lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

hoger koelvloeistofniveau
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TRX

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 0:19    Onderwerp: hoger koelvloeistofniveau Reageer met quote

Ik heb het volgende voor met mijn 950...

Gisteren stond ik ff stil met draaiende motor, fan begon te draaien en opeens lag er een plasje koelvloeistof onder de motorfiets.
Toen zag ik dat het niv. in het reservoir te hoog was, stond bijna tot in de vulopening.
Ik ben er 100% zeker van dat dit vroeger niet het geval was, toen stond het in koude toestand halverwege tss min en max. (motor op middenbok).

Ik verleden week echter tegen de vlakte gegaan op een onverhard.
Geen schade ofzo (1 krasje). Motorfiets heeft een paar seconden gedraaid op zijn zijde, moest eerst rechtkrabbelen voor ik hem kon stilleggen.

Ik veronderstel dat dit er iets mee te maken heeft... Kan er lucht in het circuit gekomen zijn?

Heb het niveau nog niet veranderd en vandaag 250km gereden, temp is normaal, merk niets speciaals maar niv. blijft te hoog, dus tot net onder vulopening van reservoir.

dukerider

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Check de dop van uw radiator eens dat er geen vuil op de dichting zit waardoor dat deze niet goed afsluit.
Als de dop niet goed afsluit, komt er teveel druk in het reservoir als de temp te hoog oploopt.

'23 890 SMT

Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TRX

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

dukerider schreef:
Check de dop van uw radiator eens dat er geen vuil op de dichting zit waardoor dat deze niet goed afsluit.
Als de dop niet goed afsluit, komt er teveel druk in het reservoir als de temp te hoog oploopt.

Maar kan daardoor het niv. verhogen ?

joscha

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Als je geluk hebt is inderdaad de radiatordop het probleem.
Bij mijn 2004-950 lijkt het toch echt de koppakking te zijn. Momenteel staat hij bij de dealer en worden er nog testritten gereden.

Duimen dus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TRX

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

En zag je iets abnormaals aan je temperatuur ?
Het is niet dat de mijne te warm wordt.
Het was maar toen ik al een tijdje stil stond met draaiende motor dat fan ging draaien, lijkt me normaal en temp zakte dan ook terug.
Ook geen witte rook of vermogensverlies.

Booom

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij vergelijkbare situatie.
Motor heeft ook lekker gelegen, offroad.
En gooit er ook verschillende keren vloeistof uit gegooid.
Inmiddels ook weer bijgevuld.

Heb er geen verklaring voor huh2 , iemand anders?

joscha

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Okt. 2009, 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Wanneer de motor en koelvloeistof lekker warm zijn geworden zal de koelvloeistof uitzetten. via de klep in de radiatordop zal dan de overdruk worden geloost in het expansievat. Wanneer alles weer afkoelt zal de vloeistof door onderdruk weer teruggezogen worden in de radiator. Dan moet natuurlijk wel deze klep goed functioneren en er geen andere lekkage in het blok zitten. Onafhankelijk van de ritlengte zou het niveau dan per rit max een paar mm kunnen stijgen.
De laatste rit bij mij was het niveau na 30km rijden ca 5mm gestegen. Na de tussenstop en weer 50km verder stroomde het expansievat al over.

Wanneer je de verdwenen koelvloeistof niet bijvult, zal je het uiteindelijk ook gaan merken aan je temperatuurmeter. In voorgaande jaren heb ik meerdere keren al de 7 streepjes gehaald. Bij de zevende gaat ook een rood lampje knipperen. En dat is zeker niet bevordelijk voor de motor. Meteen stoppen en af laten koelen.
Hier is al meer overgeschreven zie: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1758&highlight= en http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1895&highlight=

In eerste instantie werd nog gedacht dat de slangaansluitingen van de radiator valse lucht konden aanzuigen. Deze aansluiting zijn dit jaar ook gecontroleerd en na wat schoonmaken teruggeplaatst.

In tegenstelling tot de beurt van een paar maanden geleden hebben ze nu wel een klein beetje olie aangetroffen in de koelvloeistof. Bij mijn motor werd er kennelijk voornamelijk lucht via een lekke koppakking in het koelcircuit gepompt. De koppakking is nu vervangen en kan ik de motor over enkele dagen zelf weer gaan testen.
Naar boven
TRX

BerichtGeplaatst: Do, 29 Okt. 2009, 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Zo zag der dop er uit.
Heb de dop gekuist en terug gemonteerd.
Dan de motor laten draaien, fan laten aanslaan.
Vervolgens laten afkoelen en het niv. in het reservoir was terug normaal...
Om precies te zijn, het stond net onder minimum, maar dat kan kloppen, vroeger stond het tussen min en max maar hij heeft wat buiten gegooid, dus is het logisch dat het wat gezakt is.
Terug bijgevuld tot net onder max.
De volgende ritjes terug goed in de gaten houden.

Dat vuil op de rubber was precies 'cement', vrij hard en niet zo makkelijk verwijderbaar. Enig idee waar dit vandaan komt ?

mr wheely

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 30 Okt. 2009, 1:43    Onderwerp: Reageer met quote

kalk of aanslag van je koelvloeistof als je hem schoongemaakt hebt goed insmeren met kopervet dat voorkomt nieuwe aanslag en vuilafzetting
ik deed dit vroeger met diamantvet die we gebruikten voor geisers schoon te maken
Naar boven
joscha

Nieuw berichtGeplaatst: Do, 12 Nov. 2009, 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Even een update m.b.t. de koppakking.
Sinds de koppakking vervangen is heb ik inmiddels weer 800km gereden. Het probleem van een overstromende expansievat is niet meer opgetreden. wideeyed
De oude koppakkingen heb ik meegekregen. Sporen van de lekkage zijn niet te vinden. Nu maar duimen dat de nieuwe pakkingen ook werkelijk anders qua uitvoering zijn zodat ik over enkele jaren niet weer het zelfde probleem kan krijgen.
Naar boven
TRX

Nieuw berichtGeplaatst: Zo, 14 Mrt. 2010, 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Daarnet had ik terug hetzelfde probleem...

Ik heb amper gereden sinds dat voorval op 29/10 (verhuis, strenge winter, blablabla) en toch hing er weeral van dat spul aan mijn radiatordop.
Toen ik in mijn reservoir keek (niv. stond weer veel te hoog) zag ik dat de koelvloeistof aan het schuimen was.
Is dat normaal dat koelvloeistof schuimt ?
En het is toch niet zo dat ik om de 1.000km mijn radiatordop moet kuisen stars .

Pfff, heb nu 5.500km met mijn KTM (gekocht op 9.300 en heb er nu 14.800)en heb koppelingspomp en voorvorkdichtingen mogen vervangen, al 2 maal koelvloeistof uitgesmeten, wat is het volgende ?

Blackbert

Nieuw berichtGeplaatst: Ma, 15 Mrt. 2010, 0:25    Onderwerp: Reageer met quote

Voor het uitspuwen van de vloeistof heb ik ook geen andere uitleg dan wat hier al aangehaald werd. (mij 1 keer overkomen, na een half uur draaien en keren in een nauwe gorge bij warm weer)

maar die grijze smurrie: ik denk dat het gewoon de resten zijn van de zandmal waarin de blokdelen gegoten werden. kanaaltjes slecht gespoeld na het gieten. ik had dat ook, tot er een paar weken geleden bijna een cm van dat spul onderin het reservoir stond. waterpomp gedemonteerd, systeem gespoeld met de tuinslang, nieuw as en dichting van de waterpomp erin (ge-update versie: donkere as ipv grijze, grijze dichting ipv rode) en een nieuwe radiatordop. de as was licht ingelopen, nog geen lek naar de oliezijde.
Naar boven
TRX

Nieuw berichtGeplaatst: Ma, 15 Mrt. 2010, 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat een groot werk om dat te demonteren en te spoelen ?
Blackbert

Nieuw berichtGeplaatst: Ma, 15 Mrt. 2010, 2:23    Onderwerp: Reageer met quote

koelvloeistof aflaten - voorbocht uitlaat eraf - waterpompdeksel eraf. dan heb je de openingen voor de aanzuig en de steek vrij. (als 't er daar vies uitziet, zoals in de eerste link, misschien toch beter verdergaan vooraleer de dichting de geest geeft. )

nieuwe dichting voor 't waterpompdeksel en o-ringen voor de leiding- alles terug monteren - hervullen.

volledige uitleg alhier voor 't spoelen en daar voor de nieuwe as en dichting.
Naar boven
Raketman

Nieuw berichtGeplaatst: Ma, 15 Mrt. 2010, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

TRX schreef:
Pfff, heb nu 5.500km met mijn KTM (gekocht op 9.300 en heb er nu 14.800)en heb koppelingspomp en voorvorkdichtingen mogen vervangen, al 2 maal koelvloeistof uitgesmeten, wat is het volgende ?

Maar allez, waar gij nu over klaagt...

Azo een paar prutskes, da's toch niks ?

grin

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: