lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Beschermfolie...hoe aan te brengen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rups

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Okt. 2009, 11:26    Onderwerp: Beschermfolie...hoe aan te brengen Reageer met quote

Ik heb zo-n set van dat beschermfolie gekocht voor op de tank en zij-panelen. Hoe kan ik die het beste aanbrengen,zonder luchtbellen ?
Heb gehoord dat je dat met water/zeepsop kunt doen maar blijft het dan wel plakken?
Grtz Rop
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Okt. 2009, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Idd, water en zeepsop.

Je sopt de plaats waar je de folie wil plakken goed in, vervolgens trek je de bescherming van de achterkant van de folie af en sop je die ook goed in. Dan leg je de folie waar ze moet komen. Het grote voordeel van deze manier van werken is dat je de folie nog kan verschuiven tot ze perfect op de goeie plek zit. Vervolgens strijk je de folie stevig aan met een plamuurrubber bvb, te beginnen van binnenuit naar de randen toe. Zo pers je het zeepsopje naar de buitenkant weg en kan je alle luchtbellen mee wegstrijken...

Nog eens goed nadrukken met een handdoek en klaar.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Okt. 2009, 13:06    Onderwerp: folie Reageer met quote

Ik heb de beschermfolie ook aangebracht. Aanvankelijk gevraagd of de dealer het wilde doen. Deze begon er niet aan. Snapte het even niet. Toen er zelf aan begonnen. Eerst op de wijze zoals raketman het omschreef en best wel secuur gewerkt. Resultaat niet echt bevredigend. Vervolgens de andere zijde zonder sopje. Ging naar mijn idee beter.

Echter..... Ondanks dat het aanvankelijk strak er op zat verschenen al ras de bellen onder het folie. Met name waar ik met zeepsop gewerkt had. Werden er best wel veel en deze daarom besloten met een dunne naald in te prikken.

Op de zijde waar ik zonder sopje had gewerkt waren veel minder bellen zichtbaar.

Hierna op het duitse forum gelezen dat de bellen naar verloop van tijd wegtrokken. En inderdaad. Het duurt wel even, (bij mij een paar maanden) maar langzaam trekken de bellen er uit. De zijde waar ik met zeepsop gewerkt heb is echter minder mooi geworden. De ingeprikte gaatjes bleven zichbaar. De zijde waar ik zonder zeepsop werkte is mooi stak geworden.

Het wegtrekken van de luchtblaasjes gebeurd het beste als het erg warm is.

Misschien heb je hier iets aan als je radeloos wordt van de belletjes.
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen bij een autoschadebedrijf. Deze werken wel vaker met dit soort folie op auto's. Zijn hier best handiger in en ik weet dat ze ook met zeepsop werken.

Maar ondanks secuur werken en echt naar de randen toe uitwrijven met een spatel lukte het mij dus niet. Ik snapte achteraf waarom de dealer er dus niet aan begon. (Als ik het zo had afgeleverd gekregen had ik dit natuurlijk niet geaccepteerd.)

Ondanks alles vind ik het zeker een meerwaarde als je zuinig op je motor bent. Ik heb de moteren gezien van de mannen die off-road reden. (al heeft dit ook wel iets zo'n motor waar je aan kan zien dat hij gebruikt is zoals het hoord). Maar ik denk dat de folie zeker een hoop krassen weghoudt. Is namelijk van heel stevig en dik materiaal.

Mijn advies:
Iemamand zoeken die dit vaker heeft gedaan (schadebedrijf). Als je hetzelf doet. Zonder zeepsopje en wat geduld hebben totdat de bellen wegtrekken. Al denk je in het begin " wat heb ik er nu opgeplakt" . Gaat weg zoals beschreven.

Gr,
Rene

Johan

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Okt. 2009, 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is mijn ervaring

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1789&highlight=folie

groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Rups

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Okt. 2009, 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ga dr morgen mee an de gang...probeer eerst n klein stukje met zeepsop en kijken hoe het uitpakt.
Bedankt voor de info
Grt Rop
Naar boven
tafella

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Het beste kun je plakband gebruiken.

