lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Problemen met koeling en koppeling opgelost

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JanJan

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Okt. 2009, 12:19    Onderwerp: Problemen met koeling en koppeling opgelost Reageer met quote

Sinds een paar weken is mijn 950 Adventure S eindelijk zoals ie hoort. Vanaf het begin had ik een probleem met de watertemperatuur, happen van de koppeling, en voortdurend afslaan. Hij is bij Brouwer Zwartebroek stevig onderhanden genomen. Het oververhitten en het voortdurend verlies van koelwater bleek toch te liggen aan lekkage langs de waterpomp-as. Dat werd pas na veel zoeken ontdekt omdat ik ze had verteld dat daar al naar gekeken was. Het probleem met de koppeling lag aan de 'booster' waarvan de nokken te veel waren ingeslagen in het metaal eromheen. De koppeling was na het vervangen van het complete binnenwerk in eerste instantie perfect, maar ging na een week weer wat kraken bij wegrijden met koude motor, vooral op maandag als ik in het weekend niet gereden had. Ik heb toen het oliesproeiertje achter het voortandwiel er uit gepeuterd (met een spiegeltje, wat vriendelijke aanmoedigingen en twee stukjes lasdraad..) Die bleek totaal verstopt. Af en toe voel ik nog een kraakje bij het wegrijden, maar verder is de koppeling nu goed. Synchroniseren van de carb's heeft het probleem van het afslaan totaal opgelost! Dat deed hij daarvoor een keer of vier per dag. De motor loopt ook rustiger stationair nu. Verder is er wat achterstallig onderhoud gedaan. Aan het luchtfilter te zien was dat nodig ook. Dit klinkt duur alles bij elkaar, en dat was het ook, maar Brouwer heeft me toch aardig gematst met de prijs omdat de Adventure daar toch de laatste twee jaar in gebruik is geweest. We rijden weer en beter dan ooit! Groet, Jan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
f@zertje

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Okt. 2009, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Die oliesproeier moet die regelmatig zuiver gemaakt worden,?
Die zorgt toch voor de smering van de drukstift van de koppeling, verders toch nog nergens voor ??

Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 1:46    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, olie via de drukstift tot in de koppeling. 't Is een zeer klein gaatje, als 't dicht zit krijg je een droge koppeling ...
Dat ding eruithalen is prutswerk. Dekseltje voorste tandwiel eraf, de inbusbout eruitdraaien. zadel eraf, je kan dan net achter de tank tussen de framebuizen doorkijken en mits het nodige licht zie je de oiljet zitten. Met een schroevendraaierbit en een sleuteltje 8 kan je hem losdraaien. Licht, kijken, een pincet en wat gepeuter en hij komt eruit. Perslucht om hem door te blazen, en weer monteren.
In mijn 2004 manual is er nog geen sprake van, latere versies zeggen: om de 15000km. Bij elke beurt zal ook geen kwaad kunnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: