde als de Lambda sonde?
tnx |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 23 Nov. 2009, 18:28 Onderwerp: |
|
|
Lijkt ergens alsof ie bij momenten valse lucht trekt...
Aanzuigrubbers goed gemonteerd ? Geen scheurtjes ?
Alle darmpjes zitten goed op hun plaats en dichten goed af ?
Nergens geen krak of barst in een aansluitstuk van SAS of EPC ?
En verder : 't is niet omdat de computer zegt dat er niks mis is dat zulks ook zo moet zijn hoor... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 23 Nov. 2009, 20:10 Onderwerp: |
|
|
wel grappig... 't ding heeft geen luchtmassameter namelijk
Systeem werkt met 2 druksensors, een voor en een na de gasklep.
de primaire luchtdruksensor net echter de gasklep is degene die 90% het mengsel bepaald.. de rest is bijzaak (fijn-tuning).
Als ie hard stationair lopt kan dat eigenlijk alleen als ie ook lucht krijgt: En dat kan niet als de gasklep dicht staat. Maarja.. staat die dicht?
Dit wordt geregeld door een stationair-stappenmotortje. Ze kunnen kijken of die iets doet of niet.... Slecht contact in deze regellus (inclusief de toerentalsensor!) kan je effect geven.
De lucht kan natuurlijk ook idd als valse lucht binnenkomen. Dat kan je makkelijk checken door wat met remmmenreiniger oid rond te spuiten.
Oja: nog vergeten: Pagina 7-30 emn verder van de repairmanual, voor een uitgebreide beschrijving van het efi-systeem en de ocmponenten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
|
Geplaatst: Di, 24 Nov. 2009, 13:25 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: |
En verder : 't is niet omdat de computer zegt dat er niks mis is dat zulks ook zo moet zijn hoor... |
Klopt, maar dan vinden ze de oorzaak vd problemen tegenwoordig niet meer, beetje verwend hé met al die electronica.... Ik ken de motorzaak niet, maar het lijkt mij dat een beetje mechanieker dit probleem toch moet kunnen oplossen, maar nee, ze beginnen maar meteen een luchtmassameter te vervangen (die er niet opzit blijkbaar ) en andere software (???)..... Beetje triestig wel hé...  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
Geplaatst: Di, 24 Nov. 2009, 15:00 Onderwerp: |
|
|
mss niet van toepassing, maar toch...
een week na ze bij mij er de valbeugels op hadden gezet, hield de motor in...soms sputteren en stilvallen bij vertrekken, foutmelding via het lampje in het dash gaf een probleem met deze lambdasonde aan...
gebeld naar motorcare met dit probleem, heb ik met de baas en mechanieker gesproken... gewoon blijven rijden en volgende week binnenkomen voor controle van het probleem...
twee dagen later tijdens het inhalen op een vrij drukke weg, gas open om er nog te komen...l...
motor viel uit!!
gelukkig net tussen twee auto's kunnen duiken en de parkingstrook kunnen op scheuren in volle rem
motor afgetakeld en ze konden het probleem niet onmiddelijk vinden...
nu hadden ze met de klem van de beugel op het frame, niet opgelet en de kabel links naar de lambdasonde mee geklemd waardoor die licht beschadigd was en zo soms kortsluiting op het frame gaf.
uiteindelijk hebben ze een nieuwe lambdasonde moeten steken, en een nieuwe computer!
motor was een maand oud btw...
toch ffe checken iedereen die ori beugels heeft laten steken zou ik zeggen. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|