Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 10:22 Onderwerp: bandjes gewisseld |
|
|
Gisteren mijn nieuwe Scorpions op de velgen getrokken en uitgebalanceerd.
Achtervelg was easypeazy. Daar begrijp ik al die heisa rond die velgrand echtniet. Zijstandaard en in een wip kwam hij van de velg af.
Met twee korte bandenijzertjes viel de band zelf ook nog wel mee.
Vooraan verging het mij minder goed. Die band spant echt wel! Heb ik me daar in het zweet gewerkt. Ik kwam precies handen en vooral bandenijzers te kort maar hij ligt erop nu. In vergelijking met BMW tubeless was dit echt hard labeur.
Bestaat er een truuk om die voorband er netjes op te krijgen met een minimaal aan gevloek of gebruiken jullie allemaal vier van die oversized bandenlepels en komt heel de buurt die velg vasthouden?
Tnx
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
greenback

Geregistreerd op: 9-3-2009 Berichten: 109 Woonplaats: Velle
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 13:46 Onderwerp: |
|
|
heb je de band na het rondom losmaken wel in het middelste gedeelte van de velg geduwd? daar is de velgdiameter immers een stuk kleiner waardoor je aan de tegenoverliggende zijde meer speling hebt en je hem er iets makkelijker kan aflepelen. als het goed is kan je hem er dan net niet met de hand opleggen  _________________ KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 13:52 Onderwerp: |
|
|
greenback schreef: | heb je de band na het rondom losmaken wel in het middelste gedeelte van de velg geduwd? daar is de velgdiameter immers een stuk kleiner waardoor je aan de tegenoverliggende zijde meer speling hebt en je hem er iets makkelijker kan aflepelen. als het goed is kan je hem er dan net niet met de hand opleggen  |
Heb ik gedaan en achteraan ging dat prima. Vooraan: shit man! Ik heb al ettelijke banden gewisseld en ken de kneepjes wel, maar dit was echt een lastige. Vandaar mijn vraag...
T _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 19:44 Onderwerp: |
|
|
geen idee waarom het voor zo lastig zou zijn: Heb je een 19"geprobeerd of zo??
Serieus: Ik leg voor en achter gewoon op met 2 bandenlichtertjes van 20cm.
Achter KAN die vastgeplakt zitten in die velgrand, en dan is het lastig. Ook als je geen compressor bij de hand hebt, is het lastig de band weer in die rand te laten ploppen.
Dus voorband: Gewoon zorgen dat ie goed in de velg ligt, dan mag het echt geen probleem zijn. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 462 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 20:43 Onderwerp: banden |
|
|
Ik kom zelf uit de wielrennerij. Nu is dit weer iets anders als motorrijden. Zullen jullie denken Maar...Het princiepe van banden verwissleen gaat volgens mij hetzelfde.Bij het verwisselen van banden doe je de band zover mogelijk om de velg. Je wrijft de band vervolgens omhoog naar de plaats waar hij nog niet over de velg gaat. Je begint aan de zijde tegenovergesteld war de band nog niet over de velg zit. En wrijft van beide zijden omhoog. Op deze wijze gaat de band gemakkelijker om de velg. Jullie vragen je nu af wat is dit de meerwaarde voor een motorband.
Dit princiepe kun je ook bij een motorband hanteren. Leg de band en wiel op de grond. en loop vervolgens met je beide voeten de band als het ware omhoog langs de velg. Onlangs ook een scorpion op de achtervelg geprobeerd te doen. Lukte ook aanvankelijk niet met grote ijzers. Hele velgrand bekrast etc. Vervolgens bovenstaand princiepe gehanteerd en ....voila.... Kinderspel. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 20:58 Onderwerp: Re: banden |
|
|
rene+adventure schreef: | Ik kom zelf uit de wielrennerij. Nu is dit weer iets anders als motorrijden. Zullen jullie denken Maar...Het princiepe van banden verwissleen gaat volgens mij hetzelfde.Bij het verwisselen van banden doe je de band zover mogelijk om de velg. Je wrijft de band vervolgens omhoog naar de plaats waar hij nog niet over de velg gaat. Je begint aan de zijde tegenovergesteld war de band nog niet over de velg zit. En wrijft van beide zijden omhoog. Op deze wijze gaat de band gemakkelijker om de velg. Jullie vragen je nu af wat is dit de meerwaarde voor een motorband.
Dit princiepe kun je ook bij een motorband hanteren. Leg de band en wiel op de grond. en loop vervolgens met je beide voeten de band als het ware omhoog langs de velg. Onlangs ook een scorpion op de achtervelg geprobeerd te doen. Lukte ook aanvankelijk niet met grote ijzers. Hele velgrand bekrast etc. Vervolgens bovenstaand princiepe gehanteerd en ....voila.... Kinderspel. |
wat een vergelijking volgens mij gebruiken ze in de wielersport tube's
en een adventure heeft dat niet, nu kan het ook zo zijn dat een motorband iets stugger is dan een fiets bandje  |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 462 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 21:09 Onderwerp: |
|
|
Vandaar dat ik ook schreef dat je langs de velg omhoog moest lopen. Komt op hetzelfe princiepe neer. Ook al is hij stugger. Probeer maar eens.... Mij verbaasde het ook dat het bij een motorband ook werkte.  _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 21:50 Onderwerp: |
|
|
- een adventure heeft tubes
- en idd het principe is geheel hetzelfde.
- een motorband krijg je er als je dit netjes volgt zelfs ZONDER ijzers wel op.
maar, meestal die je hetzelfde, alleen dan net iets anders:
Je probeert niet de band naar 1 kant te 'lopen', maar je zet, nadat je de band de eerste 80% er opgelegd hebt, de bandenlichter onder het overgebleven stukje en trekt hem er voorzichtig op... Terwijl je dat doet druk je de band tegenover de bandenlichter (en verder) in de hield van de velg. Zo krijg je vanzelf de ruimte en floept de band er zonder veel kracht op.
Met een bibmouse is het niet anders... alleen nog wat lastiger  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
simmetje
Geregistreerd op: 12-5-2008 Berichten: 19 Woonplaats: Esch
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 22:38 Onderwerp: |
|
|
Bij mij gaat de achterband ook altijd heel gemakkelijk, dan begin ik vol goede moed aan de voorband en helaas.... weer net zo lastig als de vorige keer. Misschien is de achtervelg gewoon wat dieper dan de voorvelg......
Ik heb dit bij de Yamaha en bij de KTM 990 Adv/S, das dus het verschil ook niet... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 29 Sep. 2009, 22:39 Onderwerp: |
|
|
voorvelg is smaller, en daarom is het iets lastiger om de band goed diep in de velg te leggen. Bij de achterband gaat dat bijna vanzelf. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