Sticker perfect positioneren en dan vastplakken met plakband.
Gebruik meerdere kleine stukjes en over het midden van de sticker
een lang stuk tape over de gehele sticker heen.
Haal nu aan de linker- of rechterzijde de kleine stukjes tape weg en
vouw de sticker voorzichtig om en trek het beschermende papier
eraf richting het midden van de sticker. Knip het papier in het midden
door en verwijder dat, terwijl je het nu onbeschermde deel van de sticker van je motor afhoud.
Nu kun je vanaf het midden van de sticker met een spatel beginnen
met bevestigen.
Is kant 1 klaar dan kun je het plakband verwijderen en kant 2 bevestigen.

LET OP dat je het beschermpapier knipt of snijd. Als je dit scheurt komen
er vezels op de sticker terecht met als gevolg een minder mooi resultaat.

Heb dit natuurlijk niet zelf uitgevonden smug , zie:

http://www.demon-decals.com/

klik op Fitting en je krijgt de handleiding incl. foto's.

groet,
Richard

dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

Da's allemaal goed en wel, maar enkel op vlakke of lichtjes bol staande oppervlakten, als er hoekjes en kantjes aan te pas komen is het heel wat moeilijker....
Een verfstripper (haardroger) kan ook nuttig zijn, verwarmde plastick kan wel wat hoeken en kanten aan, bv op een zijpaneel met luchthapper oid....

Rups

BerichtGeplaatst: Do, 29 Okt. 2009, 2:45    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie tip Tafella...
Ga het maar op die manier doen,dan is het water-sop-gebeuren overbodig.
Had het al willen geplakt willen hebben maar ben eerst met een grote beurt begonnen.
Morgen t spul verder in elkaar zetten en kijken hoe die op de andere sproeiers e.d. loopt.
Grtz Rop
Naar boven
Johan

BerichtGeplaatst: Do, 29 Okt. 2009, 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Rups schreef:
Goeie tip Tafella...
Ga het maar op die manier doen,dan is het water-sop-gebeuren overbodig.
Grtz Rop

Hey Rop

Het lijkt alsof je er een beetje tegen op ziet om met water en zeepsop te werken en dat terwijl dit juist heel erg makkelijk is. Het grootste voordeel is dat je eerst een stukje folie mooi op maat kunt knippen, hiervoor kun je denk ik wel heel mooi de methode van tafella gebruiken.
Niet vergeten een spiegelbeeld te maken voor de andere kant. rolleyes
Als je dan gaat plakken heb je altijd de ellende dat de plakkant tegen de plakkant aan komt , gebruik je nu water met zeep dan plakt het niet zo aan elkaar. Doordat het niet zo plakt kun je de folie ook nog op zijn plek wrijven, als die dan eenmaal goed ligt kun je vanuit het midden al de lucht belletje naar de zijkanten wrijven.
Mocht het toch mislukken kun je de folie ook nog weer verwijderen , als je droog plakt moet je uitkijken met het verwijderen van de folie want de folie kan soms zo goed plakken dat je blanke lak mee trekt. Voor het verwijderen kun je dan beter de folie vewarmen met een fohn en dan rustig verwijderen.

succes Johan
Naar boven
Rups

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Okt. 2009, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Johan...ben niet zo-n ster met dit soort klusjes;bij mij komen dr altijd luchtbellen onder of het blijft niet plakken....k zal wel een vet aura hebben ofzo....haha. Heb zo-n folie-set van KTM gekocht,maar zit toch ook n beetje aan jouw verhaal met t reclame-bureau te denken...kannik meteen een leuk Red-Bull-design dr op laten printen.
Heb t idee dat het rest-water nooit onder de folie kan verdampen ,maar dat zal wel onzin zijn.
Grtz rop
Naar boven
Johan

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Okt. 2009, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Rups schreef:
Hey Johan...ben niet zo-n ster met dit soort klusjes;bij mij komen dr altijd luchtbellen onder of het blijft niet plakken....k zal wel een vet aura hebben ofzo....haha. Heb zo-n folie-set van KTM gekocht,maar zit toch ook n beetje aan jouw verhaal met t reclame-bureau te denken...kannik meteen een leuk Red-Bull-design dr op laten printen.
Heb t idee dat het rest-water nooit onder de folie kan verdampen ,maar dat zal wel onzin zijn.
Grtz rop

Dat rest water is echt zo weg zeker als je hem nog even in de zon zet of hem even helpt met de fohn. Wat betreft die lucht bellen dat had ik ook altijd totdat ik water ging gebruiken. Bij mij was het resultaat dan ook zo dat je er bij moest vertellen dat er folie opzat ander zag je het niet thumbsup

groet Johan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: