Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 462 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 15:11 Onderwerp: Technische dag: iets voor forumleden ? |
|
|
Alhoewel ik geen technische achtergond heb ben ik zoals, in een ander topic omschreven, redelijk aan de slag geweest met mijn motor. Was niet al te moeilijk en met een werkplaatshandboek kom je al een heel eind.
Omdat ik zelf de motor wil gebruiken om te reizen en in binnen niet al te lange tijd door een streek zal komen waar je op je zelf bent aangewezen leek het me niet onverstandig je wat in de techniek te verdiepen.
Ik weet dat men op het zwitserse forum jaarlijks een " schrauberkurs" hebben. Speciaal bedoeld voor reizenden en mensen die zelf het onderhoud willen doen.
Banden wisselen, kleine beurt en grote beurt, en andere specifieke dingetjes voor de LC8 zouden eigenlijk iedereen moeten kunnen doen.
Je zal natuurlijk wel wat gereedschap moeten aanschaffen, maar dit valt ook wel mee.
Het moet mi.mogelijk zijn om dit voor elkaar te krijgen. Ik weet niet of er op dit forum mensen zijn die voldoende technische know how hebben.
Mogelijk dat er in het limburgse wel een monteur te vinden is die les wil geven. Ik heb hier al ideeen bij, maar Limburg lijkt me nu ook weer niet echt centraal.
Mijn idee: een 2 daagse per jaar, lekker camperen en overdag knutselen. Ik gooi maar een balletje op.
Zoals gezegd:
Ik wil best de mogelijkheden bekijken in het Limburgse, maar is zoals gezegd niet centraal. Daarom mijn vraag is er iemand anders die hier ideeen over heeft. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 7 Nov. 2009, 23:02 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij een fijn idee. Banden, ketting wisselen, kleine beurt, allemaal niet zo moeilijk. Maar om aan de carburatoren en de kleppen te beginnen, da's iets anders.
Hoe centraal moet dat zijn? als je er een weekend van maakt is een ritje voor en na toch niet echt een probleem lijkt me? |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 462 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Zo, 8 Nov. 2009, 11:36 Onderwerp: |
|
|
Je kan het zo gek maken als je wil natuurlijk. Kleppen stellen moet precies gebeuren maar moet helemaal niet zo moeilijk zijn. Je moet wel de juiste shims hebben bij evt.afwijkingen. Carburateurs sinchroniseren is volgens mij met een metertje van rond 80 euro (eenmalige aanschaf) ook niet zo moeilijk. Ik geloof dat je de grote beurt dan al ver gehad hebt met olie, oliefilters, luchtfilters, boegies, (evt)kettingwiel etc, evt.ballhoofd opnieuw invetten en wat controlepunten nalopen. Dus met de beurten moet je zonder veel kennis toch al een heel eind komen. Er zijn natuurlijk altijd dingen die je aan de specialisten moet over laten. Het is de bedoeling dat je zoveel kennis op doet dat je vooruit kan in geval van pech onderweg en dat je de beurten zelf kan doen.
Verder weet ik dat ze op het zwitsers forum vaak een motor van iemand uit het forum nemen met bv een specifiek probleem. Waterpomp oid. Ook dit is te doen.
Zou bv.ook in de winter kunnen plaatsvinden, als de meeste toch niet meer zoveel rijden, maar ja dan zit je weer met duurdere slaapplaatsen. In een tentje overnachten kost het geld ook niet, dus.....
Ook leer je vaak van elkaar.... De ene weet dit en de ander dat....
Nogmaals ik wil het best proberen op te zetten. Mijn part in het limburgse maar dan wel bij voldoende belangstelling. De monteur zal natuurlijk ook betaald moeten worden. Als we met genoeg zijn hoeft dit geen probleem te zijn, lijkt me. ( Aan de reacties te zien roep ik een beetje in de woestijn.... Doe ik strak misschien in Afrika ook ) _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Zo, 8 Nov. 2009, 11:41 Onderwerp: |
|
|
Ik ben heel zeker geinteresseerd! Ik ben al jaren op zoek naar technische kennis, maar heb helaas geen tijd voor avondcursussen en dergelijke.
Ik veronderstel dat het hier over Nederlands Limburg gaat, wat misschien niet centraal in Nederland ligt, maar wel vrij bereikbaar is voor de Belgische forumgangers.
Als het ervan komt (en het niet in de examenperiodes is): count me in!
PS: in de winter in een tentje slapen is ook niet onoverkomelijk hoor! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
Geregistreerd op: 28-10-2009 Berichten: 292
|
Geplaatst: Zo, 8 Nov. 2009, 12:24 Onderwerp: |
|
|
Ik ben nieuw in KTM-land, heb een ½-jaar oude SMT en de beurten e.d. laat ik zolang de garantie loopt door/via de dealer uitvoeren.
Ben echter wel zeer geinteresseerd in wat je probeert op te zetten.
Kleine beurtjes deed ik op mijn vorige motor wel zelf, maar dat bleef dan beperkt tot olie verversen, luchtfilter schonnmaken en opnieuw in olie (K&N), wat stel-en checkwerk en een setje andere bougies.
Van de LC8 weet ik nog nauwelijks iets, en zou daar heel graag meer van willen weten.
Zelf banden wisselen , maar ook de remmerij (ontluchten etc) en b.v. tandwielen vervangen dat zou ik graag leren.  |
|
Naar boven |
|
 |
gijssie2

Geregistreerd op: 7-3-2008 Berichten: 293 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Zo, 8 Nov. 2009, 14:01 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me een goed idee,met de CBR-club hebben we ook elk jaar een sleuteldag en das hartstikke leuk en leerzaam,daar doen ze elk jaar een ander thema,dit jaar zijn we bij een veringspecialist geweest en hebben we uitleg gekregen over alles wat met vering te maken heeft,en de motoren zijn individueel afgestelt.  |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Zo, 8 Nov. 2009, 15:46 Onderwerp: |
|
|
Hier ook grote interesse, vooral dan voor de gewone onderhoudsbeurt die blijkbaar toch wel heel wat meer werk is dan op een doorsnee Japanese moto . _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 9 Nov. 2009, 0:06 Onderwerp: |
|
|
Als het over onderhoud moet gaan wil ik dat ook wel eens komen uitleggen hoor. Een groot onderhoud met kleppen doe ik niet graag op een ander zijn motor, daar kruipt nogal wat werk in en het is nagenoeg onmogelijk om dat uit te voeren indien er geen assortiment shims aanwezig is. Remmen en kettingset vormen ook geen probleem.
Ik kan dat, indien te ver voor de belgische rijders, ook wel eens in mijn eigen garage doen. Daar kan wel een man of 8 bijgepropt worden en dan heb ik ook alle materiaal direct bij de hand... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
TRX
Geregistreerd op: 30-5-2009 Berichten: 234 Woonplaats: de westhoek
|
Geplaatst: Ma, 9 Nov. 2009, 0:08 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Als het over onderhoud moet gaan wil ik dat ook wel eens komen uitleggen hoor. Een groot onderhoud met kleppen doe ik niet graag op een ander zijn motor, daar kruipt nogal wat werk in en het is nagenoeg onmogelijk om dat uit te voeren indien er geen assortiment shims aanwezig is. Remmen en kettingset vormen ook geen probleem.
Ik kan dat, indien te ver voor de belgische rijders, ook wel eens in mijn eigen garage doen. Daar kan wel een man of 8 bijgepropt worden en dan heb ik ook alle materiaal direct bij de hand... |
Interessant  _________________ Voor al uw foto's : www.im-design.be  |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 9 Nov. 2009, 3:20 Onderwerp: |
|
|
Ergens moet het mogelijk zijn zo'n set shimmetjes vast te krijgen, en nadien de gebruikte te betalen uiteraard. (ergens ooit gelezen dat Aprilia dezelfde shims zou gebruiken trouwens)
Items die op mijn lijstje zouden staan:
*carbs uit- en inbouwen, aanpassen, afstellen
*kleppen stellen
*elektrisch circuit doorgronden, fouten opsporen
*verbanden tussen symptomen en storingen/fouten leggen
*veringafstelling voor on- en offroad. meer bepaald hoe al die instellingen elkaar beïnvloeden
*truken van de foor
Mbt klein onderhoud, wielen, tandwielen en ketting wisselen , remblokken, ... kan ik wel een bijdrage leveren. Bescheiden. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Ma, 9 Nov. 2009, 21:31 Onderwerp: |
|
|
Prima idee Rene! Mijn maatje en ik hebben hier ook eens over zitten denken, want het is wel handig als je in de middle of Africa stil staat.
Ik ga eens vragen bij Wim Boks wat de mogelijkheden zijn. Hij heeft een super werkplaats met meerdere bruggen waar je zelf mag werken. Duiven (bij Arnhem) ligt redelijk centraal.
Gr. Guus _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 462 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Di, 10 Nov. 2009, 0:33 Onderwerp: sleuteldag. |
|
|
Nou het begint wat vormen te krijgen als ik het zo lees.
Raketman biedt aan om Belgische rijders te instrueren en Guus gaat zich orienteren in de omgeving Duiven. (ligt onderdaad mooi centraal Guus).
Als we nou eens proberen in maart/april een aftrap te geven. Ik weet niet of het uitkomt.... maar ergens moeten we toch beginnen.
Er zullen wat onkosten aan de orde komen, zoals huur van garage en evt.kosten voor monteur. Dit zal natuurlijk opgehoest moeten worden door de belangstellenden.
Kan iemand bovenaan de topic een soort peiling houden onder de leden zodat men kan aangeven of men evt.genegen is om te komen op een dergelijke dag ? Op deze wijze krijgen we een indruk van de belangstelling. Ik heb wel het idee dat er voldoende belangstelling is maar dit moet ook enigsinds kenbaar gemaakt kunnen worden.
Enkele onderwerpen zijn al genoemd:
kleine, grote beurts, (liefst met kleppen stellen en carbs synchroniseren, maar ja mogelijk dat dit er niet inzit ivm ontbreken van shims)
electriciteit, (gebruik multimeter)
kettingen, rem blokjes,
banden wisselen, (plakken)
vering afstellen,
ander item bv. wat te doen als de motor te water is geraakt.
evtg.hydraulische systemen ontluchten,
mogelijk heeft iemand een lc8 specief probleem (al zijn deze er bijna niet, toch ) bv, waterpomp, ook eens goed om te bekijken hoe dit gefixed wordt.
Maar goed ik denk dat we de onderwerpen aan de organisator(en) moeten overlaten. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 894 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Di, 10 Nov. 2009, 22:38 Onderwerp: |
|
|
Bij Wim Box is inderdaad mooi, mocht dat niet kunnen oid , Ik kan ook ruimte maken in mijn schuur die verwarmd is. Ik heb voldoende ruimte maar geen heftafel, wel een takel aan het dak. Een man of 10 of gaan er wel in.
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
KTM_FAN

Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

Geregistreerd op: 16-4-2006 Berichten: 356 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Wo, 11 Nov. 2009, 9:22 Onderwerp: |
|
|
Leuk initiatief. ik wil er wel bij zijn, altijd leerzaam.
ik kan wel helpen met spaken poetsen..... _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|