Geregistreerd op: 16-4-2006 Berichten: 356 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Wo, 30 Sep. 2009, 8:12 Onderwerp: |
|
|
ik worstel ook altijd meer met de voorband dan met de achterband.
Vraagje. laast nieuwe binnenband achter gemonteerd. op het ventiel zit een ringetje en 2 moertjes. (kan me van andere binnenbanden niet herinneren, zat volgens mij 1 moer bij). Moet daarvan nog iets aan de binnenkant van de velg gemonteerd worden? het ringetje bv. of ook 1 moer? of maakt het niets uit? _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
greenback

Geregistreerd op: 9-3-2009 Berichten: 109 Woonplaats: Velle
|
Geplaatst: Wo, 30 Sep. 2009, 8:51 Onderwerp: |
|
|
BikeBrother schreef: | ik worstel ook altijd meer met de voorband dan met de achterband.
Vraagje. laast nieuwe binnenband achter gemonteerd. op het ventiel zit een ringetje en 2 moertjes. (kan me van andere binnenbanden niet herinneren, zat volgens mij 1 moer bij). Moet daarvan nog iets aan de binnenkant van de velg gemonteerd worden? het ringetje bv. of ook 1 moer? of maakt het niets uit? |
ik gebruik dat moertje enkel om de binnenband op de plaats te houden bij het monteren (niet aandraaien, gewoon losjes opzetten). daarna gaat het er af. dat moertje op je ventiel vermijdt echt niet dat je band rond de velg verschuift bij een remmanoever of terrein op lage druk. vooral de eerste km na een bandenwissel (met nog onopgedroogde zeep/wd40 op je velg van het monteren van de band) heb je kans dat de velg verschuift. is je ventieltje dus plots 'weg', gewoon even terughalen: is nog steeds beter dan een afgescheurd ventiel en een biba die je niet meer kan gebruiken  _________________ KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Wo, 30 Sep. 2009, 9:29 Onderwerp: |
|
|
[quote="greenback"] BikeBrother schreef: | gewoon even terughalen: is nog steeds beter dan een afgescheurd ventiel en een biba die je niet meer kan gebruiken  |
Hoe haal je dat dan terug? Band van de velg terwijl biba onder druk staat ? Of een gaatje prikken en dan een rustinneke erop? _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Olaf
Geregistreerd op: 9-6-2009 Berichten: 64 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 30 Sep. 2009, 12:35 Onderwerp: |
|
|
Mijn ervaring is ook dat de voorband wat moeilijker gaat , heb een banden apparaat dus dat is al een stuk makkelijker , gebruik ook een potje bandenvet , komt gewoon bij de brezan vandaan maakt alles een stuk makkelijker , je doet er jaren mee .
De truuc met de voorband is wel dat je hem over de hele lengte in de groef duwt zodat hij genoeg ruimte heeft om het laatste stuk over de velgrand te kunnen . ik gebruik nooit geweld zou niet nodig moeten zijn .
Ik blaas voor ook geen lucht in de binnenband en heb het ventiel verwijderd zodat de binnenband helmaal leeg is . er is anders weinig ruimte om hem goed in de uitsparing te krijgen , de achterband heeft dit probleem niet .
Ook zorg ik dat de banden niet te koud zijn dit maakt het rubber een stuk stugger , leg ze een uurtje in de zon of leg ze bij een kachel .
Om velgschade te voorkomen gebruik ik een stukje blik waar ik de scherpe randjes vanaf heb gehaald , het zorgt ervoor dat de druk van de bandenlichter verdeeld wordt , doordat het heel dun is 0.8mm heeft het ook geen nadelig effect voor het over de rand wippen van de band .
Olaf |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 30 Sep. 2009, 21:29 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | - een adventure heeft tubes
- en idd het principe is geheel hetzelfde.
- een motorband krijg je er als je dit netjes volgt zelfs ZONDER ijzers wel op.
maar, meestal die je hetzelfde, alleen dan net iets anders:
Je probeert niet de band naar 1 kant te 'lopen', maar je zet, nadat je de band de eerste 80% er opgelegd hebt, de bandenlichter onder het overgebleven stukje en trekt hem er voorzichtig op... Terwijl je dat doet druk je de band tegenover de bandenlichter (en verder) in de hield van de velg. Zo krijg je vanzelf de ruimte en floept de band er zonder veel kracht op.
Met een bibmouse is het niet anders... alleen nog wat lastiger  |
ik weet wel dat het principe hetzelfde is maar een fiets gaat wel iets lichter
oja een adventure tubes ?????? of staat erop tubeless ???? |
|
Naar boven |
|
 |
|